Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Chip tuning af Seat Ibiza 1.2 tsi

Jarl Hasselbalch Hansen

Jarl Hasselbalch Hansen
bruger siden
23-03-2008

23-03-2017 kl. 00:49

Jeg overvejer at chiptune min SEAT Ibiza 1.2 tsi style 105hk fra 2014. Det er jo en forholdsvis lille motor, så spørgsmålet er om den kan tåle at yde mere? Kan gearkassen?
Jeg har været lidt på nettet, bla chiptuning.nu, og de fleste skriver den kan få 130-135 hk. Et enkelt sted skriver de 144hk med den kraftigste tuning (stage3.dk). Jeg er selvfølgelig mest bekymret for at motoren går i stykker af det. Brændstof økonomi er jeg ikke så bekymret over hvis det bliver ringere, idet den går over 20km/l..
Er der nogle erfaringer derude?

Dette indlæg blev 23-03-2017 01:05 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jarl Hasselbalch Hansen

Jarl Hasselbalch Hansen
bruger siden
23-03-2008

23-03-2017 kl. 18:39

Tak - hele den del er jeg opmærksom på. Og at det kan gøres lovligt. Jeg er mere interesseret i om hvad konsekvenserne vil være for bilen i helhed.

Lars Olsen

Lars Olsen
bruger siden
09-01-2006

23-03-2017 kl. 19:06

Ja chiptuning kan være lovlig hvis du som ejer af bilen kan dokumentere at den hverken støjer, forurener eller bruger mere brændstof end fra fabrikken.
Hæver du derudover efekten mere end 20% er der yderligere krav du skal leve op til.

I realiteten betyder det at 99% af alle chiptuninger er ulovlige.

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

23-03-2017 kl. 23:13

Den chiptuning du får lavet ved en tuner herhjemme er ikke lovlig (så skal du som nævnt have lavet (dyre) laboratorietest etc.). Men risikoen for at blive opdaget er nok temmelig begrænset.

Derudover vil en effektforøgelse med de ca. 20% som de fleste tunere vel ligger omkring, selvfølgelig medføre øget slid på bilen, især på drivlinien, så der er da klart risiko for kortere levetid på eksempelvis koblingen.
Derudover er der jo altid risiko for fejl når du begynder at lege med motorstyring etc. Så jeg ville nøje overveje, hvem jeg ville give lov til at pille i bilens elektronik.

Jeg ville også klart holde mig på højest ca. 20% forøgelse i stedet for at gå efter en "max-tuning"....

Men behandler du den i øvrigt ordentlig og lader være med at "max-teste" kræfterne for tit, vil det vel næppe ødelægge bilen på kort sigt..

Jarl Hasselbalch Hansen

Jarl Hasselbalch Hansen
bruger siden
23-03-2008

26-03-2017 kl. 19:15

Det er rigtigt Tobias :-) Jeg er nemlig en voksen mand - og jeg kunne sagtens finde på at træffe en voksen beslutning ud fra alle de gode indlæg. Jeg lytter skam også til det du skriver, K S, hvilket i den grad også kommer til at farve min beslutning. Det er jo det fede ved sådanne fora - at man kan komme lidt rundt om emnet i "angstfrit" rum. Og jeg skal naturligvis undersøge om min forsikring dækker.

Er der nogen der har erfaring med BSR Tuning i Birkerød??