Bilbasen Forum
Brugt Tesla eller nyere bil?
Johnny Bertelsen
bruger siden
19-02-2016
20-05-2019 kl. 14:34
Jeg håber på at kunne få lidt vejledning fra nogle der måske har stået i samme situation som os.
Der flurere en del artikler rundt omkring at Diesel og Benz - og det er jo ikke posetiv omtale de får. Så derfor tænker vi på om vi bør sikre os selv, og købe en el bil - hvem ved hvad der sker inden for de kommende 5 - 8, 10 år? Vi er blevet frarådt at købe diesel af flere.. (?)
Vi har et råderum på 3 - 400.000 DKK at købe bil for.
Derfor har vi kigget på en brugt Tesla S - men jeg kan ikke rigtig finde nogle anmeldelser eller lignende omkring det at købe en brugt Tesla kontra nyere benz bil.
Vores kørselsbehov er i øjeblikket skruet sammen på følgende:
Årlig kørsel 30.000.
Ofte motorvejskørsel 50 km x2 i hverdagen. (Dette kan dog nå at ændre sig over de kommende måneder) hvor den "kun" vil hedde 25 km x2.
En anden ting er at vi godt kunne tænke os at have en lille trailer koblet på, og køre haveaffald til pladsen - men kan heller ikke rigtig finde noget på om en Tesla model S må trække en lille trailer?
Så vi vakler lidt mellem at bruge 200.000 - 300.000 på en nyere Benzin bil, eller om vi skal smide de ekstra penge i og købe en brugt Tesla model S?
Nogen der har stået i en lignede situation?
Peter Jørgensen
bruger siden
15-08-2006
20-05-2019 kl. 14:51
Johnny Bertelsen
bruger siden
19-02-2016
20-05-2019 kl. 15:07
Peter Jørgensen
bruger siden
15-08-2006
20-05-2019 kl. 15:52
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/mercedes/c350-e/20-stc-aut-5d/4280613
Må trække 1600 kg.
J R
bruger siden
13-12-2013
21-05-2019 kl. 06:30
Du skal købe det du lyster.
Men jeg tænker der dukker et problem op med hybrid inden en overskuelig fremtid.... Ja det er smart der ligger en almindelig motor klar når batteriet er brugt, eller der skal trædes lidt hårdere på pedalen. Men hvis din motor kun bruges minimalt, eks ved størrre accellerationer, så tænker jeg den nok bliver træt af at skulle starte fra kold 29 gange om dagen.
Benzin og Diesel udgår ikke inden din bil vil være kørt til skrot. Men det kan være du vil blive pålagt økonomiske krav i form af øget grønafgift.
Tesla model S, den er super lækker, som brugt tænker jeg det måske er lidt risikabelt. Den er topudstyret, og der er lidt her og der, som kan drille når den kommer ud over de 4 års generelle garanti. Batteri og driveline har jo 8 år og det er rigeligt.
Dog ingen træk.
Hvorfor ikke kigge Tesla model 3, den er lidt mindre, kan fåes med træk, mange af de popsmarte detaljer på model S er fjernet eller rettet og koster det samme som en brugt model S.
Har selv en mercedes C klasse 2015 med 80.000 på uret og en Tesla model 3 med 4500 på uret. Mercedes'en er lækker, men forrige århundrede i forhold til model 3. kørte 300km på motorvejen forleden, og havde stadig over 100 km tlbage på batteriet. Den lader 350-400 km på supercharer hurtigere end du kan tisse og spise en burger på Sunset.
I mine øjene, har du ikke en Tesla endnu, så kan det kun gå for langsomt. LAd være med at lytte til de bagstræberiske, der ligesom da de første biler kom, forlangte der skulle gå en med et flag foran.
Alle andre elbiler på markedet pt hænger dter Tesla.
eks Audi:
https://cleantechnica.com/2019/05/17/correcting-audi-tesla-model-3-charges-over-2-times-faster-than-audi-e-tron/
Mercedes:
http://www.teslaforum.dk/forum/topic/6148?page=1#post-92386
Dette indlæg blev 21-05-2019 06:31 redigeret af dets forfatter.
Johnny Bertelsen
bruger siden
19-02-2016
21-05-2019 kl. 08:45
Tak for en super fin beskrivelse - og jeg er specielt meget begejstreret over Tesla model 3, som ny bil. Men jeg kan se at den løber op i omkring 550.000 DKK, og det er noget over vores budget. (Her har jeg afkrydset en del ekstra, såsom træk, vinterdæk, fuld selvkørende funktion mv. for at have en højere gensalgsværdi blandt andet.) Det er Long range modellen til 450.000 DKK.
Jeg kan selvfølgelig regne med en betydelig besparelse i afgift, samt benzin forbrug over en årrække, som jeg kan modregne, og tage en snak med banken omkring.
J R
bruger siden
13-12-2013
21-05-2019 kl. 14:08
Vi har en Long Range AWD med basic AP, ikke fuld selvkørende. Der var ikke mulighed for træk da vi fik den 12 april. Kommer der mulighed for eftermontering af træk, så ryger merceren straks, tror jeg.
Har lige i formiddag kørt 148 km med et stop på 30 minutter for arbejde og direkte hjem igen 148 km, ialt 296 km. Stadig 194 km på batteriet. Det var dog ren landevej.
90 % foregik på autopiloten, hvor den følger vejen og jeg slapper af. Det er sindsygt.
Den lader op i garagen fra nul til fuld på 7 timer. Men det er jo sjældent du kører den ned. SOm regel komme man hjemmed måske 150-200 tilbage, så tager det 3 timer til 85% eller 420 km.
Glem FSD, hvis det nogensinde bliver muligt, så tag en prøve preriode og se om du vl ofre det. Pt er det begravet i EU lov, og umiddelbart kan det tage længe. Det kan dog også være i overmorgen, hvem ved med politik.
Sletter du FSD, så kommer du vel ikke meget over 490. Og med et EON abonnement på 579 kr om måneden, så sparer man altså en del. Alternativt, hvis ikke man kører over 20.000 om året, så bare lad på kraftstik.
Prøv den, og du vil aldrig kigge på noget konventionelt igen med samme øjne. Tro mig. Den er lynhurtig, sindsyg behagelig, og meget støjsvag ved almindelige farter. 120+ er der nok ikke den store forskel på vind/dækstøj i forhold til en C klasse. Men by og landevej er max bahageligt.
Kigger man på bil i 300-400 kr klassen er der meget lidt grund til ikke at kigge på en lidt dyrere Tesla model 3.
Vil tro du kan finde en model S 85D fra efterår 2015 med 60.000-80.000 på uret til 430.000. De er altså heller ikke så gale endda. Spørg om de har skiftet parkeringsbremser, MCU og håndtag. Så er du good to go.
Dette indlæg blev 21-05-2019 14:14 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
21-05-2019 kl. 15:24
http://www.teslaforum.dk/forum/topic/6100?page=1#post-91632
Bor du på Fyn eller nordjylland, så er der lignende tilbud.
Jeg bor AAL, og har ikke brug for referals, idet min kørsel sjældent kræver supercharging. Så foreslår du bruger Jabba's ovenfor.
Hvis du kun har et normal kørselsmønster på 150 km om dagen, så kunne du kigge Kia eNiro, hvis du vil spare lidt, men det er ikke det værd i mine øjne. eNiro kan kun lade med 3,7 kW hjemme, og skal derfor lade 6-7 timer hver dag.
Dette indlæg blev 21-05-2019 15:27 redigeret af dets forfatter.
Carsten T
bruger siden
06-09-2004
21-05-2019 kl. 15:56
Kommer aldrig til at købe en benzin/diesel fra ny eller brugt i premium klassen mere.
har en benzin bil 2 i en mere alm. pris klasse indtil den rigtige elbil dukker op i de lavere prisklasser.
Det tror jeg kun varer nogle år.
Hybrid tror jeg bliver noget udgiftstungt noget når de slides.
Så det ville jeg holde mig fra, medmindre du beholder den kort tid.
Helt nye diesel motorer er åbenbart bedre end benzin i dag.
Men uanset hvordan man vender det, så smider de partikler ud.
Tror heller ikke på at de er ligeså rene efter nogle km på bagen.
Eneste ulempe ved en Tesla er at det ikke er en Audi eller lign.vedr. kvalitet.
Men hverdagen bemærker jeg det sådan set ikke.
Slet ikke når alle fordele listes op.
Værditab fremover er også en ubekendt.
Men det er det også for biler med motor, hvis EL bilen rigtig slår igennem.
Så vil ingen have dem.
Men en brugt model S til 450.000 er jo stadig en brugt bil.
De er dyre at rep. på, selvom dete r begrænset hvad der kan gå i stykker så hvis budgettet ikke har plads til det...
Model X fås med træk... model S fås med træk til cykel holder.
J R
bruger siden
13-12-2013
25-05-2019 kl. 11:47
Dette indlæg blev 25-05-2019 12:50 redigeret af dets forfatter.
T i
bruger siden
17-06-2006
25-05-2019 kl. 17:55
bruger siden
13-12-2013
skrev:
Bare lige til info, hvis man kan nøjes med baghjulstræk, så kan man hente en Long Range med AP og træk for under 430 kr og med 560 km på batteriet..
Lige præcis.
Baghjulstrukket Long Range er også en mulighed, selvom den ikke står på Tesla's officielle "menu"
Der har været lidt "frem og tilbage" med om autopilot (den almindelige AP, ikke FSD Full Self Driving) var inkl. i LR RWD (baghjulstrukket) eller ej.
Men seneste melding er at AP er med og så vidt jeg husker er prisen ca. 417k plus levering, evt: metallak, træk, andre fælge og FSD.... (jeg ville glemme FSD i første omgang, man kan altid bestille det senere...)
Går selv og overvejer en Model 3 LR RWD. den har rækkevidde til at klare omkring 98% af min kørsel uden ladning på farten, så bare stikket i når den er i garagen, så er man klar. (Kører i øvrigt omkring 35k km/år...)
Skal man på længere ture er Tesla på vej med opgradering af ladestandere til 150kw, hvilket betyder at du kan lade en M3 fra 10-80% på noget der minder om 20 min. (og endnu hurtigere ladning er på vej)
Derudover er der jo masser af andre positive ting omkring billig "brændstof" (600,-/mdr), masser af lir/elektronik muligheder, godt med hk, etc i M3, så der er da masser af plusser...
Der er selvfølgelig også nogle knap så positive ting.
Indtil videre er en af de ting der holder mig lidt tilbage, usikkerheden omkring Tesla's fremtid, eksisterer de om et par år eller? Ville være en smule kedeligt, hvis firmaet gik ned, især når bilen er så online som den er. Men mon ikke der er så mange biler på vejene, at en anden aktør ville samle det op...
Forsikring skal man lige kigge på. Har talt med mit selskab og prisen bliver tredoblet for en M3 (ca. 16k/år med 5k selvris.). Men har hørt at der er nogle selskaber der har langt mere rimelige priser....
Værditab, evt. acceleret af udviklingen af teknologien/konkurrence fra de store bilproducenter er også temmelig usikker, men til ca. 430k er det jo trods alt grænser for, hvor vildt det kan blive...
Derudover er der lidt i forhold til udvikling i elpriser, er det stadigt muligt at få abo. til 600/mdr efter 2020?
Så er selv uafklaret om man skulle prøve en M3, men omvendt er det den første elbil til en nogenlunde moderat pris, hvor jeg har tænkt at den er fed og at rækkevidde etc. gør at den ville fungere uden problemer i hverdagen.....
Ps.
Så vidt jeg husker er WLTP rækkevidden i øvrigt 600 km for RWD, de 560 er for AWD
Dette indlæg blev 25-05-2019 19:41 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
26-05-2019 kl. 00:03
Med EON abonnement koster det 12x579= ca 7000.
MEN EON refunderer dine brugte kW med 2,33 kr. Dvs. hvis du laver lidt elindkøb, så kan du scoore ca 65 øre pr kW, eller 35000km/5= 7000 kW gange 0,65kr= ca 4500 kr tilbage af de 7000 for abonnementet.
Du vil altså kunne køre dine 35.000 km for en udgift på 2500 kr istedet for 17.000.
Forsikring er dyr, men prøv eks FDM forsikring. De er til at tale med. Mit eget tilbød 8200 med 3500 i selvrisiko, men da den dukkede op, var den blevet til 10800. Kunne ikke nå at skifte. Så det sker ved hovedforfald til november. Fatter ikke forretningsgangen, en kunde har en 100.000 dyrere benziner, som koster det halve i forsikring, har været kunde i 16 år uden skader, ligger 25.000 i kassen om året. Alligevel vil man ikke lave en lignende forsikring fordi det hedder en Tesla. ??
Det kan kun gå for langsomt TI.
Om der kommer konkurrence fra de etablerede...... Det ser ikke umiddelbart sådan ud. Mercedes EQC har en real range på noget under 300.
Audi Etron har vildledt forbrugerne med deres ladeevne. Den er ca 80% langsommere til at lade km i forhold til eks en model 3. Nok mest fordi den er hamrende uøkonomisk.
eNiro + Kona er der 12+ måneders leveringstid på og kan kun lade med 3,7 kW hjemme.
Dette indlæg blev 26-05-2019 08:19 redigeret af dets forfatter.
H P
bruger siden
06-01-2004
26-05-2019 kl. 21:55
Al teknologi er i princippet ufærdigt, og som jeg ser det er det mere at spille lotto, som du udtrykker det, at købe en dieselbil, for den har da en noget mere usikker fremtid end en Tesla.
hvorfor skulle en Tesla iøvrigt “gå ned” frem for en dieselbil ? Erfaringer fra Norge viser at det typisk kun koster det halve at holde en el bil kørende
J R
bruger siden
13-12-2013
26-05-2019 kl. 22:13
TESLA har nul krav til service for at overholde garantien på 4 år på alt og 8 år på batteri og motor.
Der er til gengæld kun en anbefaling om et bremse service efter 2 år og et batteri service efter 4 år.
T i
bruger siden
17-06-2006
26-05-2019 kl. 22:50
Personligt ville jeg være mere bekymret ved at købe en ny dieselbil. Jeg tror at løbet er kørt for diesel i personbiler generelt set, uanset at nyeste version har lav forurening....
Det er jo korrekt at elbiler kommer til at gå igennem stor udvikling de nærmeste år og at det nok vil resultere i et lidt højere værditab. Men her er eks. en Tesla 3 jo et temmelig udviklet eksemplar med lang rækkevidde, hurtig opladning, mulighed for høj grad af "auto"-kørsel, (og mulighed for anhængertræk) etc....
Så den vil næppe blive ramt så hårdt som eks. Nissan Leaf, som jo er milevidt bagefter (og langt mere bagefter end den lavere pris retfærdiggør)
Jeg overvejer som sagt stadig om tiden er til en Model 3 og er ikke helt afklaret endnu. Men jeg synes at vi så rigeligt har passeret det punkt, hvor man bare kan afskrive elbiler og tro at fossilbiler er fremtiden.....
Mon ikke fremtiden er el eller brint...
@JR:
Hvad EON opladning på farten, hvor meget lader diverse standere med? Har kigget på hjemmesiden og så vidt jeg kan se er det max 50KW ladestandere? (så dog også noget med EON/Ionity lader med150KW)
Dette indlæg blev 26-05-2019 23:31 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
27-05-2019 kl. 14:53
Men der er alt fra 11-150 kW.
11 kW er som regel dem der er ved storcentre og rundt i byerne.
50kW er som regel dem der er på motorveje.
150 kW er nogen EON og Clever er ved at sætte op sammen.
Unity ligger vist på 150kW men mener at have hørt de kan gå til 350 kW. Men der er bare ikke nogen biler pt der kan holde til 350kW.
Men kan du hjemmelade, så vil det være meget begrænset hvad du vil benytte offentlige ladere.
Dette indlæg blev 27-05-2019 16:49 redigeret af dets forfatter.
T i
bruger siden
17-06-2006
27-05-2019 kl. 22:47
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Diesel/benzin er har mange års udvikling bag sig. Batteridrift er relativt nyt, og derfor har du kort rækkevidde, tvivlsom levetid og lang ladetid.
Mht. at "gå ned" - er det virksomheden - ikke den enkelte bil, jeg refererer til. Tesla klarer sig ikke specielt godt økonomisk, og vil snart blive presset voldsomt af de etablerede mærker, der har langt større ressourcer at kaste ind i konkurrencen. En konkurs er derfor ikke utænkelig, hvilket vil have stor indflydelse på værditabet.
Hvad bygger du dette på? "......og derfor har du kort rækkevidde, tvivlsom levetid og lang ladetid."
Opfattelse af rækkevidde er selvfølgelig relativ, men 600km er vel rigeligt for de fleste bilisters normale behov (også selvom det skulle være 400km på en kold dag)?
Men tvivlsom levetid og lang ladetid? Det jeg har hørt om Tesla batterier er at ejerne generelt oplever meget begrænset kapacitetstab, selv efter mange km/opladninger?
Mht. til ladetid vil det generelt ikke være et problem, hvis man har mulighed for ladning hjemme eller evt. på jobbet, så har man altid "fuld tank" når man starter.
På farten er Model 3 lavet til at kunne lade meget hurtigt, 150kw "lige om lidt" og endnu hurtigere på sigt... Så medmindre man skal pendle til Sydeuropa hvert andet øjeblik, burde ladning ikke være det store problem..
Men helt klart, det er præferencer/behov. Har man ikke mulighed for at lade hjemme/på job og/eller skal man ofte køre rigtig mange km i motorvejsfart etc. er elbil måske ikke noget der passer lige nu.
Men for langt hovedparten af bilisterne i DK er 5-600km rækkevidde mere end rigeligt og hvis de mulighed for at lade i indkørsel/garage/carport, vil de næppe have behov for at lade på farten mere end nogle få gange om året....
J R
bruger siden
13-12-2013
27-05-2019 kl. 23:56
DEt kan ikke betale sig at diskutere med dig.
Faktum er
500 km på et batteri ved landevej.
400 ved motorvej.
Træk til 900 kg
Lades fra 20 til 370 km på en tissetår, en coke og burger's tid, ca 20 minutter.
Nej ikke perfekt til:
jorden rundt på 80 dage.
kørsel med kæmpe campingvogn
Men ellers vil 95% af alle danskere kunne nøjes med en ellert. De kører sjældent over 400 på en dag, uden en pause.
Og så tager det ca 150 meter at omvende selv den mest ihærdige kubik nørd, som vel at mærke ikke har bind for øjnene.
Dette indlæg blev 27-05-2019 23:57 redigeret af dets forfatter.
T i
bruger siden
17-06-2006
28-05-2019 kl. 00:22
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
600 teoretiske km, der i praksis nærmere er 400 eller endnu mindre, hvis det er skal køles/varmes, køres motorvej og/eller i kuperet terræn - det er meget kort rækkevidde. Opladning for at kunne fortsætte kørslen er en langvarig affære - selv med en superlader, og dem er der meget få af, så man skal køre en omvej for at nå dem. Dermed indskrænkes den reelle rækkevidde yderligere og rejsen forsinkes endnu mere.
......
Hold da op, det er ikke ja-hatten der er på!!
"600 teoretiske km, der i praksis nærmere er 400 eller endnu mindre"
"Rejsen forsinkes endnu mere"
Hvor tit kører den gennemsnitlige bilist mere end 3-400km på en dag?
Hvor mange gange er den gennemsnitlige bilist på "rejse" om året?
Ud fra egen/omgangskredsens kørsel må jeg konstatere at det er meget, (MEGET) få gange om året.
Så med hjemmeladning er ladetid på farten et "ikke-problem" for langt de fleste... (skal man trække campingvognen over Kassel, skal man nok ikke køre ellert uanset...)
Men fair nok, smag og behag...
T i
bruger siden
17-06-2006
28-05-2019 kl. 23:40
bruger siden
16-01-2006
skrev:
............
Jeg kører ofte over 3-400 km på en dag - op til 12-1.600km på et døgn. Det kender jeg da en hel del, der gør. Ikke alle bliver indenfor bygrænsen hele livet.
.........
Ok, hvis du og en stor del af din omgangskreds, nærmest bor i jeres biler til hverdag, er det selvfølgelig næppe en elbil i skal køre i...
Nu har jeg så lige opsøgt lidt statistik:
"Trafikvaneundersøgelsen" fra 2013 viser at den gennemsnitlige biltur er på knap 23 km og at personer i den aldersgruppe, der kører mest (30-59 årige) kører knap 35 km/dag Faktaark findes her: https://www.cta.man.dtu.dk/transportvaneundersoegelsen/tu-udgivelser/faktaark-om-biltransport-i-danmark-2013
Svar fra trafikministeren i december 2018 til Folketinget viser at bilpendlere i 2017 i gennemsnit kørte 58 km/dag https://www.ft.dk/samling/20181/almdel/tru/spm/187/svar/1543999/1993832/index.htm
Samtidig er der en særkørsel fra Danmarks Statistik der viser at 91% af bilpendlerne i DK havde under 100km tur/retur på jobbet... (Læs for guds skyld kun første afsnit og se venligst bort fra at den handler om elbiler, så du ikke får en akut blodstyrtning... Det var det nærmeste statistik angående bilpendling jeg stødte på, beklager....) https://www.dst.dk/da/Statistik/nyt/NytHtml?cid=31453
Så jeg anerkender naturligvis, at der findes vidt berejste mennesker der, kører verden rundt i deres biler, nærmest på daglig basis, som ikke skal købe elbil....
Men til det store flertal (i følge statistikken) kunne en elbil med 600 km rækkevidde nu nok dække transportbehovet....
Dette indlæg blev 29-05-2019 00:28 redigeret af dets forfatter.
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
29-05-2019 kl. 06:43
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Jeg klarer mig med realismehatten - du ved - den, der fungerer ude i virkeligheden ;-)
Jeg kører ofte over 3-400 km på en dag - op til 12-1.600km på et døgn. Det kender jeg da en hel del, der gør. Ikke alle bliver indenfor bygrænsen hele livet.
Hvor mange har en ekstra "rigtig" bil til ferierne, så de kan nøjes med kulkraft i hverdagen?
Nu er det jo ikke pænt at sige at du lyver - meeen dine påstande virker lidt tvivlsomme.
En Taxa (som er et af de biler jeg kender der kører længst) kører typisk ca 125.000km pr år = ca 342km pr dag. Når du ofte kører 3-400km på en dag og op til 12-1.600km på et døgn, så må det betyde at du kører det samme som en Taxa og nogle gange over 4 gange så langt på et døgn.
Med op til 1.600km i døgnet håber jeg dog ikke jeg møder dig i trafikken, for i slutningen af sådan et døgn burde din søvn mangel være at sidestille med spirituskørsel..
I et tidligere indlæg hvor du skamroser hvor fejlfri din gamle Renault Grand Scenic er, skriver du at den har kørt fejlfrit i 110.000km på 4 1/2 år, dvs denne bil kun kører ca 22.000km pr år - men de sidste 100.000km pr år kører du måske i din Yaris Verso benzin fra 2005?
På Nykøbing Mors er der tre brødre der også kører Taxa, og de kører alle 3 Tesla og har gode erfaringer med det.
Men selv på en af dine normale vagter hvor du kører 3-400km km, skal du jo ikke tanke strøm på, hvis du sørger for at den er ladt op fra morgenstunden, men når du kører dine 12-1600km vagter må du nok påregne at køre ind og lade en 3-4 gange i døgnet, her kan du så benytte tiden til et Power nap - det ville vi andre trafikanter sætte stor pris på.
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
30-05-2019 kl. 14:18
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Hvilken del af "ofte" forstod du ikke?
At jeg jævnligt kører længere ture, betyder ikke at jeg "altid" kører så langt - eller at jeg kører det hver dag.
Men jeg køber ikke en bil for kun at kunne bruge den til nogle af mine behov - jeg køber en bil, for at den bl.a. kan bruges til ferieture istedet for flyrejser.
Og nej: 1.600km er ikke uden pauser - men jeg lægger mine pauser på min rute - og ikke, hvor Tesla tilfældigvis har stillet en hurtiglader, der måske/måske ikke er ledig.
Hvis man ellers skal tro på dig, så kører du åbenbart ikke meget mere end en enkelt gang om ugen, eftersom du ofte kører 3-400km ad gangen og derfor har brug for en ligeså stor rækkevidde (som den der allerede er i en Tesla), mens du samtidig "kun" kører ca 22.000km pr år. Det må jo så betyde at din bil normalt holder stille ca 6 ud af ugens 7 dage.
Du har i øvrigt også en pudsig påstand tidligere i denne tråd: " Men i nutiden er elbiler - inkl. Tesla - stadig kun på et meget tidligt udviklingsstadie, og personligt føler jeg ikke trang til at være betalende tester af en ufærdig teknologi."Dvs. benzin og dieselmotorerne er ifølge dig helt færdigudviklede, mens elbilerne ikke er klar endnu. Det bærer lidt præg af at du (heller) ikke har kørt i en Tesla, ligesom du heller ikke har den store erfaring med de andre biler du kritiserer.
Jeg bed også mærke i at du advarer om at investere i en Tesla fordi du mener der er risiko for at de kan gå konkurs, og bilerne derfor bagefter bliver helt værdiløse. Den samme sang kom du jo med om Saab, men dem får man stadig ikke foræret på brugtmarkedet, og der er stadig masser af tilgængelige reservedele, så også her er det blot de "tomme tønder" der buldrer videre..
T i
bruger siden
17-06-2006
01-06-2019 kl. 21:52
Man kan jo mene meget om biler/brændstof og man skal jo vælge den bil, man mener passer bedst til en selv. (Så det er jo ikke en konkurrence om at overbevise andre om at det ene eller det andet er optimalt for dem....)
Efter min mening er Elbiler dog ved at have nået et udviklingsstade, hvor temmelig mange vil kunne køre Ellert, hvis de synes at det er interessant, uden at det medfører større kompromisser/ulemper. Men behov for campingvognskørsel etc. er næppe holdbart i større skala...
El er selvfølgelig anderledes end oliedrevne biler, så der er jo nogle forhold, man skal overveje i forhold til rækkevidde, opladning etc. som i nogen tilfælde vil kræve en smule mere planlægning.
Men fra at Eldrift for få år siden krævede en del tilpasning for de fleste bilister, er der sket en del udvikling. Så hvis man i dag har mulighed for at lade hjemme/på jobbet og ikke er langdistance-pendler, gerne vil på bilferie eller lignende, så burde El være en mulighed (for dem der er interesserede..)
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
07-06-2019 kl. 22:59
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Du skal have dine skolepenge tilbage, siden du ikke er istand til at læse indenad.
Jeg prøver at skære ud i pap,så selv du har en chance for at forstå:
Jeg kører ml. 25.000 og 30.000km pr. år - hverdagsture typisk 2 x 42km - med jævnlige ture på op til 1.200km på en dag.
Man skal være ualmindelig uvidende for ikke vide,
at elbiler er på eksperimentalstadiet. Benzin/diesel har i modsætning hertil været brugt i mange millioner eksemplarer og udviklet gennem mere end 100 år. Så selv om der stadig sker nyt, er det trods alt finpudsninger af kendt teknologi.
Jeg behøver ikke at køre i en Tesla for at vide, at batteriteknologi har visse begrænsninger. Det er jo netop ikke køreoplevelsen, der her er relevant, men målbare fakta som ladetid, kapacitet, antal opladninger, antal ladestandere m.m. Men jeg ved godt, at du har et meget anstrengt forhold til virkeligheden og fakta.
Ja, Saab gik konkurs - som jeg forudsagde. De havde dog en lang forhistorie i modsætning til Tesla. En Saab har stadig tabt i værdi ifht., hvis mærket stadig havde været i live, så igen viser du din uvidenhed.
Prøv noget nyt: Sæt dig ind i tingene, tag de farvede briller af, og prøv at forholde dig til emnet istedet for at jagte manden (som du jo åbenbart ikke kan lide fordi jeg ikke deltog i din tilbedelse af Toyota).
Nu kan jeg jo kun forholde mig til hvad du selv skriver om dine egne kørselsbehov:
"Jeg kører ofte over 3-400 km på en dag - op til 12-1.600km på et døgn." - og i dit sidste indlæg:
"jævnlige ture på op til 1.200km på 1 dag"
Med et sådan køremønster så vil jeg forvente at man kørte noget mere end "sølle" 110.000km på 4 1/2 år.
Mht. til hvor længe der har været el og benzinbiler på markedet, så kom (hvis vi skal være ordkløvere) de første elbiler i 1881:
https://www.computerworld.dk/art/164113/elbiler-har-eksisteret-i-130-aar
Men dermed ikke sagt at der ikke bliver udviklet yderligere på dem i fremtiden (ligesom forbrændingsmotorerne)
Mht. til din viden om batteri teknologi, så har du jo flere gange afsløret at du ikke kender ret meget til batteriernes holdbarhed (når vi har diskuteret Toyotas Hybrid batterier), Teslas batterier kender jeg dog ikke så meget til - men med 8 års garanti, så tror de vel selv på dem?
Vedr. antal ladestandere så var der allerede i 2017 flere ladestandere end tankstationer i Danmark:
https://www.dr.dk/nyheder/penge/der-er-nu-flere-ladestik-end-tankstationer-i-danmark
Vedr. at brugte Saab'er skulle have tabt væsentlig mere i værdi end hvis mærket ikke havde været gået konkurs.
Tja.. Hvis jeg skulle have en Saab så var det nok en 9-3 Cabriolet der fristede mig mest - og den er ikke umiddelbart billigere end f.eks en Audi A4.
Så jeg syntes egentlig selv jeg sætter mig rimelig meget ind i tingene - men jeg må indrømme at jeg bryder mig ikke specielt meget om din nedladende tone, hverken over for de andre forum brugere eller jeg selv.
Og jeg undrer mig over din "fetish" over at nedgøre andres bil valg, uanset om det drejer sig om Hybridbiler, El-biler, Saab eller Chevrolet.
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
10-06-2019 kl. 22:22
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Dine forventninger bliver ikke til fakta, så du rammer helt ved siden af.
Ja, elbilerne blev forsøgt for mange år siden og dengang som nu, var problemet batterierne. Derfor blev de droppet i mange år, og nu forsøger man så igen i takt med, at der er en stor udvikling på batterisiden. Det betyder ikke, at batteriteknologien reelt er klar til at erstatte andre biler i stor stil - der er stadig lang vej igen.
Mht. batteriteknologi, skal du nok se dig i spejlet. At du falder for Toyotas reklamer, betyder ikke, at du forstår batteriteknologi. Det har du tydeligt vist.
Teslas garanti har alvorlige begrænsninger: Maks 200 (192).000 km og 70% kapacitet. Dvs. man skal acceptere, at rækkevidden er 70% af de i forvejen få km fra ny.
Du glemmer lige, at hver tankstation har ml. 4 og 8 (typisk) standere - lad os sige gennemsnit på 6. Hver bil holder 5 minutter - mod ½ - 4 timer ved en ladestander. Dvs. der bør være mindst 100x så mange ladestandere for at matche.
Jeg nedgør ikke andres valg, men jeg tillader mig at nuancere tingene istedet for blot ren reklame om "Toyota er bedst" eller "El-biler er eneste løsning", for der er altid en bagside til medaljen, men den er ikke populær herinde. Til gengæld blomstrer fordommene.
Hvis man har eget hus med carport eller garage hvor man kan have en ladestander stående, så vil du kunne starte hver morgen med "fuld tank" og skal aldrig spilde tiden med at køre ind på en tankstation, som du skal med en almindelig bil. Så i praksis behøver den almindelige gennemsnitsbillist sjældent at bruge offentligt tilgængelige ladestandere - og skulle det gå helt galt kan de jo supplere med en almindeligt almindelig 230v stikkontakt - dem er der vel trods alt flere af, end der er tankstandere i Danmark.
Men hvis man som dig "jævnligt kører ture på op til 1.200km på 1 dag" så har du ret i at elbilen ikke nødvendigvis er den mest bekvemme løsning.
Politiet i Schweiz er nu også gået over til el: https://ekstrabladet.dk/biler/her-saetter-politiet-stroem-til-patruljevognene/7667348 - Men de har selvfølgelig heller ikke et så ekstremt kørselsbehov som dig.
J R
bruger siden
13-12-2013
11-06-2019 kl. 09:07
Fair nok du ikke føler muligheden for dit behov kan dækkes af eks en elbil.
Men det skal vel ikke afskære hovedparten af folk i almindelighed. Det er forholdsvis få jeg kender der kører på bilferie. Livet er simpelthen for kort til at bruge 2 dage på at køre til Italien, for at være smadret et par dage, og det samme hjem over. Næh 12 minutter i lufthavnen, 3 timer til syden, og så er man ikke bombet på ferien. Og til 299 for en flybillet, der kan man knap nå grænsen i brædnstof.
Hvis man skal til andre landsdele, så kræver det enten ladning på destinationen, eller ved en lader på vejen. Tesla lader 400 km på 25 minutter, Clever/EON er godt representeret i hele landet samt er ved at udrulle 150 kW ladere, så bør det ligeldes være muligt at lade 4-500 km på samme tid.
Hidtil er det ikke lykkedes mig at køre en tur på 200+ km uden enten kone eller unger skal på toilettet eller have noget at spise.
J R
bruger siden
13-12-2013
11-06-2019 kl. 11:21
Med kørsel til lufthavn, checin, flytid, udlevereing af lejebil, kørsel til den spanske hacienda, så tager det alt ialt 5 timer. eller for 4 personer ialt 20 timer.
23 timers kørsel for 4 i bil og en overnatning, bliver jo til ca 140 timer(4x23+4x10).
Når du nærmer dig Rendsburg og holder i kø over Nordzeekanal broen pumpende den ene partikel ud efter den anden, så springer vi i poolen.
Ryanair olyste forleden de have en udledning på 65 gr co2 pr passager km, tror jeg det var.
Skulle jeg gøre det samme i en diesel hakker der er bahagelig, så kommer vi vist ikke meget under 150 gr/km. Der skal altså mindst 3 i bilen før det i teorien er bedre for miljøet.
Hvis det skulle ende sådan at man blev så miljøbevidst at flyrejser for ferie skulle blive økonomisk belastet, så tvivler jeg rent faktisk på at bilferier slipper billigere. Alt andet lige så er det nemmere for politikere at harselere over partikelforurening i byerne end noget diffust noget ude i atmosfæren.
Dette indlæg blev 11-06-2019 12:24 redigeret af dets forfatter.
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
14-06-2019 kl. 22:17
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Præcis - sådan er vi så forskellige, og netop derfor er el-biler endnu ikke nået et punkt, hvor de generelt kan erstatte bilen for alle.
I takt med at flyrejser bliver mere og mere problematiske ifht. miljøkrav, vil flere nok vælge at tage bilen. Personligt hader jeg ventetiden i lufthavnene - først til indchekning af bagage, derefter sikkerhed og derefter boarding. Ventetid i flyet, ventetid på bagage, transport til og fra lufthavn etc. Desuden den manglende frihed og mulighed for at se noget undervejs.
Vores løsning er (nu igen) en let camper, så rejsen bliver en del af ferien, men det er heller ikke en løsning for alle.
Skal det forstås sådan at du har købt en let?? Camper, så du kan bruge den en gang om året når du kører på ferie?
T i
bruger siden
17-06-2006
16-06-2019 kl. 11:17
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Næh - det skal forstås sådan, at vi har købt en let camper (VW California), der bruges hver dag - herunder på de kortere og længere ture i løbet af året (dog ikke småture, der klares i en gl. Toyota benzin).
Ideelt for alle? På ingen måde, men den passer fint til vores behov og ønsker.
Det er genial underholdning.
Nu har du tordnet imod elbiler, hvor du, ud fra dine egne behov/præferencer (som næppe er generelle), mener at elbiler er stort set håbløse og at det er helt skævt at overveje at købe en...
Samtidig kører du så selv rundt i en campingbus til hverdag (hvilket i vi nok må konstatere ikke er det foretrukne valg for den "generelle" bilist)....
J R
bruger siden
13-12-2013
16-06-2019 kl. 20:19
1) For den store andel af mennesker der ikke pendler over 300 km om dagen, eller kører på bilferier, der kan en elbil godt gå an.
2) For den mindre andel der kører på bilferier og måske også pendler over 300 km om dagen, der er det mere hensigtsmæssigt med en Diesel vogn.
3) For den del der i hverdagen kører under 300 om dagen, og som af og til 4-10 gange om året kører længere ture, Der kunne en elbil godt gå an, hvis man vil acceotere at tage et kort hvil på 15-20 minutter på en 5-7 timers køre tur. Så skal vi ikke diskutere om det er sikkerhedsmæssigt korrekt at køre i et stræk eller holde en kort pause her og der.
4) For den andel der bor på 4 sal, uden dedikeret parkeringsplads eller ladestander nedenfor, der er det nok ikke ideelt pt.
Jeg vedkender det mest ideelle vil være at have begge vogne i indkørslen, og så snuppe den du føler passer til dagens opgaver. Og det kunne så godt være en "tourbus for et rockorkester" der er standby bilen.
MEN hvis man regnede de 10-15 gange du må holde pause på en lader, op imod de 50 gange du står på en tankstation om året, så er der nok ikke den store forskel tidsmæssigt på årsbasis.
Dette indlæg blev 16-06-2019 20:30 redigeret af dets forfatter.
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
16-06-2019 kl. 21:48
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Næh - det skal forstås sådan, at vi har købt en let camper (VW California), der bruges hver dag - herunder på de kortere og længere ture i løbet af året (dog ikke småture, der klares i en gl. Toyota benzin).
Ideelt for alle? På ingen måde, men den passer fint til vores behov og ønsker.
Imponerende.. Især når du tidligere har kritiseret VW for at være for dyre og have for dårlig kvalitet. https://www.bilbasen.dk/forum/generelt/dieselgate-ikke-kun-vw/39712#post222234
Men overraskende kovending du har lavet.
Hvad er så næste projekt?
At skifte din Yaris Verso ud med en Yaris Hybrid?
T i
bruger siden
17-06-2006
16-06-2019 kl. 21:53
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Du må lære at læse indenad....
Som jeg jo netop skriver, er vores valg ikke ideelt for alle. På samme måde er elbiler ikke ideelt for alle - faktisk meget langt fra. Jeg har netop brugt os selv som eksempel på, at de ikke er ideelle for alle, men jeg har på intet tidspunkt påstået, at vores kørselsmønster var det samme som alle andres. Til gengæld har tilhængerne af kulbilerne insisteret på, at deres valg var det perfekte valg for alle og ignoreret alle ulemperne.
En elbil er fin, hvis man har egen lader og kun kører småture. Miljøbelastningen kan diskuteres, men det er en anden sag. Mange mennesker har blot ikke mulighed for egen ladestander, og mange kører - som vi - på ferie, besøger familie i den anden ende af landet, kører langt i forbindelse med arbejde etc. - og så er elbilen blot ikke moden endnu.
Der er ingen der har påstået at "noget" er ideelt for alle!
Som jeg tidligere har skrevet: alle skal vælge det de synes passer bedst til dem....
Men med en elbil med 600km rækkevidde (WLTP) er der ikke det store problem for rigtig mange bilister.
Jeg har længere oppe i tråden linket til undersøgelser, der viser at den "gennemsnitlige bilist" ofte vil kunne køre i en Tesla Model 3 LR uden større problemer.
Jeg kan kun tilslutte mig det JR skriver: Kan du lade hjemme, gider du ikke køre til Sydeuropa på ferie, skal du ikke køre med campingvogn og kører du max 3-400km (afhængig af lande- motorvej) om dagen normalt, så er der ikke noget problem i at køre i en Tesla M3 med en rækkevidde (WLTP) på 600 km.... (og disse "betingelser" er der rigtig mange bilister der opfylder
Derudover er dine formuleringer om "småture" simpelthen ikke rigtig. Der er god dækning af Eon/Clever mfl... ladere over hele landet. Men helt klart: Det kan uden tvivl kræve lidt mere planlægning at køre lange ture på el, især hvis man skal langt væk fra motorvejsnettet/større byer, men for de fleste vil det næppe være noget større problem og personligt ville jeg da nyde at jeg altid havde en "fuld tank", når jeg stiger ind i bilen og kun skal tanke på lange ture (og i øvrigt at få max "grej" og næsten-sportsvogns-ydelse i en bil til under 450k)....
Et klip fra en ejer af Tesla M3 historie på Vagcars tråd om Elbil:
Vi har i øvrigt lige været i Berlin sidste weekend. Det tog 7 timer fra Randers, hvoraf vi holdt 2 lade-/pissepauser på henholdsvis 15 og 20 minutter. 115/135 km/t i DK og 150+ km/t på autobahn i DE hvor det var muligt. Vi ville ikke have kunnet gøre det hurtigere i en gammeldags bil.
Så jeg forsøger overhovedet ikke at overbevise dig/andre om noget. Hvis du foretrækker at køre i autocamper året rundt, er det fint.
Men rigtig mange bilister vil overhovedet ikke have et problem med eldrift og det nægter du pure at anerkende og pakker det ind i nedladende formuleringer i retning af "småture" og lignende.....
Dette indlæg blev 16-06-2019 23:46 redigeret af dets forfatter.
Søren Kock
bruger siden
02-03-2017
17-06-2019 kl. 09:47
J R
bruger siden
13-12-2013
skrev:
Forsikring er dyr, men prøv eks FDM forsikring. De er til at tale med. Mit eget tilbød 8200 med 3500 i selvrisiko, men da den dukkede op, var den blevet til 10800. Kunne ikke nå at skifte. Så det sker ved hovedforfald til november. Fatter ikke forretningsgangen, en kunde har en 100.000 dyrere benziner, som koster det halve i forsikring, har været kunde i 16 år uden skader, ligger 25.000 i kassen om året. Alligevel vil man ikke lave en lignende forsikring fordi det hedder en Tesla. ??
Det kan kun gå for langsomt TI.
Som jeg har læst det i pressen, så skyldes de høje (og stigende) forsikringspriser flere ting:
1. Teslaejere laver markant flere skader, hvor de "lige rammer" en garageport eller lignende. Muligvis fordi bilen er meget kraftfuld.
2. En Teasl er meget dyrere at få lavet. Gennemsnitspriserne for tilsvarende skader er simpelthen markant højere for en Tesla end andre mærker.
Desuden skal du huske at sammenligne med en bil, med tilsvarende kræfter, da mange forsikringsselskaber kigger på antal hestekræfter og her er Tesla jo i "Porsche-land".
Forsikringspræmierne er jo beregnet på baggrund af risiko/omkostninger og her må man altså bare konstatere, at Teslaejere har flere og dyrere skader.
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
21-12-2019 kl. 09:02
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Diesel/benzin er har mange års udvikling bag sig. Batteridrift er relativt nyt, og derfor har du kort rækkevidde, tvivlsom levetid og lang ladetid.
Mht. at "gå ned" - er det virksomheden - ikke den enkelte bil, jeg refererer til. Tesla klarer sig ikke specielt godt økonomisk, og vil snart blive presset voldsomt af de etablerede mærker, der har langt større ressourcer at kaste ind i konkurrencen. En konkurs er derfor ikke utænkelig, hvilket vil have stor indflydelse på værditabet.
Det er lidt tankevækkende at læse tilbage på K S forudsigelser om at man ikke bør købe en Tesla, når de nu måske snart går konkurs.
Da han D. 27/5-2019 kom med denne "spådom" kostede en aktie 188 doller, i dag koster den 405 doller.
Den er altså steget over 115% siden han forudsagde deres konkurs - jeg håber ikke der er nogen aktionærer der har taget ham alvorligt og solgt ud "i tide"
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
02-01-2020 kl. 18:28
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Lad os se på sagen om 3-5 år - det er set mange gange før at virksomheder er kunstigt pustet op af en hype for derefter at gå ned med et stort brag. Prøv bare at huske tilbage på .com-boblen. Det er historien, der gentager sig her.
Tesla har sat skub i nogle ting, men de er ikke specielt gode til at drive forretning. De rider på en bølge af "hype", men når de store kaster sig ind for fuld kraft, kan det være svært at overleve som ny. Det kræver, at de skifter ledelsen til en mere professionel (men også mere "kedelig") ledelse, der også kigger på konsolidering og ikke kun på markedsføringsstunts og innovation for innovationens skyld.
Om de overlever? Jeg har ikke en krystalkugle, så det kan jeg dårligt svare på, og jeg har da heller ikke udtalt mig skråsikkert om emnet (det overlader jeg til visse andre brugere herinde, der foretrækker deres religiøse holdninger fremfor fakta).
Men ja: Tesla-aktien er aktuelt næsten kommet op på samme niveau som i juni 2017. Men hvor længe den bliver der, vil tiden vise. Under alle omstændigheder er det i høj grad at gamble.
Så er Tesla aktien kommet op på sit højeste niveau nogensinde. Egentlig ret godt gået af en virksomhed der ifølge dig var konkurstruet for blot 7 måneder siden og som ifølge dit "ekspert udsagn" har brug for en mere professionel ledelse.
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
04-01-2020 kl. 16:46
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Og sådan har vi set det med mange andre hypede virksomheder - før de lukkede.
Lad os se, når de gamle bilproducenter kommer igang - de ved, hvordan man bygger en bil - ikke kun, hvordan man laver elektronik. Tesla laver avanceret elektronik, men byggekvaliteten er elendig.
Er det gamle fordomme eller reel fakta?
Hvornår har du sidst siddet i en Tesla?
J R
bruger siden
13-12-2013
05-01-2020 kl. 13:02
Bemærker der tales om bygge kvalitet for årgang 2017. Det kan ikke være mange der reelt er trillet af båndet der var model årgang 2017. i Q3+Q4 2017 blev der leveret 1764 model 3's mest performance.
Detil har det klart været nævnt fra Tesla's side de havde startvanskeligheder med at bygge model 3.
Såvidt jeg ved har det altid heddet, vent til anden årgang inden du køber en ny model. Det være sig også veetablerede mærker. Det er muligt det er blevet bedre, men det er indefor de senere år, og efter de etablerede har haft 100 år til at forsøge sig.
Lad os kigge på konkurrencen:
https://www.teslarati.com/tesla-killer-mercedes-benz-eqc-flops-germany/
Fra link
"
According to the same report, there are clear indications that Daimler spent a lot to ensure its market feels the presence of the Mercedes EQC. The electric SUV appears on TV spots, movie screens, and billboards. It seems like the only place where the electric Mercedes-Benz is nowhere to be found is on the country’s roads, or people’s garages.
"
Det spiller for de etablerede, de kan jo virkelig levere biler i hobetal?
Dette indlæg blev 05-01-2020 14:32 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
05-01-2020 kl. 20:22
PSA har en 1,2 benzin motor der bruger mere olie end benzin.
VW har lavet 1,2 og 1,4 og 1,8 TSI der smider kæden og står helt af.
Diesel modeller fra jeg ved ikke hvor mange mærker der er med snyde software.
Det virker ikke til folket er ophørt med at købe VAG modeller, Mercedes, PSA etc fordi de laver lort, og ikke magter at garantere noget mere end 2 år.
"Tesla er stolte af at have 500 ladestandere........"
Såvidt jeg er informeret er der ikke nogen af de klassiske mærker der har "tankstationer". Derfor må du jo kunne forstå at en elbil kan "tankes" i enhver stikkontakt. Måske nogen ikke har behov for mega hurtige kontakter(hjemme i garagen), men andre har (på rejse).
J R
bruger siden
13-12-2013
08-01-2020 kl. 15:43
Go figure!
J R
bruger siden
13-12-2013
08-01-2020 kl. 17:54
J R
bruger siden
13-12-2013
12-01-2020 kl. 00:01
Men nu skal det heller ikke være en klagesang det hele, vel.
Tillykke med din hybrid, nu det er dig Jan, så formoder jeg den er af toyotansk afstamning, auris, CHR eller corolla?
Har lige idag være passager i svigerfars auris hybrid, den gik da fint, men der er også noget blød hat over en 76 årig chauffør. Han sværger til Toyota ligegyldigt om så han fik en klump guld for at skifte en lignende bil, så blev det et nej.
J R
bruger siden
13-12-2013
12-01-2020 kl. 13:58
Hvor mange er det der kører 192.000 km på 8 pr i samme bil? Er vi nede i promillerne?
Så hvis du køber din bil fra ny og skifter den inden 192.000 km eller 8 år efter hvad der kommer først, så har du ingen udgift til batteriskifte for det går under garantien.
Budgettere du også med en ny vW motor inden udløb af den korte 2 års garanti? VW har da om nogen haft uheldige motorer i programmet, 1,2 og 1,4 og 1,6 og 1,8 benzin, og diverse 2,0 TDI'ere. 1,6 TDI er vist heller ikke helt fejfri.
Anlægsudgifter, har du nogen faktuel viden derom. Den ene sortseer rapporterer i diverse medier at der skal investeres som ind i helvede, hvis vi skal have 1 million elbiler. Den anden grønseer siger det er begrænset hvad det koster.
Er man sortseer, så er det vel naturligt hvad artikel man linker til. Ligesom hvis man har et mere lyst syn på sagerne, så lægger man nok sin lid mere til grønseerens artikkel.
Dette indlæg blev 12-01-2020 17:02 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
13-01-2020 kl. 15:04
Jeg har købt en TSI motor, så kan jeg sgu også investere i et batteri.
I mellemtiden sparer jeg så anden service en bremseeftersyn ved den lokale bilsnedker.
J R
bruger siden
13-12-2013
13-01-2020 kl. 19:29
https://drive.google.com/file/d/1y6V8fAWIz6zVLQj5zfYSw8DP1Yh4ypmA/view?usp=sharing
Der var stiv kuling imod 205 km og regn i 1 time på den tur.
Turen var AAL- Aggersund- Thisted- Nykøbing- Oddersund- Lemvig-Thyborøn- Struer-Skive og med stop på Haverslev supercharger hvor billedet er taget inden jeg satte stikket i.
Der blev ladet i 8 minutter, medens jeg var på toilet og lade vandet og købe en max til de sidste 25 minutter hjem. Der var forøverigt ikke andre på nogen af de andre 11 ladestandere.
Grunden til din mobil's batteri ikke holder er at du lader den til 100% på daglig basis og lader den som regel ligge med fuldt batteri natten over. Dertil har jeg aldrig hørt om en mobil med aktiv køl på batteriet.
Dog har jeg bemærket at Iphone's nye opdatering laver lidt batterimanagemt for dig. Den lader til 80% om aftenen for at stoppe ladningen til kl 04:30 hvorefter den så lades helt op og "kun" ligger max charged i et par timer istedet for 10.
Det er helt sikkert rigtigt at batterierne mister kapacitet over tid, jeg har bare ikke bemærket noget fald indtil nu.
Men det er ligeså sikkert, at en 150 hk motor heller ikke har 150 hk efter 200.000 km.
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
13-01-2020 kl. 20:00
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Det er ikke alle mærker, der giver 8 års garanti på batterier - og selv de, der gør, garanterer kun en vis (begrænset) restkapacitet. I praksis kan du få reduceret den i forvejen beskedne rækkevidde til 70-75% uden at garantien hjælper dig.
Man skal desuden være ualmindelig naiv, hvis man tror, at det ikke påvirker brugtprisen at garantien er ved at udløbe. Ingen ved deres fulde 5 betaler en høj pris på en brugt elbil, hvor de risikerer at skulle bruge samme sum på at udskifte batterierne - hvis de overhovedet kan skaffes længere. Er fabrikken lukket, er man på Herrens mark.
Så bliv du bare træt - det er også kedeligt at skulle forholde sig til virkeligheden. Men det kan man blive nødt til istedet for blot at lovprisen Kejserens nye Klæder i tide og utide.
Det er sjovt som du er så bekymret for Teslas forestående konkurs. I dag er kursen røget over 517 dollar, så markedet deler åbenbart ikke helt dit sortsyn.
Din anden store bekymring ang batteriernes holdbarhed, så er der jo set eksempel på et batteri der har holdt over 1 mio km (godt nok ikke en ren elbil, men en hybridbil) 1 mio km er vel også en acceptabel holdbarhed - de fleste biler er jo skrottet inden da.
Tilgengæld er det (som J R også påpeger) naivt at sammenligne batteriet med det fra en telefon
J R
bruger siden
13-12-2013
13-01-2020 kl. 22:30
Men det virker det til du har styr på.
Flemming Schultz
bruger siden
20-03-2012
27-10-2021 kl. 11:43
J R
bruger siden
13-12-2013
skrev:
Med 35kkm om året er det en "no brainer" Du bruger idag mindst 1700 liter diesel = 17000 kr.
Med EON abonnement koster det 12x579= ca 7000.
MEN EON refunderer dine brugte kW med 2,33 kr. Dvs. hvis du laver lidt elindkøb, så kan du scoore ca 65 øre pr kW, eller 35000km/5= 7000 kW gange 0,65kr= ca 4500 kr tilbage af de 7000 for abonnementet.
Du vil altså kunne køre dine 35.000 km for en udgift på 2500 kr istedet for 17.000.
Forsikring er dyr, men prøv eks FDM forsikring. De er til at tale med. Mit eget tilbød 8200 med 3500 i selvrisiko, men da den dukkede op, var den blevet til 10800. Kunne ikke nå at skifte. Så det sker ved hovedforfald til november. Fatter ikke forretningsgangen, en kunde har en 100.000 dyrere benziner, som koster det halve i forsikring, har været kunde i 16 år uden skader, ligger 25.000 i kassen om året. Alligevel vil man ikke lave en lignende forsikring fordi det hedder en Tesla. ??
Det kan kun gå for langsomt TI.
Om der kommer konkurrence fra de etablerede...... Det ser ikke umiddelbart sådan ud. Mercedes EQC har en real range på noget under 300.
Audi Etron har vildledt forbrugerne med deres ladeevne. Den er ca 80% langsommere til at lade km i forhold til eks en model 3. Nok mest fordi den er hamrende uøkonomisk.
eNiro + Kona er der 12+ måneders leveringstid på og kan kun lade med 3,7 kW hjemme.
du skriver en Mercedes EQC400 har en reel rækkevudde på under 300 nu er min 2 år gammel og har kørt 25000 km og kører blandet motorvej og by landevej og gennemsnit aldrig været under 385 km, så måske er ejerne de bedste til at teste rækkevidde. I øvrigt rigtig glad for bilen, service hos Mercedes og ingen støj eller irriterende fejl. Opladning hurtig og hjemmeladning og forvarmning nemt og perfekt med Mercedes Me app. Ikke for at jeg vil tale dårligt om Tesla som jeg har stor respekt for, deres holdning til kunder er bare mere One Line please.
O.G Pedersen
bruger siden
24-05-2020
27-10-2021 kl. 12:57
Peter Jørgensen
bruger siden
15-08-2006
skrev:
Så vidt jeg ved, må en Tesla (som mange andre el og hybridbiler) ikke udstyres med krog, da den ikke er typegodkendt til det. Der kommer dog flere og flere hybrid'er der må.
Jeg har ihvertfald mødt flere Tesla S og 3 modeller med trailer på genbrugspladsen, så det tror jeg ikke er et problem.
J R
bruger siden
13-12-2013
27-10-2021 kl. 14:26
Uden at kende din kørestil eller mønster. Men jeg anslår at du kører pænt, og gerne lange ture. Hvad er dit snit over de 25.000km? Wh/km?
Det er muligt Mercedes værkstederne er bedre til kundeservice. Men har nogle bekendte der lånte en EQC af andre bekendte, til at køre i en uge, inden de ville beslutte sig.
De kørte 6 timer, så kom der fejl, og efter aftale med ejeren, så kørte de til Mercedes. Som ikke kunne afhælpe eller for den sagsskyld fejlfinde på vognen.
Så de sprang elbil over i denne omgang.
Model S MÅ IKKE trække trailer. Den KAN sagtens, men er ikke LOVLIGT. Model 3 napper 1000 på krogen. Model Y tager 15 eller er det 1600 på krogen.
Har forøvrigt rundet yderligere 105kkm i model 3. Still loving it. Specielt det OTA, Over the air, opdatering. Hvor man er fri for at skulle ind i synagogen og blive bonnet for unødvendige udgifter.
Dette indlæg blev 27-10-2021 19:41 redigeret af dets forfatter.
T i
bruger siden
17-06-2006
28-10-2021 kl. 01:40
Dette indlæg blev 28-10-2021 01:41 redigeret af dets forfatter.
Flemming Schultz
bruger siden
20-03-2012
25-11-2021 kl. 14:57
bruger siden
20-03-2012
skrev:
du skriver en Mercedes EQC400 har en reel rækkevudde på under 300 nu er min 2 år gammel og har kørt 25000 km og kører blandet motorvej og by landevej og gennemsnit aldrig været under 385 km, så måske er ejerne de bedste til at teste rækkevidde. I øvrigt rigtig glad for bilen, service hos Mercedes og ingen støj eller irriterende fejl. Opladning hurtig og hjemmeladning og forvarmning nemt og perfekt med Mercedes Me app. Ikke for at jeg vil tale dårligt om Tesla som jeg har stor respekt for, deres holdning til kunder er bare mere One Line please.
Jeg har også en EQC400 og er meget tilfreds, kører i gennemsnit aldrig under 380 og kører ikke i indersporet efter en lastbil, kører det man må på motorvej og følger trafikken som jeg altid har gjort på landevej, er meget tilfreds og den har aldrig fejlet noget de 23000 km jeg har kørt, men mange udtaler sig om noget de ikke selv har ejet, kun hørt eller læst om, det er en fantastisk El bil og den kører bedre end min tidligere S model.
Kan ikke udtale mig om Tesla,som sikkert også er en dejlig bil, den passer bare ikke til vort brug, den ene er for stor og den anden for lille og den nye Y var ikke kommet da vi købte EQC400 modelllen,
Dette indlæg blev 25-11-2021 14:58 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
25-11-2021 kl. 19:37
Ifølge Ev databasen har en EQC400 4matic 85 kW batteri, hvoraf 80 kWh er usable.
https://ev-database.org/car/1135/Mercedes-EQC-400-4MATIC
Med spritmonitors gennemsnitsforbrug, så render den i gennemsnit ca 3,44 km på en KWh.
https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/28-Mercedes-Benz/1854-EQC.html?fueltype=5&powerunit=2
Med 80 kWh så bør gennemsnittet for en fuld batteripakke være omkring 275 km.
Så er den aller bedste rapporterede 24,01 kWh/100 km. Hvilket svarer til ca 333 km på en fuld pakke.
Det er selvfølgelig muligt at Spritmonitor ikke er sammenlignelig med DK forhold, ligesom Ev Databasen kan tage fejl med de 80Kwh usable.
380 km på en opladning er et gennemsnit svarende til 21 kWh/100 km eller 210 Wh/km.
Der er dog også nogen der kan få væsentlig bedre økonomi ud af en bil end jeg kan.
H P
bruger siden
06-01-2004
20-12-2021 kl. 16:55
https://blog.bilbasen.dk/ugens-fund-tesla-taxa-424047/
J R
bruger siden
13-12-2013
22-12-2021 kl. 18:38
Den sidste motor har immervæk gået 340.000 km og batteriet har ganske imod al lokal viden alligevel ikke brækket sig på 526.000 km.
Dette indlæg blev 22-12-2021 18:41 redigeret af dets forfatter.
Kim Kristensen
bruger siden
06-01-2004
23-12-2021 kl. 16:06
https://www.boosted.dk/vred-tesla-ejer-spraenger-sin-bil-i-luft-med-30-kg-dynamit/
Dette indlæg blev 23-12-2021 16:09 redigeret af dets forfatter.
s ø
bruger siden
08-01-2020
23-12-2021 kl. 18:23
Kim Kristensen
bruger siden
06-01-2004
skrev:
Denne gut fra Finland var ikke tilfreds med prisen på et nyt batteri, så han kom af med bilen.
https://www.boosted.dk/vred-tesla-ejer-spraenger-sin-bil-i-luft-med-30-kg-dynamit/
Ha ha ja det er selvfølgelig også en mulighed 😂 det er der vidst også nogle id3 ejere som har haft lyst til.
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
23-12-2021 kl. 20:53
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Det er fint, at det er klaret på garantien, men til ulempe alligevel. Dog er han sluppet for en del serviceeftersyn undervejs, men en Taxa må helst ikke stå stille - garanti eller ej.
Batteriet er slidt op - helt som forventet. Intet usædvanligt i det.
Til trods for at batteriet der (ifølge dig) er slidt op, så har det stadig efter 526.00km brug en længere rækkevidde end mange af de fabriksnye elbiler på markedet.
Og 240km under hårde forhold, og 330km rækkevidde under gunstige forhold, er vel stadig nok for langt hovedparten af bilisterne.
J R
bruger siden
13-12-2013
23-12-2021 kl. 22:32
Den er 9 år gammel, kan du forestille dig VW, Audi, Seat, Skoda, Peugeot, Citroen, Ford, BMW, Mercedes etc. grine af dig når du står med en 9 år gammel forbrændingsmotor der brænder af til 90.000 kr?
Jeg ved i hvertfald hvordan Skoda og Importør totalt ignorere eller benægter kendskab til TSI gate da vores TSI stod af på kæden! Den var ikke 9 år.
Jacob Larsen
bruger siden
20-05-2017
23-12-2021 kl. 23:05
Inde på deres hjemmeside skriver Tesla, at der er 8 års garanti på batteri og drivenhed. Men "kun" 4 år/80000km på basisgarantien.
så når den fx har fået skiftet skærme i 2021 og bakkamera i 2020, er det vel noget, som indehaveren selv har betalt for?
Eller har Tesla forringet deres garanti siden 2015?
J R
bruger siden
13-12-2013
23-12-2021 kl. 23:31
Jacob Larsen
bruger siden
20-05-2017
skrev:
Overser jeg noget ift tesla-taxaen og garanti?
Inde på deres hjemmeside skriver Tesla, at der er 8 års garanti på batteri og drivenhed. Men "kun" 4 år/80000km på basisgarantien.
så når den fx har fået skiftet skærme i 2021 og bakkamera i 2020, er det vel noget, som indehaveren selv har betalt for?
Eller har Tesla forringet deres garanti siden 2015?
I sin tid var der laaaaang garanti på snart sagt alt. I mellemtiden er der kommet mere begrænsede garantier på eks TAXA kørsel.
Hvorom en skærmskifte efter 500+ kkm koster vel 12k og bakkamera koster vel 3-4.000. Hvori er det du ser problematikken?
s ø
bruger siden
08-01-2020
24-12-2021 kl. 08:26
J R
bruger siden
13-12-2013
skrev:
Excactly @sø.
Den er 9 år gammel, kan du forestille dig VW, Audi, Seat, Skoda, Peugeot, Citroen, Ford, BMW, Mercedes etc. grine af dig når du står med en 9 år gammel forbrændingsmotor der brænder af til 90.000 kr?
Jeg ved i hvertfald hvordan Skoda og Importør totalt ignorere eller benægter kendskab til TSI gate da vores TSI stod af på kæden! Den var ikke 9 år.
ja der burde være noget længere garanti på biler i EU, måske minimum 5 år. måske tesla inddirekte presser tyskerne til det, når de åbner den nye bilfabrik ved berlin i det nye år ?
Tror ihvertfald, at bilproducenterne i europa har fået noget at tænke over og spændende om de alle sammen kan overleve?
imens presser korea også voldsomt på med deres biler som har god teknik og garanti.
J R
bruger siden
13-12-2013
24-12-2021 kl. 13:39
Lidt ligesom når en forbrændings motor er opgivet 17,9 kml NEDC og reelt går 11,5(12,5 hvis du kører med et æg mellem fod og pedal, sol og vind i ryggen og ned af bakke)
Eller for den sagsskyld når diesel var opgviet til 33,3 kml, men var heldige hvis en tankfuld blev til 22-23 kml.
Den Taxa har formentlig ikke gået meget over 300 km på ren motorvej , men måske 400 i by og landevejskørsel.
s ø
bruger siden
08-01-2020
24-12-2021 kl. 14:40
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
De europæiske producenter er ikke presset af en nicheproducent som Tesla. Koreanerne har i mange år haft lang garanti uden at det har presset dem. Garantien svinger også fra marked til marked.
Når alt kommer til alt, er der kun kunderne til at betale for garantien - og det er en mulighed for de fleste mærker idag at tilkøbe den ekstra garanti - evt. som en del af en serviceaftale.
vent og se for det er jo kunderne og deres anmeldelser som er det vigtigste. Tesla er ikke kun en nicheproducent mere, den tid er forbi. Iøvrigt bruger vw næsten 4 gange så lang tid på at lave en bil som Tesla gør og det er også et stort problem for vw i fremtiden.
bliver spændende at se, hvem der får ret i det her og jeg indrømmer gerne, hvis jeg tager fejl, jeg er bare interesseret i at få de bedste biler på vejene.
T i
bruger siden
17-06-2006
28-12-2021 kl. 10:33
”He made it clear that Tesla does electric vehicles better than anyone”:
https://electrek.co/2021/11/08/ford-ceo-praises-tesla-internal-meeting-no-one-does-ev-better/
J R
bruger siden
13-12-2013
28-12-2021 kl. 11:39
Det er muligt, men de er ligegodt den største producent af elbiler.
J R
bruger siden
13-12-2013
28-12-2021 kl. 14:13
Var det noget med den tidligere spådom, var der ikke i maaaaaaange år frem ville komme nævneværdigt med elbiler på vejene?
Faktisk har der i perioden januar-30. november af alle solgte været 45 % el/hybrid biler.
Af de 45% er der ca 45% rene elbiler, eller svarende til ca 20% af det samlede salg.
Det var ligegodt satans!
Dette indlæg blev 28-12-2021 14:29 redigeret af dets forfatter.