Bilbasen Forum
Fiat lyver så det driver.
Profil slettet
23-05-2013 kl. 22:40
Profil slettet
H P
bruger siden
06-01-2004
24-05-2013 kl. 09:37
biler med afmonteret generator, bremser der er trykket væk fra skiverne, med det resultat at de ikke ville virke i det virkelige liv, en særlig olie der næsten ikke smører, hvilket bevirker at bilen bryder sammen når testen er slut osv. osv.
Som jeg ser det, skal der en ny og mere realistisk testmetode til, og det skal selvfølgelig være en bil uden kreative ændringer.
Lars Bøgebjerg
bruger siden
15-03-2005
24-05-2013 kl. 10:44
Det er helt normalt at ligge under fabrikantens officielle tal.
H P
bruger siden
06-01-2004
24-05-2013 kl. 11:05
Gitte B. skrev:
Efter 25.000 km i min C 220 ligger jeg 28% under MB's tal.
Det er helt normalt at ligge under fabrikantens officielle tal.
Ja, det er desværre helt normalt, men er det OK ?
Ville i finde jer i det, hvis den havde 28% færre HK eller bagagerummet var 28% mindre, eller hvis den var 28% langsommere end lovet ?
Desværre Hr, bilen står til at kunne køre 200 km/t, men 144 er vel også nok, ikk ?
T i
bruger siden
17-06-2006
24-05-2013 kl. 11:15
Når det så er sagt, er der altså også mange chauffører der burde kigge i spejlet når de klager over dårlig brændstof økonomi. Meget kan spares ved at sænke hastigheden, køre forudseende med jævn hastighed, minimere antal overhalinger etc.
H P
bruger siden
06-01-2004
24-05-2013 kl. 12:17
Det jeg ser som et skræmmesenarie er at biler, der testes efter denne norm i fremtiden, vil køre længere og længere på literen, men ikke i virkeligheden. Og bilfabrikkerne bliver mere og mere kreative
Den rapport påpegede iøvrigt netop dette hen over de sidste 5-8 år.
Profil slettet
24-05-2013 kl. 13:10
Stop nu det brok, og kom videre. Moderne biler kan sagtens køre det de er opgivet til, men for fanden da ikke med alles kørselsmønster, kørestil osv.
Og når du kører så meget for kort på literen, så start med at opremse din kørestil, mønster osv inden du bliver ved med at tude.
Og du har KUN kørt 5000 km i den! Du skal som minimum regne med 12.000-15.000 km før forbruget ligger lavt og stabilt.
Så igen: Du formår jo ikke at køre den rigtigt, og der mangler info. Folk er bare totalt uvidende, og tror deres biler kører 30 km/l med 220 km/t gennem en skolegård i -20grader......
H P
bruger siden
06-01-2004
24-05-2013 kl. 13:55
Rune L skrev:
Så det er simpelthen svindel og humbug, fordi DU ikke formår at køre bilen rigtigt?
Stop nu det brok, og kom videre. Moderne biler kan sagtens køre det de er opgivet til, men for fanden da ikke med alles kørselsmønster, kørestil osv.
Og når du kører så meget for kort på literen, så start med at opremse din kørestil, mønster osv inden du bliver ved med at tude.
Og du har KUN kørt 5000 km i den! Du skal som minimum regne med 12.000-15.000 km før forbruget ligger lavt og stabilt.
Så igen: Du formår jo ikke at køre den rigtigt, og der mangler info. Folk er bare totalt uvidende, og tror deres biler kører 30 km/l med 220 km/t gennem en skolegård i -20grader......
Sæt dig lige lidt ind i tingene Rune.
Lidt læsestof: http://www.hvilkenbil.dk/rapport-bilfabrikker-manipulerer-med-braendstofforbrug/
Pudsigt nok er netop Fiat Twinair nævnt i artiklen
Når et uafhængigt laboriatorie kommer frem til en afvigelse på 23 %, så er der vist et problem i forhold til det normen lover folk.
Det bilproducenterne gør, svarer til at sælge elastik i metermål
P.S Jeg tænker at du også hører under "folk" ;-)
Dette indlæg blev 24-05-2013 13:59 redigeret af dets forfatter.
Profil slettet
24-05-2013 kl. 18:12
Selv de små micro biler med 60 HK ryger afsted fra start, min bil med en 2.0 135 HK kan dårligt følge med, med mindre at nålen absolut skal ligge i det røde felt hele tiden.
Og det er ikke turbo diesel biler der er tale nok her, bare så i ved det ;-)
Mvh
Mads Andersen
www.e-bil.dk
T i
bruger siden
17-06-2006
24-05-2013 kl. 19:13
christian schrøder skrev:
jeg synes krittiken af kenn er lidt uretfærdig (dem der gør det), bilen kommer kun lige over halvdelen af det opgivne forbrug , og ja jeg ved der skal trækkes fra det ved alle efterhånden , men 48% ? , kan nogen af jer sige med hånden på hjertet , hvis det var jeres nye bil der havde så stor afvigelse at i ikke ville være noget ærgerlige ???
når det er sagt , så kunne det jo være rart at høre om bilen har været omkr forhandleren for at se om der er en fejl , bare fordi bilen er ny behøver den jo ikke være fejlfri . jeg vil sige man måske lige skal undersøge muligheden for fejl og give forhandleren en chance for at rette den , inden man begynder at sige de snyder .
Ok, så du synes ikke det er ok at sætte spørgsmåltegn ved Kenn og hans bekendte der ikke kan få bilen til at køre det opgivne og derefter kommer med beskyldninger om at "Fiat lyver" "svindel og humbug"....
Synes at kritikken af dem har været minimal og mindre end man egentlig kunne forvente ud fra et så ensidigt indlæg.
Det er jo fuldstændig det samme som når der kommer indlæg herinde, hvor en forhandler voldsvines af en kunde. Hvor det så jævnligt viser sig at der mere end en side af sagen....
T i
bruger siden
17-06-2006
25-05-2013 kl. 01:15
christian schrøder skrev:
jeg vil ikke starte med at mistænke manden , som andre gør , så skal der flere fakta omkr kørestil på bordet , det kan jo være det er en fejl på bilen og ikke manden der kører som et svin , hvorfor skal manden mistænkes før bilen ?? og så synes jeg du skal læse den sidste del af mit indlæg , hvor jeg skriver at det kunne være de skulle give forhanleren en chance for at kigge på bilen inden de begynder at sige nogen snyder, for jeg går ud fra at han har prøvet at køre økonomisk , og selv med et halv hjertet førsøg vil jeg sige den burde gå noget længere , min 1,1 alto kommer ikke engang der ned men pinden i bund , derfor mener jeg der kunne være en fejl på bilen . og nej fiat snyder ikke de bøjer bare reglerne , nøjagtigt som alle andre fabrikanter . men igen jeg kender ikke kenn , men jeg starter ikke med at gå ud fra at han overhovedet ikke kan gøre bare det mindste forsøg på at køre lidt økonomisk .
Jeg checkede lige på spritmonitor. Der er meget få af denne model, men dem der er har væsentlig bedre brændstoføkonomi end trådstarter og hans bekendte (dog stadig temmelig langt fra det opgivne).
Umiddelbart er der vel ikke mere grund til at stole mere på deres evner som økochauffører end på teknikken? Vi ved jo intet om hvad der foregår, så det kan være et teknisk problem, men det kan lige så vel være manden bag rattet der er et problem.
Så indtil vi får at vide at chaufførerne rent faktisk kan finde ud af øko kørsel og måske kan finde ud af at nå/overgå det opgivne forbrug på andre biler eller der rent faktisk er konstateret en fejl på bilen, ville jeg nok hælde mod at at det er kørestilen, der ihvertfald er en del af problemet.
Der er temmelig mange som ikke er gode til øko kørsel (selvom de selv mener at de er mestre i det ;-) )
Min egen bil eksempelvis: hvis jeg kører en længere tur på en større vej/hovedvej med ca. 80km/t, med et minimum af fart ændringer etc. så kører bilen faktisk længere på literen end det opgivne.
Hvis jeg stadig kører "fornuftigt" men hæver farten til ca. 90km/t kører bilen næsten 20% kortere på literen.
Lige så snart man smider yderligere fart på, overhalinger/fartændringer etc. bliver det kun værre, hvilket jeg ved at mange ikke er specielt opmærksomme på.
Dette indlæg blev 25-05-2013 01:25 redigeret af dets forfatter.
H P
bruger siden
06-01-2004
25-05-2013 kl. 09:07
Aligevel syntes jeg faktisk at trådstarter har en pointe, omend den er ret skarpt sat op," Fiat lyver så det driver".
Det gør de fordi reglerne giver dem mulighed for det, sammen med alle de andre Iøvrigt.
Problemet er at 2 der står til at køre det samme på literen efter normen, slet ikke nødvendigvis gør det, fordi den ene fabrikant har været mere "kreativ" end den anden, ECE Normen bør simpelthen ændres.
Det er vel ikke for meget forlangt at almindelige mennesker med forsigtig kørsel ramt faktisk kan komme i nærheden af det fabrikanten lover.
Profil slettet
25-05-2013 kl. 12:33
Rune L skrev:
Så det er simpelthen svindel og humbug, fordi DU ikke formår at køre bilen rigtigt?
Stop nu det brok, og kom videre. Moderne biler kan sagtens køre det de er opgivet til, men for fanden da ikke med alles kørselsmønster, kørestil osv.
Og når du kører så meget for kort på literen, så start med at opremse din kørestil, mønster osv inden du bliver ved med at tude.
Og du har KUN kørt 5000 km i den! Du skal som minimum regne med 12.000-15.000 km før forbruget ligger lavt og stabilt.
Så igen: Du formår jo ikke at køre den rigtigt, og der mangler info. Folk er bare totalt uvidende, og tror deres biler kører 30 km/l med 220 km/t gennem en skolegård i -20grader......
Helt ærligt Rune.
Der er forskel på at opgive data som er rimelige troværdige.og direkte villede forbrugeren.
Et forbrug på under det halve end opgivet står slet ikke til diskusition,
Det er vel også derfor den model er på tilbud os fiat.
Da folk er mere bevidste om forbruget end fiat har held til at bilde folk ind.og derfor kan den ikke sælges.
Har talt med en anden ven som har en arbejdskollega som har en fiat 500 twin air.den kører ca 13 km pr ltr og han har brokket sig til forhandleren som er skide ligeglad, de siger bare at an kører bilen forkert.
jeg tror Fiat måler deres biler den på et rulleband i en garage.
Profil slettet
26-05-2013 kl. 02:23
kenn christoffersen skrev:
Helt ærligt Rune.
Der er forskel på at opgive data som er rimelige troværdige.og direkte villede forbrugeren.
Et forbrug på under det halve end opgivet står slet ikke til diskusition,
Det er vel også derfor den model er på tilbud os fiat.
Da folk er mere bevidste om forbruget end fiat har held til at bilde folk ind.og derfor kan den ikke sælges.
Har talt med en anden ven som har en arbejdskollega som har en fiat 500 twin air.den kører ca 13 km pr ltr og han har brokket sig til forhandleren som er skide ligeglad, de siger bare at an kører bilen forkert.
jeg tror Fiat måler deres biler den på et rulleband i en garage.
Selvfølgelig skal forhandleren da være ligeglad - når det er forbrugeren der laver fejlen! Indse det nu: I formår ikke at køre bilen rigtigt, den er ikke engang kørt til, og ny bil kræver tilvænning.
Skal producenten af "Shake n' bake" også beskyldes for svindel og humbug, fordi du som forbruger ikke kan finde ud af at bage kagen?
Og som Simon J så korrekt fortæller: Så stop med at klynke - selvom I ikke ænser hvordan den skal køres økonomisk, så får I lov til at slippe med billigere afgift.
Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008
26-05-2013 kl. 10:52
Min gamle Mitsubishi 1.6 fra ´95 klarede nemt 15-16km/l, og 17 var ikke uopnåeligt. En Punto som den der er nævnt, burde snildt klare 17-19km/l, hvis ikke den kan det, så skal man starte med at kigge på kørselsmønsteret og på sin egen teknik. Derefter kan man se på teknikken, det kan jo godt være at der er noget galt med bilen, så den bruger uhensigtsmæssigt meget energi.
Profil slettet
26-05-2013 kl. 16:45
Jeg selv bruger ca 5,8liter pr 100 km ved alm kørsel hvilket ca svarer til det som bilen er opgivet til.
Profil slettet
27-05-2013 kl. 09:57
Johannes Engers Gregersen
bruger siden
06-04-2005
29-05-2013 kl. 09:10
http://epn.dk/privat/biler/ECE5536108/er-din-bil-mere-toerstig-end-du-tror/
(jeg tror i øvrigt, at alle er enige om, at det er problematisk at bilproducenterne kan optimere deres biler til en testcyklus, der har meget lidt med virkeligheden at gøre. Men det er ens for alle, og problemet er testen og de lempelige regler for testens gennemførelse, ikke at producenterne udnytter regler og fx taper døre til, skruer på bremser, slukker AC og lygter mv. under testen)
Profil slettet
30-05-2013 kl. 18:09
Profil slettet
02-06-2013 kl. 15:26
kenn christoffersen skrev:
Det som jeg skrev om var et forbrug som er 50% højere end det som du selv med rimelig kørsel selv kører.
Jeg selv bruger ca 5,8liter pr 100 km ved alm kørsel hvilket ca svarer til det som bilen er opgivet til.
Som der blev spurgt fra rune.l
Jeg følger trafikken som den nu engang er på de danske veje hvilket jeg mener er mest realistisk.
Profil slettet
02-06-2013 kl. 15:39
hdi hdi skrev:
Hej Kenn..så var jeg ud af prøvekøre bilen...
Jeg har kørt to omgange tundt i samme rute med forskellige kørestil.
Første omgang med kold motor.
Jeg kører efter anbefalingen fra bilens computer mht gearskift...Turen er på 9,5 km og inkluderer by (ca 35%) og motorvej (45%). Det resterende 10% er ringvej med 70-80 km/t fartbegrænsning med et par lysreguleringer. På motorvejen kører jeg bag ved en lstbil med ca 85 km/t.
Resultat 4,5l for hver 100 km- svarer til 22,2 km/l
træls oplevelse, da computeren vil have at jeg geare op ret tidligt. Bilen sejtrækker og vibrere en del.
Anden omgang med varm motor.
Jeg skifter gear når jeg synes jeg skal skifte (en del efter computerens anbefaling). Turen er den samme, som første gang, dog kører jeg 110 km/t på motorvejen.
Resultat 5,1l for hver 100 km-svarer til 19,6 km/l
Bilen er ret kvik og kørseoplevelsen laaangt bedre end første gang.
Konklutionen er at Fiat lyver ikke mere end andre med deres opgivelse.
Så du må enten ændre kørestil eller få bilen tjekket på værksted.
Bor du i Kbh området er du velkommen til at kontakte mig, så vi kan køre samme rute i din bil, og dermed få klarhed, om det er bilen der er nøget galt med.
Håber det hjælp lidt....
Hej hdi hdi.
Jeg fulgte ikke bilens computer da jeg ellers ville have en hale efter mig men fulgte trafikkens mønster,og det er nok der den går galt for bilen kræver en del flere omdrejninger end en 4cyl motor den 2 cyl er helt død under 2000 omdrejninger og kræver flere omdrejninger for at kunne flytte sig bare rimeligt.den 2 cyl motor er for lille til så tung en bil.
Måske en lidt lavere gearing ville klæde bilen og 150mere cubik altså 1050ccm i stedet for.ville klæde den.
hvilken bil har du HDI HDI.?.
Det kunne være sjovt at teste vores biler.på den rute du har kørt.
mvh kenn,c
Profil slettet
03-06-2013 kl. 18:31
Hvis jeg skulle følge trafikken, køre 60 inde i byen, 90-100 på landevej,
og op og ned i fart på motorvejen, så ville jeg heller ikke nå det opgivne tal.
Jeg ville måske ikke ligge så langt fra det som du gør, hvis jeg fulgte trafikken, men ok, nu kører jeg også med anden motor.