Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Profil slettet

Profil slettet

03-06-2011 kl. 07:04

Hej, jeg sælger lovlig tuning som ikke er en konstruktiv ændring af køretøjet på trods af man får flere HK - de ekstra HK opnås ved påclipsning af en induktionsring på brændstofslangen.

Mere info på www.ecobox.nu og www.diabloecobox.com

Fungerer sammen med tuningsbokse.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

03-06-2011 kl. 09:02

Husk også på at du nemt risikerer at dit forsikringsselskab ikke vil erstatte en eventuel skade, hvis bilen har flere HK end den er født med.
Der har lige været sådan en sag oppe i pressen.
Bilejeren tabte sagen i landsretten :-(

Profil slettet

Profil slettet

03-06-2011 kl. 12:26

Færdselsstyrelsen bekræftede for et par år siden at montering af systemet ikke havde betydning såfremt CE mærkningen var ok og udledningerne ikke oversteg køretøjets typegodkendelse.

Jeg kan eventuelt henvise til de relevante EU direktiver omkring montering af aftermarket udstyr som GPS og lignende ikke konstruktive ændringer hvis det har interesse. Ecobox er ikke en konstruktiv ændring men svarer til montering af en bil radio eller GPS i bilen.

Samtidig gør jeg opmærksom på at det kun er www.ecobox.nu der er CE mærket i henhold til automotivdirektiverne.

Diablobox som godt nok har CE mærkede komponenter og fungerer som Ecoboxen er beregnet til folk som vil spare penge uden at lægge en formue. Til genæld mister de en eventuel konstruktørgaranti da modulet ikke er CE mærket jævnfør automotivdirektiverne.

Dette indlæg blev 03-06-2011 12:28 redigeret af dets forfatter.

Profil slettet

Profil slettet

05-06-2011 kl. 08:44

Uddrag af Direktiv 2004/104
(...)
3.2.9. Komponenter, der sælges som efterfølgende monteret udstyr, og som er beregnet til montering i motorkøretøjer, behøver ingen typegodkendelse, hvis de ikke har forbindelse til immunitetsrelaterede funktioner (bilag I, 2.1.12). I disse tilfælde skal der udstedes en overensstemmelseserklæring i henhold til bestemmelserne i direktiv
89/336/EØF (mine noter : CE mærkning - 89/336 er ophævet og direktiv 2004/108 erstatter 89/336) eller direktiv 1999/5/EF. I erklæringen skal indgå, at den elektriske/elektroniske enhed opfylder grænseværdierne fastlagt i punkt 6.5, 6.6, 6.8 og 6.9 i bilag I i dette direktiv.

2.1.12. Immunitetsrelaterede funktioner er:
a) funktioner, der har forbindelse med den direkte kontrol over køretøjet:
— ved forringelse eller ændring: f.eks. motor, gear, bremser, affjedring, aktiv styring, hastighedsbegrænsende
anordninger
— ved ændring af førerens stilling: f.eks. sæde- eller ratindstilling
— ved ændring af førerens synsfelt: f.eks. nærlys, vinduesvisker
b) funktioner, der har forbindelse med førerens, passagerernes eller andre trafikanters sikkerhed:
— f.eks. airbag- og sikkerhedsselesystemer
c) funktioner, der, hvis forstyrret, vil kunne forårsage forvirring af føreren eller andre trafikanter:
— optiske forstyrrelser: ukorrekt funktion af f.eks. retningsviserblink, stoplys, markeringslygter, baglys,
advarselsblink, forkert information fra advarselsindikatorer, -lamper eller displays med forbindelse til
funktionerne under litra a) eller b), som er i førerens direkte synsfelt
— akustiske forstyrrelser: ukorrekt funktion af f.eks. tyverialarm, horn
d) funktioner, der har forbindelse med køretøjets databus-funktion:
— ved blokering af datatransmission på køretøjets databus-systemer, der bruges til transmission af data, der
er nødvendige for en korrekt funktion af andre immunitetsrelaterede funktioner
e) funktioner, der, hvis forstyrret, vil kunne influere på køretøjets egne data: f.eks. fartskriver, kilometertæller.

Der er på www.ecobox.nu både foretaget "immunitetstest" og elektromagnetisk test ved akkrediteret EU test center i Frankrig.

Immunitetstesten konstaterede at montering af Ecobox ikke har indvirkning på immunitetsrelaterede funktioner og dernæst blev der jævnfør loven foretaget en EMC test (elektromagnetsik kompatibilitet - CE mærkning - direktiv 89/336 nu direktiv 2004/108) for at sikre at boxen ikke indvirker på komponenter som er monteret i bilen.

Vedrørende emissionstest overholder et køretøj med Ecobox monteret grænseværdierne for typegodkendelse i EU kørecyklus testen.

Dette indlæg blev 05-06-2011 10:30 redigeret af dets forfatter.

Profil slettet

Profil slettet

06-06-2011 kl. 16:42

Vedrørende forureningen : selvfølgelig må bilen ikke forurene mere end dens type godkendelse - det siger sig selv.

Vedrørende gensyn : da påclipsning af en induktionsring på brændstofslangen ikke er konstruktiv ændring skal bilen ikke synes påny.

Vedrørende forsikring : da de ekstra HK med Ecobox´en ikke overstiger 20% har det ingen indflydelse på køretøjets forsikring.

Profil slettet

Profil slettet

10-06-2011 kl. 09:27

-Vedrørende de ekstra HK og forsikring: se http://fstyr.instant.cohaesio.net/da-DK/Service%20pages/FAQ/Koretojer/Tekniske%20krav%20til%20koeretoejer/Tuning%20og%20chiptuning.aspx

Dog fastholder jeg at der ikke er tale om en "konstruktiv ændring" ved påclipsning af en induktionsring men at i tilfælde af en eventuel forsikringssag vil man anvende 20% reglen som udfyldende fortolkning til vurdering af om Ecobox har betydning for forsikringen.

Fordelen ved Ecobox vs chiptuning er at bilen ikke skal synes efterfølgende.

Vedrørende garantien på køretøjet er det automotivdirektiverne som er gældende i EU og ikke en bilforhandlers subjektive vurdering. F.eks. sælges Ecobox både i Frankrig og Belgien hos almindelige nyvognsforhandlere og lastbilforhandlere/værksteder.

Om det er et fupprodukt? Det ville være "greenwashing" hvis jeg forsøgte at sælge et produkt med en varedeklaration som er misvisende. I så fald bør man rette henvendelse til forbrugerombudsmanden som kan se nærmere på sagen.

Profil slettet

Profil slettet

12-06-2011 kl. 11:17

1: Færdselsstyrelsen har ingen indflydelse på de aftaler, man indgår med et forsikringsselskab ved at tegne et police. Uanset reglerne på fstyr, er det udelukkende aftalen med forsikringsselskabet der afgør, om de skal dække - og de fleste forsikringsselskaber tager forbehold ved tuning.

Ad.1 ) Se forsikringsaftaleloven §3 og afsnittet lige derefter om urigtige oplysninger (§§4 - 10) https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=1934 - hvis du sammenholder §3 med 20% reglen i punktafgiftsloven og 20 % reglen om tuning som jeg tidligere har linket til kan jeg ikke se hvordan man skal kunne omgå disse regler via en forsikringsaftale da disse regler er præceptive (dvs ufravigelige).

2: Uanset, hvad du kalder din tuning, skal den synes. Din reklame er ulovlig.

Ad. 2) Da det ikke er en konstruktiv ændring jf. indlæg hvor jeg gengiver EU direktiverne omkring immunitetsrelaterede funktioner (konstruktive ændringer som kræver syn) betragtes montering af Ecobox ikke som en konstruktiv ændring og omsyn påkræves ikke - emissionskravene for typegodkendelsen skal selvfølgelig være overholdt.

3: Jo - en induktionsring er fup og svindel - og det er påvist talrige gange - så stop nu dine svindelnumre og find en lovlig måde at tjene penge på.

Ad.3) Det er vel i sidste ende forbrugerne som skal bedømme produktet - og hvis folk vil spare penge på benzin eller diesel ved montering af en Ecobox skal de være velkomne :0).

Dette indlæg blev 12-06-2011 11:26 redigeret af dets forfatter.

Profil slettet

Profil slettet

05-08-2011 kl. 08:36

I kan se på www.ecobox.nu - hvad tidligere transportminister og færdselsstyrelsen sagde til boxen inden den blev partner i 1 ton mindre CO2 kampagnen.

Profil slettet

Profil slettet

05-08-2011 kl. 12:30

Hvis du læser de artikler og paragaffer jeg har citeret ovenfor ville du ikke skrive at produktet var ulovligt.

Forklaringen på skepsisen omkring niche produkter som Ecobox kan du finde her:

http://www.matisse-project.net/projectcomm/uploads/tx_article/Working_Paper_7_01.pdf

Iøvrigt også spændende læsning hvis man er interesseret i hvor bilindustrien er på vej hen.

Så mit råd er grib muligheden for at gøre noget godt for klima og miljø.