Bilbasen Forum
Fartpilot og bremsepedal
sp Spanggaard
bruger siden
05-03-2007
08-01-2015 kl. 13:02
Er vi virkelig så dumme og hensynsløse?
Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008
08-01-2015 kl. 15:06
sp Spanggaard
bruger siden
05-03-2007
skrev:
Jeg har længe undret mig over alle de rystende usikre - nærmest neurotiske - bilister, der bremser uden grund på motorvejen, men så fik jeg fortalt, at nogle bilister vælger at afbryde fartpiloten med bremsepedalen i stedet for kontakten på/ved rattet?
Hvis du bliver nervøs over et blink fra et bremselys, så kører du for tæt.
J R
bruger siden
13-12-2013
08-01-2015 kl. 19:58
Bruger altid et lille dap på bremsen til at slå fartpilot fra.
Dog er jeg med alderen blevet lidt mere fornuftig og gider ikke tæske afsted med 145 mere. (ok det sker sgu stadig den får klø bigtime)
Hvis man lister afsted med120-125så afvikler trafikken sig foran dig,og du vil ikke være så skide stresset afallefjolserne der kun kan holde130 i overhalingsbanen.
Når der så dukker en lastbil op,så kigger jeg i sidespejlet,og ser hvordan trafikken glider. KAnjeg smutte ud uden at accelerer og uden at genere bagfrakommende, så gør gør jeg det.
Er der trafik som kører stærkerepå vej,så vælger jeg enten dap på bremsen og vent, eller trædpå sømmet til 140-150, det går forholdsvis hurtigt, og så trækker jeg ind direkte efter lastbil, og slipper speederen. Så fortsætter slæden med 120.
Hvor det så stadig irritere mig hvis man man bliver fanget bag en lastbil, fordi sneglen i ydersporet ikke fatter han/hun skal forbi. Men ligger og snegler sig forbi i ydersporet.Er dernoget mere ubehageligt end at have en siddende på venstre bagskærm over flere km.
Hvorfor sker det så.Jo fordi der stadig er mange der ikke tørgive slip på kontrollen af bilen og bruger fratpilot. Så kører de op og ned i fart. Sjovt nok så kan man se det hvis du sætter din pilot til 125, så bliver du overhalet af Susanne. Og 2 km senere så kører susanne 115, og du overhaler hende med de sædvanlige 125. Det kan sagtens lade sig gøre 5-6 gange fra Århus til Aalborg.
Thomas Dahl
bruger siden
06-01-2004
08-01-2015 kl. 21:31
sp Spanggaard
bruger siden
05-03-2007
skrev:
Jeg har længe undret mig over alle de rystende usikre - nærmest neurotiske - bilister, der bremser uden grund på motorvejen, men så fik jeg fortalt, at nogle bilister vælger at afbryde fartpiloten med bremsepedalen i stedet for kontakten på/ved rattet?
Nu er det jo ikke i alle bilmærker man kan slå fartpiloten fra på kontaktarmen. Men så kunne man selvfølgelig vælge at afbryde den med et dap på koblingen, som jeg altid selv gør.
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
08-01-2015 kl. 21:53
Hilsen Lars