Bilbasen Forum
Abonner på forumtråd
hybrid, hvorfor?
J R
bruger siden
13-12-2013
14-12-2019 kl. 11:50
Hej
Jeg har længe undret mig over hybrid sustemerne der udbydes.
De er såvidt jeg erfarer alle med hybrid delen koblet på gearkassen på en eller anden vis. Om kassen så er CVT eller DSG systemet kan vel i princippet være ligegyldigt. Nogen kan lide det ene og andre det andet.
Hvis du har en hybrid, så kører den mestendels på el hvis batteriet er ladt op, ellers på benzin(der findes vist ikke diesel hybrider, eller har jeg overset dem)
Men hvorfor ikke sætte eldelen på baghjulene som så slår ind når bilen skal accellerere eller hvis der er glat og man så får 4 hjulstræk. Samtidig kunne man bruge eks alt over 50% ladt batteri til fremdrift ved ligeudkørsel.
Det er vel alt andet lige accellerationerne der koster på brændstof økonomien. Ser tydeligt på vores benziner, at forbruget stiger straks det går op af bakke eller når amn skal accellere. Den kan, når den er varm, fint ligge på 4-6 l/100 km. Men op af bakke stiger den til 12-18 stykker, og ved accelleration stiger den til over 20 l/100 km. Det er selvfølgelig afhængig af hvor tung fod man har.
Er det mig er tosset eller er det tekniske vanskeligheder ved baghjulstræk på el og forhjulstræk på fossil, der gør det ikke kan lade sig gøre?
Jeg har længe undret mig over hybrid sustemerne der udbydes.
De er såvidt jeg erfarer alle med hybrid delen koblet på gearkassen på en eller anden vis. Om kassen så er CVT eller DSG systemet kan vel i princippet være ligegyldigt. Nogen kan lide det ene og andre det andet.
Hvis du har en hybrid, så kører den mestendels på el hvis batteriet er ladt op, ellers på benzin(der findes vist ikke diesel hybrider, eller har jeg overset dem)
Men hvorfor ikke sætte eldelen på baghjulene som så slår ind når bilen skal accellerere eller hvis der er glat og man så får 4 hjulstræk. Samtidig kunne man bruge eks alt over 50% ladt batteri til fremdrift ved ligeudkørsel.
Det er vel alt andet lige accellerationerne der koster på brændstof økonomien. Ser tydeligt på vores benziner, at forbruget stiger straks det går op af bakke eller når amn skal accellere. Den kan, når den er varm, fint ligge på 4-6 l/100 km. Men op af bakke stiger den til 12-18 stykker, og ved accelleration stiger den til over 20 l/100 km. Det er selvfølgelig afhængig af hvor tung fod man har.
Er det mig er tosset eller er det tekniske vanskeligheder ved baghjulstræk på el og forhjulstræk på fossil, der gør det ikke kan lade sig gøre?