Bilbasen Forum
Hvorfor er privatleasing blevet så dyrt?
Mikkel Gadmar
bruger siden
20-01-2020
29-01-2023 kl. 10:01
Jeg holder især øje med plug-in hybrider, idet jeg ikke vil købe en sådan pga. de formentlig bliver udkonkurreret af ren el inden for 3-5 år.
Eksempelvis koster en BMW X3 30e M-sport Plus "kun" 760.000 kr. i kontantpris, men som privatleasing koster den 10.795 kr. per måned. Den burde jo kun koste 7.500 kr. per måned.
Og Volvo tilbyder nu slet ikke privatleasing af en Volvo XC60 T6 Recharge som koster fra 670.000 kr. i kontantpris og som i min bog ville være en attraktiv leasingbil, hvis den kostede 6.500 kr. om måneden.
Ved godt renterne er steget, men omvendt er afgifterne jo faldet, så hvorfor er privatleasing priserne steget så meget?
Dette indlæg blev 29-01-2023 10:03 redigeret af dets forfatter.
Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006
29-01-2023 kl. 10:45
Tror dog også nogle selvskaber scorer gevinsten ved at hæve ydelsen og bare giver renten skylden for det - det ved at bla Fleggaard leasing gør og endda hver 3 mnd, så hold jer væk fra dem.
H P
bruger siden
06-01-2004
29-01-2023 kl. 11:50
Mikkel Gadmar
bruger siden
20-01-2020
skrev:
Har igennem de sidste 4-5 år fulgt lidt med i priserne på privatleasing af særligt Volvo og BMW. Det undrer mig derfor, hvorfor priserne efterhånden er kommet langt over tommelfingerreglen om max 10% af nypris i engangsydelse og 1% i månedlig ydelse.
Jeg holder især øje med plug-in hybrider, idet jeg ikke vil købe en sådan pga. de formentlig bliver udkonkurreret af ren el inden for 3-5 år.
Eksempelvis koster en BMW X3 30e M-sport Plus "kun" 760.000 kr. i kontantpris, men som privatleasing koster den 10.795 kr. per måned. Den burde jo kun koste 7.500 kr. per måned.
Og Volvo tilbyder nu slet ikke privatleasing af en Volvo XC60 T6 Recharge som koster fra 670.000 kr. i kontantpris og som i min bog ville være en attraktiv leasingbil, hvis den kostede 6.500 kr. om måneden.
Ved godt renterne er steget, men omvendt er afgifterne jo faldet, så hvorfor er privatleasing priserne steget så meget?
Elementært min kære watson :-)
El-biler og plug-inn hybrider er dyre at lease fordi de er markant dyrere end alm. benzinbiler UDEN afgift, du betaler derimod mindre eller slet ingen reg. afgift.
Når man leaser en bil, betales reg. afgiften på månedsbasis, på den måde behøver man ikke at afskrive på andet en bilens pris uden afgift, derfor er biler med en høj reg. afgift forholdsvist mere attraktive at lease og biler, med lav afgift, som el og hybrid, mindre attraktive at lease.
Mikkel Gadmar
bruger siden
20-01-2020
29-01-2023 kl. 12:31
Det med lavere afgifter gør leasing mindre attraktive versus køb kender jeg godt til fra da jeg selv valgte at betale afgiften fremfor at flexlease pga. bilen var for "billig" i afgift. Men er det virkelig så ekstremt, så det kan betyde leasing er blevet så meget dyrere (op mod 30%) end ved privatkøb?
Hvad med afskrivningerne, kan de meget høje leasingydelser på plug-in-hybrider ikke skyldes, at leasingselskaberne forventer højere afskrivninger på dem end de historisk har set på benzin og diesel biler?
Måske det er bedre at holde øje med re-leasing af letbrugte plug-in hybrider som har kørt som firmabiler i 2022-2024, fordi der er mange som har ændret bilpolitik og så er den første dyre afskrivning taget.
Ja, som det skinner igennem er jeg ikke klar på el endnu. Venter til de kan køre 7-800 km på en opladning i virkeligheden (motorvej i kold vejr) og kan lades op på 10 min for 10-80%. Og ja, så skal der også lige bygges 100-150 ladestandere på alle rastepladserne ned igennem Tyskland, så mon ikke vi skal frem til 2025-2027.
Dette indlæg blev 29-01-2023 12:34 redigeret af dets forfatter.
H P
bruger siden
06-01-2004
29-01-2023 kl. 14:05
Det siger mange, men helt ærligt, hvor tit kører du 7-800 km i et stræk ?
Jeg har lige været på skiferie i Østrig, vi kørte typisk 3-400 km (3-4 timer) imellem pauserne højest, så skulle vi strække ben/på toilettet eller spise, og det tager alligevel en halv times tid, så kan elbilen "tankes" med 400 km på 30 minutter, så er resten for mig ligegyldigt, i dagligdagen kører jeg 43 km til og fra arbejde, og kan lade hjemme.
Jan Lang (Bilbasens bilexpert) og FDM forudser lavere afskrivning på grønne biler, så afskrivningsmæssigt, er det snarere omvendt
J R
bruger siden
13-12-2013
29-01-2023 kl. 19:05
Har lige solgt en fossil bil der havde kørt 150.000 km. Dertil har vi en elbil der har kørt 160.000 km få 3 år og 10 måneder.
Det har kostet 145.000 mere i bare fremdrivningsmiddel at køre fossilt end el for ca de samme km.
Vedligeholdsmæssigt har det også kostet ca 36-37.000 mere at servicere fossilen. Der er smøring af bremser og skift af hjul ikke medregnet, idet den udgift er ca den samme.
Tabet, kan ikke helt opgøres, idet vi ikke har skiftet elbilen, og brugtbilspriserne har været, og fortsat delvist er, uhyggelige.
Man kan ikke køre langt i en elbil. Jo det kan man, vi var i Spanien den ene sommer. Kan man køre 800 km i rap? Nej. Men det er der heller ingen kloge hoveder der anbefaler. De anbefaler just en pause af og til, eks hver 250-400 km..
Havde iøvrigt ingen problemer med hverken at finde ladere eller at der var kø. Sprang gerne 2-3 ladere over. Altså på en måde der er 3-4 gange så mange ladesteder end du har behov for.
Dette indlæg blev 29-01-2023 19:34 redigeret af dets forfatter.
Mikkel Gadmar
bruger siden
20-01-2020
29-01-2023 kl. 22:04
ift. skift til elbil, så vil jeg godt lige se, hvordan det går med ladeinfrastrukturen de kommende 2-3 år, når der kommer væsentligt flere elbiler. Og hvorfor skal det tage 30 min at lade op, det bruger man jo ikke på et kort stop med toiletbesøg. Hører også historier fra dem som har skiftet til meget dyre elbiler (Porsche Taycan og Audi E-tron), at de om vinteren ikke engang kan køre en tur tværs gennem Danmark uden at skulle lade op. Det går jo ikke......
Dette indlæg blev 29-01-2023 23:48 redigeret af dets forfatter.
Mikkel Gadmar
bruger siden
20-01-2020
29-01-2023 kl. 22:17
J R
bruger siden
13-12-2013
skrev:
Problemet ligger i som der skrives. Der er meget begrænset afgit på hybrider. Når der er meget begrænset afgift, så kan leasing selskabet ikke tjene på afgiften.
Har lige solgt en fossil bil der havde kørt 150.000 km. Dertil har vi en elbil der har kørt 160.000 km få 3 år og 10 måneder.
Det har kostet 145.000 mere i bare fremdrivningsmiddel at køre fossilt end el for ca de samme km.
Vedligeholdsmæssigt har det også kostet ca 36-37.000 mere at servicere fossilen. Der er smøring af bremser og skift af hjul ikke medregnet, idet den udgift er ca den samme.
Tabet, kan ikke helt opgøres, idet vi ikke har skiftet elbilen, og brugtbilspriserne har været, og fortsat delvist er, uhyggelige.
Man kan ikke køre langt i en elbil. Jo det kan man, vi var i Spanien den ene sommer. Kan man køre 800 km i rap? Nej. Men det er der heller ingen kloge hoveder der anbefaler. De anbefaler just en pause af og til, eks hver 250-400 km..
Havde iøvrigt ingen problemer med hverken at finde ladere eller at der var kø. Sprang gerne 2-3 ladere over. Altså på en måde der er 3-4 gange så mange ladesteder end du har behov for.
Det lyder godt nok dyrt i vedligehold af den fossilbil, hvis den har været 36-37.000 kr. dyrere på under 4 år.
Jeg har selv brugt samlet set over 10 år cirka 35.000 kr. på service af min Volvo XC60 D5 AWD, dvs. cirka 3,500 kr. per år. Det er endda på originalt Volvo værksted i Sverige.
ift. afskrivninger, så har det cirka kostet 50.000 kr. per år de første 7 år, men de sidste 3 år har den stort set stået stille i værdi. Er lige blevet budt stort set det samme i bytte som i november 2019.
Den anden bil, en BMW 325i cabriolet fra 2010, har også kun kostet 3-4.000 kr. per år i service og den er næsten steget i værdi ift. da jeg købte den for 3 år siden.
J R
bruger siden
13-12-2013
30-01-2023 kl. 09:09
Det var så samtidig med tøserne kom i transport alderen, så de skulle og skal køres til alt muligt. Så elbilen ramte 40-45.000 om året i de 4 år vi har haft den.
Det bliver godt til efteråret, når den ene rammer 18 og mine timer falder drastisk bag rattet.
Du skal huske at du behøver ikke lade 30 minutter. Man kan nøjes med et splash and dash for at nå hjem til egen lader.
Statistisk, så har vi eks sidste år kørt 40.000 km. Deraf er er de 41600 ladt hjemme. Resten er ladt udenbys, eks 4 ture til København.
Eks AAl-KBH, AAL på en dag. Det kræver 2 ladninger af 30 minutter udenbys.
December måned 4000 km, nul ladninger udover egen lader.
Fra april og til oktober, skinner solen til 90% kørsel foregår ladt på solcellerne. Det er ikke et standard 6 kW anlæg men 16kW.
Mikkel Gadmar
bruger siden
20-01-2020
02-02-2023 kl. 21:34
Men det er jo et gigantisk teknologisk tilbageskridt, at selv meget dyre elbiler ikke kan køre længere end 3-400 km på en fuld opladning om vinteren.
https://fdm.dk/nyheder/bilist/2023-02-elbiler-barsk-vintertest-norge-se-resultater-raekkevidde?utm_campaign=FDM_2023_NYT_RED_MMP_05&utm_medium=email&utm_source=Eloqua&utm_content=FDM_2023_NYT_RED_MMP_05_A&elqcst=272&elqcsid=28164
Nej, jeg venter til de kan køre 7-800 km på en fuld "tank" og det tager 10 min at "tanke" op igen. Det kan min nuværende bil, som endda er 10 år gammel......
Dorte Sant
bruger siden
03-02-2023
03-02-2023 kl. 15:17
Mikkel Gadmar
bruger siden
20-01-2020
skrev:
Har igennem de sidste 4-5 år fulgt lidt med i priserne på privatleasing af særligt Volvo og BMW. Det undrer mig derfor, hvorfor priserne efterhånden er kommet langt over tommelfingerreglen om max 10% af nypris i engangsydelse og 1% i månedlig ydelse.
Jeg holder især øje med plug-in hybrider, idet jeg ikke vil købe en sådan pga. de formentlig bliver udkonkurreret af ren el inden for 3-5 år.
Eksempelvis koster en BMW X3 30e M-sport Plus "kun" 760.000 kr. i kontantpris, men som privatleasing koster den 10.795 kr. per måned. Den burde jo kun koste 7.500 kr. per måned.
Og Volvo tilbyder nu slet ikke privatleasing af en Volvo XC60 T6 Recharge som koster fra 670.000 kr. i kontantpris og som i min bog ville være en attraktiv leasingbil, hvis den kostede 6.500 kr. om måneden.
Ved godt renterne er steget, men omvendt er afgifterne jo faldet, så hvorfor er privatleasing priserne steget så meget?prøv