Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

2009 mazda 6, Partikelfilter problem

Matias Brunbakke

Matias Brunbakke
bruger siden
03-02-2010

18-09-2011 kl. 21:26

Hej allesammen. Vi var i dag på vej hjem fra jylland (bor i nordsjælland), da vi skulle ind og tanke. Da vi skulle køre igen, sagde bilen at der var problemmer med partikkelfilteret, og at vi skulle køre på værksted hurtigts mulig. Vi valgte dog at køre hele vejen hjem, og ud over at lampen til partikelfiltert blinkede, så kørte den helt fint. Bilen er en mazda 6 fra 2009, 2,0 diesel, vi har haft den siden December 2010, og den har nu kørt 25.000 km. hvad kan der være galt? Er det ikke alt for tidligt for filtert at være fyldt? Bilen køre fra Hillerød til københavn hver dag, det tager ca. 40 min, så det burde ikke være fordi at den ikke bliver kørt varm.

Dette indlæg blev 18-09-2011 21:28 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Ferdinand .

Ferdinand .
bruger siden
15-01-2006

18-09-2011 kl. 23:07

Søg værksted hurtigst muligt!

I tilfælde af en eventuel reklamationssag bør det afklares hvad der er galt så derfor skal I ikke køre videre i bilen uden at have besøgt et værksted først...

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Matias Brunbakke

Matias Brunbakke
bruger siden
03-02-2010

19-09-2011 kl. 12:55

Har Haft snakket med den lokale Mazda forhandler, de siger at det er olien i filtert der skal skiftes.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

22-10-2011 kl. 11:51

Det er bare en indikator for at der skal skiftes olie. Og derfor regenerer partikelfilteret ikke. Sådan en Mazda sender diesel i motorolien for at hæve temperaturen, og når den har gjort til det tilstrækkelig mange gange, så stiger motorolie niveauet. Og så melder den fejl, for ikke at udsætte motoren, for en for stor mængden motorolien. Så et olieskift, og den kører igen...

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

05-11-2011 kl. 10:52

Prøver at gøre det lidt simpelt.

Oliefortyndingen på biler med DPF.

Det sker på følgende måde:

DPF "forlanger" rensning og motorstyringen leverer en såkaldt efterindsprøjtning. Dysen sprøjter en smule diesel ind i cylinderen i udstødningstakten, og det meste fordamper og fortsætter sammen med udstødningen ned i DPF, hvor temperaturen derfor stiger, og soden der er ophobet antændes. Desværre er bivirkningen at en smule af brændstoffet afsættes på cylindervæggen og ender i bundkarret sammen med smøreolien. Når man kører lange ture bliver såvel motoren som olien så varm, at meget af brændstoffet i smøreolien fordamper, og det udgør ikke noget problem.

Mange korte ture:
Når DPF "forlanger" rensning sker det må samme måde som ovenfor anført, men rensningen bliver ikke gjort færdig, og ved næste start begynder det hele forfra, så man næsten kører og renser hele tiden. Motoren kan ikke følge med til fordøje alt det brændstof som ender i smøreolien, og derved stiger oliestanden på motoren. DPF lampen blinker. Olienpinden er ligeledes indrettet således at der er et øvre mærke over FULL, der hedder X.. Olien skal skiftes ved 20000 km eller 12 måneder, medmindre der er for "meget" diesel i olien.

Alt i alt et godt system, der fungerer meget godt og har gjort det siden de først mazda 6 diesel i 2003-4-5 stykker...

Håber det gav lidt klarhed.

Klaus

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Serg H

Serg H
bruger siden
27-11-2004

10-11-2011 kl. 19:06

alt som hedder katalisator, partikelfilter osv skal skæres væk! Der er ingen forskel for miljøet!!!

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

11-11-2011 kl. 10:26

Serg Handberg skrev:
alt som hedder katalisator, partikelfilter osv skal skæres væk! Der er ingen forskel for miljøet!!!

Jeg var for 5 år siden til et stort træf for gamle amerikanerbiler i Sverige. Fede biler, men pyyh, hvor var luften tyk. Jeg ønsker mig i hvert fald IKKE tilbage til tiden før katalysatoren....!

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Finn Frederiksen

Finn Frederiksen
bruger siden
22-04-2008

09-05-2015 kl. 08:27

Hej,
lige en opfølgning på diskussionen om DPF lampe med mine problemer med blinkende/lysende DPF lampe:

Jeg købte min 2008 Mazda 6 (GH) 2.0 diesel som brugt. Den havde kørt 70.000 km på 5 år, det var ikke meget, men nok også grund til mine problemer.

Efter få tusinde kilometer begyndte DPF lampen at lyse. Mazda forhandleren skiftede olie og så gik det helt godt nogle få tusinde km. Endnu en gang olieskift, og så gik det godt længe.

Jeg overholder normalt service intervallerne, men på en tur til Tyskland begyndte DPF lampen at blinke. Jeg fik fat i en tysk Mazda forhandler, som sagde at DPF lampen også bruges til at informere om tid for service - og det var tid. Jeg fik lavet service hos forhandleren i Tyskland (ca. halv pris af service i DK).

Bilen har nu rundet 160.000 km og nu kom fejlene først med blinkende DPF lampe efterfulgt af konstant lysende lampe. Værkstedet kunne ikke umiddelbart ud af fejlkode P2463 se hvad fejlen var. Jeg skulle på en længere tur til Tyskland, så partikelfilteret blev skiftet. Oliestanden var under under max.

Efter ca. 2000 km begyndte DPF lampen at lyse konstant (forsøgte den at regenerere??), men efter 20 km slukkede den.

1000 km mere DPF lampen lyser konstant, + 70 km og den blinker og endelige lyser motorkontrol lampen også og bilen går i "safe mode".
På værksted igen: Fejlkoder P2458 og P2463 og de kan ikke nulstilles. Oliestand nogle mm over max. mærket.
Differenstryksensoren blev gravet frem (sidder under batterikassen) og der kunne konstateres let misfarvning (korrosion) på nogle af kontakterne i et af stikkene. Det blev reset og fik noget kontakt fedt. Fejlene kunne nu nulstilles og sensoren ser ud til at virke. Trykket over partikelfilteret blev i tomgang udlæst til ca. 5 mbar (flutuerer mellem 0 og 9 mbar), og ved 3000 omdr. er trykket max. 58 mbar.

Ved nogen om det er OK? Hvor stor trykforskel skal der til for at udløse en regenerering?
Jeg kan se at brændstofforbruget nogle gange er højere end forventet (f.eks. 7.5 l/100km mod forventet 5.5 l/100km). Er det når der er en regenerering igang?

PS: Bilen bruges udelukkende til lange ture - dels på arbejde 2 x 120 km og dels til længere ture i Tyskland. Og det meste af kørslen er på motorvej.

PPS: Jeg havde længe haft problem med at det rykkede i bilen, når jeg gav gas - især efter kørsel ned ad bakke og så skulle give gas op ad den næste. Det problem forsvandt helt ved udskiftningen af partikelfilteret.

Hilsen
Finn

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Finn Frederiksen

Finn Frederiksen
bruger siden
22-04-2008

06-09-2015 kl. 12:19

Hej,
jeg har aldrig fundet den rigtige værdi for trykforskellen :-(

For at fortsætte historien:
- Filteret blev regenereret, men allerede efter 200 km motorvejskørsel lyste DPF lampen konstant og slukkede efter ca. 20 km kørsel. Jeg har efter et par tusinde kilometer ikke haft flere fejl.
- Jeg har haft fat i Mazda Danmark, som mente mine problemer skyldtes fejl i dyser og/eller EGR ventil. I følge Mazda Danmark så kan DPF fejl kun udløses af differenstryksensoren, så der er een eller anden grad af tilsodning af partikelfiltret.
- Endnu engang på værksted. Regenerering, check af dyser (de var OK), EGR ventil gik trægt og den og indsugningen blev renset.

... så prøver vi herfra (bilen har i skrivende stund kørt 174.000 km).

PS: Jeg faldt forøvrigt over dette:
https://euroesi.mazda.co.jp/esicont/eu_eng/mazda3/20060311105619/html/id0103f1805100.html

PPS: Men min konklusion efter alt detter er: Køb aldrig en dieselbil med partikelfilter, der er over 4 år, og med en ny bil kan forventes problemer mellem 100.000 og 150.000 km. Min næste bil vil helt sikkert blive en benzin'er.

Mvh
Finn

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Finn Frederiksen

Finn Frederiksen
bruger siden
22-04-2008

28-10-2015 kl. 20:50

...lige en opdatering: Bilen har nu kørt 6.000 km uden problemer, så mon ikke synderen denne gang var EGR ventil og en tilsodet indsugning.
Der var ved 180.000 km eftersyn ingen fejlmeldinger gemte ved udlæsning af data.

Hilsen
Finn

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Esben Fris

Esben Fris
bruger siden
16-09-2007

18-01-2022 kl. 20:47

Hej. Ved godt det er en gammel tråd men hvad blev endelig løsningen påproblemet?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Finn Frederiksen

Finn Frederiksen
bruger siden
22-04-2008

18-01-2022 kl. 21:12

Jeg solgte bilen. Den blev bare ved og ved med DPF fejl.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Esben Fris

Esben Fris
bruger siden
16-09-2007

19-01-2022 kl. 05:55

Finn Frederiksen

bruger siden
22-04-2008

skrev:
Jeg solgte bilen. Den blev bare ved og ved med DPF fejl.

Ok. Tak for svar.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg