Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Er der garanti på et partikelfilter?

Per Woodrow

Per Woodrow
bruger siden
24-04-2006

11-04-2013 kl. 23:37

Jeg kører i en Peugeot 206+ HDi, 11/2011, og den har kørt 93000 km. I dag dukkede der en fejlmeddelelse op i displayet hvor der stod " UNBLOCK DIESEL FILTER". Jeg ringede under kørslen (ja, med håndfrit sæt!) til Peugeot i Kastrup, som lukkede mig ind på værkstedet med kort varsel - fin service! Mekanikeren undersøgte bilen, men kunne på grund af tidmangel kun nulstille fejlkoden. Han fortalte at bilen regenerer ofte under kørsel, ca. for hver 4-500 km. og at hvis den ikke gjorde det, kunne værkstedet lave en forceret regenerering. Hvis det ikke hjælper, skal filteret skiftes. Mit spørgsmål er nu: er der garanti på partikelfiltre, eller er der sliddele som man selv betaler for? Jeg synes at det er meget tidligt at filteret skal stå af, men har ikke tidligere haft dieselbil med partikelfilter. Mvh Per

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

12-04-2013 kl. 09:26

Ja, det er tilsyneladende ikke fordi den har kørt for mange korte ture med det km-tal. Hvordan er dit kørselsmønster?

Værkstedet kan hive en masse data ud af bilens computer via deres tester, så måske de kan se om der er noget mistænkeligt ved fx. regenerings-cyklus m.m.

Ved ikke om partikelfilter er dækket af garantien, men filteret burde ikke volde problemer på nuværende tidspunkt.

Hvis det nu skal skiftes, og hvis du selv skal betale er det bare ekstra vigtigt at værkstedet gør en indsats for at finde ud af hvorfor det laver ballade allerede nu, så du ikke bare står med en utidig udskiftning igen senere.

FDM skrev for nylig om et firma, som renser partikelfiltre som alternativ til udskiftning (bare nu hvis det skulle komme dertil)

MEN lad os nu se hvad værkstedet siger i første omgang :-)

Per Woodrow

Per Woodrow
bruger siden
24-04-2006

12-04-2013 kl. 10:46

Jeg mener heller ikke at filteret skulle give problemer allerede, men efter ca. 30 km gik motoren igen på nødprogram med samme fejlkode.

Nu kommer bilen på værksted mandag, og så ser vi hvad det bringer.

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

12-04-2013 kl. 10:55

Vil da mene at et filter der allerede giver problemer på en bil der kun er halvandet år gammel må have en fejl/ringe holdbarhed.
Så hvis ikke Peugeot dækker den ville jeg kontakte FDM og/eller andre forbrugerorganisationer for at få råd og vejledning, mht. at klage.

Per Woodrow

Per Woodrow
bruger siden
24-04-2006

12-04-2013 kl. 11:09

Ja, men jeg vil lade Peugeot komme med et udspil først; de skal jo have muligheden. Og det kan jo også være at den "forcerede regeneration" hjælper :)

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

12-04-2013 kl. 11:37

Bilen er jo stadig dækket af fabriksgarantien, og som jeg ser det er et partikelfilter ikke umiddelbart en sliddel.

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

12-04-2013 kl. 12:11

Per Nielsen skrev:
Ja, men jeg vil lade Peugeot komme med et udspil først; de skal jo have muligheden. Og det kan jo også være at den "forcerede regeneration" hjælper :)

Det er rigtigt. Som jeg skriver er det jo også kun hvis Peu ikke dækker at jeg ville gå videre med sagen.
Der er jo ingen grund til at ringe til brandvæsnet inden der er gået ild i noget....

Ps.
Under alle omstændigheder ville jeg nu være lidt insisterende i forhold til at finde ud af hvad problemet er.
"Lige om lidt" er garantien jo udløbet og så kunne det jo godt være lidt tungere at arbejde med, så problemet skulle helst løses nu (der er godt nok 2 års reklamationsret på rep. men alligevel).

Per Woodrow

Per Woodrow
bruger siden
24-04-2006

15-04-2013 kl. 16:42

Problemet er løst!

Det viser sig at den ventil der sidder i beholderen som frigiver stoffet der skal rense partikelfilteret ikke virkede. Og nu har Peugeot Kastrup løst det ved at regenere filteret nogle gange, og vækket "snaskventilen".

Hvis bøvlet kommer tilbage, kan jeg kontakte værkstedet straks. Og det vil jeg jo gøre, hvis det bliver nødvendigt. Men mange tak for tålmodig og kompetent service hos Peugeot Kastrup.