Bilbasen Forum
2009 mazda 6, Partikelfilter problem
Matias Brunbakke
bruger siden
03-02-2010
18-09-2011 kl. 21:26
Dette indlæg blev 18-09-2011 21:28 redigeret af dets forfatter.
Ferdinand .
bruger siden
15-01-2006
18-09-2011 kl. 23:07
I tilfælde af en eventuel reklamationssag bør det afklares hvad der er galt så derfor skal I ikke køre videre i bilen uden at have besøgt et værksted først...
Matias Brunbakke
bruger siden
03-02-2010
19-09-2011 kl. 12:55
Profil slettet
22-10-2011 kl. 11:51
Profil slettet
05-11-2011 kl. 10:52
Oliefortyndingen på biler med DPF.
Det sker på følgende måde:
DPF "forlanger" rensning og motorstyringen leverer en såkaldt efterindsprøjtning. Dysen sprøjter en smule diesel ind i cylinderen i udstødningstakten, og det meste fordamper og fortsætter sammen med udstødningen ned i DPF, hvor temperaturen derfor stiger, og soden der er ophobet antændes. Desværre er bivirkningen at en smule af brændstoffet afsættes på cylindervæggen og ender i bundkarret sammen med smøreolien. Når man kører lange ture bliver såvel motoren som olien så varm, at meget af brændstoffet i smøreolien fordamper, og det udgør ikke noget problem.
Mange korte ture:
Når DPF "forlanger" rensning sker det må samme måde som ovenfor anført, men rensningen bliver ikke gjort færdig, og ved næste start begynder det hele forfra, så man næsten kører og renser hele tiden. Motoren kan ikke følge med til fordøje alt det brændstof som ender i smøreolien, og derved stiger oliestanden på motoren. DPF lampen blinker. Olienpinden er ligeledes indrettet således at der er et øvre mærke over FULL, der hedder X.. Olien skal skiftes ved 20000 km eller 12 måneder, medmindre der er for "meget" diesel i olien.
Alt i alt et godt system, der fungerer meget godt og har gjort det siden de først mazda 6 diesel i 2003-4-5 stykker...
Håber det gav lidt klarhed.
Klaus
Serg H
bruger siden
27-11-2004
10-11-2011 kl. 19:06
Profil slettet
11-11-2011 kl. 10:26
Serg Handberg skrev:
alt som hedder katalisator, partikelfilter osv skal skæres væk! Der er ingen forskel for miljøet!!!
Jeg var for 5 år siden til et stort træf for gamle amerikanerbiler i Sverige. Fede biler, men pyyh, hvor var luften tyk. Jeg ønsker mig i hvert fald IKKE tilbage til tiden før katalysatoren....!
Finn Frederiksen
bruger siden
22-04-2008
09-05-2015 kl. 08:27
lige en opfølgning på diskussionen om DPF lampe med mine problemer med blinkende/lysende DPF lampe:
Jeg købte min 2008 Mazda 6 (GH) 2.0 diesel som brugt. Den havde kørt 70.000 km på 5 år, det var ikke meget, men nok også grund til mine problemer.
Efter få tusinde kilometer begyndte DPF lampen at lyse. Mazda forhandleren skiftede olie og så gik det helt godt nogle få tusinde km. Endnu en gang olieskift, og så gik det godt længe.
Jeg overholder normalt service intervallerne, men på en tur til Tyskland begyndte DPF lampen at blinke. Jeg fik fat i en tysk Mazda forhandler, som sagde at DPF lampen også bruges til at informere om tid for service - og det var tid. Jeg fik lavet service hos forhandleren i Tyskland (ca. halv pris af service i DK).
Bilen har nu rundet 160.000 km og nu kom fejlene først med blinkende DPF lampe efterfulgt af konstant lysende lampe. Værkstedet kunne ikke umiddelbart ud af fejlkode P2463 se hvad fejlen var. Jeg skulle på en længere tur til Tyskland, så partikelfilteret blev skiftet. Oliestanden var under under max.
Efter ca. 2000 km begyndte DPF lampen at lyse konstant (forsøgte den at regenerere??), men efter 20 km slukkede den.
1000 km mere DPF lampen lyser konstant, + 70 km og den blinker og endelige lyser motorkontrol lampen også og bilen går i "safe mode".
På værksted igen: Fejlkoder P2458 og P2463 og de kan ikke nulstilles. Oliestand nogle mm over max. mærket.
Differenstryksensoren blev gravet frem (sidder under batterikassen) og der kunne konstateres let misfarvning (korrosion) på nogle af kontakterne i et af stikkene. Det blev reset og fik noget kontakt fedt. Fejlene kunne nu nulstilles og sensoren ser ud til at virke. Trykket over partikelfilteret blev i tomgang udlæst til ca. 5 mbar (flutuerer mellem 0 og 9 mbar), og ved 3000 omdr. er trykket max. 58 mbar.
Ved nogen om det er OK? Hvor stor trykforskel skal der til for at udløse en regenerering?
Jeg kan se at brændstofforbruget nogle gange er højere end forventet (f.eks. 7.5 l/100km mod forventet 5.5 l/100km). Er det når der er en regenerering igang?
PS: Bilen bruges udelukkende til lange ture - dels på arbejde 2 x 120 km og dels til længere ture i Tyskland. Og det meste af kørslen er på motorvej.
PPS: Jeg havde længe haft problem med at det rykkede i bilen, når jeg gav gas - især efter kørsel ned ad bakke og så skulle give gas op ad den næste. Det problem forsvandt helt ved udskiftningen af partikelfilteret.
Hilsen
Finn
Finn Frederiksen
bruger siden
22-04-2008
06-09-2015 kl. 12:19
jeg har aldrig fundet den rigtige værdi for trykforskellen :-(
For at fortsætte historien:
- Filteret blev regenereret, men allerede efter 200 km motorvejskørsel lyste DPF lampen konstant og slukkede efter ca. 20 km kørsel. Jeg har efter et par tusinde kilometer ikke haft flere fejl.
- Jeg har haft fat i Mazda Danmark, som mente mine problemer skyldtes fejl i dyser og/eller EGR ventil. I følge Mazda Danmark så kan DPF fejl kun udløses af differenstryksensoren, så der er een eller anden grad af tilsodning af partikelfiltret.
- Endnu engang på værksted. Regenerering, check af dyser (de var OK), EGR ventil gik trægt og den og indsugningen blev renset.
... så prøver vi herfra (bilen har i skrivende stund kørt 174.000 km).
PS: Jeg faldt forøvrigt over dette:
https://euroesi.mazda.co.jp/esicont/eu_eng/mazda3/20060311105619/html/id0103f1805100.html
PPS: Men min konklusion efter alt detter er: Køb aldrig en dieselbil med partikelfilter, der er over 4 år, og med en ny bil kan forventes problemer mellem 100.000 og 150.000 km. Min næste bil vil helt sikkert blive en benzin'er.
Mvh
Finn
Finn Frederiksen
bruger siden
22-04-2008
28-10-2015 kl. 20:50
Der var ved 180.000 km eftersyn ingen fejlmeldinger gemte ved udlæsning af data.
Hilsen
Finn
Esben Fris
bruger siden
16-09-2007
18-01-2022 kl. 20:47
Finn Frederiksen
bruger siden
22-04-2008
Esben Fris
bruger siden
16-09-2007
19-01-2022 kl. 05:55
Finn Frederiksen
bruger siden
22-04-2008
skrev:
Jeg solgte bilen. Den blev bare ved og ved med DPF fejl.
Ok. Tak for svar.