Bilbasen Forum
Hvor meget ville du være villig til at betale ekstra for at bilen kører på el
Henrik Berg Andersen
bruger siden
28-07-2007
01-02-2021 kl. 00:19
Det er meget interessant at følge med i elbiler. Jo, de er fede at køre i, og hold da op hvor kan de accelerere, og hold da fast hvor skal vi være imponret over, at en model "kun" koster 400.000 kroner for en bil på størrelse med en golf. Og så kan den køre næsten 350 km, før du skal bruge 45 minutter på at tanke den til 200 km mere, når den er løbet tom for strøm.
Nå, der var jeg måske lidt unfair. Lad os vende stemningen og sige, at det vil være fedt altid at have en startklar og fuld opladet el-bil i garagen hver morgen. Jeg har bare lige et enkelt spørgsmål.
Lad os i fantasien tage en helt arketypisk familie st.car som en Skoda Octavia Combi. Med ikke den mindste motor og med automatgear koster den 300.000 kroner. Et tal for et modelvalg, som i nogen udstrækning går igen hos Seat Leon, mens Peugeot 508 SW og Mazda 6 st.car måske er 50.000 kroner dyrere.
Lad os sige, at vi med samme størrelse og praktikalitet i el-bil også kan køre 650-800 km i ét træk, som vi kan på en tankfuld benzin, og lad os sige, at det tager cirka samme tid at lade op til fuld.
Hvor meget ekstra ville du så betale for den bil for at kunne køre el i stedet for benzin?
En long-range Tesla 3 koster 100.000 til 150.000 kroner mere end de nævnte biler, og den er på ingen måde samme som st.car-familiebil. Den kan udstyres med trækkrog, selvom den dog kun må trække halvt så mange kilo.
Selv hvis vi siger, at en Tesla 3 kom i en st.car udgave og var lige så anvendelig som en Octavia Combi, ville I så give 150.000 kroner ekstra for at få den til at køre på el?
Jeg kunne også spørge: Ville I give 150.000 kroner ekstra for, at en Skoda Octavia Combi kørte på ren el og kørte lige så langt på en "tankful", som benzinudgaven gør?
Dette indlæg blev 01-02-2021 14:15 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
01-02-2021 kl. 08:54
Hvorfor ville jeg så det?
Jo driftsmæssigt er det så meget billigere at der er dækning for de 100-150kkr.
eks:
Mercedes C klasse benzin, 100.000 km har kostet 27.000 kr i service, værkstederne er jo på "kontrakt" med Mercedes og skal holdes i gang(samme med alle andre ICE producenter.
De 27.000 er uden dæk, men der er skiftet bærearm og alle 4 bremser. Bagbremser ved 60.000 km.
Model 3 har nu gået 75.000 km, og kostet 2700 i service. Inklusiv en 4 hjulsudmåling og sporing efter en kantsten eller 3. Der er ikke skyggen af tegn på bremserne er hverken trætte eller slidte.
Model 3 har så til gengæld kostet 3000 kr mere i forsikring.
Så er der brændstof, vi kører mange korte ture, og derfor Benzin. Når man kører 2500-4000 km om måneden, så koster det en del i Benzin. Men lad os bare regne på 2500 km, fordi det var det vi kørte for 2 år siden da vi fik TM3.
Mercedes går ca 11-12 på literen, eller ca 220 liter om måneden= ca 22-2400 kr.
El koster 579 kr om måneden i abonnement og via refusions ordningen, så kommer vi ned på mellem 146-400 kr om måneden, alt afhængig af om vi har kørt kort den måned eller langt.
Dertil er der en del mærker der forlanger at du kommer forbi en gang om året for rusteftersyn for at overholde rustgarantien. Det kan godt være det kun tager 30 minutter, men du skal bruge tid på at planlægge dagen, køre til service og sidde og vente. Eks har vi 4 mindre firmabiler. Der køer ca 20.000 hver om året og er til service ca hver 9 måned. Men mærket kræver du er til rusteftersyn +/-30 dage af leveringsdatoen for at overholde rustgarantien. Kuk kuk Betina, så kan du bruge 4 dage på service og 4 dage på rusteftersyn om året!
Tesla har inge krav derom.
Regner vi på den variant med mindst forskel, så er det ca 1800 kr om måneden billigere på el. Svarende til omrking 20.000 kr.
Så holder du din bil i 8 år, så sparer du altså:
Brændstof: 8X20.000 kr= 160.000 kr
Service : 8x 12.500 kr= 100.000 kr
Forsikring: 8x-3000 kr= -24.000
Ialt 236.000 i besparelse.
Holder du den i 4 år er det så halvdelen= 118.000 kr.
SÅ må man gætte på om merprisen afstedkommer en højere brugtpris. Men det tænker jeg.
Skulle Jeg vælge en Octavia kontra en elbil, så ville jeg vælge en Enyaq, men være klar over service kravet er højere end nødvendigt.
Alternativet er en Model y der kommer om 6-8 måneder.
H P
bruger siden
06-01-2004
01-02-2021 kl. 09:40
Hvis du feks læser FDM, så har de hvert år et oversigt om hvad det koster at holde bil, og i den sidste de har lavet fremgr det at det, samlet set, er billigere at køre el-bil frem for en konventionel bil, du skal huske at tage alle omkostninger og lægge dem ind, ikke kun købsprisen.
Dit spørgsmål med Oktaviaen er ikke aktuelt, for hvad er afskrivningen på en Oktavia kontra en Tesla over 5 år ? det er ikke sikkert at det er meget dyere at køre Tesla i dit eksempel.
Du skal også huske den generation af plyg-in hybrider der kommer nu, de vil være meget mere attraktive (lavere afskrivning) om 5 år end en Oktavia eller hvilken som helst anden benzin/dieselbil....
J R
bruger siden
13-12-2013
01-02-2021 kl. 14:23
Kia og Hyundai plejer at takstere 6-800 kr for et service på årsbasis.
Tesla har ingen krav om service. Man skal selvfølgelig vedligeholde sin bil, men det kan nøjes med at være smøring af bremser.
Hvad VW/Audi/Skoda eller Mercedes, BMW, PEugeot etc beregner ved jeg ikke. Men tvivler på det er billigt.
Nåh ja der var noget med 5 års service på en ID3. Men det er jo indeholdt i prisen, og kan kun være det så længe bilen er uden afgift, altså under 500.000, ellers afgiftsberegnes der også på servicen.
Derfor virker FDM's årlige udgifter til vedligehold på en elbil til at være i overkanten.
Batteri skifte tænker jeg er mindst lige så billigt som skifte af DSG/TSI eller andre producenter. Hvorom der er mindst 7-8 års garanti på delene til elbiler og der kan evt nøjes med udskiftning af enkelt dele. Der har været oplyst tal som 5000 US for et ombytningsbatteri til en model 3. Det er alligevel en del under de 100.000 folk gætter på.
Men der er reelt ikke nogen der ved hvad prisen er, idet ingen pt har oplyst der har betalt for skiftet.
Dette indlæg blev 01-02-2021 14:28 redigeret af dets forfatter.
T i
bruger siden
17-06-2006
01-02-2021 kl. 14:30
En Octavia til 300k er temmelig skrabet, i forhold til en elbil til 400-450k. Skal Octaviaen have lidt grej, har man hurtigt passeret 350k og så mangler den stadig en del funktioner, i forhold de elbiler du sigter til.
Som andre skriver er der meget andet end indkøbspris, der afgør regnestykket. Generelt ser det ud til at elbilerne er billigst i drift og især hvis man kører en del km, er der mange penge at spare.
I øvrigt tyder data på at langt de fleste batterier klarer lang tids brug uden større problemer/forringelser.
Men enkelte vil selvfølgelig opleve problemer, ligesom i andre biler, hvor motor, turbo, gearkasse etc. er gået i stykker og har medført store regninger til ejerne....
J R
bruger siden
13-12-2013
01-02-2021 kl. 17:21
Derfor koster det ikke en bondegård at udskifte et batteri.
Er lige ved at tro udtagning/isættelse og transporten af dårligt/renoveret batteri koster forholdsvis meget i det samlede billede.
Henrik Berg Andersen
bruger siden
28-07-2007
01-02-2021 kl. 17:22
Gode argumenter, men jeg er ikke nok overbevist.
I sammenligning er det rigtigt, at en Octavia vs en Tesla 3 er som pærer og bananer; - fordi en 3'er ikke er en st.car. Skal vi tale udstyr, så er jeg egentlig kun modtageligt for argumentation, hvis det er andet end pruttelyde og lane-keeping-assists, der ikke virker ordentligt alligevel (med mindre selvfølgelig man betaler ekstra 50 k kroner).
Den som sidder i førersædet er kaptajnen på rejsen, og gimmicks, pc-spil og andet lir hører kun til på bagsædet eller passagersædet.
Det var det sure opstød over underholdningssystemet i en Tesla. Bort set fra det, så er en Tesla en fantastik bil. Jeg elsker at de har deres eget designudtryk, også selv om jeg måske ville synes, at det er lige lovligt minimalistisk. Det er deres valg, og hatten af for det.
At tage sammenligning til en Enyaq kan jeg godt se, fordi det også er en Skoda, men det er en SUV og ikke en st.car. Det alene koster gerne per automatik 50 k mere bare fordi bilen er 6-8 cm højere over jorden, men lad mig bare lade som om, at det er ligemeget og stille mig selv spørgsmålet:
Ville jeg købe en Enyaq i stedet for en Ocativa Combi, hvis jeg skulle lægge 150.000 kroner mere for det? Stadig under vores fantasi-forudsætning om, at den kan køre 650 km i et træk og lade op på under 10 minutter.
mja .. så er jeg tættere på ja, hvis JR's argumentation om at spare på de ellers pligtige servicevedligehold og bremseklodser holder., - men så skal jeg tro på, at det holder.
Hvem ellers har god indsigt i, om det holder vand. Jo, jeg tror vi her kan sætte lid til, hvad et leasingselskab selv tror. F.eks. dem som FDM samarbejder med. En KIA Niro har de både som plug-in og som ren el. Vi ved udmærket, at den rene el-bil ikke kan køre den distance, som den plug-in kan, fordi sidstnævne er en ICE, så snart vi har passeret 40 km. Igen, lad os bare lade som om, at det kan den. Hvis omkostninger til service, afskrivninger, og hvad man ellers kan finde på, skulle stå så udtalt i elbilens favør, hvorfor koster det 25.200 kroner mere at lease elbilen i 3 år?
Den forskel er at finde på tværs af alle bilmærker og modeller, og det er påfaldende, at ingen leaser elbilen af en model ud til samme som benzin/plug-in-modellen. De er ikke engang tæt på hinanden prismæssigt.
J R
bruger siden
13-12-2013
01-02-2021 kl. 17:55
Dem har der af naturlige årsaget ikke været det store at skrue på i prissegmentet du angiver.
Angående lanekeeping til standard pris, så er det rigeligt til dagligdags aflastning.
Eks er vi lige i denne uge på Fyn i sommerhus. Der er vel små 300 km herned, og der har den kørt omrking de 175 km uden jeg har lavet andet end følge med.
Til Spanien og tilbage i sommers kørte den vel de 4000 km(så var der ca 800 konen kørte, og resten passede jeg selv.
Men det er korrekt FSD, full self driving er waste of money pt.
Henrik Berg Andersen
bruger siden
28-07-2007
01-02-2021 kl. 20:25
Hvorfor?
For som Jan er inde på, så kan jeg ikke rigtig flytte mig på fornuften alene. - Jeg skal bevist tage afstand fra, hvad jeg har behov for og mere lyst til.
Her kunne jeg snildt komme i tanke om BMW i4, når den kommer elektrisk, hvis jeg kan lease den fra ny.
En anden jeg tænker er helt udenfor normal nummer vil være VW Buzz. Jeg har overhovedet ikke brug for den, børnene er flyttet, men fra billeder er den for mig bare mægtig sjov.
Mon den fornemmelse eventuelt holder op, når prisen kommer på.
J R
bruger siden
13-12-2013
01-02-2021 kl. 21:00
Den der FDM var i krig med producenten var en Fluence i version nærmest nul.
Der er såvidt jeg ved nul aktiv køl af batteri, som næsten er fraværende i sig selv med den smule kW.
passiv køl betyder en køles af fartvinden, ligesom en gammeldags boble fra 60-70'erne.
Når den så parkeres efter en langtur på motorvejen(hvis man kan det med næsten ingen batteri) så vil batteriet være varmt og ingen køling få.
Nyere biler har aktiv køl, hvor køleblæser køler kølevæsken efter parkering, indtil batteriet er foruftig temperatur.
T i
bruger siden
17-06-2006
01-02-2021 kl. 22:37
Vil du have en reel diskussion om elbiler eller er det primært et spørgsmål om at lufte diverse fordomme?
Er kravet en st car med 650-800 km rækkevidde kan du roligt slappe af, det sker ikke inden for de næste par dage. En rækkevidde i den størrelsesorden er i øvrigt underordnet for de fleste, hvis bare man kan lade hurtigt, 500 - 600 km vil være fint for langt de fleste. Biler med seriøs hurtigladning kan vel fylde omkring 250 (motorvejs) km (og langt flere landevejskm) på tanken på 20-25 min .
Men du har ret det er pærer og bananer, eller måske nærmere om man foretrækker en Nokia mobil eller en ny smartphone. Går man meget op i batterilevetiden skal man vælge Nokia, vil man gerne have de mange funktioner, skal man gå efter en smartphone ;-)
Dette indlæg blev 01-02-2021 23:19 redigeret af dets forfatter.
T i
bruger siden
17-06-2006
01-02-2021 kl. 23:17
Esben Tronstrøm
bruger siden
15-02-2017
skrev:
Hvem er det svare her det ser ud somom st du svare direkte til en men kan ikke rigtige finde udbad hvem
Det var rettet til trådstarter. Forstår ikke helt de usaglige kommentarer, som mest virker til at være pga. manglende kendskab til systemerne....
Henrik Berg Andersen
bruger siden
28-07-2007
01-02-2021 kl. 23:25
Pointen var hvor langt man ville strække sig, f.eks. ekstra 150.000 kroner ekstra, for at få en bil, der kan det samme, som man normalt søger at opnå, men bare kører på el i stedet for. Og nej, elbiler er laaangt fra at nå ud på samme distance som en moderne diesel- eller benzinbil, og de er også langt fra at kunne fyldes op på under 10 minutter.
Derfor den hypotetiske opstilling, og udfoldelse i debatten efterhånden som eksempler bliver nævnt og sammenligninger skabt.
For at ramme, hvad man normalt ville søge tog jeg blot en Octavia Combi som er storsællert i DK og et helt typisk eksempel på, hvad en familie ville ønske sig eller eventuelt en konsulent, der er meget på landevejen.
Jeg skal da beklage, hvis nogen stod af undervejs.
Tak for indslagene til alle. Hvis ikke man skulle debatere det her, hvor skulle man så ellers gøre det (et retorisk spørgsmål .. hvis man var i tvivl :-) )
J R
bruger siden
13-12-2013
02-02-2021 kl. 07:53
Spørgsmålet er om ICE modeller gradvist bliver nedsat pga konkurrencen og behov for mindre overskud pr enhed, for lige at vride de sidste dråber ud af et betalt produktions apparat.
T i
bruger siden
17-06-2006
02-02-2021 kl. 12:27
Henrik Berg Andersen
bruger siden
28-07-2007
skrev:
@Espen: Jeg tror den var minded på mig, fordi TI nævner st.car i sin "opsang".
Pointen var hvor langt man ville strække sig, f.eks. ekstra 150.000 kroner ekstra, for at få en bil, der kan det samme, som man normalt søger at opnå, men bare kører på el i stedet for. Og nej, elbiler er laaangt fra at nå ud på samme distance som en moderne diesel- eller benzinbil, og de er også langt fra at kunne fyldes op på under 10 minutter.
.....
Jeg skal da beklage, hvis nogen stod af undervejs.... Hvis ikke man skulle debatere det her, hvor skulle man så ellers gøre det (et retorisk spørgsmål .. hvis man var i tvivl :-) )
Det skal klart kunne debatteres, men efter min mening, saboterer du selv debatten med platheder/en usaglig tone, som at gøre pruttelyde til en funktion ved Tesla, sammenligne en skrabet benzinbil med topudstyret elbil, sammenligne optankningstider for el/benzin direkte etc.
I min bog er der latterligt at tale udstyr og gøre det op i pruttelyde og lane keeping. Lane keeping som du i øvrigt påstår, ikke virker hos Tesla, hvilket igen er plat. Tesla's autopilot virker på at langt højere niveau end i de fleste biler, men har helt klart også nogle ulemper/problem områder.
Men overordnet set synes jeg at din præmis er forkert. Det er formentlig billigere at købe en elbil, især pga. billig drift.
Sammenligningen mellem en benzin til 300k og el til 400-450k holder heller ikke vand. Det er to helt forskellige biler, en halvskrabet benzin og en topudstyret elbil.
En topudstyret VW ID3 koster knap 400k, ID4 (og formentlig Enyaq) kommer til at koste omkring 440k i topversion, Tesla M3 LR koster knap 450k.
I elbilerne er der så max udstyr, eks: elsæder, glastag, nøglefri, headup disp, kabinevarmer, stort navi etc. (forskelligt fra mærke til mærke)
Skal du strikke en benzinbil i samme størrelse sammen med nogenlunde samme grej er du formentlig oppe omkring/over 400k (Golf/Octavia starter ved 350/320 for 150hk og autogear) og derudover er driftsudgifterne højere.
Så en elbil er billigere og har mere grej? Ikke så svært et valg i min bog (medmindre man har særligt behov, se nederst.).
Derudover så er din sammenligning af tankningstider også lidt skæv/delvist uaktuel. Det er helt rigtigt at det tager længere tid at lade end at tanke. Men for langt de fleste er det primært interessant ud fra en "gammeldags" tankstations-logik, hvor man forventer at tanke ude.
I en elbil skal man (efter min mening) have en lader derhjemme. Så bilen står altid med min. 80% rækkevidde når man starter hjemmefra. Så størstedelen af tiden vil langt de fleste slet ikke skulle lade ude overhovedet.
Det vil kun være, når man skal på længere ture, at der skal lades på vejen.
Siger dog ikke at alle skal have elbiler.
- Kører man meget langt, +300 km/dag er en diesel måske bedre.
- Skal man trække CV/stor trailer på langfart er olie bedre.
- Har man ikke mulighed for hjemmeladning (eller på job?) er en elbil nok heller ikke en god løsning.
Elbiler er en omstilling, der er nogle ulemper, men også mange fordele.
Men hvis ens behov/lademuligheder passer til en elbil, vil jeg mene at fordelene langt overgår ulemperne.
Men det er natuligvis en smagssag...
J R
bruger siden
13-12-2013
02-02-2021 kl. 13:31
KS! BMS'en lukker ned når en celler når max eller bliver ringe, så er det den celle der bestemmer hvordan resten af pakken bliver ladt.
Derfor er det enkelt celler der kan være årsagen til at man skal ombytte et batteri.
MEN det er altså dele af batteriet der skiftes i det samlede batteri, som du forøvrigt ikke ser igen. Du får et ombytter, ganske ligesom en generator i gamle dage.
Det svarer lidt til at cylinder 4 har ødelagt skraberinge eller ventilen, og derfor skifter man enden ventilen elelr skraberingen, eller henter en ombytter motor. Og hvis motoren brænder olie af på cylinder 4, så er det også den cylinder der er årsagen til hele pakken stinker af uforbrændt olie og er klar til storservice.
Dette indlæg blev 02-02-2021 13:33 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
02-02-2021 kl. 21:53
Så siger folket jamen sådan en sammenligning findes ikke.
Jo
Hyundai Kona levers i en T-GDI og en electric som har ca samme udstyr og samme præstationer og koster nærmest det samme.
Benzin, turbo trend pakke, 0-100 7,7 sek, nypris 314.000 med udstyrspakke.
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/hyundai/kona/16-t-gdi-trend-dct-5d/4858794
Electric, Advanced premium 0-100 7,6 sek ny pris 320.000 kr.
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/hyundai/kona/ev-advanced-premium-5d/4738411
Benzin kører opgivet til 17,7 kml, der er 9,5 kWt i en liter benzin.
El kører opgivet til 127 Wh/km, svarende til små 8 km på en kWt eller ca 70 km på 9,5 kWt.
Omsat til til klar sammenligning Benzin ca 1,8 km på en kWt, Electic gør ca 8 km på en kWt.
Kona'en fåes forøvrigt også i en hybrid:https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/hyundai/kona/16-hev-advanced-dct-5d/4974488
Men det er sen sløv spand, så sammenligningen på pris er ikke fair.
Dette indlæg blev 03-02-2021 16:56 redigeret af dets forfatter.
T i
bruger siden
17-06-2006
03-02-2021 kl. 13:58
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Du bliver ved med defekte celler. Det handler IKKE
om defekte celler, men om at HELE BATTERIET bliver slidt. Det er simpel fysik og har intet at gøre med defekte celler. Ligesom bremser og kobling sliddes, vil batteriet miste kapacitet for hver eneste opladning. Det kan du se på en powerbank, laptop, smartphone - og det er nøjagtig det samme der sker i din bil.
Du har ret i, at celler OGSÅ kan blive defekte, men det vil jeg give dig ret i er sammenligneligt med dele i traditionel bil, der også kan gå istykker.
Korrekt, batterier mister kapacitet over tid/ved brug. Men sammenligningen med batterier i tlf/bærbar giver ingen mening, Der er et helt andet niveau af styring af moderne elbils batterier, hvor celler balanceres, temp. styres aktivt (hvilket man ikke gjorde i de første elbiler) etc.
Så sliddet er langt lavere i moderne elbiler.
De data jeg har set taler om et tab på omkring 10-12% i løbet af de første 5-6 år og op mod 150 - 200k km.
Den nærmeste artikel jeg fandt (der findes andre) skriver 11% i gennemsnit over 5 år: https://www.hvilkenbil.dk/elbilers-batterier-holder-laengere-end-bilen/
Så der er et tab, men når det er i den størrelsesorden (som forventeligt vil falde pga. bedre styring i de nyere generationer) så er det jo ikke noget større problem
H P
bruger siden
06-01-2004
03-02-2021 kl. 14:41
bruger siden
28-07-2007
skrev:
Hej TI, KS!, Henrik P og JR.
Hvem ellers har god indsigt i, om det holder vand. Jo, jeg tror vi her kan sætte lid til, hvad et leasingselskab selv tror. F.eks. dem som FDM samarbejder med. En KIA Niro har de både som plug-in og som ren el. Vi ved udmærket, at den rene el-bil ikke kan køre den distance, som den plug-in kan, fordi sidstnævne er en ICE, så snart vi har passeret 40 km. Igen, lad os bare lade som om, at det kan den. Hvis omkostninger til service, afskrivninger, og hvad man ellers kan finde på, skulle stå så udtalt i elbilens favør, hvorfor koster det 25.200 kroner mere at lease elbilen i 3 år?
Fidusen ved at lease konventionelle biler er at reg. afgiften betales i små bidder på månedsbasis, og den derfor er ret så billig for leasingudbyderen, da den faktureres uden afgift. En elbil er (groft sagt) afgiftsfri og den er derfor ofte noget dyrere at indkøbe for leasingudbyderen, det der derfor at de koster lidt mere at lease, havde der ikke været lavere udgifter til service og afskrivning, så havde leasingydelsen været tæt på "dobbelt op"
Dette indlæg blev 03-02-2021 16:59 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
03-02-2021 kl. 19:04
Men der er forskel på om det er en gordisk knude eller en lille kællinge knude.
I dagligdagen for langt hovedparten af befolkningen, vil de kun bemærke at de tager stikket ud og sætter det i igen om aftenen, samt de ikke skal omkring en tankstation 8-10 ,minutter hver uge.
på langture, de 3-4 gange om året, kan man sikkert godt overleve at holde 15-20 minutter.
Jeg har nu kørt 74.000 km på ren el, og i forgårs pakkede jeg ladekablet ud til at lade ved en clever lader i byen. Altså 74.000 km hvor jeg ikke har haft noget problem.
Rigtig mange køber en bil, holder den i 50-80.000 km, og hvis de kun 1 gang vil være besværet med at sætte en 11 kW lader til, så tror jeg ikke det gør ondt på folk.
Nej Hestetrailer til stævne 250-400 km væk hver weekend, eller flere camping ture over 250 km om året, vil også være træls. Men ikke uoverkommeligt, hvis man vil.
Men just camping vil være fornuftigt, for snart sagt alle campingpladser har et blåt 16A stik til hver plads.
Jeg vedkender, at man bør være mere obs på, at kunne lade på ferierne og langture end at trille forbi en cirkle K station. Men det er ikke uoverkommeligt, hvis man vil.
Mit batteri holder udmærket, har tabt(Uha der var en indrømmelse) lidt 10-18 km i range på 74.000 km det er lidt afhængigt af hvordan man opgør tabet, gør man det på en kold vinterdag, så kan det godt se ud til 18 km, på en af de lune ser det bedre ud. Så tænker jeg også det holder til 300.000 km, som det hører til sjældenhederne biler kører idag,inden de enten er sent til afrika eller skrottet pga rust.
Dette indlæg blev 03-02-2021 19:07 redigeret af dets forfatter.
T i
bruger siden
17-06-2006
04-02-2021 kl. 13:52
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Man kan også være så forblændet, at man forsøger at negligere alle problemer.
For en stor del af landets befolkning, er der ikke adgang til egen lader, hvor de kan lade hver nat. De skal derfor "tanke" på traditionel vis - .......
....
Du vælger bilen på bilens præmisser fordi du er forblændet af en halvfærdig teknologi. Jeg vælger bilen for den frihed, den skal give mig - herunder friheden til selv at vælge rute samt hvor, hvornår og hvor længe jeg skal holde mine pauser fremfor at planlægge at køre fra ladestander til ladestander af de største veje så jeg kan holde mine pauser på en kedelig rasteplads på motorvejen.
.....
Så indtil der er etableret ladere for alle, skal ingen købe elbiler? Hvorfor stille det op som om at det er alt eller intet?
Selvom det ikke er optimalt for nogle grupper, kan det sagtens være en god løsning for rigtig mange andre.
Som tidligere skrevet er elbil klart mest optimalt for dem, der har mulighed for at lade hjemme.
I runde tal er der 1,2 mio. parcelhuse i dk og med rækkehuse etc. når vi vel op på ca. 1,3-1,4 mio. huse i dk, hvor de langt fleste formentlig har mulighed for hjemmeladning. Derudover er der mange boligselskaber der har/er ved at opstille ladere.
Så der er rigtig mange der vil have mulighed for at lade derhjemme og hvor en elbil vil være en fin og billig løsning sammenlignet med andet.
Dette indlæg blev 04-02-2021 13:54 redigeret af dets forfatter.
Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006
04-02-2021 kl. 15:36
Hvis ikke, koster det enorme summer til udbygning og hvem skal betale, ja godt gættet :-)
https://www.danskenergi.dk/sites/danskenergi.dk/files/media/dokumenter/2019-05/Er_elnettet_klar_til_elbilerne_Analyse_af_effekt-og_investeringsbehov_i_eldistributionsnettet.pdf
J R
bruger siden
13-12-2013
04-02-2021 kl. 16:23
Altså en mink skandale koster 19 milliarder, og så er der tabt indtægter både til folket, virksomheder og skattemyndigheder årligt fremover.
Ringe koordinering af vejarbejder koster sikkert også et par milliarder om året. Hvor den ene myndighed lægger ny asfalt, den anden skærer den op og skifter kloak for at lægge ny asfalt og så kommer den 3 og skærer op for at lægge nye fjernvarme rør.
'så er der vejafdelinger i kommunerne der eks opfører nye lyskryds med drejespor til en teknisk skole. Fedt med sikker trafik. Men hvis man kigger på kortet og tæller husstande fra den retning drejesporet kommer fra, så er det ca 100, resten er industri.
Tænker ikke der er specielt mange 18-19 årige der bor og kommer fra lige nøjagtig det område.
Eksempler som dette har jeg måske 5-7 af bare i den kommune jeg bor i.
Men vi holder gang i hjulene, og så kunne vi lige så godt holde gang i dem med opdatering af gamle kobberledninger.
Hvis man antager gennemsnits husstanden er på 3 mennesker, så koster det altså ca 3200, pr hustand om året i 30 år.
Hvad tror du det koster at ryde op efter tankstationer, eller for den sags skyld efter rafinaderiet i Frederiacia/Kalundborg? (der siver lige så stille tyk fed olie ud i lillebælt og i sandet på stranden)
Men det holder vi lige kikkerten for det blinde øje overfor.
Hold forøvrigt plughin hybrider ude af konstellationen, de lader ikke meget mere end en almindelig stikkontakt kan levere kontinuerligt. Det er i bedste fald en stepping stone til rigtig el drift.
Man antage også at elbilejere VIL lade så snart de kommer hjem. Det er bare ikke virkeligheden. Jeg kender personligt ingen elbilsejere, hverken personligt såvel som via fora, der lader ved hjemkomst. De flester har sat ders bil til ladning på tidspunkter som fra kl 23-00-01-02-03. Altså på tidspunkter hvor der nærmest ingen forbrug er i forvejen. Hvor kraftværker i Tyskland stopper møller fordi forbruget er for lavt.
Der stoppes møller for mellem 1,5 og 2 teraWatt om året. Det svarer til 20% af behovet hvis alle biler var eldrevne.
Dette indlæg blev 04-02-2021 16:34 redigeret af dets forfatter.
T i
bruger siden
17-06-2006
04-02-2021 kl. 17:35
Jørgen Eriksen
bruger siden
08-03-2006
skrev:
Spørgsmålet er nok mere om el nettet er klar til den belastning ?
Hvis ikke, koster det enorme summer til udbygning og hvem skal betale, ja godt gættet :-)
https://www.danskenergi.dk/sites/danskenergi.dk/files/media/dokumenter/2019-05/Er_elnettet_klar_til_elbilerne_Analyse_af_effekt-og_investeringsbehov_i_eldistributionsnettet.pdf
Har du læst undersøgelsen? Størstedelen af de omkostningerne rapporten nævner er nødvendige pga. alm. vedligehold/opgradering af elnettet, som de i rapporten nævner, for en stor dels vedkommende er bygget i 70/80'erne.
Omkostningerne til den alm. udbygning udgør 106 mia indtil 2050. Så det er penge der under alle omstændigheder skal bruges, for at sikre et stabilt elnet.
Derudover taler de så om yderligere udbygning pga. elbiler på 21 mia (smart udbygning) 88 mia (max udbygning).
Ved ikke lige hvorfor man ikke skulle vælge den smarte løsning? Der er ikke brug for at dimensionere nettet efter at alle kan oplade biler. på samme tid og der hvor alle skal laver aftensmad etc. Med timeafregning og lavere priser om natten, vil langt de fleste, helt af sig selv, vælge at lade i løbet af natten.
21 mia over de næste 30 år må siges at være et moderat investeringsbehov
J R
bruger siden
13-12-2013
04-02-2021 kl. 20:17
Forøvrigt kan man nøjes med en lader til 3500-4500 og ikke anden investering end et 16/32 A kraftstik.
De ladere til 8-10.000 kr er Clever og EON's løsninger med refussion i deres system. Blandt andet fordi de har nogle højere krav til ledningsføring.
eks
https://www.evchargeking.com/en/e-tap-11kw-mobile-charger-for-tesla?gclid=Cj0KCQiA0-6ABhDMARIsAFVdQv_xcIJASfRTtXHir_7PtOe81-Mf0V11EP8aOLfbtt_sd-FPJVn_2eYaAnA_EALw_wcB
T i
bruger siden
17-06-2006
04-02-2021 kl. 22:06
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
......
Du har højere oppe skrevet, at der er 1.200.000 villaer. Hvis vi alene fokuserer på dem - og at de skulle have en lader, der idag koster fra 8.000kr. (lavt sat), vil de alene skulle investere knapt 10 mia.
Skal alle personbiler skiftes til elbiler, er det knapt 3 mio - dvs. 24 mia - alene for laderne, og så er vi slet ikke begyndt på den bagvedliggende infrastruktur, der er den største omkostning.
Når det er sagt (skrevet), skal vi ikke glemme, at raffinaderier, tankskibe, tankvogne, tankstationer, olieboringer m.m. også skal vedligeholdes og udskiftes løbende - og det er heller ikke gratis - selv om det ikke er så synligt.
De tal der nævnes i undersøgelsen er (som JR er inde på) omkostninger til vedlligehold/opgradering af det offentlige elnet. Det har intet at gøre med om man køber ladere (eller andet elektrisk grej) til sin husstand