Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Højdejustering af xenon-lys

Profil slettet

Profil slettet

04-12-2011 kl. 15:50

Hej Jeg har for nyligt købt en Honda FR-V som har xenon-lygter (originalt). Det er i og for sig rigtig dejligt, for de giver et fantastisk lys - men ulempen er, at mange modkørende "blinker", da de føler sig generet af det skarpe lys. Derfor har jeg en mistanke til, at lygterne er indstillet for højt. I instruktionsbogen kan jeg se, at højden på lyset skulle regulere sig automatisk, og der er da heller ikke en kontakt inde i bilen, hvor man kan gøre dette manuelt. Mit spørgsmål er derfor, om xenon-lygter overhovedet kan være justeret for højt (da de jo skulle være selv-justerende)? Hvis JA - er det så noget man selv kan justere, eller skal bilen på værksted for at få dette klaret? Mvh. Lasse

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

04-12-2011 kl. 16:15

Er det ikke bare fordi folk tror du kører med det lange lys? Xenon er jo meget kraftigere end almindeligt lys, så nok derfor folk laver den fejl. Det narrer nogle gange også mig nemlig :-)

Per Mørch

Per Mørch
bruger siden
08-03-2005

04-12-2011 kl. 17:12

Jeg har oplevet det samme med min Honda Civic som også har Xenon. Jeg er sikker på at det er fordi de modkørende oplever lyset som meget stærkt. Du vil når du kører bag en anden bil se, at dit lyser lyser klart under den forankørendes kabine og altså ikke blænder, du kan også køre ind mod en mur og klart se hvor højt dit lys lyser. Min pointe er at det meget dyre anlæg, der justerer dit lys op og ned virker, men at modkørende tror de bliver blændet fordi de ser et skarpt lys, samtidig er der jo noget med at ens øjne bliver draget af det stærke lys og man skal vende øjnene væk fra det, det glemmer folk. Jeg er utroligt glad for det fine lys Xenon giver.
Venlig hilsen
Per

Morten Nøhr

Morten Nøhr
bruger siden
24-03-2004

04-12-2011 kl. 17:57

jo dinne lygter kan justeres ud på lygten evt på værksted de har jo et måle udstyr

det er det samme som almideligt lys . aut er kun når svigermor kommer ind bag i så justere de ned aut. ;)

morten

Profil slettet

Profil slettet

04-12-2011 kl. 20:02

Har lige fulgt Pers råd, og målt lyset op af muren. Når jeg stiller mig på anhængertrækket, lyser bilen en smule højere, men straks justerer den ned (kan også høre en elmotor summe). Når jeg hopper ned af anhængertrækket lyser den lidt højere, for straks at sænke lyset en smule. Så "niveau-reguleringen" fungerer heldigvis... Så er spørgsmålet bare, om "niveauet" generelt er for højt, og det får jeg så et værksted til at tjekke.

Men jeg har stillet mig 50 meter foran bilen - og ja - den har et skarpt lys - dog ikke så skarpt, at jeg selv ville være én af dem som blinker - men sådan er vi jo så forskellige :-) og det er et irritationsmoment, at der er relativt mange som blinker efter mig, så nu bliver det tjekket/justeret på et værksted.

Men mange tak for input!

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

04-12-2011 kl. 21:36

Xenon er et god lyskilde. man kan jo få forskellige pære modeller, blå/ less blue/hvid.

Profil slettet

Profil slettet

06-12-2011 kl. 18:09

Og i går blev lygterne justeret ned på Hondaen - de stod for højt. Så jeg formoder problemet er løst. Så på gensyn derude :-)