Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Er der forskel på diesel?

Ulrich Solberg

Ulrich Solberg
bruger siden
14-02-2004

06-04-2008 kl. 10:36

Er der nogen der oplevet at der er forskel på de forskellige stationers/mærkers diesel?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

06-04-2008 kl. 11:26

Der er 2 typer, commen rail HDI, pumpedyse TDI

HDI har meget svært ved at overholde oplyste forbrugstal, mere rolig og lydløs og rolig tomgang.

TDI overholder generelt forbrugstal, urolig tomgang, men lydløs ved højere omdrejninger.

Der er masser af information at hente på divrse forums på denne webside.

Profil slettet

Profil slettet

06-04-2008 kl. 11:37

tror nu det var tankstationernes dieselolie spørgsmålet gik på... :-)

Ulrich Solberg

Ulrich Solberg
bruger siden
14-02-2004

06-04-2008 kl. 12:04

Korrekt! Spørgsmålet er ikke helt godt formuleret, men det var brændstoffet jeg tænkte på....

Ejner Skræddergaard

Ejner Skræddergaard
bruger siden
08-07-2003

08-04-2008 kl. 07:12

Jeg har kørt diesel siden 1993, og har endnu ikke kunnet mærke forskel hverken i forbrug eller motorgang, har faktisk prøvet alle typer diesel brædstoffer undtaget rapsolie. Jeg tror DIN (kvalitets norm) tallet er afgørende og overholdes tallet kan jeg ikke få øje på forskellen.

Måske der er en ekspert i forrummet, der kan bidrage med oplysninger.

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

08-04-2008 kl. 11:17

Hej Ole.

At du ikke kan mærke forskel, betyder ikke at den ikke er der.
Men det slår altså ikke igennem allerede på første tank.

Jeg kender ikke til undersøgelser på diesel, men der er lavet en del undersøgelser på benzin, og her er altid en tydelig forskel allerede efter et kort stykke tid.
Bedre benzin giver bedre forbrænding, højere ydelse og mindre slid.
Mon ikke det samme gælder den gode diesel kontra den billige.

Profil slettet

Profil slettet

09-04-2008 kl. 09:17

I danmark findes der kun 2 raffinaderier. Shell i Fredericia og Statoil i Kalundborg. Derfor tror jeg ærligt talt det er det samme vi kommer i tanken ligemeget på hvilken tankstation vi tanker. Med andre ord, OK, Q8, Y/X, mv. køber hos de 2 ovennævnte, så det er sikkert kun reklamens magt og indflydelse som får os til at tro på en evt. forskel.

Profil slettet

Profil slettet

09-04-2008 kl. 11:48

Det er nok ligesom mælken i supermarkedet. Typisk har butikken sit eget mærke af mælk til 4-5 kr. literen, men hvis man kigger efter, er det i virkeligheden produceret af Arla. Ved siden af har de så "super-mælken" Arla Express, til 8 kr. literen, som kommer fra det helt samme mejeri og givetvis den samme ko. Grunden er, at de der gerne vil betale mere for det samme produkt, da sandelig skal have lov til det.