Bilbasen Forum
Er 1,9 TDI for for slap i Passat fra år 2006 og frem?
Jesper Fjølner
bruger siden
15-03-2007
16-11-2013 kl. 23:48
Jeg har kørt 1,9 TDI i Passat i modellen <2005 og var godt tilfreds.
Er motoren stor nok til den nye Passat eller bliver det for sløvt?
Jeg er lidt nervøs for holdbarheden af 2,0 TDI 140 motoren.
Jesper Fjølner
bruger siden
15-03-2007
Jesper Fjølner
bruger siden
15-03-2007
17-11-2013 kl. 14:02
Men Passat før 2005 var de ikke ok hvad angår rust?
De er åbenbart ikke så godt lavet siden da så?
Skoda er absolut også en mulighed.
Hvad med 2,0 TDI 140 motoren - jeg hører den går i stykker (topstykke?), men omvendt kører der jo rigtig mange af dem.
Der er vist også nogle af disse der er pumpe-dyse og nogle af dem, der er commonrail-motorer.
Jesper Fjølner
bruger siden
15-03-2007
17-11-2013 kl. 21:40
Mystisk at 3C ruster på den måde. Jeg har en Passat 3BG fra 1999 og den har nærmest ingen rust. Er de nye ikke galvaniseret så godt som de ældre.
Det er nok det "planlagt udløb" man hører om de indbygger i produkter nutildags.
Jesper Fjølner
bruger siden
15-03-2007
17-11-2013 kl. 22:50
Joakim S
bruger siden
15-04-2013
18-11-2013 kl. 23:43
K S
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Chiptuning er ulovligt - og kan nemt koste div. andre dele, da kobling m.m. ikke nødvendigvis er dimensioneret til de ekstra kræfter.
Den gl. PD motor er desuden støjende og ukultiveret.
Hej KS
Du plejer at vide, hvad du snakker om. Derfor vil jeg gerne spørge dig om noget: Hvorfor slider det mere på en kobling at en motor er chiptunet og altså yder mere?
Er det ikke mere gearkassen, som kan være underdimensioneret og derfor ikke kan tåle det ekstra pres?
MVH
Joakim
Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008
22-11-2013 kl. 16:51
Som et eksempel på at motorer ikke er ens, kunne være stemplerne. Jeg skiftede engang stempler på en Fiat Scudo, eller også var det Citroen tvillingen, ligemeget. Men der var 4 forskellige stempler til den, alt efter diameter. Boret der borer cylinderne bliver slidt, og så smider man lidt større stempler i, istedet for at skifte boret hele tiden. Det er bla. sådan nogle ting der gør, at en specialist kan hente flere dråber ud af en bil, for producenten bruger samme motorstyring til alle bilerne.
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
22-11-2013 kl. 18:17
Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008
22-11-2013 kl. 18:20
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
22-11-2013 kl. 18:48
Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008
skrev:
Uanset om det er en chip eller en optimering af styreboksen, er det en konstruktiv ændring der kræver dokumentation, og det kan de ikke levere, derfor er det ulovligt. Men uanset hvad, ville jeg holde mig fra chip/bokstuning.
Det er ikke ulovligt at optimere bilen med 20% hvis det er det der kommer ud af ændringen...der er ivøvrigt dok på opdateringer
Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008
22-11-2013 kl. 19:38
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
23-11-2013 kl. 11:46
Profil slettet
23-11-2013 kl. 13:50
Volvo tilbyder nu noget tilsvarende gennem Polestar. Alt andet er ikke tilladt.
Kører man så længere på literen?
På min forrige Hirsh tunede røg den en økonmiklasse ned, da den røg op på hele 13 km/l via trimmet. På papiret altså. I hverdagen mærker man det ikke, da man jo også udnytter de ekstra kræfter. Man køber jo heller ikke en racercykel til 20000 for at cykle til købmanden. Men ellers vil individuel indkøring principielt give bedre økonomi.
Kan det holde? Ja og nej.
Får man det lavet professionelt, således at momentet eksempelvist er begrænset i de laveste gear, så skal, primært koblingen, nok holde. Gør man ikke det og udnytter kræfterne hele tiden, vil der med sikkerhed gå noget i stykker.
Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008
23-11-2013 kl. 14:08
T Nielsen
bruger siden
03-12-2009
skrev:
Det vil så sige at de opdateringer fabrikken har i deres system ikke er TüV godkendte og eller........
Hvis en producent, f.eks. Ford kommer med en opdatering til deres motorstyringer, vil man gå ud fra at den holder de normer bilen oprindeligt er godkendt med.
Det samme kan man ikke ligefrem sige om en eftermarkedsopdatering, der som vanligt vil øge både hk og nm, og bla. chips og bokstuning ryger uforholdsvis meget ved fuldgas.
Desuden er TÜV ikke en garanti for at ting er lovlige. Hvis ikke en del, f.eks. en forlygte bærer CE mærket, er den i Danmark ikke lovlig, selvom den er godkendt af TÜV.
Profil slettet
28-11-2013 kl. 22:40
K S
bruger siden
17-11-2013
skrev:
1.9 TDI er ikke for sløv du kan evt. få en chip i som mange andre motoren holder snildt til det. 1.6 benzin er no go den skodmotor burde vw have skrottet for længe siden. Passat den årgang du ser på har mange rustproblemer og du betaler desuden mange penge for mærket hvorfor ved jeg ikke da vw ikke er noget kvalitetsprodukt. Ford Mondeo er et meget bedre valg også for pengepungen evt. Skoda Octavia Combi hvis pladsen rækker.
pussigt nok er min vw passat ikke rusten nogle steder så det forstår jeg ikke rigitgt og 1,9 tdi motoren er kraftig nok til alm brug
,hvis du skal bruge mere trækkraft er en 3liter nok et bedre valg måske en turareg eller en bmw 325diesel 197 hk