Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Hvilken ladeboks og udbyder!?

Jesper Jespersen

Jesper Jespersen
bruger siden
31-07-2022

02-08-2023 kl. 05:27

Er der nogen der har styr over markedet? Jeg synes det er lidt en jungle.
Jeg er meget tæt på at overbevist mig selv om at det ernu (eller snart) jeg skal have en elbil, og så skal jeg jo have en ladeboks.
Min første tanke var, at jeg bare skulle købe en, og finde en elektrikker der ville sætte den op.
Men så er der elbil refusion, som er noget regeringen har bestemt vi kan få, men vi kun kan få hvis vi tegner et abbonoment ved en udbyder?
Jeg vil gerne have noget hvor den kan oplade når det er billigt. Det ville selvfølgelig være optimalt hvis den selv kunne styre det, men noget hvor den kun oplader når jeg siger den må ville også kunne bruges, evt man sætter at den skal begynde en gang efter man er gået i seng eller sådan noget, hvis det er der strømmen er billig.
Der er både noget med hvad det koster at få den sat op, og hvad boksen koster. Men også abbonoment..
Jeg har bl.a. kigget på Zapp, der ser ud til at have nogle gode ladere, og rimelige priser. Jeg har også set på OK, som er der jeg får el fra nu, og reklamere en del. Jeg har også set på lidt forskelligt andet.. bl.a wallbox, inden jeg begyndte at tænke jeg måske alligevel skulle have et abbonoment et sted.
Jeg er grundlæggende ligeglad med hvordan den ser ud, funktion er vigtigere for mig, Jeg forventer at langt det meste opladning kommer til at foregå hjemme ved mig selv, det vil være undtagelsen med en evt ferietur eller lign hvis jeg får brug for at lade "ude i byen"
Lad jer ikke begrænse af det jeg har kigget på. Hvor skal man gå hen for den bedste pris på lader, både i udgangspunktet, men også set over tid.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

02-08-2023 kl. 11:55

Hvis du så godt som altid vil lade hjemme, bortset på ferier etc. Så nøjes med en lader med refusion. Eks Zapp som du har kigget på eller Takecharge.
Mener også der er noget der hedder Monta, som styrer din ladning efter elpris.

Når du så skal på rejse, så kan du vælge at downloade 2-3 apps.
Ionity eller Tesla.

Hos begge kan du lade til fuld pris uden abonnement.

Ionity har jeg ikke rigtig styr på, men mener det er 5-6 kr uden abonnement. Men Tesla giver dig 1 kWh for ca 4,50 uden abonnement og hvis du tegner abonnement på 100 kr om måneden, så får de samme pris som Tesla'er betaler, ca 2,5 kr/kWh.

Men abonnementer virker ligesom fitness medlemsskaber. Bruger man dem ikke så betaler man kassen for lige nøjagtigt nul og en kiks.
Eks Tesla, der skal du forvente at lade 50 kWh om måneden hos Tesla før dit abonnement betaler sig.

Eks kører vi ca 45.000 km om året, og det år hvor vi ladede mest udenbys, var på 7%, altså ca 3200 km= ca 700 kWh på et år. Men de falder som regel i klumper og nogen måneder lader vi kun hjemme, andre suger vi så 200 udenbys. Vi har en Tesla, hvor tilgangen til ladenetværket ligger i købsprisen, så vi betaler ikke abonnementet hver måned. Det kan sammenlignes med VW som tilbyder 5 års service, men kun hvis du har købt en VW.

Dette indlæg blev 02-08-2023 11:57 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Johannes Engers Gregersen

Johannes Engers Gregersen
bruger siden
06-04-2005

03-08-2023 kl. 11:27

Jeg valgte at lease en lader hos OK. Det koster 199 kr inkl refusionsabonnement. Jeg betalte 1000 kr for installering og opstart. Kræver så, at jeg også køber min el hos OK.
Det fungerer fint, og den lader vel ikke dårligere eller bedre end alle andre vægladere.

Ladeboksen er ikke 100 % intelligent lige nu, men meget let at programmere via app, der viser OKs strømpriser de kommende 24 timer, så det er let at sige, hvornår den skal starte opladning.

Alt det med ladning on the road:
Det er et helt andet ballgame, hvor du nok bare skal finde de ladere, der er på din vej, og så henadvejen downloade de ekstra apps, der passer til dem. Det tager max 2 minutter, og altså hurtigere end at køre 10 km ekstra for at komme til en lader af rette mærke.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jesper Jespersen

Jesper Jespersen
bruger siden
31-07-2022

03-08-2023 kl. 14:59

Så længe der kommer de 11kw ud, så er bilen nok ligeglad med hvordan laderen ser ud :D
Jeg er ikke super vild med at betale 200kr om måneden, selvom jeg må indrømme at jeg havde overvejet at tage den løsning, og så opsige den efter de 6mdr, for at få den billige instalation og så bare skifte boksen til noget der var min egen.
Det var et rigtig fint svar fra JR, som bekræftede mig meget i de tanker jeg selv har haft, men det var mere sådan noget som det her, med lidt erfaringer o.lign fra de forskellige udbydere. Måske nogen er gode, måske nogen er knap så gode?
Og er der nogen der skiller sig ud fra mængden, positivt, eller negativt... ?

Alt det med ladning "ude i byen" behøver vi ikke snakke for meget om. Der kommer nok et tidspunkt hvor det bliver noget jeg skal se på også, men det er ikke min umiddelbare bekymring for hverdagen.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Johannes Engers Gregersen

Johannes Engers Gregersen
bruger siden
06-04-2005

04-08-2023 kl. 11:55

Ifht de 200 kr, så er de 130 kr leje af boks og 70 kr er refusionsabonnement,

Koster en anden udbyder 11.000 kr for levering og installering, så går der alligevel 77 måneder, før OKs lejeløsning bliver dyrere. Der kan ske meget i den tid

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

05-08-2023 kl. 19:48

Jesper Jespersen

bruger siden
31-07-2022

skrev:
...det var mere sådan noget som det her, med lidt erfaringer o.lign fra de forskellige udbydere. Måske nogen er gode, måske nogen er knap så gode?
Og er der nogen der skiller sig ud fra mængden, positivt, eller negativt... ?


Jeg ville holde mig fra Zapp.dk, har gentagne dårlige erfaringer med dem.
Generelt er alt selvfølgelig ok, så længe tingene virker.
Men ved problemer er deres kundeservice flinke, men temmelig hjælpeløse. Dem man kan ringe op, kan ikke svare på andet end rutine spørgsmål. Har man problemer, kan man så ikke få svar, man bliver henvist til andre medarbejdere, som stort set aldrig er tilstede. De skal derfor ringe tilbage, hvilket ikke sker, eller evt. sker med lang forsinkelse (dagevis). Jeg ville vælge et andet selskab...

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg