Bilbasen Forum
EL BIL
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
09-04-2020 kl. 04:21
Lars Olsen
bruger siden
09-01-2006
09-04-2020 kl. 06:41
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
09-04-2020 kl. 13:33
https://www.tv2fyn.dk/elbilens-muligheder-og-barrierer-pa-fyn/men-ikke-alle-fyns-hurtigste-elbil-lader-abnet
https://borsen.dk/nyheder/pleasure/test-hvilken-elbil-lader-hurtigst-3w3wm
Lars Olsen
bruger siden
09-01-2006
09-04-2020 kl. 16:08
350 kWh er den mængde energi du får ud af at være tilsluttet en 350 kW lader i en time, forudsat dit batteri var stort nok.
J R
bruger siden
13-12-2013
09-04-2020 kl. 16:53
Til historien skal man tænke over forbrug under kørsel. Så selvom Audi lader hurtigst, så er det ikke ensbetydende med den kommer længst på de ladede.
Ligesom en fossil vogn, du kan når du tanker få 1000 km i tripcomputeren, men når de begynder at køre, så får du sjældent 800 km ud af den tank.
Det er det samme med elbiler.
Forøvrigt lader en model 3 efter update 300 km på 14 minutter og 430 km på 22 minutter på en Ionity lader. Svarende til den starter med 189 kW hvis din batteristand er lav og batteriet er passende varmt. Det er testet just i Nyborg med vores egen.
J R
bruger siden
13-12-2013
10-04-2020 kl. 07:37
Men hvis en e-tron under normale forhold(12-15 grader og tørvejr) går 300(+) Wh/km, så kan den optimalt køre ca 95kW batteri/0.3 kWh/km= 316 km på en 100% ladning. Det bør den kunne ved motorvejs fart.
Hvorimod en model 3 går 175 Wh/km under samme forhold og samme strækning. Så kan den køre 75kW batteri/0,175 kWh/km= 428 km. Det kan den ved motorvejsfart.
Under mindre distancer eks AAL-KBH, vil du i en e-tron skulle lade, men ikke i en Model 3, Begge under overnævnte forhold.
Er dog sikker på e-tron er ganske lækker at køre i, den er efter sigende endda mega godt lydisoleret, jeg har desværre ikke prøvet den endnu. Det burde Audi også have styr på med deres erfaring.
I hverdagen er der rigeligt range på en Audi, det er kun de 2-3 gange om året hvor du er på langtur, hvor du vil opdage det lige tager en ekstra burgers tid at komme videre.
J R
bruger siden
13-12-2013
10-04-2020 kl. 14:44
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Hvis dine tal iøvrigt er nogenlunde rigtige (her tænker jeg på forbrug - ikke rækkevidde), er det største potentiale for øget rækkevidde at reducere forbruget og ikke så meget at øge batteriets kapacitet.
Begge dine tal for rækkevidde er desværre voldsomt optimistiske, men det er så en anden snak.
Hvis man kun "2-3 gange om året" har et kørselsmønster, hvor man er nødt til at lade undervejs, har man reelt ikke brug for en bil - eller det er bil nr. 2 til købmandsturen/nærområdet.
Øh nej de er ikke optimistiske, jeg har selv kørt dem. Så sent som for 20 minutter siden har jeg kørt 108 km landevej med et snit på 148 Wh/km.
Om man ikke har behov for en bil hvis man kun har behovet 2-3 gange om året kommer vel an på en prøve. Når jeg kører til Thyborøn, så ville jeg godt nok være ked af ikke at have en bil og derfor være nødsaget til at tage cyklen. Der er 177 km hver vej.
Ja man kunne da tage det offentlige, men så tager det 5,5 time hver vej. Dertil så kører det offentlige ikke særligt stabilt når mine opgaver ligger kl 03 om natten. og jeg får 3 timers notice til jeg skal være der.
Vi har kørt 34.000 km på lidt under et år, rundede 34k igå og der er 2 dag til den bliver 1 år.
Vi lader hjemme hver nat, og har derfor sjældent behov for at lade ude. Har vi behovet er det som regle en sjatladning på 4-6 minutter der skal til for at nå hjem i eget stik. Har 2 gange været i Nyborg og måtte lade op dernede inden jeg vendte hjemover.
Forøvrigt kan jeg sige snittet over 34.000km er 201 Wh/km. Der har helt sikkert ikke været holdt tilbage på højre fod, det er den simpelthen for sjov til at gøre. Det kan absolut gøres mere økonomisk, hvis man ville.
Dette indlæg blev 10-04-2020 14:54 redigeret af dets forfatter.
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
10-04-2020 kl. 14:59
Så en Tesla ejer i Usa omtale VW gruppen som måske den største spiller i market for elbieler på sigt. Bmw er på vej med en i4 som pangdang til Tesla, produktions start næste år. Mercedes er også igang med mindre biler. Det ser spændende ud.
J R
bruger siden
13-12-2013
10-04-2020 kl. 16:14
https://drive.google.com/file/d/1y6V8fAWIz6zVLQj5zfYSw8DP1Yh4ypmA/view?usp=sharing
Nåh ja du havde læst en test. Men det er korrekt den nok kun går lige godt 300 på en motorvejs tur om vinteren. Personligt har jeg aldrig været under 330 km ved nul grader og motorvej.
380 km på 69 kW. Der er altså 6 kW tilbage,hvis jeg havde ladt til fuld. 69/380=181 Wh/km. Det var lige det billede jeg havde i nærheden.
Batteriet tager ikke skade at at blive afladt til nær 0, såfremt du lader det forholdsvis snart. Hvorimod det bliver ked af at blive afladt og stå i 14 dage i lufthavnen uden strøm.
Ifølge Tesla tager det heller ikke skade af 90% på daglig basis.
Dagligt lader vi til 400, svarende itl ca 80-84% og kommer hjem med ca 40-60%. Skal vi længere væk, så lader vi til tæt på max kort forinden afgang. Det kan man fortælle vognen dagen før, scheduled departure kl 08:15, så er den opladt og varm til tiden.
Men idet min kone arbejde i dagtimerne, og jeg tit har en aften/nat(mest aften, jeg kan næsten altid selv administrere mig ud af natte ture) udflugt, så få den flere km end nomalt.
Snittet er altså 93 km om dagen. Nogen gange har den rendt 800 på en dag, andre dage 5 km.
Dette indlæg blev 10-04-2020 16:22 redigeret af dets forfatter.
T i
bruger siden
17-06-2006
10-04-2020 kl. 16:35
Dette indlæg blev 10-04-2020 16:44 redigeret af dets forfatter.
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
11-04-2020 kl. 20:34
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
J R
bruger siden
13-12-2013
12-04-2020 kl. 12:12
kommentar til model 3 long range:
Our test of the Long Range was also blighted by heavy rain, meaning extra battery power would have been required to push the tyres through the standing water.
Alt andet lige så burde den være bedre end Performance. Det skriver de også hvis man gider læse teksten under modelen.
WhatCar har altså lavet en test hvor bilerne er testet under forskellige forhold, og derfor kan man ikke bruge deres opgørelse til en dadel.
Forøvrigt undre det mig at Mercedes ikke er lykkedes med at sende mere end 10% af e-tron's antal på vejene.
Dette indlæg blev 12-04-2020 12:37 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
12-04-2020 kl. 16:34
Det er en virkelig verden test, under samme forhold.
Man kan nøjes meda t spole frem til 25 minutter, hvis ikke man gider se alle detaljerne.
J R
bruger siden
13-12-2013
13-04-2020 kl. 08:30
Om det er 78 eller 90% er vel ligegyldigt. Det er ikke anderledes end de der diesel biler der er opgivet til 33 kml, men som kun går 22-23 i virkeligeheden. Hvilket svarer til 70% af opgivne.
Når man kigger på langture, så tænker jeg det er bedst med 2 ting.
1) lang range som grundlæggende kriterie
2) hurtig opladning hvis man skal rigitg langt.
Kia Hyundai kan lade med 100 kW
Model 3 kan lade med 200 kW
Begge forudsat at batteri er tempereret og ladestanderen magter at levere.
Model 3 kan lade 430 rated km på 22 minutter. Det kommer Kia/Hyundai aldrig til, så længe deres BMS ikke tillader mere end 100 kW.
Skal man aldrig på langture eller vurderer man at have behov for spise/tisse pause på 1 time efter at have kørt 3+ timer. Så er det reelt ligegyldigt hvilken ladeeffekt man har mulighed for, 100/200.
Dette indlæg blev 13-04-2020 08:33 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
13-04-2020 kl. 11:05
https://www.electricitymap.org/?countryCode=DK-DK1&page=country
Det er altså heller ikke i dagtimerne fossildrift der er i højsædet, på trods af der er en vildfarelse derom.
Det er faktisk kun Norge og Island der er bedre dækket af vedvarende energi end DK.
Sjovt at flytte pilen rundt og se de forskellige landes mix.
Dette indlæg blev 13-04-2020 11:11 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
13-04-2020 kl. 12:18
Det er V2 der henvises til i reklamefilmen.
Ionity:
https://drive.google.com/file/d/1PtU7l7iml6Mu5pjC3gm0hwT7XmljovHW/view?usp=sharing
Så går det altså rapt. 22 minutter fra 29 til 435 km. Og rigeligt til at køre hjem fra Nyborg ved 5 grader celsius. Der er 292 km hjem.
Model 3 tillader 200 kW. Så hvis du vælger at trille på den anden side af vejen i EKs Haverslev hvor begge ligger, eller i FRC kontra Middelfart, så kan du suge fra IONITY's lader der leverer op til 350 kW hvis din bil kan magte det.
Det kræver dog at du har 800 volt system og ikke 400 volt system. Porsche Taycan har 800 volt.
EON/Clever, i folkemunde kaldet CLEON, er ved at opbygget et næt på 150 kW. Jeg kendet til 4 eller 5 motorvejsstationer af den slags pt. Har ikke check på om der er flere. Forøvrigt er de gratis at benytte indtil de har fået det testet.
Du kan forøvrigt også få billedet efter 286 km motorvej hjem over, du kan selv regne på snitte med 2 timer og 40 minutter.
https://drive.google.com/file/d/16b84m6SpIe48rQSIO0SnLet_scplf3d6/view?usp=sharing
Dette indlæg blev 13-04-2020 16:01 redigeret af dets forfatter.
T i
bruger siden
17-06-2006
13-04-2020 kl. 12:37
Nej tak! Det kommer aldrig til at virke! Hestevogn, det ved man hvad er!
Hvad nu hvis det der automobil går i stykker? Så skal man hen på det der "værksted" som ligger langt væk! Hvis hestevognen går i stykker, så kører vi bare hen til smeden....
Og hvad med det der benzin?? Der er jo ingen tankstationer heromkring!!
Foderet til hesten har vi jo lige ude i laden og ellers har alle andre jo også noget liggende, hvis vi skulle være i bekneb....
Desuden kan jeg jo få 3 heste (med vogn!) for det som et automobil koster!!
Så lad os endelig blive ved med at køre hestevogn ;-)
J R
bruger siden
13-12-2013
13-04-2020 kl. 16:36
Et lille link til at se hvor meget kulkraft der reelt bliver benyttet id dk.
Man kan vælge område, eller man kan flytte musen hen til et land/område og få tallene i realtime(ikke noget hokus pokus med forskellige test eller opgøresler)
eks kan man ved at sætte musen på kul se at just nu her kl 16:30, der står kul for 8% af el i DK Vest. Gas står for 1,6%, resten er vedvarende.
DEt svinger dog lidt, tidligere på dagen var DK Vest 92%. Men prøv at se Sverige og Norge, de ligger på 44-46g CO2. Det er da imponerende. For slet ikke at nævne Island.
Det er lidt sjovt.
J R
bruger siden
13-12-2013
14-04-2020 kl. 09:17
Det svarer lidt til at teste en C1 standard og få 20 kml ud af den, så har man ikke lige en Lupo 3L fra VW. Men der er en knægt nede på hjørnet der har en han godtnok har skruet nogen 235 dæk på, og monteret lidt spoilere. Men whatever det er en Lupo 3L, og den kan sgu kun trille 18 kml, den er jo ikke i nærheden af det opgivene.
Hvad så med nu, der er tirsdag, hverdag, måske lidt stille pga Corona, næsten ingen vind.
Men Kul og gas står stadig kun for ca 17-18%
Dette indlæg blev 14-04-2020 09:28 redigeret af dets forfatter.
T i
bruger siden
17-06-2006
14-04-2020 kl. 13:26
Dette indlæg blev 14-04-2020 13:30 redigeret af dets forfatter.
T i
bruger siden
17-06-2006
14-04-2020 kl. 13:29
Dette indlæg blev 14-04-2020 13:30 redigeret af dets forfatter.
T i
bruger siden
17-06-2006
14-04-2020 kl. 13:31
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Ja, lad os bare kaste os hovedløst over ufærdig teknologi.
Ting bliver ikke nødvendigvis gode af at være hypede eller nye. Hvordan gik det med 3D TV? Buede TV? Historien er fyldt med fantastiske opfindelser med entusiatiske tilhængere - men mange af tingene forsvandt igen, da virkeligheden ramte.
Hvis der kommer bedre batterier og ladere, skal batteribiler nok have en chance, men lige nu er det mest "Kejserens nye Klæder".
Er det således at teknologier normalt først kommer på markedet når de er færdigudviklede? Det er ikke min oplevelse at det hænger sådan sammen?
Mit indtryk er at man bl.a. pga. omkostningerne, som regel er nødt til at starte salget, når produktet er "godt nok" (og evt. kun til dele af kunderne), så man kan tjene penge til færdig-/videre-udvikling.
Skulle alt være helt færdigudviklet inden lancering var der mange teknologier der aldrig var blevet til noget.
Formentlig inkl. forbrændingsmotoren, for set med nutidens øjne, var teknolien ikke imponerende i starten.....
J R
bruger siden
13-12-2013
15-04-2020 kl. 09:02
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Det er STADIG ikke sammenligningen, der er relevant, men at bilen i den virkelige verden netop ikke er tæt på det lovede, som det ellers påstås højere oppe.
Bilen skal faktisk også kunne bruges i regnvejr, blæsevejr, -20gr., op af bakke, etc.
Forskellen til en benzin/dieselbil er, at de typisk har markant længere rækkevidde i praksis (selv om det er langt fra det lovede) og det tager 3-5 min. at få fuld rækkevidde igen istedet for timer. Desuden er der tanke så mange steder, at man ikke behøver at køre en stor omvej - og de tanker alle med fuld hastighed.
Så vi er ikke enige om en test bør være under samme forhold?
Hvis testen ikke er foretaget under samme forhold, kan du så ikke lige forklare hvad du mener at kunne udlede af en sådan test?
Den test jeg referede til var just under virkelige forhold i den virkelige verden med samme forhold for alle. Ganske modsat den du havde fundet frem, hvor det kun var en model der blev teste under uens forhold.
Vi er tilsyneladende heller ikke enige i at oplevede ladekarakteristik kan være virkeligheden, i modsætning til en ældre test før OTA(Over The Air) updates. Undskyld jeg bruger nymodens udtryk som dine fossilbrændere ikke er forundt. Du vil jo hellere drible forbi VW(eller andre aut. værksteder) en gang om året i 8 timer for at få skifte olie og måske en update af software. Har dog aldrig oplevet at de der software updates af fossilbrændre, har været nogen jeg har fået nogen ny oplevelse af.
Seneste OTA på model 3 er forøvrigt at når Sentry er tilsluttet(det er den forøvrigt altid i vores) så kan man klikke på event i vognen og se hvem der har været tæt på din bil.
Så når Hugo har smækket døren op i din bil, så sender du bare videofil til forsikringen og så jagter de dig. Den gemmer de seneste minutter, så den har også Hugo's registeringsnummer i video. Mega smart.
Ville dog ønske jeg have fået sat det op på dag 4 vi havde de, hvor der var en klaphat der smækkede døren op i vores bil, så vi har et hak i passagerdøren der skal laves. Men så har jeg lært det og det kører 24/7-365 fremover.
Forøvrigt så er el nettet belastet af 92% vedvarende energi her til morgen kl 09:00.
Skolerne er halv åbne og mange butikker genåbner, alle de ander elever pukler på google meet, og andre netbaserede løsnigner. Der bruges altså rigtig meget strøm.
Dette indlæg blev 15-04-2020 09:22 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
15-04-2020 kl. 12:30
Hov 189 kW. Ja e-tron'en overhaler ved 80% men ellers ligger den under. Samtidig så har den mere begrænset range pga uøkonomisk drift.
Model 3 stopper ved 90% fordi ejeren har bedt den derom, se streg i batteriskala hvor den stopper når grøn rammmer hvid streg.
Når vognen er fuld hver morgen, så er det sjældent man skal bruge tid på at lade udenbys.
Du skal altid bruge tid på at tanke udenbys med en fossilslæde.
Dertil er der ingen servicekrav for at overholde garanti hos Tesla. Du skal altså ikke til den lokal pusher mindst 1 gang om året for at overholde dine garantier. Din bil holder altså 8 timer hos VW. Men det har nok ingen betyding i dit store billede.
Hvorimod det har de få gange du skal bruge 7-10 minutter mere end ellers på at lade!.
T i
bruger siden
17-06-2006
15-04-2020 kl. 12:51
https://www.youtube.com/watch?v=ZH7V2tU3iFc
Så hvis man holder batteriet inden for ca. 10-90% og evt. trækker lidt yderligere fra til regn, modvind etc. (så har man også skruet godt op for pessimismen) taler vi stadig omkring 300 km. Det er de færreste der kører mere end 300 km pr. dag til hverdag.
Så kan man lade hjemme er rækkevidden ikke et problem, langt det meste af tiden.....
Så ladning ude, er (for de fleste) kun på tale enkelte gange om året, hvor man er på langfart......
Så er elbil for alle? Nej da, bor/arbejder man et sted, hvor man ikke kan lade, vil man gerne køre med campingvogn, ofte kører på lange bilferier etc. så skal man nok vælge noget andet.
Men for mange andre kan en elbil med god rækkevidde være ganske udmærket...
T i
bruger siden
17-06-2006
15-04-2020 kl. 14:35
Dette indlæg blev 15-04-2020 14:36 redigeret af dets forfatter.
T i
bruger siden
17-06-2006
15-04-2020 kl. 14:37
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Og en sådan kan vi jo så vente på.
(Husk lige, at i løbet af nogle år falder kapaciteten - garantien gælder kun 70% kapacitet, så 300 km bliver til 210km i løbet af nogle år).
Men som bil nr. 2, kan det være en fin løsning, men det er stadig en høj pris for en "nr. 2 bil".
Helt klart, for de fleste kører jo som bekendt mere end 300 km om dagen....
De tal jeg har set for degradering af batteri i nyere elbiler, ligger langt under garantien, max omkring 10%
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
15-04-2020 kl. 17:40
ER man virkelig interesseret i brugbar viden skal man på Youtube og finde BJØRN NYLAND fra Norge. Han tester både range og langtur i kulde og varme. Her får en evt ny elbil's køber faktisk et stort og brugbart indblik, i hvordan og hvilke forhindringer der kan være. Han tester alt fra stort til småt. Tester Ladestandere og hvor meget en bil lader på hver enkelt. Men afhænger oftest af kulde varme, eller hvor stærkt man køre, for at opladning kan foregå hurtigt. Har nu brugt snart 14 timer på at se han gennem gribende test . Så Tjek ham ud !
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
16-04-2020 kl. 02:46
En Ioniq med 60.000km tjekket batteri på værksted, stadig 100% power.
T i
bruger siden
17-06-2006
17-04-2020 kl. 09:04
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Selv om man ikke dagligt kører mere end 300km, kan man jo have brug for det jævnligt uden at have lyst til lange pauser.
Kast et blik på din smartphone, laptop, elværktøj m.m. Har de uopslidelige batterier? Og de udsættes ikke for temperaturudsving fra -30 til +70grader, hård op-afladning, rystelser m.m. som i en bil
Nyere elbiler har af logiske årsager ikke eksisteret længe nok til at der er relle statistikker.
Klart, hvis man ofte kører meget lange ture, så skal man nok vælge en diesel. For mange andre kan en elbil være en udmærket mulighed.
Mht. temperatur kan jeg ikke se relevansen af -30/70 grader i DK. Medmindre man eks. tager bilen til Sibirien/Sahara (og så skal måske igen vælge en diesel)
Batterier slides, ligesom alt muligt andet, men med den indbyggede batteristyring og lidt omtanke fra ejeren, så er “sliddet“ lavt og kan ikke sammenlignes med tlf/bærbar etc.
Så har man specifikke behov/krav der peger i den retning, kan en benzin/diesel bil sagtens være det bedste valg.
Men for rigtig mange bilister kan en elbil være en fin ide....
Niels Kristian Larsen
bruger siden
16-06-2011
T i
bruger siden
17-06-2006
17-04-2020 kl. 12:27
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
-30 ser man nok ikke ofte herhjemme - og slet ikke mere, men man kunne jo tage på skiferie.
+70 er til gengæld helt normalt i kabinen en solrig sommerdag, og det er hårdt for batterier. Derfor er sliddet langt voldsommere i en bil end på en laptop (der som bekendt også har avanceret ladestyring, men ikke de voldsomme udsving i hverken temperaturer, ladning eller afladning).
Så jeg vil sige, at for nogle få bilister uden stort behov for en bil, kan elbil godt erstatte en traditionel bil. I vores tilfælde ville det være som bil nr. 2. Det vil vi se på, når nuværende nr. 2 bil skal skiftes om nogle år - så er der også nået at komme lidt flere erfaringer fra Betatesterne.
Ok, påstandene flyver lavt....
For det første tvivler jeg på at 70 grader er normalt i kabinen i DK, selv på en varm sommerdag (men et termometer placeret direkte i solen i en bilkabine kan sikkert nok nå derop på en solrig dag i DK)
Men der er det jo så heldigt, at elbiler normalt har deres batterier i bunden af bilen (og dermed ikke er udsat for de stegende kabinetemperaturer, som åbenbart er normalt på din egn)
Samtidig har de nyere elbiler indbyggede kølesystemer, som tempererer batteriet, hvis det er for koldt/varmt. En del nyere elbiler har i øvrigt væskekølede batterier, som også dæmper temp. udsving.
Så for masser af bilister, kan en elbil være en fin løsning.
Dette indlæg blev 17-04-2020 14:00 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
17-04-2020 kl. 13:21
J R
bruger siden
13-12-2013
18-04-2020 kl. 18:18
T i
bruger siden
17-06-2006
18-04-2020 kl. 18:50
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Tvivl du bare, men endnu engang er det jo så virkeligheden: https://newsbreak.dk/varm-bliver-en-bil-i-solen/
Og det er efter kort tid. Det betyder også, at resten af bilen - inkl. batterierne når denne temperatur..... .......
Tja, nu viser det sig jo så, at det netop er under de forudsætninger, jeg nævnte at de når i nærheden af de 70 grader.
Så præcis den "virkelighed" som jeg beskrev.......
Kiggede lige på FDM, som bla. er kilden til det du linker til.
Her er FDM artiklen:
https://fdm.dk/nyheder/nyt-om-biler/2016-06-sa-varm-bliver-bilen-solen?q=nyheder/saa-varm-bliver-bilen-solen
Video:
https://www.youtube.com/watch?v=I3wbSFQR-v0
Som det ses taler FDM netop om temperaturer målt med termometre, som de placerer direkte i solen, i forruden i bilen og hvor temperaturen når op på lidt under 70 grader (68).
Så som jeg skrev, hvis man placerer et termometer/andet direkte i solen kan man sikkert nå derop, (den reelle temperatur bør i øvrigt måles i skyggen)!
Men temperaturen, målt direkte i solen, ovenpå instrumentbordet, har jo intet med temperaturen under bunden på bilen.
Så nej, batterierne i bunden af bilen bliver ikke 70 grader i den danske sommer, baseret på et termometer i solen ved forruden.....
Dette indlæg blev 18-04-2020 19:10 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
18-04-2020 kl. 19:32
Men FDM er jo ikke meteorologer og kender sikkert ikke forskel.
Teperaturen i skygge vil svare meget tæt på den temperatur der reelt er i luften.
Hvorimod temperaturen i solen er spørgsml om temperaturen af solens stråler og ikke luften du opholder dig i.
J R
bruger siden
13-12-2013
19-04-2020 kl. 10:40
Man kan også skrue den ned til 16 hvis man gerne vil have det køligt.
Selvfølgelig bruger den så strøm fra batteriet, specielt hvis man ikke lige holder ved et stik på en camping plads.
Men det er jo ikke anderledes end hvis du har en vebasto, som suger i din diesel/benzin tank eller hvis du har dypkoger, så virker den også kun hvis du har strøm tilrådighed.
Forørvigt tænker jeg ikke camper mode suger mere end 15-2 kW i timen på en overnatning, så skal vi gætte på 12-20 kW for en lur på 8 timer. Selvfølgleig afhængig af omgivvelsernes temperatur.
T i
bruger siden
17-06-2006
19-04-2020 kl. 12:44
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Det er temperaturen på overfladerne i solen - og som du også kunne læse i mit link, har man i Norge målt temperaturer på 85 gr. Men bemærk, at det er efter kort tid - og den temperatur breder sig jo så til resten af bilens indmad, der bliver varmet godt og grundigt op til skade for batterierne, når bilen har holdt parkeret i timevis i solen.
Det er bl.a. derfor man stresstester biler i såvel ørkner som højt mod nord - netop fordi man ved, at de udsættes for de store udsving. Men tro du bare, at naturlovene ikke gælder for elbiler.
Du slynger om dig med halve sandheder. Har du set artikel/video fra FDM, som er det dit link baserer sig på?
De har stillet indetermometre op i direkte i solen på instrumentbordet?
Den termiske måler de bruger på overfladen viser 55 grader i videoen.
Derudover er de 68 grader som de taler om ikke efter "kort tid". Det er max temperaturen som de måler kl. 14, efter at bilen har stået i solen fra om morgenen.
Der er ikke tvivl om at der kan blive rigtig varmt i en bilkabine, når en bil står i solen.
Men temperaturen mål i solen ved forruden, har intet at gøre med den temperatur som man kan finde under "gulvet" i bilen.
Dette indlæg blev 19-04-2020 13:48 redigeret af dets forfatter.
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
19-04-2020 kl. 13:55
T i
bruger siden
17-06-2006
19-04-2020 kl. 18:55
Stillede bilen (ejer ikke en elbil, så bare helt alm. benzinbil) ud i solen i dag, kom lidt sent i gang, troede egentlig at de saglige argumenter fra tidligere var nok.....
Men, bil ud fra skygge og ud i solen kl. 1240, stillet med fronten mod solen, så max varme på instrumentbræt.
Temp måles i solen med digitalt spyd-termometer liggende ovenpå instrumentbordet.
og i skyggen, hængende i luften, ca. 25 cm over bunden ved bagsæden.
1240: Bilens temp var ca. 16 grader ved start.
1305: Instrum: 38 gr. Skygge: 18 gr.
1330 Instrum. 51 gr. Skygge: 19 gr.
1410: Instrum: 59 gr. Skygge: 19 gr.
1550: Instrum: 57 gr. Skygge: 25 gr.
1800: Instrum: 42 gr. Skygge: 23 gr.
Så temperaturen bliver meget hurtigt ganske høj i solen, på en mørk overflade ovenpå instrumentbordet (hvilket vel er dagens mindste overraskelse).
Men lufttemperaturen lavt i kabinen, når kun op på 25 gr. (den var noget højere i toppen af kabinen, max 37 gr kl 1550).
Men som det ses er temp, i nærheden af bunden af bilen, langt under det man måler i solen ved forruden........
Der er naturligvis lidt problemer med mit "forsøg", bilen skulle have været i sol fra morgenen, det skulle være højsommer, man skulle have flere termometre i gang, som kunne fjernaflæses etc. hvis alt skulle være helt perfekt.
Men det der i hvert fald står klart er at temp. under bunden af bilen må være langt under den man måler i forruden. Både pga. at temp lavt i kabinen ikke når i nærheden af temp. i forruden. Samtidig er der også måtter/metal mm. der separerer ting under bunden og kabine, så temp under bund vil være lavere (selvfølgelig afhængig af udendørs temp).
Så trods fejlkilder, må vi nok konstatere, at ting der befinder sig under bunden af bilen næppe når samme temperatur, som dem der ligger i forruden ;-)
Dette indlæg blev 19-04-2020 20:22 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
19-04-2020 kl. 19:26
T i
bruger siden
17-06-2006
T i
bruger siden
17-06-2006
20-04-2020 kl. 12:13
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Helt fint forsøg, men du har helt ret i, at det er det helt forkerte tidspunkt til det, da temperaturen på en sommerdag kommer markant højere op. Hvorfor tror du at børn og hunde dør, hvis de efterlades i biler om sommeren?
Ja, temperaturen i solen vil være højere, men du vil stadig nå temperaturer, som batterierne ikke har godt af.
https://www.carrentals.com/blog/temperature-inside-car/
Ok, nyt link med temp i kabine på 170 grader Fahrenheit, som er ca. 77 grader Celsius? (i øvrigt baseret på US forhold/temp, hvor ude temp på 40 gr C er normalt mange steder)
Temp, vil selvfølgelig komme lidt højere op midt på sommeren, men er jo ikke pointen.
Det interessante her, er forskellen mellem det man kan måle i solen ved forruden og temp ved bunden af bilen. Temp i solen stiger meget hurtigt (og falder også forholdsvis hurtigt hvis man forlader solen)
Men temp. i skyggen nær gulvet stiger langsomt, så temp under bunden vil være endnu lavere (eller tættere på udendørs temp).
Så man kan ikke konkludere at at temp under bunden vil være særlig høj. Tværtimod er temp, målt lavt i kabinen, langt fra den høje temp ved forruden og det vil den også være når det er højsommer.
Modsat kunne man vel nærmest hævde at DK klima, med relativt kølige somre og relativt milde vintre, er ganske fornuftigt til batteridrift, sammenlignet med mange andre steder på kloden....
Dette indlæg blev 20-04-2020 12:45 redigeret af dets forfatter.
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
20-04-2020 kl. 14:44
Hyundai's 28 Kwh batteri er så effektiv at det slår andre's noget højere KWH. Både når det gælder KHW pr kørt km, og opladning, som er set nu op til 77 KWH. Det ligger i en Ioniq, og kan fås brugt fra ca 180.000, 2år gl. med få km på tælleren.
Teslas model 3, oplader også med høje KHW, men med langt større batteri. Long Range modellen er set let brugt til ca 420.000,-
Selvfølgelig er er Hyundai Kona med 64 KWH samt Kia Niro med samme. Deres Distance er god til prisen, men lader længere tid end det 28KWH . Vil dog nævne at Inoiq har fået 39KWH nu, men er langsom til at lade, så derfor ikke er med i ræset om bedste hverdags brugbare bil, som den med 28KHW er det.
De nævnte har lettere ved at fungere i koldt vejr, under 0 grader.
Nu vil nogle nok sige, at der er andre mærker inden for prisen og uden for. Men det interessante er at det er her du får mest for pengene. BMW i3 er for dyr set iforhold til udstyr mm. Det bliver spændende at se når ID 3 bliver testet på dens evne til at effektivisere og oplade.
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
20-04-2020 kl. 16:41
T i
bruger siden
17-06-2006
21-04-2020 kl. 00:28
For mig ville rækkevidden være for kort med en 28 Kwh Ioniq, så den ville ikke fungere her. 38 versionen ville lige kunne klare det normale kørselsbehov.
Leaf er også en mulighed i den økonomiske ende og nyeste model har også fornuftig rækkevidde. Synes i øvrigt at Kona/Niro har en mere fornuftig rækkevidde, til det jeg skal bruge. Der er dog faktisk ikke er specielt meget plads i Kona, der er Niro lidt større.
BMW I3 er i min bog også en fin lille vogn og prisen er ca. den samme som Ioniq. I3 er lidt mindre, til gengæld synes jeg at den er lidt mere frisk end Ioniq, som virker lidt mere "alm"
Men det er jo godt at der er lidt til forskellige smag.....
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
21-04-2020 kl. 05:16
ER da meget enig ! Skitserede blot at man få relativt små penge ville kunne få noget allrounder med masser af udstyr til rimlige penge, hvis man går efter let brugt. Og ja det kommer an på hvordan bilen skal bruges til hverdag, og hvilke lademuligheder man har. Bmw i3 ser da frisk ud, ingen tvivl om det, trods en ældre teknik i batteri osv. Men lur mig om ikke de kommer lige om hjørnet med fornyede modeller. ER sikker på at priserne de næste 3år vil gå ned. Der er så mange nye modeller på trapperne, med den sidste nye teknologi. Udover tesla's tek, er Koreanerne meget langt fremme. Det vides at tyske MB og Bmw er godt igang med også mindre biler til markedet. Men ja alt er jo smag og behag. Men bare det at få startet op med at kigge på det, kan jo næsten alene være klima venlig om man vil. Vil lige anføre at Leaf ikke kan justeres ud og ind i rat.
OBS ang. Hyundai's 38KWH har de problemer med cold gate og hurtig opladning. Ikke at det er et problem hvis man lader hjemmefra og har lidt tid ude, hvis man skal lade på farten. Et mindre batteri bliver nemmere varmt end et større, og når det er koldt bliver man straffet på opladnings tiden. Eks 1000km test på de 2 batterier, er der små
2 timer til forskel på målstregen.
Ioniq 28Khw i test mod Opel Ampera 64 KWH på 1000km. Et meget tæt løb, hvor Opel går ned på motorvejen, tør for strøm, 25% og pludselig 0. Det viser bare hvor effektiv koreanere er med de små batterier i effektivitet og opladning.
Dette indlæg blev 21-04-2020 05:44 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
21-04-2020 kl. 07:51
Tesla har forøvrigt sæde frem og tilbage funktion, hvis man lyster. Man slår bare easy entry funktion til.
Men det er jo ikke nødvendigt, når min telefon kommer sætter den sædet, rat og sidespejle til mig, og når fruen kommer, så sætter den det hele til hende.
Jeg ville nappe en e-niro i 64 kW, hvis ikke ventetiden var 1+ år, eller der ikke lige var en model 3 der passede til mine behov.
Dette indlæg blev 21-04-2020 07:54 redigeret af dets forfatter.
T i
bruger siden
17-06-2006
21-04-2020 kl. 12:13
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Du skal nok læse hele linket - der er vist forskellige kombinationer af ude/indetemperaturer. Du vælger også helt at se bort fra, at dyr og mennesker dør i en bil i solen - det gør de ikke i 25 gr.
Pointen er, at der er voldsomme temperatursvingninger i en bil - uanset, om du benægter virkeligheden - og det går ud over et batteris levetid. At du så kan finde steder på kloden, hvor det er endnu værre, har ikke så meget med sagen at gøre.
Såmænd. Link taler jo meget om temp inde i kabinen.
Kan du ikke lige sende et udklip, med den del hvor de måler/skriver om, hvad temp er under bunden på bilen??
Det går jo helt galt, når man bare ukritisk påstår ,at man kan bruge dette data til noget helt andet! Total sammenblanding af pærer og bananer.
At man måler en temp direkte i solen, i forruden, for at beskrive at der bliver meget varmt i kabinen og at det kan være farligt for dyr/mennesker er jo en ting.
Men det giver ingen mening at overføre den måling til at påstå at man ved, hvilken temp, der er under gulvet i samme bil.
Det svarer til at man påstår at kende temp i kælderen i et hus, ud fra en måling, hvor man stiller et termometer, direkte i solen, på en mørk overflade, lige indenfor loftsvinduet.....
Dette indlæg blev 21-04-2020 12:18 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
21-04-2020 kl. 20:31
Eller er det igen et gæt og en fordom?
T i
bruger siden
17-06-2006
21-04-2020 kl. 20:46
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Forstå dog nu, at batterierne er en integreret del af bilens kabine. Du kan ikke sammenligne med et hus eller andet - der er samme temperatur på batterierne som i resten af kabinen.
Det er ufatteligt, som du konstant forsøger at bortforklare fysikkens regler for at forsvare dit køb.
Endnu en fejlagtig påstand. Batterier i moderne elbiler er ikke en integreret af kabinen. Det er lukkede pakker, der monteres under bunden på bilen...
Et par eksempler, hvor man kan se den lukkede batteripakke, der fastgjort under bunden på bilen. adskilt fra kabinen af bilens bund..
Leaf: https://www.youtube.com/watch?v=saL0VrEUZLk 5:40
BMW I3: https://www.youtube.com/watch?v=L6DVQnHQHPM 0:15
TEsla 3: https://www.youtube.com/watch?v=T-MxNpVxIqc 8:40
T i
bruger siden
17-06-2006
22-04-2020 kl. 10:50
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Du ved godt, at et stykke tynd pladejern ikke isolerer?
Placeringen gør iøvrigt batterierne ekstra udsat for kulden, hvilket er mindst lige så slemt, så pointen med de store temperaturudsving er fortsat relevant.
Nej, det isolerer ikke, men det separerer luftmassen i kabinen fra luftmassen udenfor.
Lidt ligesom glas ikke isolerer, men sørger for at at indespærre luften inde i eks. drivhuset, så der bliver varmere i drivhuset end udenfor.....
Der kan derfor godt være ganske varmt inde i kabinen, væsentlig over udendørs temp, især i solen ved forruden. uden at dette forplanter sig ned i den afgrænsede kasse under bunden af bilen, som altså ikke var en integreret del af bilens kabine, som en eller anden påstod for lidt siden......
Men så finder vi naturligvis bare på en ny udokumenteret påstand.... Nu er det så kulden der er truslen i stedet, igen? Men der må man jo, igen, igen, sige at DK forhold nok er ganske ok, med milde vintre....
Så en elbil kan være et udmærket valg for mange bilister
Dette indlæg blev 22-04-2020 11:25 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
22-04-2020 kl. 11:18
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Har du nogen dokumentation på, at batterierne på mirakuløs vis skulle undgå at blive varmet op på samme måde som resten af bilen?
Eller er det bare et gæt?
Øh det er dig der kommer med påstanden om overførsel af varme fra kabine til batteriet....... Hvorfor skulle jeg så komme med doku.
Er du politiker eller djøffer. Snak bare udenom eller gentag gentag gentag gentag forever til folk opgiver........
Thomas Dahl
bruger siden
06-01-2004
22-04-2020 kl. 11:27
T l
bruger siden
17-06-2006
skrev:
...
Men så finder vi naturligvis bare på en ny påstan.... Nu er det så kulden der er truslen i stedet, igen? Men der må man jo, igen, igen, sige at DK forhold nok er ganske ok, med milde vintre....
Så en elbil kan være et udmærket valg for mange bilister
Jeg tror at KS! i virkeligheden er "En mand der hedder Ove"....
Og dog, KS! er vist ikke så glad for SAAB, det mener jeg han har nævnt en enkelt gang eller to.
T i
bruger siden
17-06-2006
23-04-2020 kl. 09:49
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Lær nu at læse. Jeg skrev fra starten af, at batteriet belastes af store temperatursvingninger, men fanklubben for kuldrift tåler jo ikke kritik og forsøger konstant at finde på nye undskyldninger for, hvordan batterier i biler kan undvige naturens og fysikkens love.
Hvorfor testes biler i ørkner og højt mod nord i hård frost? Fordi det er de vilkår biler lever under - og det gør batterierne også. Det er ufatteligt, at man kan være så forblændet af Kejserens nye Klæder, at man kan benægte det åbenlyse.
I DK belastes vi generelt ikke af store temp udsving og ser ikke nogen herinde der diskuterer eldrift under tropiske/arktiske forhold.
Mht. bilproducenter er de naturligvis nødt til at teste bilerne under alle de forhold der findes, på alle de markeder de sælger til og derfor også ekstrem hede/kulde.
Dette ændrer dog ikke på at de klimatiske forhold i DK burde være ganske fornuftige til elbiler, da vi her i DK generelt har milde vintre og relativt kølige somre.
Oplever egentlig ikke nogen fanklub. Kun nogen personer der forsøger at spørge om/dele nogle oplysninger/oplevelser med at køre i en elbil i DK.
At der så er en enkelt person der, den ene gang efter den anden, slynger om sig med udokumenterede påstande, for at sabotere al snak om elbiler uanset hvad, er jo en anden sag.
Så elbiler kan såmænd være en udmærket ide for mange bilister i DK
T i
bruger siden
17-06-2006
23-04-2020 kl. 10:47
Denne gang:
Bilen ud i solen fra morgenstunden ca. kl. 0915, næsen mod syd, så max blus på forrude. start temp 17C, skyfri himmel hele dagen.
Temp som sidst målt med spyd termometer:
i solen, på toppen af instrumentbord,-- i skygge i top af nakkestøtte, -- ved bund af kabine ca. 7-8 cm over bunden, -- og denne gang fik jeg mulighed for at komme ind under bundbeklædning ved bagsæde og kunne måle op af metalbunden.
Temp målt kl. 1330
I sol: på instrum: 67C,
I skygge: Top af kabine: 42C, bund af kabine: 27C, under bundbeklædning: 20C
Temp målt kl. 1630
I sol: ved instrum: 62C,
I skygge: Top af kabine: 43C, bund af kabine: 29C, under bundbeklædning: 21C
Så efter en hel dag i direkte sol og med meget høje temp i forrude, ser man jo for det første at den reelle temp (i skyggen) er noget lavere (ingen overraskelse).
Men også at der er stor variation i temp i kabinen. Var faktisk lidt overrasket (igen) over at der der er 14-15C forskel på temp på den korte afstand fra top til bund.
Men det viser også at måtterne i bunden af bilens kabine kun bliver påvirket af en luft temp på max 29C efter en hel dag i solen.
Samtidig viser det at temp målt inde i kabinen ved metalbunden under måtter/beklædning kun stiger 4C (17 - 21) efter en hel dag i solen.
Så i bunden både en lav temp ændring og også på et lavt temp niveau.
Så ikke noget problem i DK, såfremt man skulle have noget monteret under bunden af bilen, som ikke tåler meget høje temp ;-)
T i
bruger siden
17-06-2006
23-04-2020 kl. 12:12
Temp i DK bevæger sig yderst sjældent uden for et spænd mellem noget i retning af -10C og 25C og langt det meste af tiden ligger Dk Temp fra omkring frysepunktet og op til omkring 20C.
Så det er nok hvad man må betegne som relativ beskedne temp udsving.
Er man fan af at køre i autocamper, skal man nok ikke holde vejret indtil den kører på el, men det er jo også et marginalt marked (man skal nok også holde fast i sin diesel/benzinbil, hvis man vil være globetrotter)
En elbil kan sagtens erstatte en alm. bil, hvis ens kørselsbehov generelt er under 2-300 km/dag (så er der lagt rigelig margen ind) og man har nem adgang til ladning enten hjemme/på job eller hvor man nu opholder sig meget
Så for langt de fleste bilister i Dk, kan en elbil være en fin ide.
Dette indlæg blev 23-04-2020 12:31 redigeret af dets forfatter.
T i
bruger siden
17-06-2006
23-04-2020 kl. 22:09
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Bare fordi du benægter virkeligheden, forsvinder den jo ikke. At du tror, at en kabine på 85gr. (målt i Norge) med en høj asfalttemperatur hele vejen rundt på ingen måde opvarmer batterier, der er integreret i samme kabine - kun adskilt af tyndt blik, er jo bare benægtelse af virkeligheden.
Der er lang vej igen.
Hører kun en enkelt her, som bliver ved med at benægte/bøje virkeligheden.
Så nu er batterierne både "integreret i kabinen", men på samme tid "kun adskilt af tyndt blik" (fra kabinen). Spændende at noget både kan være integreret og adskilt på samme tid. Det kræver vist en lidt abstrakt tankegang at få det til at give mening.
I øvrigt uagtet at de videoer jeg tidligere linkede til, klart viser at de lukkede batterier er skruet op under bunden på bilen.
Men i øvrigt er metal-bunden, i de målinger jeg har lavet, kun 21C på kabine-siden efter en hel dag i høj sol (trods en temp på næsten 70C i solen og over 40C i toppen af kabinen). Temp ved bunden vil selvfølgelig være et nogle grader højere på en rigtig varm sommerdag i Dk, men jo stadig ikke noget der minder om de temp man kan måle i solen indenfor forruden. (men naturligvis sjovere at bruge en meget høj temp fra Norge, som der ikke er nogen som helst form for dokumentation på)
Bare for at præcisere: Jeg har ikke påstået at batterierne ikke vil blive opvarmet på en varm dag, for der vil selvfølgelig ske en opvarmning, som dog under Dk forhold vil være relativ beskeden og ikke noget der minder om de temp, som du slynger om dig med,
Med de bedste elbiler i dag, har man en rækkevidde på op omkring 4-500 km og med den statistik der ligger, kan man forvente en forringelse af batteriet på omkring 10%. Så stadig masser af rækkevidde.
Så moderne elbiler kan, også som brugte, være et udmærket valg for mange bilister
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
24-04-2020 kl. 01:00
T i
bruger siden
17-06-2006
24-04-2020 kl. 19:04
Til hverdag med langsom ladning i garagen/på arbejdspladsen er det ikke et problem.
Men på længere ture, med flere hurtigladninger undervejs, er ladning for langsomt (medmindre man er fan af længere ophold undervejs ;-) )
T i
bruger siden
17-06-2006
25-04-2020 kl. 12:48
Du kan lige checke nogle af de videoer der har været linket til tidligere.
Carwow har en udmærket test, hvor 2 af de testede elbiler når over 400km, på blandet motor-/hoved-vej, så vidt jeg husker ved omkring 4-5 grader, hvor de starter med omkring 95% strøm og kører til de går i stå.
Så selvom man skal undgå at op/aflade helt har man stadig en rækkevidde på noget i retning af 350-400 km når man skal langt, (men dog mindre hvis man går hårdt til den på motorvejen).
Men man kan jo sagtens oplade til tæt på 100 og aflade til tæt på 0 de enkelte gange man skal på langfart. Man bør bare undgå det til hverdag (og undgå at den står i "yderpositionerne" i længere tid).
Batteri degradering er heldigvis også lav for nyere elbiler, hvis de bliver behandlet fornuftigt. Så man kan forvente noget i retning af 10% forringelse, så stadig god rækkevidde, for langt de fleste bilister.
Så kører man eks. under 250-300 km/dag til hverdag, så kan en elbil være en fin løsning for mange bilister.
Dette indlæg blev 26-04-2020 13:09 redigeret af dets forfatter.
T i
bruger siden
17-06-2006
26-04-2020 kl. 21:24
Når udgangspunktet er en rækkevidde på over 400 km, på en kold dag, med "kun" omkring 95% strøm og relativt høj fart.
Så er 70% af det (de over 400 km) knap 300km, som vil holde batteriet inden for det område, hvor degradering er behersket.
Men udover sælgere, langturspendlere og lign (som er en meget lille gruppe (som nok ikke skal køre elbil)). er det jo et fåtal der kører mere end 40-50 km om dagen, så det er jo en ligegyldig diskussion.....
Så elbil er såmænd en udmærket ide for mange bilister
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
27-04-2020 kl. 02:34
https://www.hvilkenbil.dk/solidt-800-km-paa-en-opladning/
J R
bruger siden
13-12-2013
27-04-2020 kl. 09:51
ifølge et lokalt unikum, så kan man ikke bruge mere end 20-80% på et batteri ellers ødelægger man det. Så bliver det jo altså ikke 1000x800= 800.000 km vel!
Og med degradering, så kan man vel kun forvente 70%, så holder sådan et batteri vel kun ca 360.000 km. Det er jo for dælen helt hen i hegnet.
Forøvrigt er der 61.465 biler på bilbasen til salg pt. Deraf er der ca 400 der har kørt over 400.000 km. Så du kan godt se der er sindsygt mange her i landet der ikke kan nøjes med sådan et svagt koncept.
De må heller vente på fluxcapacitoren kommer i produktion, men altså ikke første udgaven. Nej Nej der forbedrede udgave, hvor du bare fodre den med en bananskrald. Den forventes i 2044, og med lidt udviklingsforsinkelse 2052.
Forøvrigt kan det sikkert ikke trække en af militærets tanks over ardennerpasset, så røg den andel af køberne, et bliver ikke let.
J R
bruger siden
13-12-2013
28-04-2020 kl. 18:55
Eller når nogen siger biler ikke bliver ringere med tiden:
https://fdm.dk/nyheder/bilist/2020-04-haeld-additiver-din-benzinbil
Dette indlæg blev 29-04-2020 11:21 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
29-04-2020 kl. 12:41
https://en.wikipedia.org/wiki/Diesel_emissions_scandal
Måske det ikke påvirkede længden der kører, men det påvirkede hvordan kraften afvikles.
Men lad os da endelig blive ved at udlede til folks tidligere død og tusindvis af sygedage om året. Tænk hvis nu man ikke nøjes med 1 måneds renere luft, men 12 måneder, så reder man 150% af hvad der er døde af Corona hidtil, samtidig med virksomhederne slipper for ca 750.000 sygedage.
https://www.dr.dk/nyheder/indland/corona-paradokset-renere-luft-sparer-80-danskeres-liv-og-62000-sygedage
Dette indlæg blev 29-04-2020 15:25 redigeret af dets forfatter.
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
T i
bruger siden
17-06-2006
29-04-2020 kl. 22:00
https://videnskab.dk/teknologi-innovation/er-elbiler-bedre-for-klimaet-end-benzin-og-dieselbiler
Men nogen vælger dem jo også bare fordi at de synes at det er sjovere til prisen....
J R
bruger siden
13-12-2013
30-04-2020 kl. 16:44
Jeg har endelig gidet trave betalingsservicerne igennem.
1/1-18 til 31/12-18 brugte vi:
benzin 27.420,92 kr
el 11.415,06 kr
ialt 38.835,98 kr
1/5-19 til 30/5-2020 brugte vi
Benzin 7.046,28 kr
El 22.168,63 kr
Eon -9762,49 kr (EON koster 579/md i introaftale og refunderer til 2,28 kr/kW)
Ialt 19.452,42 kr.
Besparelse 19.383,56 kr (det er efter skat, man skal jo altså tjene 35-40kkr for at betale det.)
Det er lidt mindre end de 22-25.000 i forskel jeg havde regnet med. Men til gengæld har vi også kørt 8-9.000 km mere end vi gjorde i 2018.
Men man kunne også have gjort det i en Ionic, Kona, e-niro, ID3(når den nogensinde kommer), Leaf2, Zoe etc.
Dette indlæg blev 30-04-2020 16:52 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
30-04-2020 kl. 18:21
De bruges kun ved panik opbremsninger og de sidste 2 meter før stop, ellers klarer regen resten.(REGEN= Regenerativ bremsning eller med andre ord den lader på batteriet istedet for afladning ved accelleration)
slå fartpilot som står på 95 fra 125 meter før, og du triller 25-30 kmt når du skal dreje.
I byen hvor den skal regen ned fra 60, sker det på 50 meter. Bremserne bruges kun fordi den ligesom alle andre automatgears biler creeper(med mindre man beder den om ikke at gøre det i driving menu).
Batteriet forventer jeg holder til de år vi skal have den, ellers er der garanti. Restværdi når vi sælger, ser ikke umiddelbart ud til at være ringere end andre biler vi har haft.40-45% på 3 år og så videre.
Dette indlæg blev 30-04-2020 19:11 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
30-04-2020 kl. 23:08
Hyundai og Kia har just indført 3år/60.000 km batterikølevæske skifte eller service aftale til 5600 om året.
Pt koster kølervæsken 10.000 kr. Men man forventer prisen falder over tid.
Tidligere var kølervæske intervallet 210.000 km eller 10 år.
J R
bruger siden
13-12-2013
01-05-2020 kl. 13:41
Dertil så ruster vores mindre end dem der sidder på C klassen der holder ved siden af.
T i
bruger siden
17-06-2006
01-05-2020 kl. 14:50
J R
bruger siden
13-12-2013
skrev:
UPS Update!!
Hyundai og Kia har just indført 3år/60.000 km batterikølevæske skifte eller service aftale til 5600 om året.
Pt koster kølervæsken 10.000 kr. Men man forventer prisen falder over tid.
Tidligere var kølervæske intervallet 210.000 km eller 10 år.
Kan se at de 10k formentlig stammer fra FDM? Har lige fået tilsendt tilbud på aut. service ved Hyundai på en Ioniq Electric.
Der står udskiftning af kølevækse ved 60k km til ca. 1540,- plus moms. Så stadig relativt dyrt, men jo langt fra de 10k som FDM har skrevet....
J R
bruger siden
13-12-2013
01-05-2020 kl. 16:41
Men jeg vil give dig ret. Ioniq er lækker. Kiggede selv på den, men dengang fandtes den ikke i stor batteri pakke modellen og var dengang stadig rangeforskrækket.
Idag var det nok knap så galt. Men har altså af og til behov for 380 km, altså sådan hver 2-3 måned. Det får jeg rigeligt dækket af M3LR.
T i
bruger siden
17-06-2006
01-05-2020 kl. 17:18
Men var lidt ked af serviceintervallet på 15.000 km, når man kører en del km.
Så fik bare priser/indhold på 20/40/60k service
J R
bruger siden
13-12-2013
01-05-2020 kl. 18:59
T l
bruger siden
17-06-2006
skrev:
Har ikke en Ioniq, var bare nysgerrig på servicepriser, da jeg overvejede at købe en.
Men var lidt ked af serviceintervallet på 15.000 km, når man kører en del km.
Så fik bare priser/indhold på 20/40/60k service
Så nap en model 3, der er ingen krav om service overhovedet. Der er en anbefaling om bremseeftersyn og aircon efter 2 år og efter 4 år er der en anbefaling om batterieftersyn.
Vi har valgt at få smurt bremserne ved skifte fra vinterdæk til sommerdæk. Men som sagt der er ingen krav, dertil var der intet der tydede på der var behov.
Merceren skal til service troligt hver 12 måned, selvom den kun triller 8000 om året. Det er jo lidt en pengemaskine, ikke.
J R
bruger siden
13-12-2013
01-05-2020 kl. 19:03
Palle Stig Nenser
bruger siden
22-05-2019
skrev:
Er der nogen som ved noget om en Grand Cherokee Trackhawk, som har den enorme 6,2-liters V8 fra Dodge Challenger Hellcat under snuden. I Jeep’en yder maskineriet samme 707 hk og ekstreme 880 Nm. Det slår alt med stød i !
Det var en fin æske, og ca ligeså hurtig som en ordentlig ellert. Men den koster 5 gange så meget og så kører den i følge opgørelsen 6,4 kml. I virkeligheden kører den nok ikke mere end 300 km på de 95 liter der er indholdet af tanken.
J R
bruger siden
13-12-2013
02-05-2020 kl. 09:42
Nej jeg får bremserne serviceret 1 gang om året når vinteren er overstået. Det er ikke anderledes end på de fossil vogne vi har haft. Der er ingen anden service end bremserne der bliver adskilt og smurt.
Men nu har vi eks. skiftet 4 gange forbremser til 3600 kr/vogn på 4 forskellige 175.000 kr firma biler inden de har rundet 60.000 km. Alle 4 på serviceaftale, men dækker ikke sliddele som bremser. Klodserne var slidt væk på skaldede 60.000 km, resulterer i skifte af klodser og skiver.
Det vil jeg godt nok være overrasket, hvis det skete på raketten. Men det skal jeg lade dig vide om 165.000 km.
Et 1000 kr bremseeftersyn om året er alt andet lige billigere end de 3-8000 årligt der plejer at kommer ved aut. service af Mercedes, skoda eller andre mærker med vogne i prisklassen 400+kkr.
Dette indlæg blev 02-05-2020 10:01 redigeret af dets forfatter.
T i
bruger siden
17-06-2006
02-05-2020 kl. 14:41
J R
bruger siden
13-12-2013
skrev:
Så nap en model 3, der er ingen krav om service overhovedet. Der er en anbefaling om bremseeftersyn og aircon efter 2 år og efter 4 år er der en anbefaling om batterieftersyn.
Vi har valgt at få smurt bremserne ved skifte fra vinterdæk til sommerdæk. Men som sagt der er ingen krav, dertil var der intet der tydede på der var behov.
Merceren skal til service troligt hver 12 måned, selvom den kun triller 8000 om året. Det er jo lidt en pengemaskine, ikke.
Tja, hvem ved, nok snarere en Model Y, når den kommer....
Var i hvert fald noget overrasket over serviceantal/pris på Ioniq
Dette indlæg blev 02-05-2020 14:42 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
02-05-2020 kl. 15:53
J R
bruger siden
13-12-2013
14-05-2020 kl. 11:32
Det ser ud til de der batteri biler alligevel holder i længden, dertil ser det ikke på vedligeholdelses listen at der er skiftet batteri på den.
DE kan selvfølgelig have glemt at påføre det, men hvis de påfører courtesy tire inspection til 0,00 US, hvorfor skulle de så ikke påføre warranty battery replacement.
Niels Kristian Larsen
bruger siden
16-06-2011
J R
bruger siden
13-12-2013
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
14-05-2020 kl. 19:39
J R
bruger siden
13-12-2013
skrev:
https://electrek.co/2020/05/11/tesla-model-x-extreme-mileage-repair-maintenance/
Det ser ud til de der batteri biler alligevel holder i længden, dertil ser det ikke på vedligeholdelses listen at der er skiftet batteri på den.
DE kan selvfølgelig have glemt at påføre det, men hvis de påfører courtesy tire inspection til 0,00 US, hvorfor skulle de så ikke påføre warranty battery replacement.
Det ser ud til at de har skiftet batteriet ved 317.000 miles (lidt over 500.000km), så det vil KS nok bruge som "bevis" på at det ifølge ham meget bedre kan svare sig at købe en diesel campingvogn der jævnligt skal til service
J R
bruger siden
13-12-2013
14-05-2020 kl. 19:47
Er godt klar over det nok er nogen fittings eller et noget der er tilkøbt og ikke prisen på et batteri.
J R
bruger siden
13-12-2013
15-05-2020 kl. 11:42
That's why a US Tesla is significant cheaper on the european market than a EU model of the same.
Dette indlæg blev 15-05-2020 11:42 redigeret af dets forfatter.