Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Renault EL-Problemer (Grand Scenic 2005)

Mikael Sørensen

Mikael Sørensen
bruger siden
21-03-2011

19-12-2012 kl. 12:08

Hejsa, Jeg er begyndt at få nogle problemer med elektronikken i Min grand Scenic 1,6 Benz. fra 2005. - Hvis Sædevarmen er tændt, så aflader den batteriet. - Hvis Radioen er tilsluttet så aflader den batteriet - så den er slåt fra nu. - Der lyser en "service-fejl" på håndbremsen - kan ikke fjernes. - Fra forsæderne kan jeg ikke styre EL-vinduerne bagi. - Lyder lidt som en Dieselbil i motoren, trods det er en benzin... Er der nogen, osm kender til nogle af disse fejl? Og i givat fald ved, hvordan de kan afhjælpes. Hvis mekanikeren skal i gang med at fejlsøge render det meget hurtigt stærkt... Men ja - gode råd modtages gerne. Skal jeg evt. bare skynde mig at få den solgt i bytte med ngoet andet:-)

Dette indlæg blev 19-12-2012 12:12 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Mikael Sørensen

Mikael Sørensen
bruger siden
21-03-2011

19-12-2012 kl. 12:11

Rettet.

Dette indlæg blev 19-12-2012 12:13 redigeret af dets forfatter.

Profil slettet

Profil slettet

19-12-2012 kl. 12:41

Fejlsøgning kan gøres forholdsvis simpelt: Find en der har adgang til en OBD-II scanner og få udlæst fejlkoder på den. Bilen er så moderne at computeren fortæller om alle relevante fejl. Jeg købte selv en trådløs som jeg kan bruge med min iPhone, eller du kan købe en til et par hundrede kroner på eBay.

Det kan potentielt blive dyrt, men umiddelbart kunne det godt lyde som en døende ECU på bilen - eller evt en sikringsboks der volder problemer.

Mvh C S
www.e-bil.dk

Brian Kielberg

Brian Kielberg
bruger siden
25-07-2004

19-12-2012 kl. 13:59

Er batteriet nogensinde blevet skiftet?
Et begyndende dårligt batteri kan give afsindigt mange uforklarlige fejl

Profil slettet

Profil slettet

19-12-2012 kl. 14:03

Enig med Brian + et supplerende spørgsmål: Er den passet med service til tiden?

Mvh C S
www.e-bil.dk

Mikael Sørensen

Mikael Sørensen
bruger siden
21-03-2011

19-12-2012 kl. 17:10

Batteriet er blevet skiftet for et par måneder siden, da mekanikeren i første omgang troede, at det var problemet. Den har ligeledes overholdt alle service! Ang. radion, så fandt jeg det på nettet, at den kunne aflade batteriet - åbenbart en nogenlunde kendt fejl.. Men, sys desværre det er ret mange elektriske fejl, som begynder at hobe sig op. Overvejer kraftigt at skynde mig at bytte den væk, inden det bliver alt for dyrt.. Men er jo faktisk ellers glad for bilen - når elektronikken ikke gør knuder.

Profil slettet

Profil slettet

19-12-2012 kl. 17:13

Jeg hælder stadigvæk til ECU'en - smid en tester på og se hvad den siger :-)

Mvh C S
www.e-bil.dk

Kim Kristensen

Kim Kristensen
bruger siden
06-01-2004

20-12-2012 kl. 09:29

Jeg syntes som K S, at det lyder som om generatoren kun lige kan levere strøm nok til at lade batteriet, så der ikke bliver ladet nok nå du tænder for yderligere strømforbrug. Det kan skyldes de førnævnte kul i generatoren men også lejerne, jeg har før set lejerne i en vandpumpe dø meget hurtigt pga. en alt for stram drivrem.

Jeg ved ikke om du har prøvet at stikke hovedet i motorrummet med motoren kørende, det kan jo være så tydelig at du ikke er i tvivl. Sæt eventuelt spidsen af en skruerækker på generatoren og øret til håndtaget mens den køre, så kan du høre om der kommer underlige lyde.

Med venlig hilsen Kim

Mikael Sørensen

Mikael Sørensen
bruger siden
21-03-2011

20-12-2012 kl. 19:11

Øh - er det mig du mener???

og mange tak for forslagene - der har været tester på. Den viser ingen fejl, så det er helt fantastisk. Det jeg frygter lidt er, at mekanikeren går i gang med at skifte dele og fejlsøge og inden jeg har set mig om ligger der en regning på 20.000. Skulle nok have hørt efter da flere frarådede mig at købe en Renault...