Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Høj tomgang VW Polo 1,6 tdi bmt

Jonas Michael Ramussen

Jonas Michael Ramussen
bruger siden
24-07-2017

02-02-2018 kl. 09:42

Hej forum,

jeg har en polo 1,6 tdi bmt som opfører sig mærkeligt i tomgang. Når bilen startes har den en tomgang på ca. 750 omdr. og efter et par sekunder stiger omdr. til ca. 1000. samtidig med at bilen befinder sig i dette “mode”, hakker og hoster den helt vildt ved 1500-2000 omdrejninger og halv gasgivning. og samtidig med at der begynder at lugte helt vildt af diesel i kabinen. Hvis jeg slukker bilen og tænder igen, går den igen til det normale stadie for en kort periode hvorefter det samme sker. Når bilen ændrer sin tomgang hører man en lille switch i instrumentbrættet som slår til.

Det skal siges at bilen gør det uanset om den er driftsvarm eller ej (efter 50 km med høj fart på motorvej) keg har også tjekket at EGR-ventilen og partikelfilteret er ok.

Nogle som har oplevet det samme i denne VAG-motor, eller evt en 1,2 Tdi?

Link til video af dette: <span>http://www.youtube.com/watch?v=Q-oBIiYa_6s</span>;

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

René Hvelplund

René Hvelplund
bruger siden
26-07-2011

10-02-2018 kl. 14:20

Det virker som om, at den prøver og få en regeneration af dieselpartikelfilteret igang. Hvis der ikke ligger nogen fejlkoder på bilen, hvordan ser det så ud med fyldningsgraden i dieselpartikelfilteret? Det kunne være et sted og starte.



Det er ikke unormalt, at nogen af VW motorene lugter meget slemt(også ind i kabinen), når de regenere dieselpartikelfilteret. Selvfølgelig er der tilfælde, hvor det kan være grundet utætheder ved udstødningssystemet. Men har hørt før, og oplevet selv at bilen kan lugte en del ved regenering.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Kjeld S

Kjeld S
bruger siden
20-06-2013

10-02-2018 kl. 18:30

Ud på 15 kilometer i 3, med 3500-4000 rpm. og se om det ikke hjælper, som René er inde på, er det nok noget regenerering 🤔 ihvertfald et forsøg værd, inden værkstedet 💰💰

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jonas Michael Ramussen

Jonas Michael Ramussen
bruger siden
24-07-2017

11-02-2018 kl. 10:39

Det som du beskriver kjeld er forsøgt en masse gange. Det hjælper ikke. Den viser heller ikke fejl ifht regenerering af partikelfilter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Kjeld S

Kjeld S
bruger siden
20-06-2013

11-02-2018 kl. 11:12

Ok, kunne jo være et forsøg værd ellers, mange problemer skyldes for “pæn” kørsel, jeg har kørt liv i flere motorer gennem tiden, gamle mænd mener der er pineri, men en motor, skal altså op og ringe engang imellem 😜😂
Du må en tur på værksted 🤨

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

René Hvelplund

René Hvelplund
bruger siden
26-07-2011

11-02-2018 kl. 12:52

Det er et fint forslag, hvis der havde været tale om problemer med regeneration af dieselpartikelfilteret, at kører en længere tur med højere omdr.tal. Dog vil et omdr.tal på ca. 2-2300 omdr. være tilstrækkeligt. Det er oftes indefor det værdi område, det skal ligge ekempelvis ved en stillestående tvungen regeneration. Så alt over det, ville ikke gøre nogen ydeligere forskel.



Og korrekt - normaltvis starter bilens automatiske regeneration, også selvom du holder i tomgang. Oftes små 200 omdr over almindelig tomgang. (1000-1100 omdr)

Det kunne stadig være interessant og vide, om fyldningsgraden i dieselpartikelfilteret er inde for et korrekt område. Derudover sikre at hele udstødningsystemet er tæt(især dieselpartikelfilteret). Anden mulighed, kunne være at kontrollere værdierne for differencetrykket. Hvis de ligger unormalt, vil det også kunne fremprovokere underlige starter af regenerationen. Eller ingen start, for den sags skyld.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg