Bilbasen Forum
diesel eller benzin bil? er det nu rigtigt hvad folk siger om diesel biler og bykørsel?
A. S.
bruger siden
19-10-2008
27-03-2012 kl. 18:52
Profil slettet
27-03-2012 kl. 19:13
Men ren bykørsel gør at en diesel aldrig bliver rigtig varm, og dermed ikke brænder partiklerne af, og ikke kun det - forbruget bliver heller ikke godt, når dieselmotoren er kold. Der skal køres ca en god halv time, gør motoren er varm, og begynder at yde optimalt. Så jeg ville ikke turde at købe en diesel og kun køre i byen, og her kan det eneste incitament kun være de billigere brændstofspriser, for en benzin og dieselbil vil køre lige langt inde i byen, og en benzin måske længere, da den bliver hurtigere varm.
Men spændende debat!
Dette indlæg blev 27-03-2012 19:13 redigeret af dets forfatter.
H P
bruger siden
06-01-2004
28-03-2012 kl. 08:18
Og hvorfor er det umuligt at købe en varevogn der kører på benzin ?
Der findes vel også varevognsejere der kører småture ?
En dieselbil vil UANSET VILKÅR lære længere på literen end tilsvarende benziner. En liter diesel indeholder mere energi end en liter benzin, og benzinbilen genererer mere spildvarme, det er rigtigt at benzinbilen bliver hurtigt varm, men varme kommer ikke ud at ingenting, det kommer ud at en brændstofforbrug.
A.S du stiller nogle rigtigt gode og relevante spørgsmål, svarene vil nok i høj grad være præget af følelser frem for fakta.
Personligt har jeg aldrig haft en benzinbil som kunne køre lige så langt på literen som en diesel, min C5, benzin kørte ca. 8 på literen når jeg kun kørte småture, min diesel har aldrig været under 13-14
T i
bruger siden
17-06-2006
28-03-2012 kl. 20:41
En benzinbil er som regel billigere, hvorfor der i en diesel skal køres en del kilometer, for at spare på brændstofudgiften for at udligne dieselbilens højere købspris. Derudover er der så tilsodede motorer, stoppede partikelfiltre etc. (og lad nu være med at høre på dem der siger det ikke er et problem, i deres 2-3 år gamle bil, problemerne kan meget vel vise sig når bilen bliver lidt ældre).
Så har du et relativt højt km forbrug kan det godt betale sig at køre diesel, men kører du ikke så meget er der ingen fornuftig begrundelse for at køre diesel (medmindre man mener at bedre bundtræk er grund nok...)
A. S.
bruger siden
19-10-2008
29-03-2012 kl. 18:45
Jeg tror, at det bliver en benziner jeg skal have som min næste brugte bil. Og det bliver selvfølgelig Toyota for for én som mig, der ingen forstand har på at selv lave mindre ting på bilen, er den bedste løsning Toyota, mest fejlfri bil af alle bilmærker som jeg har haft.
Profil slettet
29-03-2012 kl. 21:22