Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Forhandler med privatbil i udstillingen

Carsten Riemann

Carsten Riemann
bruger siden
24-11-2008

06-10-2009 kl. 21:25

Jeg var ude ved en "ikke navngiven" forhandler for at kige på en bil jeg havde set på bilbasen.dk. Da jeg taler med sælger fortæller han mig at det er hans egen bil han har sat til salg. Den står opført under forhandlerannoncer og ingen steder stod det anført at det var en "privat-handel". Hvem hæfter egentlig for garantien hvis man køber den? Og er det egentlig god forretningsetik at gøre det på denne måde uden at oplyse om at bilen sælges privat. (her mener jeg at prisen var sat til "forhandlerniveau", og ikke "privatniveau"...) Det er umiddelbart første gang jeg er stødt på en sådan situation....men sælger løg ret "hjemmevant" ved situationen..

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Carsten Riemann

Carsten Riemann
bruger siden
24-11-2008

06-10-2009 kl. 21:53

Peter. Jeg er ikke i tvivl om at det var hans egen. Den stod med plader på og var ikke klargjort eller noget. Men jeg synes bare det virkede løjerligt og kom efterfølgende til at tænke på om man ender med katten i sækken.....

Profil slettet

Profil slettet

07-10-2009 kl. 09:24

Du kan også løbe ind i følgende: sælges for kunde! - ofte brugt, så det ser ud som om at forhandleren sælger bilen for kunden. Men det kunne jo i virkeligheden fortælle, at forhandleren vil sælge den uden garanti (når den stadigvæk står i kundens navn er det jo en privat-handel uden købeloven). Måske har han oven i købet, lagt avance oven i den pris han gav kunden for bilen, da han tog den i bytte. Mange af de biler der sælges for kunder står oven i købet uden nummerplader. Dog blot en hypotese - men jeg stoler desværre ikke på den branche!.

Sidst rettet: 7/10-09

Martin Sønderskov Nielsen

Martin Sønderskov Nielsen
bruger siden
11-12-2004

07-10-2009 kl. 10:35

Det er faktisk ikke unormalt at sælgerne hos især aut forhandlere, køber bilen til en meget favorabel pris, langt under listepris og evt til en latterlig lav rente. For at sætte den til salg når de har kørt fra ca 5000-10000 km. De sælger den så til en pris der ligger en del over hvad de har givet for dem. Og så propper de overskudet i lommen. Jeg tror faktisk ikke det er ulovligt, men er ikke sikker. Det kan være fra 25000-70000 kr. Det er en måde at regulere sin løn på.
Jeg tror faktisk de gør det hos alle mærker.

Men det vigtigtste spørgsmål er nok. Om det er forhandleren der har garanti på bilen. Eller bliver den solgt som beset og uden garanti i en privat handel. For så skal prisen ned selvfølgelig. Gå ham lidt på klingen.
Og lad være med at købe den hvis han bliver ved med at være utroværdig.
Du skal i øvrigt også være obs på at hvis det er sælgerens egen bil, så er den uden tvivl også brugt som demovogn.

Carsten Riemann

Carsten Riemann
bruger siden
24-11-2008

07-10-2009 kl. 12:32

Jeg takker for alle svarene der var konstruktive. Jeg var ikke lige interesseret i netop dén bil, men det var den der lige stod tættest på mit hjem. Jeg må indrømme at jeg i dette tilfælde ikke ville have tillid nok til sælger/firma, grundet a de ikke oplyste ved start om at det var et "kommisionssalg", til at jeg ville handle der. Men som I påpeger så er det jo bare endnu et spørgsmål man skal have afklaret inden underskriften sættes.

Søren Rasmussen

Søren Rasmussen
bruger siden
22-09-2009

07-10-2009 kl. 14:46

Hvad er reglerne for reklamationsret og garanti når man køber bil gennem en forhandler? Hvor lang tids garanti har man?

Jeg står nemlig selv i samme situation og skal købe bil og vil derfor gerne vide hvor meget forskel der er på prisen mellem privat sælger og forhandler. Eksempelvis; hvad skal en bil koste privat hvis den hos sælger står til 65.000?

Profil slettet

Profil slettet

07-10-2009 kl. 16:17

Når vi snakker brugte biler er der hos en forhandler 24 måneders reklamationsret. De første 6 måneder er med omvendt bevisbyrde. Hvilket betyder, at sælgeren, hvis din bil er i stykker - de første 6 måneder skal bevise, at fejlen ikke var der ved leveringen. Det kan forhandleren ikke. Derfor er det reelt en 6 måneders garanti - de sidste 18 måneders reklamationsret er i forbindelse med brugte biler reelt blot en mulighed for, at prøve at få forhandleren til at reparere en ten gratis eller med kulance - altså rabat. Dog er der nogle forhandlere som leverer bilen med brugtbilsattest - denne attest bruger de evt. til at afvise kunden med når denne klager inden for 6 måneder - hvor du står i den forbindelse kan jeg ikke hjælpe med!.

En forhandlerbil til 65000 kr. kunne koste 50000 kr. privat - men der er mange forhold der spiller ind - er det en afhentningsbil så er prisen hos forhandleren måske tæt på privat prisen.

,

Sidst rettet: 7/10-09