Bilbasen Forum
5,89 kr for 1 kWh
Henrik Berg Andersen
bruger siden
28-07-2007
05-09-2021 kl. 00:57
Lad os sige, at du vil oplade din elbil med 80 kWh, som nok er det største batteri i elbiler i dag. Det koster hos Ionity 5,89 kr på kWh, i alt 471 kr. Du kan måske køre 450 km på det.
For de samme penge kan du fylde 39 liter oktan 95 på en ICE-bil og tilbagelægge 650 km.
Hvad er det lige, der skulle være billigt ved at køre elbil? Det kan vist ikke være, hvis man er på farten.
H P
bruger siden
06-01-2004
05-09-2021 kl. 11:41
Henrik Berg Andersen
bruger siden
28-07-2007
05-09-2021 kl. 14:08
Har jeg læst det forkert?
H P
bruger siden
06-01-2004
05-09-2021 kl. 14:58
bruger siden
28-07-2007
skrev:
Hm ja ... men Ionity skriver, at det er pris per kWh hvis man har et abonnement.
Har jeg læst det forkert?
https://bilmagasinet.dk/bil-nyheder/nu-kan-du-lade-din-elbil-op-vildt-billigt
Så vidt jeg kan se, så er det prisen UDEN du har fundet
Hvis du har en elbil i DK, så vil det være direkte tåbeligt ikke at have et abonnement ved een af de mange udbydere.
Dette indlæg blev 05-09-2021 14:59 redigeret af dets forfatter.
Henrik Berg Andersen
bruger siden
28-07-2007
05-09-2021 kl. 15:15
til gengæld kan man finde denne artikel fra oktober 2020 om Ford:
https://www.electrive.com/2020/10/12/ford-reveals-european-charging-partners-ionity-prices/
Der er prisen aftalt til 0,31 Euro per kWh i stedet for listeprisen på 0,79 Euro per kWh.
Det hjælper jo en del.
80 kWh vil da koste 185 kroner. For de penge kunne jeg købe 15,4 liter oktan 95 og køre 262 km I en almindelig bil.
41 øre per km i elbilen.
71 øre per km i almindelig bil.
Kun brændstoffet forstås.
og forudsat aftalen med Ford også findes enslydende hos de andre.
H P
bruger siden
06-01-2004
05-09-2021 kl. 15:52
Henrik Berg Andersen
bruger siden
28-07-2007
05-09-2021 kl. 19:53
Ionity synes at være svaret på at køre ind, "tanke" og videre på under 20 minutter.
For både Ford, Audi og Mercedes har jeg fundet reklame for første år gratis abonnement på medlemskab af Ionity. Det er uden det forbrugsafregnede elektricitet.
Også Audi reklamerer sådan, og så kan man såmen finde dette tariff-tilbud på opladning:
https://e-tron.charging-service.audi/web/audi-dk/tariffs
Her finder man så ud af, at skal det være hurtigladning, og ja tak for ellers er det ligemeget, så er prisen 7,43 kroner per kwh.
Well, så er det for 80 kwh en pris på 594 kroner udover abonnementet.
Det kan jeg købe 50 liter oktan 95 for og ... du kan se hvor det går hen ad. Desværre.
Hvis det er rigtigt, så er elbilen for mig at se mest en pendlerbil, hvor opladning kan ske hjemme.
VW siger til gengæld :
IONITY: DKK 2,40/kWhhttps://www.volkswagen.dk/da/elektriske-biler/Opladning/we-charge.html
og det peger i retning af de 41 øre per km skrevet før.
Det er da svært at vide, hvor man er i det pusslespil.
J R
bruger siden
13-12-2013
05-09-2021 kl. 22:08
Hvis du forventer at lade meget udenbys, så skal du have et abonnement, med ladere i det område du forventer at lade mest i.
Det sagt, så er man igang med at oprette roaming mellem udbydere.
Et eksempel som er monster svært at forstå for folket.
Hvis du har et abonement på ca 6-700 kr, så køber du selv din strøm, og betaler eks 180 øre inklusiv afgifter og moms.
Når måneden er slut, så refundere den abonnement udbyder dig de kWh du har ladt.
Her kommer så hurdlen!
de refunderer dig eks 2,28 pr/kWh.
Så kan du godt se har du ladt 100 kWh(ca 500 km), så får du 228 tilbage, men har betalt 180, du har altså 38 kr til at dække dit abonement. Hvis vi antager det koster 700, så koster det dig altså 662 kr at køre 500 km.
Men har du ladt 800 kWh(ca 4000 km den måned), så får du 1824, men har betalt 1440 kr for den strøm. Så er der altså 1824-1440= 384 kr til at dække dit abonnement.
Hvis vi antager dit abonnement koster 700, så koster det dig altså 316 kr at køre 4000 km.
Du kan godt se der er ingen der fatter det bliver billigere at køre langt, vel.
Ovennævnte forudsat at du hovedsagligt lader hjemme eller på en lader der er dækket af dit abonnement.
Så er der også den ordning at du kan få en udbyder til refundere din størm ved at du taget et abonnement på ca 75kr/md. som så refunderer dig 1,12 kr/kWh du lader hjemme. Samlet bliver det meget tæt på samme udkomme.
Eks. kan du hvis du er momsregisteret, selv i forbindels med momsafregningen refundere dig de 1,12 kr / kWh.
Eks så har det kostet os ca 8000 kr at køre 96.000 km.
Hvis du regner det samme ud på en tilfældig benzin bil, så vil du formentlig ikke komme meget under 5000 liter af 12 kr= 60.000 kr for de samme 96.000 km.
Jamen Elbiler er sindsygt dyre i indkøb.... Nej de koster lidt mere, men driftmæssigt koster de bare så meget mindre.
Eks har vi en Mercedes C klasse, den har kostet 36000 i service på 5 år og 120.000 km
Elbilen har hidtil kostet 2700 i service og runet 96.000 km på godt 2 år.
Jamen elbiler taber mere i værdi!..... Måske, umiddelbart ser det ikke sådan ud, måske en anelsse, men sammenlignet med 60.000 kr mindre i brædnstof, og 30.000 mindre i service, så vinder elbilen.
Og så er der en lille ting, at du ikke genere hele kvarteret hver gang du kommer eller kører igen.
eks, så kan man høre en knægt nede fra vejen starte, køre hjemmefra og til han er noget over 1 km væk. Damn jeg er træt af støj.
PS Ladning udenbys, koster lidt mere hvis ikke det er dækket af abonnement. Men på 96.000 km, har vi måske besøgt udenbys ladere 20-24 gange. Eks de 16 vi brugte på ferien til Spanien sidste år. Nigen gange har vi ladt 10 kWh til at komme hjem, andre gange 70 kWh.
Skal du ud og kigge på elbil, så spørg forhandleren om han slev har prøvet langtur i den bil han sælger dig, eks AAL til KBH, eller omvendt. Har han ikke, så tag alt hvad han fabler om range og ladning med et gran salt. De ved ikke en dart om det det faldbyder.
PPS: Eks Tesla plejer at charge omkring 2,5 kr /kWh på Supercharger.
Dette indlæg blev 06-09-2021 08:46 redigeret af dets forfatter.
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
07-09-2021 kl. 18:40
Hilsen Lars
s ø
bruger siden
08-01-2020
07-09-2021 kl. 19:52
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
skrev:
Til sammenligning koster det 48 øre pr km at kører i min Q5 2,0 tdi, og så må den trække 2000 kg på krogen.
Hilsen Lars
Jamen det er jo først, når din motor er driftsvarm at den går langt på literen 😉
Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006
07-09-2021 kl. 20:21
s ø
bruger siden
08-01-2020
skrev:
Jamen det er jo først, når din motor er driftsvarm at den går langt på literen 😉
Hej Lars. Lad være med at besvære indlæg fra s ø - han er en troll som ønsker opmærksomned, lader vi alle være med at besvare ham, så forsvinder han sikkert.
Tak til atle for at følge denne opfordring, så bliver forum meget bedre :-)
H P
bruger siden
06-01-2004
08-09-2021 kl. 09:01
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
skrev:
Til sammenligning koster det 48 øre pr km at kører i min Q5 2,0 tdi, og så må den trække 2000 kg på krogen.
Hilsen Lars
Hvad koster den så i grøn ejerafgift, sammenlignet med en Q4 E-tron ?
J R
bruger siden
13-12-2013
08-09-2021 kl. 11:51
bruger siden
06-01-2004
skrev:
Hvad koster den så i grøn ejerafgift, sammenlignet med en Q4 E-tron ?
plus service?
Og hvor tit er det lige 99% af private danskere hiver en 2 tons trailer rundt?
Dette indlæg blev 08-09-2021 11:53 redigeret af dets forfatter.
T i
bruger siden
17-06-2006
08-09-2021 kl. 15:43
Checkede lige spritmonitor og Q5 2,0 tdi står til et gennemsnitsforbrug på lidt over 8L / 100km og langt størstedelen af svarene (>90%) har et forbrug mellem 7 og 9L/100 km.
Så reelt koster det formentlig mellem 70-90 øre/km i diesel
J R
bruger siden
13-12-2013
09-09-2021 kl. 17:11
Det er de færreste der rejser mere end 50-70 km for et stævne. Med mindre man er meget ambisiøs.
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
25-09-2021 kl. 13:01
Så nu ser det således ud:
10,20 kr/l inklusiv rabat 17,5 kn/l i gennemsnit målt på over 1000 km ved hver tankning.
Kilometerprisen er nu oppe på 58 øre.
Min bil er en 2,0 med 150 hk. og den må trække 2 ton.
Den har kostet mig i indkøb 180.000 kr, og ejersfgiften ligger onkring 6500 kr årligt så der er langt op til en Q4 etron.
Jeg kører ofte med hestetrailer på 2 ton, eller en campingvogn på 1600 kg eller boogitrailer på 1600 kg.
Så for mig er en elbil ikke et alternativ
Hilsen Lars
s ø
bruger siden
08-01-2020
25-09-2021 kl. 13:24
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
skrev:
Prisen på diesel er steget siden mit indlæg.
Så nu ser det således ud:
10,20 kr/l inklusiv rabat 17,5 kn/l i gennemsnit målt på over 1000 km ved hver tankning.
Kilometerprisen er nu oppe på 58 øre.
Min bil er en 2,0 med 150 hk. og den må trække 2 ton.
Den har kostet mig i indkøb 180.000 kr, og ejersfgiften ligger onkring 6500 kr årligt så der er langt op til en Q4 etron.
Jeg kører ofte med hestetrailer på 2 ton, eller en campingvogn på 1600 kg eller boogitrailer på 1600 kg.
Så for mig er en elbil ikke et alternativ
Hilsen Lars
ja der mangler elbilerne noget endnu selvom de har et bedre moment fra bunden og burde være gode campingvognstrækker men spændende om der kommer en model med et " campingvogns mode " som udnytter strømmen bedre end de gør i dag ?
J R
bruger siden
13-12-2013
25-09-2021 kl. 15:18
Forøvrigt, hvis man gider bruge 2 minutter på at sætte sig ind i ladning, så henter man eks Clevers APP og så koster det 3,5 kr/kWh.
Tænk hvis man kunne få 60% rabat ved at hente CK's APP til benzin og diesel.
s ø
bruger siden
08-01-2020
25-09-2021 kl. 18:29
J R
bruger siden
13-12-2013
skrev:
Der kommer en version af campingvogne der har egen batteripakke og hjælpemotor. Således du ikke mister sønderlig rækkevidde ved at køre med campingvogn eller hestetrailer.
Forøvrigt, hvis man gider bruge 2 minutter på at sætte sig ind i ladning, så henter man eks Clevers APP og så koster det 3,5 kr/kWh.
Tænk hvis man kunne få 60% rabat ved at hente CK's APP til benzin og diesel.
Jeg læste godt at dethleffs kommer med en udgave, som har et batteri samt elmotor men det vejer 600 kg og så kommer resten af campingvognen udover det. Tror at det bliver en meget dyr og tung løsning men selve ideen er jo god nok 😊 var det den du tænkte på ? Eller er der noget andet som snart kommer på markedet ?
J R
bruger siden
13-12-2013
26-09-2021 kl. 00:45
KS !
bruger siden
16-01-2006
Det er en dårlig nødløsning i et forsøg på at kompensere for en ufærdig teknologi.
Men du mener en virkningsgrad på 95-97% er ufærdigt i forhold til de 20-30% ICE har af virkningsgrader efter 140 års udvikling.
ICE er spild af energi.
s ø
bruger siden
08-01-2020
26-09-2021 kl. 08:52
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Er det noget, du kan garantere?
For lige nu er det bare et eksperiment fra en enkelt fabrik - og det er tvivlsomt, om de nogensinde kommer til salg.
Det er en dårlig nødløsning i et forsøg på at kompensere for en ufærdig teknologi. Det er en meget skidt idé med en så tung campingvogn med batterier, der bruger det meste af deres tid på at stå stille.
Forhåbentlig bliver batterierne bedre med årene, så batteribiler kan blive et reelt alternativ til andet end bybiler.
jeg syntes ikke at det er helt fair eller seriøst, at sige at en elbil kun kan bruges som bybil.
selvfølgelig mangler de lidt endnu på range ved 130 kmt motorvejskørsel i de helt kolde måneder og som campingtrækker men resten er efterhånden ved, at være helt ok 😊
s ø
bruger siden
08-01-2020
26-09-2021 kl. 10:07
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
En rækkevidde på under det halve (tættere på en trediedel) af en traditionel bil, en ladetid, der tælles i hele og halve timer (for fuld opladning - ikke bare en sjat så man kan nå rundt om hjørnet) og en infrastruktur, hvor der kun er brugbare ladere i de største byer og langs de største veje, er ganske enkelt ikke godt nok andet end lokal kørsel.
Selvfølgelig kan man lade bilen diktere rute samt hvor, hvornår og hvor længe man skal holde pauser - men så kan man lige så godt tage toget.
jeg syntes at du maler dig selv lidt op i et hjørne som du ikke kan komme ud af igen.kan man så heller ikke bruge en iphone, da den kun kan holde strøm i 2 dage og ikke i 1 uge som en gammel nokia ?
s ø
bruger siden
08-01-2020
26-09-2021 kl. 12:40
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Nu er der det smarte ved en smartphone, at den stadig kan anvendes mens den lader. En elbil derimod er uanvendelig mens den lader og kan derfor ikke tjene sit primære formål: Fri transport.
Pointen er, at batterier, ladere og infrastruktur er i en længere udviklingsfase - ligesom f.eks. fladskærme har været igennem, og ligesom de første fladskærme var dyre, tunge og med mange fejl og mangler, hvor de idag er langt bedre, større, lettere og ikke mindst billigere. Tilsvarende er batteribiler på et meget ufærdigt stade, hvor ulemperne overskygger fordelene til en del anvendelser, men på sigt er der da et potentiale for, at de kan blive gode.
Mange er bare forblændet af den "nye" teknologi (der faktisk er ældre end ICE) og i bedste "Kejserens Nye Klæder"-stil bliver det helt religiøst så de accepterer og bortforklarer alle ulemperne.
PS. Jeg vil bestemt ikke afvise, at vores næste "nr. 2"-bil bliver en elbil - for her vil den komme til sin ret.
Det er jeg bestemt ikke enig med dig i. Hvis det havde været for 5-6 siden, kunne du have ret i det men ikke i dag 😊
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
27-09-2021 kl. 18:20
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Nu er der det smarte ved en smartphone, at den stadig kan anvendes mens den lader. En elbil derimod er uanvendelig mens den lader og kan derfor ikke tjene sit primære formål: Fri transport.
Pointen er, at batterier, ladere og infrastruktur er i en længere udviklingsfase - ligesom f.eks. fladskærme har været igennem, og ligesom de første fladskærme var dyre, tunge og med mange fejl og mangler, hvor de idag er langt bedre, større, lettere og ikke mindst billigere. Tilsvarende er batteribiler på et meget ufærdigt stade, hvor ulemperne overskygger fordelene til en del anvendelser, men på sigt er der da et potentiale for, at de kan blive gode.
Mange er bare forblændet af den "nye" teknologi (der faktisk er ældre end ICE) og i bedste "Kejserens Nye Klæder"-stil bliver det helt religiøst så de accepterer og bortforklarer alle ulemperne.
PS. Jeg vil bestemt ikke afvise, at vores næste "nr. 2"-bil bliver en elbil - for her vil den komme til sin ret.
Jeg har selv haft smartphone i mange år, men jeg bruger den aldrig når den lader - ofte lader den når jeg sover - ligesom mange elbiler også lader om natten.
Så igen "opfinder" du et problem som ikke er reelt for langt de fleste brugere.
Der er ingen tvivl om at elbilerne stadig bliver udviklet voldsomt, men allerede nu opfylder de de fleste bilisters behov - hvilket jo også kan ses på det kraftigt stigende salg.
Du har jo også før kørt en massiv hetz mod VW, men da du fandt ud at du kunne købe en Caravelle med stærkt reduceret afgift ved at den blev indrettet som en camper, så blev fristelsen simpelthen for stor for dig - tiltrods for at det er en VW.
Sådan kommer det nok også snart til at gå dig med en elbil, selv om du uberettiget kritiserer dem nu, så enden du nok snart med selv at købe en, når du kan se hvad du sparer i registreringsafgift (og værkstedsreperationer) kontra en fossil drevet bil.
J R
bruger siden
13-12-2013
27-09-2021 kl. 22:03
Alligevel er elbilers %sats af salget steget eksplosivt bare det sidste år. Med den fart er vi langt over halvdelen der er elketrificeret(nok med en del hybrider, der er en fejl i mine øjne) inden 2024.
MEn det er fortsat en døgnflue, ikke?
Dette indlæg blev 27-09-2021 22:04 redigeret af dets forfatter.
T i
bruger siden
17-06-2006
28-09-2021 kl. 00:28
Henrik Berg Andersen
bruger siden
28-07-2007
skrev:
........
Hvis det er rigtigt, så er elbilen for mig at se mest en pendlerbil, hvor opladning kan ske hjemme.
Hvorfor skulle opladning ikke netop ske hjemme, primært (såfremt man har mulighed for det)?
De fleste biler holder alligevel parkeret hjemme en stor del af døgnet.
Morten Egebjerg Terp
bruger siden
17-03-2018
28-09-2021 kl. 09:50
De kan - hvis de vil - lade deres bil billigt op med el og dermed spare en del ift. diesel/benzin. Samtidig har de rækkevidden på benzin/diesel, de gange det skulle være nødvendigt.
For de pendlere, der har langt til arbejde (op til 250 km t/r som nok reelt er rækkeviden for en elbil om vinteren i modvind), kan en elbil være et fornuftigt valg. Du kan køre 40.000 km årligt for under 10.000 kr i el. Selv en moderne diesel eller benzin kommer ikke i nærheden af det tal. Hvis du også kan lade op på arbejdspladsen, så kan du selvfølgelig pendle endnu længere.
Reelt er elbil stadig forbeholdt villaejere, der kan lade hjemme, og jeg har svært ved at se, det vil ændre sig markant. Samtidig er det imo et problem, at afgifterne på plugin er substitueret så meget, at folk køber dem for udelukkende at bruge forbrændingsmotoren blot fordi den er billigere.
Dette indlæg blev 28-09-2021 09:51 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
28-09-2021 kl. 09:50
Hvorimod der er ca 1,1 mill der bor i etage ejendomme eller kollegier.
https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/borgere/boligforhold/boligbestanden
Altså nærmere 60/40.
T i
bruger siden
17-06-2006
28-09-2021 kl. 10:43
J R
bruger siden
13-12-2013
skrev:
Det ser umiddelbart ud til der ca 1,6 mill der bor med egen indkørsel, villa, kæde, række og dobbelt huse.
Hvorimod der er ca 1,1 mill der bor i etage ejendomme eller kollegier.
https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/borgere/boligforhold/boligbestanden
Altså nærmere 60/40.
Præcis. Der er rigtig mange husstande med direkte mulighed for egen lader og derudover kommer der i denne tid mere gang i opstilling/overvejelser omkring opstilling af ladere ved boligforeninger etc.
Elbilsdrift er naturligvis ikke oplagt/nemt for alle pt. Men rigtig mange har fine muligheder for det, hvis de ønsker det (og dette udvikler sig hele tiden..)
s ø
bruger siden
08-01-2020
28-09-2021 kl. 12:22
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Der er rigtigt mange steder, hvor der IKKE er adgang til egen carport/indkørsel fra kæde-/rækkehuse, men hvor der istedet er en fælles P-plads. Det er en tendens som er stigende i disse år, hvis du ser på meget nybyggeri. Ofte er der i bedste fald plads til 1 bil, og har familien 2 eller flere, bliver det svært at få logistikken til at gå op. Dit regnestykke går derfor ikke op.
Dertil kommer, at etablering af 1.5 millioner ladere er dyrt, infrastrukturen er ikke bygget til det, og miljø-/klimabelastningen er høj.
Spørgsmålet er så, om det under alle omstændigheder bliver nødvendigt at forstærke infrastrukturen, hvis alle skal skifte til elvarme (i form af varmepumper).
Uanset hvad, er vi fortsat langt fra en brugbar løsning, generelt set. Men til nogle formål - eksempelvis bil nr. 2, der ikke kører langt, kan det være en mulighed, hvis man bor med mulighed for at opsætte egen lader.
hvordan kan du sådan lige hurtigt vurdere, at infrastrukturen og miljø belastningen bliver høj ? er det noget som du arbejder med til dagligt via dit job eller andet ? ved du hvor meget el der går i jorden i forvejen til store fabrikker og andet ?
s ø
bruger siden
08-01-2020
28-09-2021 kl. 14:40
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Simpel matematik. Prøv at se på, hvad kapaciteten på batterierne i bilerne er, se på, hvor meget strøm der dermed skal til for at lade dem op (og husk, at der er et tab i opladningen også) og se på, hvad forbruget i en gennemsnitshusstand er.
En gennemsnitsdansker bruger 1600kWh på et år - det svarer i runde tal til 8.000km kørsel med en elbil. Hver dansker kører i gennemsnit 16.000km pr.
En overgang til elbiler vil mao. betyde en markant forøgelse af strømforbruget i boligområderne.
Læg dertil, at mange vil forsøge at lade på samme tid (aften/nat), hvor der samtidig vil være et relativt højt forbrug til opvarmning.
Vores distributionsnet til el er ikke dimensioneret til en så voldsom stigning.
At det vil medføre en stor miljøbelastning at grave alle villaveje i hele landet op og nedlægge mere kobber (der først skal hentes op fra en mine og forarbejdes/transporteres) er ret logisk.
det lyder ikke til, at det er noget som du arbejder med til dagligt. du kan da ikke bare sidde og lave dit eget regnestykke uden at være faglært indenfor området. det kræver stor baggrundsviden.
der er rigtig mange andre ting som skal være med i en beregning.
s ø
bruger siden
08-01-2020
28-09-2021 kl. 15:07
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Så må du jo belære mig om, hvad jeg mangler i regnestykket?
Det er ret simpelt: Øger du forbruget så markant ifht., hvad nettet oprindelig er dimensioneret til, vil det betyde at der skal ske en stor udbygning.
Skulle du være i tvivl, er det nu ikke noget, jeg blot opfinder: https://erhvervplus.dk/artikel/elbiler-kr%C3%A6ver-milliardinvestering-i-udbygning-af-elnettet
Problemet med den "intellligente styring" er, at langt fra alt kan styres i praksis. Kølekskabet kan ikke vente med at holde temperaturen til senere - for så er maden fordærvet, varmepumpen kan ikke vente med at køle/varme - for så er den værdiløs, bilen kan ikke nødvendigvis vente med at blive ladet op, hvis der nu bliver brug for den etc.
Idéer om at bruge batterierne i bilerne til at udjævne forbruget er også rigtig dårlige, da hver op- og afladning betyder slid på batteriet og dermed reduceret levetid.
nej det kan jeg ikke belære dig om for det har jeg ikke viden nok til. det indrømmer jeg gerne.
men havde lidt på fornemmelsen, at du bare læser lidt artikler om nogle emner og så fortæller du bare, hvad du har læst.
J R
bruger siden
13-12-2013
28-09-2021 kl. 15:09
til at producere 1 liter benzin eller diesel bruges der idag, såvidt jeg er informeret, mellem 4 og 5 kWh.
Så hvis vi antager at vi undlader at producere 1 liter benzin, så kan en ebil køre 20 km på den energi mængde der er blevet tilovers.
Dertil så er dern ingen lastbilstransport fra rafinaderiet og til standeren i Skagen. På den mængde der bliver brændt af der, kan samme elbil køre ca 1000 km.
Så når tankbilen har leveret 25.000 liter til tankstationen og brugt 100 liter på at levere den og 100 liter på at køre tilbage tom. Så har elbiler altså tilbagelagt 126.000 km på samme energimængde der er brugt på at producere ICE brændstoffet.
Bemærk vi snakker raffinereing af brændstof ikke forbrænding, eftersøgning eller transport af råolie.
Strømmen er altså på nettet, det er bare et spørgsmål om hvor den liver forbrugt.
Forøvrigt virker det til grøn enenrgi er ca halv pris af atomkraft.https://maritimedanmark.dk/?Id=46903
Dette indlæg blev 28-09-2021 15:13 redigeret af dets forfatter.
Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006
28-09-2021 kl. 15:30
Så forsvinder vedkommende måske herfra forum og alle er meget mere glade.
Tak for at bidrage til bedre forum for alle.
T i
bruger siden
17-06-2006
28-09-2021 kl. 17:44
Men ikke det store problem med udbygning af elnettet og hvorfor ikke gøre det "smart"? Alt andet ville vel nærmest være... hmmm.... "U-smart"? ;-)
Folk lader ikke nødvendigvis samtidigt i forvejen og yderligere kan man jo sagtens "adfærdsregulere" med differentierede priser (hvor strøm i forvejen generelt er billigst om natten), diverse styring etc.
Artikel fra Ingenøren.
https://ing.dk/artikel/kun-tre-milliarder-kr-kan-danske-elnet-blive-klar-million-elbiler-226277
Som det ses er det relativt "beskedne" beløb, det kræver at udbygge elnettet til elbiler (beskrevet omkring side 38 i rapporten (første link i artiklen))
Så man kan roligt se bort fra nej-sigerne, der gerne påstår at intet kan lade sig gøre.... Skulle man altid lytte til dem, gik al udvikling i stå....
s ø
bruger siden
08-01-2020
28-09-2021 kl. 20:44
T i
bruger siden
17-06-2006
28-09-2021 kl. 23:00
s ø
bruger siden
08-01-2020
skrev:
en stor del af befolkningen arbejder i treholdsskift eller på forskudte tider af døgnet og har derfor mulighed for at oplade bilen på andre tidspunkter end der, hvor der er størst belastning på systemet
Præcis.
Her en undersøgelse fra nogen, der rent faktisk ved en hel del om emnet ;-)
https://videnskab.dk/teknologi-innovation/elnettet-kan-forsyne-mange-flere-elbiler-end-hidtil-antaget
Dette indlæg blev 28-09-2021 23:03 redigeret af dets forfatter.