Bilbasen Forum
Lidt underholdning, så vi kan få luftet fordommene...... Hahahahahah
J R
bruger siden
13-12-2013
J R
bruger siden
13-12-2013
14-08-2021 kl. 23:14
Det er lidt en mellemting, hvor fordomme og realliterer mødes i flere personer.
SJovt at det er fruen der har rækkeviddeangst, ligesom hjemme hos os. kommer vi under 40 km på batteriet, så bliver hun helt dårlig. Hvor det ikke genere mig en dart at ramme en lader med 4 km tilbage.
Det samme er iøvrigt gældende for vores ICE, som hun går helt i panik når den rammer 60 km tilbage og begynder og blinke. Forleden hældte jeg 69,42 liter på hvad Mercedes angiver til at være en 65 liters tank, var ikke specielt bekymret inden tankningen.
J R
bruger siden
13-12-2013
15-08-2021 kl. 10:06
Bare til info, så kan man rent faktisk slæbe en elbil i gang. Der er nok nogen der vil modsige det, men hvis du slæber den , så genererer den strøm via Regen, så mangler du kun en forholdvis kort distance til en lader, så kan du nøjes med at slæbbe den lidt, og så selv køre resten.
Jacob Bjerg Hansen
bruger siden
16-09-2013
16-08-2021 kl. 13:03
Jan Gregersen
bruger siden
01-04-2005
skrev:
Nordmændene har en fed humor, og de er gode til at tage tykt pis på teknologi forskrækkelser.
Men denne er bare røvkedelig, jeg orkede ikke se den færdig.
Nordmænd har fed humor!
Det er humor..
s ø
bruger siden
08-01-2020
J R
bruger siden
13-12-2013
17-08-2021 kl. 07:18
https://www.youtube.com/watch?v=RaGVoB4Zn-Y
Faktisk kan du køre dobbelt så langt på en liter benzin ved at trække en elbil en liters penge, for så at skifte til elbilen og køre videre, end du kunne ved kun at køre 1 liter igennem fossil bilen.
Undeholdende nok, så kan man faktisk køre op til 10 gange så langt på samme energimægde i en elbil kontra en fossil drevet bil.
Dette indlæg blev 17-08-2021 10:11 redigeret af dets forfatter.
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
17-08-2021 kl. 18:16
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
En benziner risikerer stadig problemer fordi du får alle urenheder fra tanken med op.
Det er en teoretisk mulighed, men da der er tab ved såvel ladning (via påløb/slæb) som kørsel, skal du trækkes en del længere end du vil kunne køre efterfølgende. Det vil derfor i praksis ikke give mening, når der er 100km til næste ladestander.
Hvor i Danmark er der 100km mellem ladestandene?
T i
bruger siden
17-06-2006
19-08-2021 kl. 07:06
https://ing.dk/artikel/bare-rolig-elbilbatterier-holder-laengere-end-mange-havde-frygtet-248977
Dette indlæg blev 19-08-2021 07:08 redigeret af dets forfatter.
T i
bruger siden
17-06-2006
26-08-2021 kl. 09:34
https://www.hvilkenbil.dk/elbilers-batterier-holder-laengere-end-bilen/
Jacob Larsen
bruger siden
20-05-2017
30-08-2021 kl. 20:45
ps: jeg har intet mod elbiler, men voldsomt at tabe så meget rækkevidde ved motorvejshastighed.
J R
bruger siden
13-12-2013
30-08-2021 kl. 22:26
Men producenterne levere de tal der er lovgivet om. Så det kan man vel egentlig ikke klandre hverken dem eller bilerne for?
Ganske ligesom der ikke var noget galt i at få en ICE tidligere der var opgivet til 33,3 kml, således grønafgift var minimalistisk. At de så sjældent gik meget over 22-24 kml over en hel tank med variende kørsel, er en helt anden sag.
Iøvrigt meget lig problematikken for elbils opgivelser.
s ø
bruger siden
08-01-2020
31-08-2021 kl. 08:29
interessant om de har nogle E og C klasser på vej med lige så gode rækkevidde ?
Jacob Larsen
bruger siden
20-05-2017
31-08-2021 kl. 18:40
J R
bruger siden
13-12-2013
skrev:
Vi er enige i at motorvejs rækkevidde ville være rar at få oplyst.
Men producenterne levere de tal der er lovgivet om. Så det kan man vel egentlig ikke klandre hverken dem eller bilerne for?
Ganske ligesom der ikke var noget galt i at få en ICE tidligere der var opgivet til 33,3 kml, således grønafgift var minimalistisk. At de så sjældent gik meget over 22-24 kml over en hel tank med variende kørsel, er en helt anden sag.
Iøvrigt meget lig problematikken for elbils opgivelser.
Enig. det er jo ikke producenternes skyld - men som artiklen er inde på er spørgsmålet måske, om wlpt-metoden er god til beregne elbilers rækkevidde på, hvis elbilernes gode egenskaber i bymiljøet (ift. fx at opsamle bremseenergi) giver et noget misvisende billede af den samlede wlpt-testcyklus.
Jeg synes egl. at wlpt nogenlunde giver et okay billede på benin/diesel-biler? Den gamle nedc var skudt helt ved siden af, men med meget motorvejskørsel bruger jeg ca 10-15% mere end hvad wlpt tilsiger. Det er vel ok.
Og det er jo så her, at udfordringen ift. elbilers wlpt spiller ind. For hvis jeg en potentiel elbilskøber tror, at jeg kan sammenholde min benzinbils wlpt-resultat med en elbils wlpt-resultat ift mit kørselsbehov og forvente at ligge tilsvarende 10-15% fra wlpts tal, vil jeg nok blive slemt skuffet
Jacob Larsen
bruger siden
20-05-2017
31-08-2021 kl. 18:41
s ø
bruger siden
08-01-2020
skrev:
det bliver iørigt spændende med den nye mercedes eqs, som er blevet testet til 5-600 km på en tankfuld el ved motorvejsfart. den får vidst premiere i september.
interessant om de har nogle E og C klasser på vej med lige så gode rækkevidde ?
I den lidt billigere ende bliver det også interessant at se, hvor meget rækkevidde der kan trækkes ud af en mikrobil med 77 kWh batteri:
https://www.hvilkenbil.dk/skoda-klar-med-elektrisk-mikro-i-2024/
J R
bruger siden
13-12-2013
31-08-2021 kl. 19:51
s ø
bruger siden
08-01-2020
31-08-2021 kl. 20:53
Jacob Larsen
bruger siden
20-05-2017
skrev:
I den lidt billigere ende bliver det også interessant at se, hvor meget rækkevidde der kan trækkes ud af en mikrobil med 77 kWh batteri:
https://www.hvilkenbil.dk/skoda-klar-med-elektrisk-mikro-i-2024/
Ja det havde jeg ikke lige set 👍 meget spændende om de kan holde dem nede i micro klassen eller om de ender i polo/ golf størrelse, når de først får de store batterier i Og de kommer i produktion ?