Bilbasen Forum
Garanti - hvad er rimelig?
Bo Klokkeriis
bruger siden
04-02-2004
12-03-2012 kl. 13:02
Profil slettet
12-03-2012 kl. 14:06
Bo Klokkeriis
bruger siden
04-02-2004
12-03-2012 kl. 14:16
C S skrev:
Medmindre du ha været usædvanlig hård ved dine bremser, vil jeg mene at Citroën bør skifte skiverne på garantien. Nok er bremserne en sliddel, som kobling osv., men de burde ikke være slidt skæve så hurtigt.
Jeg kører absolut ikke "rådent" Citroen siger at det ofte sker efter en bilvask hvor de står og ruster, jeg kører aldrig i vaskehal men vasker i hånden og kører bilen i garage derefter, og får derved ikke brugt bremserne ligeefter vask som hvis den havde været i vaskehal. Syntes det lyder noget tyndt..........
H P
bruger siden
06-01-2004
12-03-2012 kl. 16:11
Det er et ret kendt fænomen, efter at asbest er blevet banlyst i moderne bremseklodser, varmen bliver ikke ledt effektivt væk, og så "slår skiverne sig", mange mærker bøvler med dette.
Selvfølgelig er bremser en sliddel, men det er lige lovligt hårdt af Citroen at sætte dig i denne situation, prøv evt. at kontakte importørens garantiansvarlige, det kan måske få dem til at ændre holdning.
Profil slettet
12-03-2012 kl. 20:04
René Østergaard skrev:
Jørgen Nielsen, Ja ja, det er flot. Men det ændrer ikke på det faktum, at sliddele ikke er dækket af garantien fra fabrikkens side. Hvad den enkelte forhandler vælger at yde af kulance er en helt anden sag.
En støddæmper der knækker - Arh, det er ret usandsynligt, i hvertfald på alle andre end Toyota.
Hvis bremserne, koblingen eller andre sliddele står af efter en uge, skal fabrikken så ikke dække?!
En kollega købte for få år siden en A4 hvor bremserne var skæve efter 3000 km, og de blev skiftet uden klynk, da sådan noget ikke skal være på sådan en ny bil.
Bo Klokkeriis
bruger siden
04-02-2004
12-03-2012 kl. 20:52
A H skrev:
Måske ikke, Rene.
Tror du at opretter køber en Citroen næste gang?
Det får mig ikke til at vælge Citroen fra næste gang, jeg er meget tilfreds med bilen og alt andet lige så ville det jo også være useriøst for 1500 kr.....
Jeg har nu taget kontakt til Citroen Danmark og beklaget min situation.
Bo Klokkeriis
bruger siden
04-02-2004
12-03-2012 kl. 21:38
René Østergaard skrev:
Bo, syntes i øvrigt at 1500 kr. inkl. moms virker usandsynligt billigt for originale dele og montering. Sikker på, at din forhandler ikke allerede har ydet kulance? Normalen plejer at være ca. det dobbelte inkl. moms og montering??
Der er jo ikke materialer i arbejder skiverne er blevet drejet af så det er jo de samme skiver
Profil slettet
12-03-2012 kl. 23:12
René Østergaard skrev:
Juridisk set; både og. Fordi, i garantibestemmelserne står der, at de IKKE er omfattet af fabriksgarantien, da det er en sliddel. Men omvendt kan de ikke fraskrive sig reklamationsretten der gør, at det er fabrikanten der står med bevisbyrden. Dog er der også visse undtagelser i reklamationsretten, netop omhandlende sliddele.
Men nu er der jo i dette tilfælde ikke tale om een uge, men 11 måneder, det har du vel forstået går jeg ud fra? De fleste fabrikanter yder dog KULANCE på sliddele, indtil et givet km.tal/alder, men km.mæssigt er det som regel begrænset til 10-15.000 km. når der er tale om bremser.
Det er så skide let at sidde bag skærmen og spille "offer", når man blive præsenteret for en udgift som ikke lige falder i egen smag, men man skal huske på, at man har købt en bil til i dette tilfælde ca. 70.000 kr. (plus afgift), og så kan man altså ikke forvente at få dækket noget, fabrikanter af biler til 300.000 (plus afgift) ikke engang ville dække.
Hold da op et sprog du har/ bruger!!!
Håber godt nok ikke at du arbejder i bilbranchen, som jeg desværre tror du gør.
Selvfælgelig udbedre man da sådan et problem på garantien, hvis man er lidt kundeminded. Vil lige samtidigt sige at en sliddel gerne skulle kunne holde til lidt mere end 10-15000 km.
Profil slettet
14-03-2012 kl. 21:19
René Østergaard skrev:
Ved du hvad, hvis ikke du kan tåle at få tingene at vide som de er, hvorfor færdes du så i et offentligt forum? Jeg skriver de barske realiteter som de er, that's it, det kan man vælge at forholde sig til, eller fortsat at vende den virkelige verden ryggen.
Hvad man forventer/hvad de bør kunne holde til er en diskussion, der intet har med denne tråd at gøre. Vi må forholde os til fakta, i stedet for fantasi. Sådan er det bare!
Nu er jeg selv i bilbranchen, ved et mærker hvor man vægter servicen højt!
Så det er ikke fri fantasi det jeg skriver. Men når du nu vil fremhæve dig som en der bare ved bedre end andre, så virker du som en der vil være på tværs! Så du behøver ikke hver gang at leje den lille værkfører som har fået besked på at der skal spares!
En sidste ting René, gider ikke at besvare flere indlæg fra dig!
Bo Klokkeriis
bruger siden
04-02-2004
15-03-2012 kl. 08:10
Ulrik Larsen skrev:
Jeg tror du skal prøve et besøg på et andet værksted.
Jeg har en C4GP fra maj 2011 og der er bremseskivene skiftet UBda de rystede, ved ca. 20.000 (første service) Det var Citroen i Albertslund - fin dialog og forståelse,
Det er så trist at de nu ved 40.000 ryster igen ved middelkraftige nedbremsninger ved afkørsel fra motorvej, men det kan skyldes at bremserne ikke kan aflede varmen idet bilen har automatgear, så efter nedbremsning og ved lydkryds sidder bremseklodsen på den varme bremseskive.
Hej Ulrik
Lige det jeg ønskede som svar, dog ikke at det er galt igen efter 40.000 km :-(
Min er også med automat gear eller rette sagt E6G om det er det der er problemet syntes jeg lyder lidt mærkeligt, hvorfor har den sværere ved at aflede varmen end biler med manuel gear, hvilket E6G jo egentlig også er, men det må jo komme til diskution
Bo Klokkeriis
bruger siden
04-02-2004
15-03-2012 kl. 14:58
Så nu er jeg igen en glad Citroen ejer :-)
Tak for svarene.