Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Er 1,9 TDI for for slap i Passat fra år 2006 og frem?

Jesper Fjølner

Jesper Fjølner
bruger siden
15-03-2007

16-11-2013 kl. 23:48

Jeg kigger på Passat stationcar 2006-2009. Nogle af dem har 1,9 TDI motoren som vist er meget driftsikker, også mere end 2,0 TDI er det ikke korrekt?
Jeg har kørt 1,9 TDI i Passat i modellen <2005 og var godt tilfreds.
Er motoren stor nok til den nye Passat eller bliver det for sløvt?
Jeg er lidt nervøs for holdbarheden af 2,0 TDI 140 motoren.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jesper Fjølner

Jesper Fjølner
bruger siden
15-03-2007

16-11-2013 kl. 23:51

Ligeledes med 1,6 benzinmotoren? er det for sløvt?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jesper Fjølner

Jesper Fjølner
bruger siden
15-03-2007

17-11-2013 kl. 14:02

Tak for svaret. Rust altså?
Men Passat før 2005 var de ikke ok hvad angår rust?
De er åbenbart ikke så godt lavet siden da så?
Skoda er absolut også en mulighed.
Hvad med 2,0 TDI 140 motoren - jeg hører den går i stykker (topstykke?), men omvendt kører der jo rigtig mange af dem.
Der er vist også nogle af disse der er pumpe-dyse og nogle af dem, der er commonrail-motorer.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jesper Fjølner

Jesper Fjølner
bruger siden
15-03-2007

17-11-2013 kl. 21:40

Christian > tak for svaret, jeg bliver klogere på det hele tiden.
Mystisk at 3C ruster på den måde. Jeg har en Passat 3BG fra 1999 og den har nærmest ingen rust. Er de nye ikke galvaniseret så godt som de ældre.
Det er nok det "planlagt udløb" man hører om de indbygger i produkter nutildags.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jesper Fjølner

Jesper Fjølner
bruger siden
15-03-2007

17-11-2013 kl. 22:50

Men er sådan noget som Skoda Octavia fra den periode bedre i den henseende selvom det er samme koncern?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Joakim S

Joakim S
bruger siden
15-04-2013

18-11-2013 kl. 23:43

K S

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Chiptuning er ulovligt - og kan nemt koste div. andre dele, da kobling m.m. ikke nødvendigvis er dimensioneret til de ekstra kræfter.

Den gl. PD motor er desuden støjende og ukultiveret.

Hej KS

Du plejer at vide, hvad du snakker om. Derfor vil jeg gerne spørge dig om noget: Hvorfor slider det mere på en kobling at en motor er chiptunet og altså yder mere?

Er det ikke mere gearkassen, som kan være underdimensioneret og derfor ikke kan tåle det ekstra pres?

MVH
Joakim

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

22-11-2013 kl. 16:51

Grunden til at man kan hente 1-2km/l med en optimering af motorstyringen er at ikke to motorer er ens. Bilfabrikkerne kunne godt hente de sidste dråber, der er bare ikke økonomi i at køre samtlige biler på en prøvestand og køre motorstyringen ind enkeltvis. Derfor bliver de nødt til at lave et overordnet program der kan klare de forskelligheder de enkelte motorer har. Og det er så her en specialist kan gå ind og optimere motorstyringen.

Som et eksempel på at motorer ikke er ens, kunne være stemplerne. Jeg skiftede engang stempler på en Fiat Scudo, eller også var det Citroen tvillingen, ligemeget. Men der var 4 forskellige stempler til den, alt efter diameter. Boret der borer cylinderne bliver slidt, og så smider man lidt større stempler i, istedet for at skifte boret hele tiden. Det er bla. sådan nogle ting der gør, at en specialist kan hente flere dråber ud af en bil, for producenten bruger samme motorstyring til alle bilerne.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

22-11-2013 kl. 18:17

Hmm tror vist der skal skelnes mellem en alm optimering hvor man vælger en motor styring der er optimal til bilen og som er fra selve fabrikkens egne opdateringer. Noet andet er at direkte chip tune en bil. Ofte kan man med fordel optimere en diesel til at være mere økonomisk og lidt bedre moment, og så endda lovligt! hvis man altså vil give den sum det koster

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

22-11-2013 kl. 18:20

Uanset om det er en chip eller en optimering af styreboksen, er det en konstruktiv ændring der kræver dokumentation, og det kan de ikke levere, derfor er det ulovligt. Men uanset hvad, ville jeg holde mig fra chip/bokstuning.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

22-11-2013 kl. 18:48

Jannik Christensen

bruger siden
02-09-2008

skrev:
Uanset om det er en chip eller en optimering af styreboksen, er det en konstruktiv ændring der kræver dokumentation, og det kan de ikke levere, derfor er det ulovligt. Men uanset hvad, ville jeg holde mig fra chip/bokstuning.


Det er ikke ulovligt at optimere bilen med 20% hvis det er det der kommer ud af ændringen...der er ivøvrigt dok på opdateringer

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

22-11-2013 kl. 19:38

Hvis der er dokumentation på at den stadig opfylder, eller overgår de oprindelige krav mht. forurening og støj, så er det jo selvfølgelig lovligt.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

23-11-2013 kl. 11:46

Det vil så sige at de opdateringer fabrikken har i deres system ikke er TüV godkendte og eller........

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

23-11-2013 kl. 13:50

Det korte og det lange er, at det ikke er lovligt at chiptune sin bil i DK. Det kunne lade sig gøre med det hedengangne Saab via Hirsh tuning, hvor man så fik en ny Tüv og bilen skulle omsynes. Ikke noget problem i det.
Volvo tilbyder nu noget tilsvarende gennem Polestar. Alt andet er ikke tilladt.

Kører man så længere på literen?
På min forrige Hirsh tunede røg den en økonmiklasse ned, da den røg op på hele 13 km/l via trimmet. På papiret altså. I hverdagen mærker man det ikke, da man jo også udnytter de ekstra kræfter. Man køber jo heller ikke en racercykel til 20000 for at cykle til købmanden. Men ellers vil individuel indkøring principielt give bedre økonomi.

Kan det holde? Ja og nej.
Får man det lavet professionelt, således at momentet eksempelvist er begrænset i de laveste gear, så skal, primært koblingen, nok holde. Gør man ikke det og udnytter kræfterne hele tiden, vil der med sikkerhed gå noget i stykker.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

23-11-2013 kl. 14:08

T Nielsen

bruger siden
03-12-2009

skrev:
Det vil så sige at de opdateringer fabrikken har i deres system ikke er TüV godkendte og eller........

Hvis en producent, f.eks. Ford kommer med en opdatering til deres motorstyringer, vil man gå ud fra at den holder de normer bilen oprindeligt er godkendt med.

Det samme kan man ikke ligefrem sige om en eftermarkedsopdatering, der som vanligt vil øge både hk og nm, og bla. chips og bokstuning ryger uforholdsvis meget ved fuldgas.

Desuden er TÜV ikke en garanti for at ting er lovlige. Hvis ikke en del, f.eks. en forlygte bærer CE mærket, er den i Danmark ikke lovlig, selvom den er godkendt af TÜV.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

28-11-2013 kl. 22:40

K S

bruger siden
17-11-2013

skrev:
1.9 TDI er ikke for sløv du kan evt. få en chip i som mange andre motoren holder snildt til det. 1.6 benzin er no go den skodmotor burde vw have skrottet for længe siden. Passat den årgang du ser på har mange rustproblemer og du betaler desuden mange penge for mærket hvorfor ved jeg ikke da vw ikke er noget kvalitetsprodukt. Ford Mondeo er et meget bedre valg også for pengepungen evt. Skoda Octavia Combi hvis pladsen rækker.

pussigt nok er min vw passat ikke rusten nogle steder så det forstår jeg ikke rigitgt og 1,9 tdi motoren er kraftig nok til alm brug
,hvis du skal bruge mere trækkraft er en 3liter nok et bedre valg måske en turareg eller en bmw 325diesel 197 hk

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg