Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

ang. jura ved privatkøb af bil

Jan Nissen

Jan Nissen
bruger siden
11-12-2013

11-12-2013 kl. 11:47

Hej
Jeg købte en Audi A2 årgang 2005 privat i august måned.
Det viste sig så da bilen skulle på værksted at bilen IKKE var årgang 2005 men 2001. Bilen var dog først indregistreret i 2005.
Jeg ved ikke om det blot var uvidenhed fra sælgers side...

Er det noget man kan køre en sag på ? Kan det betale sig i dette tilfælde?
På nettet har jeg læst mig til at der ikke er mange chancer for at vinde en sag ved privat handel.

Mvh
Jan

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Johannes Engers Gregersen

bruger siden
06-04-2005

11-12-2013 kl. 12:54

Men hvis den er indregistreret i 2005, er den vel en 2005, uanset hvornår den er bygget?

Profil slettet

Profil slettet

11-12-2013 kl. 13:22

Jeg synes du har en dårlig sag ..

Du kunne i princippet have købt en "ny" Fiat 127 der er bygget i 1980 hos den gamle Fiat-forhandler Jens Sørensen i Kolding og som ville få 1. indregistrering i 2013.

OK - tænkt eksempel :-))

Men det må være dig selv som privat køber der skal checke data. Registreringsattesten viser stelnummer og med dette kan man hos VW/Audi spørge sig frem til produktionsdato.
Sælger er selvfølgelig forpligtet til ikke bevidst at tilbageholde oplysninger mod bedrevidende - men det er svært at bevise idag. Han kan jo til enhver tid henholde sig til registreringsattestens oplysninger der siger 1. indreg i 2005 ...

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

11-12-2013 kl. 22:29

Selvfølgelig kan du køre en "sag"
Det kan alle, man skal blot have en advokat og penge nok.......Amerika er forbilledet på det punkt.

De spøgrsmål du skal stille er; Hvad vil det koste; hvor stor er chancen for at vinde og; hvad kan jeg vinde ?

I dit tilfælde vil jeg mene at prisen er for høj i forhold til hvad du kan vinde.

Niels Kristian Larsen

Niels Kristian Larsen
bruger siden
16-06-2011

11-12-2013 kl. 23:04

Hej Jan, i stedet for at høre på kommentarer fra folk, som tydeligvis ikke aner, hvad de snakker om, så kontakt den gratis retshjælp i din by og få et fornuftigt svar der.
Læs eventuelt hvad FDM skriver, emnet kommenteres ofter der.

bruger siden
06-04-2005

12-12-2013 kl. 08:39

@ Niels Kristian Larsen:

Men nu vil juristen sige, at indregistreringsåret og ikke produktionsåret er det, man oplyser i salgsannmoncer, og at det er OK, medmindre man er importør og burde kende det præcise produktionsår. Det har Højesteret for nyligt fastslået i en dom. Så der er ikke meget at komme efter, når der er tale om en privat sælger.

EDIT:
"Både Østre og Vestre Landsret har imidlertid i nye domme afgjort, at det er kutyme i bilbranchen, at årgang betyder første indregistreringsår. "
http://www.bilpriser.dk/news.do?newsid=3960

Dette indlæg blev 12-12-2013 08:41 redigeret af dets forfatter.