Bilbasen Forum
Dine erfaringer med KIAS 7-årige garanti
Kristian K.
bruger siden
11-04-2011
14-08-2014 kl. 20:46
Da tryghed i forbindelse med køb af ny bil er en vigtig faktor for os begge 2, har vi derfor talt om, at den nye bil måske skal være en KIA Rio eller KIA Ceed selvfølgelig fordi vi mener, at de kører godt og pga. den 7 år lange garanti.
Vi vil derfor gerne spørge jer allesammen om 2 ting:
1. Jeres erfaringer med KIAS på overfladen flotte garantiperiode på 7 år? Dækningsgrad? Undtagelser mm?
2. Jeres syn på generelle plusser og minusser ved præcis en KIA Rio og KIA CEED?
Vi vil være glade for alles meninger og gode råd.
Mange tak for hjælpen og rigtig god torsdag aften-)
DBH Pernille & Kristian
Kristian K.
bruger siden
11-04-2011
15-08-2014 kl. 16:03
Mange tak for jeres meget relevante informationer vedr. KIA. Særligt de høje servicepriser vil vi så være opmærksomme på.
Findes der andre bilmærker med biler på den størrelsesmæssige hylde som Ceed hvis garanti DÆKKER sliddele.....??
Mange, mange tak for hjælpen-)
DBH Pernille & Kristian.
Kristian K.
bruger siden
11-04-2011
15-08-2014 kl. 17:24
Er det noget du - eller nogen af jer andre hjælpsomme mennesker har hørt om.....?
Størrelsesmæssigt kunne vi nok godt nøjes med en Rio, men vi har begge 2 et rigtig godt øje til designet på Ceed.
Kørselsbehovet fremadrettet siger en hel del motorvejskørsel. Der tænker vi, at Rio´en på papiret virker en anelse undermotoriseret stort set i alle motorvarianter - måske med undtagelse af 1,4...?
Hvad tænker I?
Taler det ikke lidt for Ceed´s noget kraftigere motorer, når vi nu kommer fra en klassisk 1,9 TDI dieselmotor???
Er Hyundais behandling af deres kundeer GENERELT bedre end Kias ditto? - eller handler det lige så meget om tilfældigheder? Vi tænker, alle kan vel have en dårlig dag eller hvad?
Tak til alle for jeres rigtig brugbare råd og tips - dem er vi glade for-)
DBH Pernille & Kristian.
Kristian K.
bruger siden
11-04-2011
15-08-2014 kl. 20:22
Vi vil tjekke op på tilfredshedsundersøgelserne via FDM.
Din pointe med Hyundais 5-årige garanti uden km-begrænsning contra Kias ditto med 150.000 km-begrænsning er rigtig. Det skal tænkes grundigt igennem
Vi kommer til at køre omtrent 30.000 km +/- årligt i den nye bil........
Har nogen af jer viden om omtrentligeserviceaftalepriser for henholdsvis Kia Ceed og Hyundai i30 med netop et kørselsbehov på 30.000 km årligt?
Vi kan ikke rigtigt finde nogle oplysninger om dét på deres hjemmesider.
Mange tak for super god hjælp-)
DBH Pernille og Kristian.
H P
bruger siden
06-01-2004
15-08-2014 kl. 20:25
Kristian K.
bruger siden
11-04-2011
15-08-2014 kl. 20:40
Men så længe I begge 2 bidrager med rigtig nyttig info, så vil både Pernille og jeg holde os uden for eventuel disputs på dén baggrund og blot takke jer BEGGE-)
Det er helt nyt for os, at man hos flere andre bilmærker kan tilkøbe en form for ekstra garanti.
Ender det med et helt tredje bilmærke, så er dét bestemt noget, som vi vil forsøge at forhandle med - hvis ekstra garanti altså KAN tilkøbes-)
Det er betryggende at vide, at I nævner, at der øjensynligtt ikke har været de store og nævneværdige problemer med kontroverser imellem køber og Kia i forhold til spørgsmål om garanti og dækning.
DBH - og mange tak Pernille & Kristian.
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
15-08-2014 kl. 21:21
Kristian K.
bruger siden
11-04-2011
15-08-2014 kl. 21:29
Hmm.ja bilvalg er en svær størrelse fordi så mange faktorer gør sig gældende. Du nævner selv et par stykker.
Vi kan dog fortælle, at vi ER opmærksomme på de lidt momentsvage motorer som Kia tilbyder - ihvertfald i en direkte sammenligning med VW-koncernens, som vi jo kommer fra-)
Tak for hjælpen allesammen - vi er fortsat meget taknemmelige for allle velmente råd og forsøg på vejledning - så tøv ikke-)
DBH Pernille & Kristian.
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
15-08-2014 kl. 22:20
Kristian K.
bruger siden
11-04-2011
15-08-2014 kl. 22:39
Netop dét med at forsøge at tænke langsigtet er en svær, men sikkert vigtig kunst.
Vi vil i hverfald IKKE skrive slutseddel på nogen bil, førend vi føler, at alle sider i firbindelse med selve bilvalg/køb/garanti og eventuel serviceaftale er fuldt ud afdækket.
Nogle gange kan man føle, at man ved afdækning af et bilmærkes aktuelle og her 2 forskellige modeller bliver mere i tvilvl om man nu har fat i den rigtige bil og rigtige mærke - end sikker på det omvendte??
Det er nok sådan, vi har det, hvis du/I kan følge dette lidt - men det er der jo så også en slags afklaring i-)
Mange tusind tak for alles hjælp-)
DBH Kristian.
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
15-08-2014 kl. 22:55
Kort histoire fortalt...skulle bruge bil med højere indstigning....kun en passede perfekt til mig med indstigning og måden man sidder på....det blev dengang en ford C-max tdci pga det gode træk en diesel nu har, og de var ikke dyrer end benzin...men de køre med franske psa motorer og de køre ganske tyst og godt...men de kan have problemer med at smide turbo og svinghjul....plus ofte dårlig efterservice på reklamtion mv...men jeg indgik kompromis og tænkte....dejligt jeg sidder godt og den køre super...hvis der sker noget må jeg tage det til den tid...bilen var vel billig iforhold til andre spillere i markedet...Men siger ikke det er nemt at beslutte...man føler ofte det er et sats, sådan lidt med hovedet under armen om i vil...Men ja den skal køre super og bremse og styre perfekt...Bestem jer for et ca max beløb, eller bestem jer for en mellem løsning....der er mange fine biler der køre super godt, også uden de helt store fejl...men alt skal jo gå hånd i hånd, ofte også bilens udseende...
Nogle siger heller lidt men godt.....
Dette indlæg blev 15-08-2014 22:57 redigeret af dets forfatter.
Kristian K.
bruger siden
11-04-2011
16-08-2014 kl. 10:09
Tænker, at konceptet med privatleasing også lever lidt på netop dén tese....??
Vi har ligesom dig GODE erfaringer med PSA koncernens dieselmotorer, men for os ligger det nogle år tilbage.
L. Larsen, TILLYKKE med din nye C4 Cactus, dén er jo blevet rost til skyerne både for inovativt design og komfortable opsætning. Den bliver du rigtig glad for-)
Mange tak for dit tip omkring tilkøb af ekstra garanti til Renault Clio - den mulighed kendte ingen af os på forhånd. Vi har tidligerre i denne process seriøst overvejet Clio`en som en mulighed, men kan ikke rigtig finde ud af, om den på sigt bliver for lille i størrelse?
Skal vi så op i Stationcarudgaven af Clio "kræver det" den store dieselmotor og så, mener vi, løber prisen lige vel i vejret, i forhold value for money.
Den situation er egentlig et ret godt eksempel på den usikkerhed som du, T. Nielsen, beskriver-)
Ved du, L. Larsen, om muligehden for tilkøb af ekstra garanti måske er forhandler-bestemt og derfor kun gjaldt i den forhandler, hvor du dengang købte din Renault Clio eller om mulighen er mærke-bestemt og gælder generelt UANSET valg af forhandler....?
Vi er overvældede over al jeres vældige brugbare respons og rådgivning, så MANGE TAK ALLESAMMEN.
Vi modtager fortsat og med glæde alle inputs, kommentarer og råd.
DBH Pernille & Kristian.
Kristian K.
bruger siden
11-04-2011
16-08-2014 kl. 10:57
Ligeledes med afgifterne er din påstand nok rigtig - og indrømmet den havde vi ikke lige tænkt på.
Ser vi bort fra afgiften i nogle sekunder, kan man i nogen grad vel sige, at der både forekommer badge snobbing som i tilfældet VW-familien, hvor teknisk helt identiske biler sælges til noget forskellige priser, men også at man i forhold til konkurrencen de FORSKELLIGE bilproducenter imellem får, sådan groft skåret, hvad man betaler for...?-)
Mange tak for alle indlæg. Dem er vi voldsomt glade og taknemmelige for-)
DBH Pernille & Kristian
Kristian K.
bruger siden
11-04-2011
16-08-2014 kl. 11:43
Vi var så heldige igår også at blive gjort opmærksomme på netop det særlige forum for Kia.
Profil derinde er nu oprettet.-)
Tak for hjælpen.
DBH Pernille og Kristian
Kristian K.
bruger siden
11-04-2011
16-08-2014 kl. 11:49
Det er ofte smag og behag, der har dirrigeret det meste også indenfor vores valg af bil tidligere.
Det kan derfor godt vare omkring en måned mere +/-, førend vi HAR valgt bil og skrevet slutseddel.
For nu siger vi oprigtigt tusind tak til alle, der har bidraget med råd og vejledning til os. For vores vedkommende holder vi nu en pause på denne tråd, men vi vender lige tilbage, når vaget ER taget-)
Tak for hjælpen ALLESAMMEN. Hav en forhåbentlig god lørdag-)
DBH Pernille & Kristian
H P
bruger siden
06-01-2004
29-07-2019 kl. 12:15
Ydre påvirkninger dækkes IKKE af nogen fabrikant.
Om det så er dig, eller tidligere ejer, der har "ødelagt bilen" har som sådan ikke nogen betydning.
Det lyder som om du ikke er enig i at det rent faktisk ER ydre påvirkninger, så kunne du jo skrive til importøren og bede dem om at forholde sig til sagen.
@Jan du roder rundt i hvad garanti og reklamationsret er, ingen af delene dækker "ydre påvirkninger"
Dette indlæg blev 29-07-2019 12:18 redigeret af dets forfatter.
H P
bruger siden
06-01-2004
29-07-2019 kl. 19:25
Eftersom Michael først opdager fejlen 14 dage efter modtagelsen af bilen, så er det ligeledes op af bakke.
Bevisbyrden på om fejlen var tilstede på leveringstidspunktet, er altså ikke sælgers efter levering, det er en anden sag hvis bilen har en defekt.
Det er at sammenligne med stenslag feks. Det dækker ingen reklamationsret eller garanti iøvrigt efter bilen er overdraget til køber.
Men han kan måske appellere til sælger om hjælp, men det er altså ikke noget han kan gøre krav på.
Hvis det IKKE er en ydre påvirkning, som feks. en fejl i sygningen eller “ koen havde en bums” så bør importøren dække, og det er derfor at han bør skrive til importøren hvis han mener at det ikke er en ydre påvirkning.
Dette indlæg blev 29-07-2019 19:26 redigeret af dets forfatter.