Bilbasen Forum
Abonner på forumtråd
Clever - nye priser ?
Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006
30-09-2022 kl. 20:02
Hej
Nogen som kan gennemskue hvad det vil koste hos Clever efter 1 januar 2023 at kører i en alm elbil, lad os sige en Polestar 2 med deres nye energi tillæg politik, hvis man eks. kører 30.000 km om året ?
Er klar over det afhænger af prisen pr kWh, men lad os antage at 2023 har samme priser som i Q2 og Q3 2022.
Er vi derude hvor den grønne omstilling er sat på pause og det bedre kan betale sig at køre i en dieselbil, lad os sige en Q5 286 hk - og ja vi snakker økonomi og ikke miljø, klima eller andet ?
Ja Clever har priseksempler på deres hjemmeside, men det er en gennemsnitsbil med meget lavt forbrug.
Tak for input :-)
Hilsen Jørgen
Nogen som kan gennemskue hvad det vil koste hos Clever efter 1 januar 2023 at kører i en alm elbil, lad os sige en Polestar 2 med deres nye energi tillæg politik, hvis man eks. kører 30.000 km om året ?
Er klar over det afhænger af prisen pr kWh, men lad os antage at 2023 har samme priser som i Q2 og Q3 2022.
Er vi derude hvor den grønne omstilling er sat på pause og det bedre kan betale sig at køre i en dieselbil, lad os sige en Q5 286 hk - og ja vi snakker økonomi og ikke miljø, klima eller andet ?
Ja Clever har priseksempler på deres hjemmeside, men det er en gennemsnitsbil med meget lavt forbrug.
Tak for input :-)
Hilsen Jørgen
J R
bruger siden
13-12-2013
30-09-2022 kl. 21:19
Clevers PR afdeling er satme ringe til at forklare deres abonnemneter og refusionsordning.
På den ene side siger de at de tilbagebetaler dig 2,25 pr Kwh du lader.
På den anden siger de at de tilbagebetaler dig på baggrund af forrigemåneds gennemsnitspris i tidsrummet 23-06. Som i september er 3,87 kr/kWh.
I August var det 5,29 kr/kWh.
Så siger de at energi tillægget er eks. ved en elpris på 6 kr og opladt 500 kWh= 500*(6,00-2,25)+ abonement på 799= 2674 kr
Men du får så refunderet 500x3,87= 1935.
Så er trixet at du skal sørge for at lade din bil på tidspunkter hvor strømmen er billigere end 3,87 kr/Kwh. Eks i nat eller i morgen hvor strømmen er meget favorabel på 1,40 kr/kWh,
Så en dag som i morgen vil du tjene 2,47 kr pr Kwh du lader............Du ville i den forgangne uge inklusiv i morgen, kunnet lade bilen op 5 dage til en favorabel pris. Og 2 dage der ville have kostet dig penge!..... Derfor køb ikke en bil med kort røkkevidde, så kan du springe en eller 2 dage over hvor du ikke lader.
Men Clevers aftaler er blevet uigennemskuelige pga deres energitillæg.
Dertil hvorfor er det du skal betale et energitillæg, når du selv køber strømmen, og Clever bare refundere 2,25?
Hvorfor er det Clever laver regnestykket med 6 kr/kWh, men samtidig laver en refusion på 3,87 øre............ De 2 regnestykker burde være ens, eller oplyst at det er såfremt at Clever er din el leverandør...................
Kig evt EON. Der tilbyder abonnementet til 79 eller 159 pr måned, så får du afgiften refunderet på 90 øre pr Kwh, og du køber selv din strøm og vælger at lade når strømen er billig.
Så kan du lave en fastpris aftale, hvis du gerne vil kende din udgift. Eks kan du med 10.000 kWh fortsat idag lave en aftale med fast pris på 3,49 kr/kWh. AF disse får du så 90 øre refundret, så det vil koste dig 2,59/kWh at lade og køre ca i snit 5 km, eller med andre ord vil det koste dig ca 52 øre pr km til sammenligning med din benzin eller diesel bil.
Forskellen på de 2 abonnementer er om du betaler fuld pris på udenbys ladere eller får en rabat. Lader du sjældent ude, så tag det billige, lader du ofte ude, så tag det dyre.
Fordelen ved EON er de er ligeglade med hvad du betaler for din strøm, og refunderer dig bare din afgift. og har ingen "energitillæg" som så heller ikke er variabelt!
Ulempen ved EON er deres netværk udenbys er væsentlig mindre end Clevers. However du lader sjældent udenbys alligevel. Vi kører 45000 km om året og sjatlader måske 6 gange om året og fuld lader måske 3 gange om året udenbys.
På den ene side siger de at de tilbagebetaler dig 2,25 pr Kwh du lader.
På den anden siger de at de tilbagebetaler dig på baggrund af forrigemåneds gennemsnitspris i tidsrummet 23-06. Som i september er 3,87 kr/kWh.
I August var det 5,29 kr/kWh.
Så siger de at energi tillægget er eks. ved en elpris på 6 kr og opladt 500 kWh= 500*(6,00-2,25)+ abonement på 799= 2674 kr
Men du får så refunderet 500x3,87= 1935.
Så er trixet at du skal sørge for at lade din bil på tidspunkter hvor strømmen er billigere end 3,87 kr/Kwh. Eks i nat eller i morgen hvor strømmen er meget favorabel på 1,40 kr/kWh,
Så en dag som i morgen vil du tjene 2,47 kr pr Kwh du lader............Du ville i den forgangne uge inklusiv i morgen, kunnet lade bilen op 5 dage til en favorabel pris. Og 2 dage der ville have kostet dig penge!..... Derfor køb ikke en bil med kort røkkevidde, så kan du springe en eller 2 dage over hvor du ikke lader.
Men Clevers aftaler er blevet uigennemskuelige pga deres energitillæg.
Dertil hvorfor er det du skal betale et energitillæg, når du selv køber strømmen, og Clever bare refundere 2,25?
Hvorfor er det Clever laver regnestykket med 6 kr/kWh, men samtidig laver en refusion på 3,87 øre............ De 2 regnestykker burde være ens, eller oplyst at det er såfremt at Clever er din el leverandør...................
Kig evt EON. Der tilbyder abonnementet til 79 eller 159 pr måned, så får du afgiften refunderet på 90 øre pr Kwh, og du køber selv din strøm og vælger at lade når strømen er billig.
Så kan du lave en fastpris aftale, hvis du gerne vil kende din udgift. Eks kan du med 10.000 kWh fortsat idag lave en aftale med fast pris på 3,49 kr/kWh. AF disse får du så 90 øre refundret, så det vil koste dig 2,59/kWh at lade og køre ca i snit 5 km, eller med andre ord vil det koste dig ca 52 øre pr km til sammenligning med din benzin eller diesel bil.
Forskellen på de 2 abonnementer er om du betaler fuld pris på udenbys ladere eller får en rabat. Lader du sjældent ude, så tag det billige, lader du ofte ude, så tag det dyre.
Fordelen ved EON er de er ligeglade med hvad du betaler for din strøm, og refunderer dig bare din afgift. og har ingen "energitillæg" som så heller ikke er variabelt!
Ulempen ved EON er deres netværk udenbys er væsentlig mindre end Clevers. However du lader sjældent udenbys alligevel. Vi kører 45000 km om året og sjatlader måske 6 gange om året og fuld lader måske 3 gange om året udenbys.
Dette indlæg blev 01-10-2022 11:06 redigeret af dets forfatter.