Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Profil slettet

Profil slettet

24-04-2012 kl. 20:11

Sludder, en ny bil skal bare passes efter de intevaller som fabrikken foreskriver.

Det er bestemt ikke altid en lille udgift at skifte olie på sin bil, det koster mig 1300 kr for et olieskift på en uaut. værksted.

Jeg vil anbefale at man skifter olie for hver 12 mdr. min. især ved meget bykørsel.

Så hvis du køre 20.000 km årligt, er det ikke noget problem og hvor mange liter olie der er på bilen har ikke noget at gøre med hvor godt den smør.

Nogle biler bruger ca. 1 liter olie for hver 1000 km, andre kan køre 2-3 år uden at bruge olie.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

24-04-2012 kl. 20:16

Jeg insisterer på at få skiftet olie for hver 15000 km, uagtet at min bil kører på LongLife olie, som din sikkert også gør. Men nu ved jeg ikke hvor meget olie jeres bruger, men på mange moderne motorer er op til en halv til en hel liter olie pr. 1000 km acceptabelt, så olien bliver jo på den måde løbende udskiftet.

Da jeg kørte Suzuki en overgang var deres serviceinterval 15000 km, og da jeg kom tilbage til VW er det længere. Suzuki'erne brugte aldrig en dråbe, mens de VAG'er jeg har ejet har slugt som bare pokker!

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Claus Bjerre

Claus Bjerre
bruger siden
15-12-2009

24-04-2012 kl. 20:46

C S skrev:
Jeg insisterer på at få skiftet olie for hver 15000 km, uagtet at min bil kører på LongLife olie, som din sikkert også gør. Men nu ved jeg ikke hvor meget olie jeres bruger, men på mange moderne motorer er op til en halv til en hel liter olie pr. 1000 km acceptabelt, så olien bliver jo på den måde løbende udskiftet.

Da jeg kørte Suzuki en overgang var deres serviceinterval 15000 km, og da jeg kom tilbage til VW er det længere. Suzuki'erne brugte aldrig en dråbe, mens de VAG'er jeg har ejet har slugt som bare pokker!

Nu har det altså også altid være en sikkerhed ved VW maskiner... De bruger olie, endda til tider urimelig meget olie...

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Claus Bjerre

Claus Bjerre
bruger siden
15-12-2009

24-04-2012 kl. 20:50

Hvad angår mængden af olie så har i garanteret heller ikke samme størrelse motor... Din er sikkert en 1,6er eller måske mindre og din broders større end 1,6...

Det har intet med hvornår der skal service til... Men du skal se der er nok en grund til at vag gruppen har fjernet deres 30000 km eftersyn... Det holder bare ikke i længden...

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

24-04-2012 kl. 21:04

Hvordan kan jeg skifte olie på min bil til 300 kr når olien alene koster 800 kr for 5 liter ? + filter ?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

24-04-2012 kl. 22:03

Nu ved jeg ikke hvad for en bil du kører i, men fx er 1,6 hdi følsom over for for lange intervaller og forkert olietype, bl.a. pga den lille oliekapacitet på godt 3,5 liter. Peugeot havde 30.000 km intervaller på den motor i starten og en anden type olie, og det kostede en del turboladere. Sidenhen har de skiftet til longlife olie og samtidig sat intervallet ned til 20.000.

Jeg kører en Citroën med samme motor, og ligesom Peder Vang Pedersen er vores kørselsbehov faldet i en periode, og jeg har altså valgt at få skiftet olie+filter en ekstra gang imellem service de sidste to gange.

Det kan godt være at det er hysterisk, men det er godt for min nattesøvn ;-)

Vh Anders

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jonas Petersen

Jonas Petersen
bruger siden
16-03-2007

24-04-2012 kl. 22:27

på specielt biler med turbo motor er en god ide at skifte mindst en gang årligt eller for hver 10-15.000 km. især hvis bilen skal beholdes mange år. slam i olien eller dårlig smøreevne kan hurtigt give problemer. også mærkeligt at give 300-400.000 kr for en bil eller mere og så være for nærig med olieskift.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

25-04-2012 kl. 05:53

Claus Bjerre skrev:

Nu har det altså også altid være en sikkerhed ved VW maskiner... De bruger olie, endda til tider urimelig meget olie...


Jeg har haft 3 Golfér 2 Audi 100 og nu en Audi A6, og ingen af dem har brugt nævneværdig olie (ca 1 liter mellem service 15.000km)

Til gengæld brugte min Toyota Picnic ca 1 liter motorolie for hver 2 tanke benzin.

På min A6 skifter jeg selv hver 2 gang og lader SMC servicerer bilen hver 2.gang, det fungerer fint og jeg har en nyserviceret bil til vinteren.

Hilsen Lars

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

25-04-2012 kl. 06:45

Lange serviceintervaller er en del af producenternes kamp på prisen.
Som andre også nævner, har lange skifteintervaller kostet mange mærker, bla SAAB, VW og AUDI, en del motorhaverier på grund af oilsludge, da man startede med de lange serviceintervaller. Disse problemer har de fået løst. Andre mærker igen har været ramt af turbo haverier osv.
Personligt skifter jeg altid for hver 10-15000 og kunne aldrig drømme om at køre 30000 mellem skift, som min servicebog foreskriver.
Angående forbrug mellem skift, så har jeg primært kort Ford og Saab. Mine Ford'er kunne godt bruge en liter mellem 2 skift, men mine Saab'er aldrig har brugt en dråbe. Men jeg hiver da pligtskyldigst pinden hver søndag alligevel :-).

/Jakob

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg