Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Sporing og afbalancering af dæk?

Peter Lysgaard

Peter Lysgaard
bruger siden
27-10-2011

10-03-2012 kl. 09:02

Jeg skal snart have skiftet til sommerdæk og vil så købe et sæt nye dæk. 1. Er vi ikke enige om at man IKKE kan/bør montere nye dæk selv?? Jeg mener, er sporing og afbalancering ikke alfa omega for dækkene og undervognens levetid (og din økonomi)?? 2. Men efterfølgende når man så igen til næste år skal skifte til sommerdæk igen, kan man så selv gøre det, eller bør man få foretaget en sporing og afbalancering igen???

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

10-03-2012 kl. 09:07

1.
Hvis du ikke er uddannet, har erfaring eller ikke har det rette udstyr, bør du lade en fagmand ordne sagerne - hvis man ikke har udstyret kan det langt fra svare sig!

Og du har ret i at sporing og afbalancering er afgørende for kørekomforten, for der er ikke noget værre end et dæk der sender vibrationer gennem hele bilen og rattet ved fx 90/110 eller 130 km/t.

2.
Så længe du bare piller de gamle dæk+fælge af bilen er det ikke nødvendigt at gøre andet end at vaske dem og bolte på igen.

Peter Lysgaard

Peter Lysgaard
bruger siden
27-10-2011

10-03-2012 kl. 09:24

Mange tak for svaret! :)

Lars Olsen

Lars Olsen
bruger siden
09-01-2006

10-03-2012 kl. 10:37

Sporing og afballancering er to forskellige ting og har ikke noget med hinanden at gøre. Sporing retter styrtøjet op og skal udføres hver gang du får skiftet komponenter i styrtøj/hjulophæng, og efter evt. påkørsler af kansten.
Afballancering udballancerer skævhedder i dæk og fælge og skal foretages hvergang du har dæk og fælg fra hinanden.

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

10-03-2012 kl. 12:34

Hvis du kan afmontere et bildæk med en skruetrækker og et par dækjern, så tager jeg sgu hatten af for dig.