Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Forstærker lyser rødt ?

Bilal Nawaz

Bilal Nawaz
bruger siden
22-09-2012

07-01-2013 kl. 21:01

To af mine venner installerede en ny boxter 12" subwoofer til en 1000w forstærker i min bil for mig. Vi købte et monteringssæt fra thansen, og det er kun sub som sidder på forstærkeren. Vi fik det op at køre og det lød rigtig godt! Men da vi så slukkede for autoradioen og dermed forstærkeren+sub, så opdagede vi at bassen var væk da vi tændte for autoradioen igen. Det viste sig så, at forstærkeren slukkede af sig selv efter nogle sekunder hver gang vi tændte for autoradioen. Vi tjekkede dermed sikringen i forstærkeren som sad fint. Herfra tænkte vi på jordforbindelsen - her sad der maling på stellet som vi ikke fik set, da der var lidt halvmørkt under monteringen. Vi fik så klargjort stellet, men problemet fortsætter, hvor forstærkeren lyser rødt i et par sek og slukker derefter. Vi prøvede så at sætte jordkablet til en stor skruetrækker for sig selv, her tændte forstærkeren med en konstant rød farve. Subwooferen virker stadig. Hvad kan problemet være? Er der noget der er kortsluttet? Hvis ja, så hvad kan årsagen have været? Har tænkt mig at investere i en større forstærker, hvor jeg vil tilslutte både sub og højttalere, men gider ikke risikere flere fejl som denne. Så vil gerne finde problemet og tage den derfra. Vi har tjekket alle ledninger og de sidder fint.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

07-01-2013 kl. 21:05

Det er simpelthen det elendige monteringskit fra T-Svansen der bærer fejlen - køb noget af god kvalitet, og sørg for IKKE at lade ledningerne løbe ved siden af hinanden.

Jeg har sat nogle anlæg til i biler efterhånden, og de billige monteringssæt kan ikke bruges til noget overhovedet.

Mvh C S
www.e-bil.dk

Bilal Nawaz

Bilal Nawaz
bruger siden
22-09-2012

07-01-2013 kl. 21:09

Altså de eneste ledninger der løber ved siden af hinanden rigtigt, er Remote ledningen, ledningen til autoradioen fra forstærkeren samt ledning til batteri. Skal jeg separere disse ledninger?

Systemet virkede i starten indtil vi slukkede det. Kablerne må vel virke fint nok, siden den virkede første gang ?

Glemte at nævne, at subwooferen er på 2000w mod forstærkerens 1000w.

Dette indlæg blev 07-01-2013 21:11 redigeret af dets forfatter.

Profil slettet

Profil slettet

07-01-2013 kl. 21:14

Ledninger til specielt strøm skal løbe seperat, da dette kan give støj/kortslutninger i systemet. Men dog tror jeg ikke dette er problemet her, da det nok vil være en god idé at montere en kondensator mellem forstærker og sub. Den er simpelthen ikke kraftig nok.

De fås okay billigt - specielt brugt koster de ingenting.

Mvh C S
www.e-bil.dk

Bilal Nawaz

Bilal Nawaz
bruger siden
22-09-2012

07-01-2013 kl. 21:19

Vi tilsluttede en 1000w sub for at teste om det virkede. Stadig samme problem med lyset.

Bilal Nawaz

Bilal Nawaz
bruger siden
22-09-2012

08-01-2013 kl. 22:25

Ville lige opdatere herinde, da vi fandt problemet. Det skyldtes en løs sikring i nærheden af batteriet som en af mine venner havde skruet sammen. Om det var ham der skruede glassikringen sammen for hårdt eller om det var en fejl fra producenten, ved vi ikke. Så det kunne i sidste ende have skyldtes thansen og deres lort, som du påstod tidligere. Tak for svarene ;)

Skal ud og købe en ny sikring i morgen. Ville dog lige høre om det gør forskel på om det er en 40A eller en 60A?