Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Hvad forskel gør en ny motor på en brugtvognspris

Oscar Ditlevsen

Oscar Ditlevsen
bruger siden
01-10-2013

10-11-2017 kl. 14:24

Hej.

Jeg søger lidt hjælp til at vurdere om man skal gemme eller sælge og hvilken betydning en ny motor har for prisen på en brugt bil.

Sagen kort:
Jeg købte sidste år en 3 år gammel Fiesta som nu et år efter stadig har 3 års fabriksgaranti da den blev købt med 7 års garanti...eller 150.000 km.

Den har gået 92.000 km, så der resterer stadig fabriksgaranti i størrelsen 3 år eller 60.000 km.

Den har lige på garantien fået en helt ny motor (fra den nye 2017 Fiesta linie der lige kommet) samt ny turbo, så motormæssigt har den kørt under 5.000 km.

Hvad er sådan en bil værd? Udregner man stadig ud fra km og stand eller hvad gør det for en bil at den har en ny motor (både af dato og af type) og ny turbo og ville nu hvor den kun har gået 5000/92000 være tidspunktet at sælge eller hvad synes de kloge?

På forhånd tak
O

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

10-11-2017 kl. 14:46

Min tanke er motoren har en værdi, men det er begrænset.
92000 km er jo ikke en herregård, havde den rundet 200.000 og var skiftet til ny, så var værdien nok væsentlig mere for den motor.

Hvorfor stod den gamle af? var det kædetøj, turbo, oliesmøring, var det en benzin eller en diesel?

Oscar Ditlevsen

Oscar Ditlevsen
bruger siden
01-10-2013

10-11-2017 kl. 15:02

Hej JR. Tak for dit svar. Der er tale om en benzin.

Jeg fik allerførst skiftet en turbo som var defekt. Den havde tendens til at bruge kølervæske men spilte ikke noget. Jeg mente at det på en måde løb ind i mortoren, men det mente Ford ikke kunne ske.

Man fandt så ud af på et senere tidspunkt at den faktisk stadig trak kølervæske ind (da man fik bundkaret af) og det havde kastet en masse uønsket effekt rundt - blandt andet stoppet oliefordelingen, så i den sidste ende blev det vurderet at bedste løsning var at skifte motoren helt og aldeles (+ en ny turbo igen).

Nu fungerer det hele og bilen kører ganske fortrinligt, så det var mere i forhold til at have en 4 år gammel bil med ny motor og turbo og stadig 3 års fabriksgaranti.

Så hvis bilen lad os sige stod til omkring 90.000 i sin normale stand (fandt en annonce med samme type bil og 93k km til den pris).
Hvad vil 3 års resterende fabriksgaranti + ny motor så gøre til forskel hvis man kan sige noget om det.

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

10-11-2017 kl. 16:54

Selvfølgelig har en ny motor en betydning på prisen. Men du skal ikke regne med at det er motorens pris til forskel.
Resten af bilens stand har lige så stor betydning.
For mange biler giver karosseriet op før motoren, men selvfølgelig på en "kun" 4 år gammel bil betyder det noget.

En anden tanke der strejfede mig er den årlige ejerafgift.
Med en nyere generation motor kunne det være brændstoføkonomien var bedre, og dermed et nedslag i grøn ejerafgift.
Her er du nok nødt til at forhører dig hos Ford. De burde kunne hjælpe med relevante papirer.

Hilsen Lars