Bilbasen Forum
Abonner på forumtråd
Er dieselbiler på retur?
sp Spanggaard
bruger siden
05-03-2007
23-01-2013 kl. 16:14
<span>Umiddelbart nej, for i 2011 var 58 % af privatbilerne diesel (78.000 stk).</span><span>
<span>Men hvad med på lang sigt? Vil turbobenzinere, hybrid og el-biler udkonkurrere diesel? </span>
<span>Andelen af private dieselbiler steg eksplosivt fra 3 % i 1997 til 30 % i 2003 og 58 % i 2011 takket være turbo; jævnere motorgangj; stigende brændstofpriser; visse mærkers (franske m.fl.) ens priser på diesel- og benzinbiler samt sælgernes forvisninger om, at ’moderne dieselmotorer skam ikke tager skade af korte ture’.
<span>Men hvad med salget af dieselbiler på længere sigt? Flere ting taler efterhånden mod dieselbiler:
</span></span></span>
<span>-Stigende grøn afgift og dieseludgift</span>
<span>-Nye biler er oftere mindre, så momentet er mindre vigtigt</span>
<span>-Mange historier om dyre reparationer på dieselmotorer</span>
<span>-Udledningen af kræft- og allergifremkaldende NOx’er og SOx’er</span>
<span>-Downsizing af benzinmotorer med turbo</span>
<span>-Fokus på lavere vægt, mindre luftmodstand og mindre friktion i motoren.
Vil dieselbiler fremover kun være interessante for folk med meget store kørselsbehov? </span>
H P
bruger siden
06-01-2004
23-01-2013 kl. 16:49
Jeg tror ikke at dieselbiler vil være på retur i fremtiden.
Alt andet end lige, så vil en dieselbil altid køre længere på literen end en tilsvarende benziner.
Og i fremtiden vil downsizing også komme til dieselmodellerne, hvad med en 1,0 3-cylindret diesel med turbo og 125 HK ?
Det afgørende er jo politikerne, de kan beslutte at "bortdømme" et brændstof kan i huske "gas-dillen" i 80-erne ? det kan vende tilbage, da naturgas udleder mindre CO2 end benzin og diesel
I Sverige har det aldrig, før nu, kunnet betale sig at køre på diesel, nu er salget af dieselbiler nærmest eksploderet.
Alt andet end lige, så vil en dieselbil altid køre længere på literen end en tilsvarende benziner.
Og i fremtiden vil downsizing også komme til dieselmodellerne, hvad med en 1,0 3-cylindret diesel med turbo og 125 HK ?
Det afgørende er jo politikerne, de kan beslutte at "bortdømme" et brændstof kan i huske "gas-dillen" i 80-erne ? det kan vende tilbage, da naturgas udleder mindre CO2 end benzin og diesel
I Sverige har det aldrig, før nu, kunnet betale sig at køre på diesel, nu er salget af dieselbiler nærmest eksploderet.