Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Defekt/utæt køler - mekanikerens gamle råd.

Joakim S

Joakim S
bruger siden
15-04-2013

29-10-2015 kl. 19:28

Jeg fik for en uges tid siden et råd af en god ven, som jeg hermed gerne vil give videre, da jeg kan indestå for, at dette virker.

Situationen var den, at min kun 43 år gamle Mercedes var begyndt at bruge vand. Dette kan skyldes tre ting: defekt toppakning, utæt slange eller utæt/defekt køler.

Toppakningen var ikke defekt og det efterlader jo to muligheder. Iver, som min ven hedder, henviste til, at jeg skulle prøve at købe et brev stødt ingefær og komme dette i køleren, når bilen var blevet varm og så køre en tur herefter. Så ville ingefæren "finde hullerne" og lægge sig heri.

Og ganske rigtigt. Nu har jeg kørt 500 km siden påfyldning af ingefær og bilen bruger ikke en dråbe vand. Så nu er den og jeg klar til de næste 43 år.

Eksperimentet koster ca. 8 kr. og kan ikke ødelægge noget. Så bruger din bil vand, kan jeg kun anbefale at afprøve dette råd.

Hav en god aften!

MVH

Joakim

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Joakim S

Joakim S
bruger siden
15-04-2013

30-10-2015 kl. 13:39

K S

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Det ødelægger muligvis ikke noget på en 43 år gammel motor, men moderne motorer er bygget med mindre tolerancer, der ikke er egnet til den slags eksperimenter, så jeg ville absolut ikke teste det på en moderne bil.

Hvis det blokerer en termostat, ødelægger vandpumpen eller tilstopper et forkert sted, kan det blive dyrt.

Ja, det er jo ikke meningen at skaffe folk problemer. Tror du at 8-10 gram "pulver" kan forårsage skade?

Tjah, gutten som gav mig fidusen, havde brugt det på sin bil, som er 10 år gammel, men du har nok ret i, at moderne motorer er mere sårbare!

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg