Bilbasen Forum
Ulovligt xenon - jeres mening?
Profil slettet
18-06-2013 kl. 11:43
Profil slettet
18-06-2013 kl. 13:01
Nick M
bruger siden
06-03-2011
skrev:
* der skal være automatisk regulering af lysets højde
* der skal være lygtevaskere
* lygterne skal være typegodkendt til at have xenonpærer monteret
* det xenonkit man monterer skal være TÜV godkendt
Jo jo, jeg er udemærket klar over reglerne omkring vask, justering og DE-linser. Det gider jeg bare ikke kaste penge efter.
Thomas Dahl
bruger siden
06-01-2004
18-06-2013 kl. 13:07
Rune L bruger siden 14-02-2010 skrev:
Jo jo, jeg er udemærket klar over reglerne omkring vask, justering og DE-linser. Det gider jeg bare ikke kaste penge efter.
Hvis du "ikke gider" at kaste penge efter en lovlig installation, så lad dog være med at montere pærerne - længere er den vel ikke?
Det kunne jo tænkes, at der var en fornuftig årsag til alle de regler, der er omkring xenonlys på biler, fx hensynet til dine medtrafikanter - som du åbenbart gladelig vil pisse på....
Profil slettet
18-06-2013 kl. 16:32
Har jeg søgt råd omkring dets lovlighed? Nej, det er jeg da klar over. Men i overholder måske færdselsloven og reglerne 110%? Så fej for egen dør.
Jeg spørger om hvordan risikoen for at blænde kan mindskes.
Profil slettet
18-06-2013 kl. 17:02
Rune L
bruger siden
14-02-2010
skrev:
Hold da op en flok gamle nisser der er herinde. Kittet er købt, og ryger i uanset hvad. Og tågelygterne bliver hvor de er.
Har jeg søgt råd omkring dets lovlighed? Nej, det er jeg da klar over. Men i overholder måske færdselsloven og reglerne 110%? Så fej for egen dør.
Jeg spørger om hvordan risikoen for at blænde kan mindskes.
Det er muligt at vi er gamle nisser, men du er er da en klovn af format. Du vægter din bils udseende over hensynet til dine medtrafikanter, flot flot.. Med den attitude håber jeg inderligt at du får en bøde hver evigt eneste gang du er ude og se smart ud med dit ulovlige xenonlys..
At henvise til at andre også bryder loven er en slap undskyldning. Du synes ulovlige og blændende xenon-kits ser smart ud? Fint, jeg synes konstant langt lys og tændt tågebaglygte ser skide smart ud, er det bedre?
Dette indlæg blev 18-06-2013 17:02 redigeret af dets forfatter.
Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008
18-06-2013 kl. 17:06
Men for at besvare dit spørgsmål, så er der ikke meget andet for, end at montere det så det sidder rigtigt, få stillet lygterne og så evt. stille lygterne ned med kontakten inde i kabinen. Du kan evt. få nogen til at sidde i en bil foran, så de kan fortælle om det blænder for meget.
Profil slettet
18-06-2013 kl. 17:54
Profil slettet
18-06-2013 kl. 18:29
Rune L
bruger siden
14-02-2010
skrev:
Det er da til at brække sig over hvor hellige folk er - kittet kommer i uanset jeres latterlige nedgøren. I må endelige huske den bløde hat næste gang i skal ud og lulle på søndagstur......
Haha, tag dog en tudekiks dit pattebarn.. Smut over på Bilgalleri, der passer du nok bedre ind i målgruppen..
H P
bruger siden
06-01-2004
18-06-2013 kl. 20:56
Skæg tråd, når man læser dine øvrige indlæg med kommentarer og gode råd, så kan du godt nok have skarpe meninger om hvad der er skidt og hvad der er kanel, men når du så selv så tuder du når folk giver deres mening, dette på trods af du rent faktisk opfordrer til det, så kan min respekt være på et meget lille sted.
Profil slettet
18-06-2013 kl. 22:33
Jeg ville ikke sætte det på, både fordi det er ulovligt men mest af alt fordi din bil ligner noget som er i et T-Hansen katalog ;-)
Mvh
Mads A.
www.e-bil.dk
Profil slettet
19-06-2013 kl. 13:31
Profil slettet
19-06-2013 kl. 16:25
Profil slettet
19-06-2013 kl. 16:45
T S
bruger siden
15-04-2012
skrev:
Det er lidt svært at diskutere med dig, når du ikke har prøvet det....(ikke for at fornærme dig)
Fjernlyset var efter min mening også af en helt anden kaliber...(Både fjern og nærlys var xenon). Men når man køre steder hvor der ikke er belysning på vejene og det bare er kulsort så er det efter min mening bare bedre sikkerhed. Hvis man kører i f.eks. storkøbenhavn mener jeg det er overflødigt....
Præcis - du har fanget min pointe. Det giver meget bedre lys, og specielt de små veje jeg er tvunget til at køre på, på alle timer af døgnet, så er det altså noget af en forbedring - uagtet hvad gamle nisser og Renault-fanboys mener.
Profil slettet
19-06-2013 kl. 17:33
men hvis det er så vigtigt for dig, så køb dog et org. sæt, nogle køber store anlæg og alufælge til deres biler, så kan du vel også købe et Xenon sæt?.
Joakim S
bruger siden
15-04-2013
19-06-2013 kl. 18:16
mads Andersen
bruger siden
06-04-2005
skrev:
Er det mig du kalder Renault-fanboy?
men hvis det er så vigtigt for dig, så køb dog et org. sæt, nogle køber store anlæg og alufælge til deres biler, så kan du vel også købe et Xenon sæt?.
Hej Rune
Du er i din gode ret til at være uenig med andre brugere på dette medie, men stop venligst med øgenavnene. Det er upassende og skaber en dårlig stemning!
MVH Joakim
Profil slettet
19-06-2013 kl. 19:16
mads Andersen
bruger siden
06-04-2005
skrev:
Er det mig du kalder Renault-fanboy?
Det er der nok ikke penge til.
De fleste er gået til at tune hans fine E30´er...
T i
bruger siden
17-06-2006
19-06-2013 kl. 21:26
Rune L
bruger siden
14-02-2010
skrev:
Præcis - du har fanget min pointe. Det giver meget bedre lys, og specielt de små veje jeg er tvunget til at køre på, på alle timer af døgnet, så er det altså noget af en forbedring - uagtet hvad gamle nisser og Renault-fanboys mener.
Korrekt monteret (realistisk set fabriksmonteret) kvalitets Xenonlygter giver en forbedring (dog nogen gange ikke særlig stor)
Men et T-Hansen produkt kan sagtens give et ringere resultat (det giver ofte meget lys, men spreder det overalt så du dels blænder dine medtrafikanter og dels ikke får nytte af det selv.
Du burde snarere forsøge dig med et sæt kvalitetspærer der giver mere lys.....
Profil slettet
19-06-2013 kl. 22:07
Rune L
bruger siden
14-02-2010
skrev:
Pointen er netop at det ikke giver bedre lys, det eneste du realistisk set opnår er at blænde andre unødigt med dit "xenon"-kit; men jeg har nu også på fornemmelsen at du egentlig mest vil have THansen-kittet på for at se smart ud i din Fiesta..
Hvis du vil have opbakning til dit brian-projekt må du hellere smutte på Bilgalleri, der passer din omgangstone også meget bedre ind ;-)
Profil slettet
19-06-2013 kl. 22:54
Rasmus Hougaard
bruger siden
13-03-2011
skrev:
Det er der nok ikke penge til.
De fleste er gået til at tune hans fine E30´er...
Tune en E30? Blasfemi! Det er smidt en M50 i og ellers holdt 110% rustfri og OEM/OEM+, samt tief und breit.
Men ja - BilGalleri er nok dette forum langt overlegen. Derinde får man trods alt et svar på det man spørger om, og ikke en flok gamle hatte der bliver voldsomt fornærmet når sproget ikke er som "i de gode gamle dage".
Kittet er i dag monteret, og den korte tur jeg har trillet har vist en MEGET bedre oplyst vej, og virkelig komfortabelt. Og af de små 150 modkørende jeg mødte, blinkede ikke én eneste.
Profil slettet
19-06-2013 kl. 23:08
K S
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Så håber jeg bare, at du snart bliver sendt til syn - og indkasserer en klækkelig bøde - for begge biler!
Du fik svar på dit spørgsmål - du kunne bare ikke lide svaret.
Kom igen når/hvis du bliver voksen og evt. får en smule forstand og dropper egoismen. I mellemtiden kan du så hygge dig på Briangalleriet.
Øhh, hvorfor skulle min E30 indkaldes til syn? Den er godkendt til at blive ilagt en M50, og der skal ikke engang svares afgift. Så kom igen når du har dine facts på plads. Den er både synet og godkendt flere gange med den motorbygning, det er foretaget af Danmarks største BMW-entusiast.
Jamen du må hilse hvis vi krydser veje i trafikken - så kan du få 6000k lige i skærmen.......
Profil slettet
19-06-2013 kl. 23:30
Rune L
bruger siden
14-02-2010
skrev:
Øhh, hvorfor skulle min E30 indkaldes til syn? Den er godkendt til at blive ilagt en M50, og der skal ikke engang svares afgift. Så kom igen når du har dine facts på plads. Den er både synet og godkendt flere gange med den motorbygning, det er foretaget af Danmarks største BMW-entusiast.
Jamen du må hilse hvis vi krydser veje i trafikken - så kan du få 6000k lige i skærmen.......
6000k lige i skærmen?
Fedt sagt junior..
Og hvorfor skulle det være bedre med en anden motor, end ren tun?
Resultatet blir da nogenlunde ens, og hvis nu du ikke havde kastet alle dine
konfirmationspenge i den gamle E30`er, så havde du måske haft råd til en bil, med et udmærket lys fra fabrikken.
Profil slettet
19-06-2013 kl. 23:54
K S
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Jamen - så har vi jo endnu engang fået bekræftet din adfærd.
Det sjove er så, når du nu skal spille smart og "hård" - og ikke har forstået en brik af det, du udtaler dig om. "K" (jeps - det skal være stort "K" ikke lille) står for "Kelvin" og er et udtryk for farvetemperaturen, men siger intet som helst om lysstyrken.
At din bil er gået igennem syn med en ændring, betyder ikke, at den er lovlig. Har du fået ændringen noteret på registreringsattesten - og orienteret dit forsikringsselskab? I modsat fald er den ikke lovlig.
Ja far, bilen er 100% lovlig. Det er tydeligt at høre du ikke kender værdien af en original og velholdt E30 med de udtalelser du kommer med, eller for den sags skyld viden om bilen i det hele taget, for en i den stand er efterhånden en del penge værd. Og har du kørt med forskellige kelvin? Nok siger det ikke noget om lysstyrke, men lysudbyttet. 4300-5000k som biler med originale sæt kører med giver optimal oplysning af vejen, mens 6000k giver både pænt, hvidt lys, samt god oplysning af vejen.
Men igen - folk er godt nok hellige....
Profil slettet
20-06-2013 kl. 00:07
Og din snak om kelvin kan ikke bruges til en fløjtende fis - du har ikke kørt med de forskellige typer kelvin, og lysudbyttet er vidt forskelligt. Prøv det i praksis, som vi andre har, og så kan vi tale om det. For du aner tydeligvis ikke hvad du taler om. Du mener forhåbentlig ikke seriøst at 12000k oplyser lige så godt som 6000k?
Jamen du er da en helgen - jeg må hellere opføre en stor Renault-statue på Rådhuspladsen til den almægtige K S der aldrig har brugt færdselsloven.
Og igen skræmmer det mig hvor lidt viden du har om biler - hvad Brian-agtigt er der over OEM, stance eller Hellaflush? Og ligegyldig? Jeg kan kun le når det kommer fra ejeren af en Renault - lavmålet inden for automobiler....
Dette indlæg blev 20-06-2013 00:10 redigeret af dets forfatter.
Profil slettet