Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

"Elbiler taber ikke værdien hurtigere end dieselbiler eller benzinbiler" ... eller hvad?

Henrik Berg Andersen

Henrik Berg Andersen
bruger siden
28-07-2007

28-11-2018 kl. 22:19

Hej folks.

Elbilbranchen slår gerne tromme for sig selv, selvfølgelig, og der er en skare af believers og halleluja-journalister, der vil forsvare en elbil til næsten enhver tid. Jeg synes også selv, at en Tesla S eller en Jaguar I-Pace er megafede biler, og ideen er både god og rigtig på mange måder, hvis bilen er ren eldrift.

Et ofte gentaget spørgsmål er, om en elbil taber værdien hurtigere end en bil med en motor, der kører på forssilt brændstof. Kikker jeg på prisen for en brugt Tesla S, så synes jeg ikke selv, det ser sådan ud, men omvendt har jeg heller ikke lige sat mig ned med et regneark og tæsket tal og sammenligninger igennem.

Tror bilmærkerne så selv på det? I en reklame ganske givet. Men ser jeg på de totale omkostninger for at lease en I-Pace i 3 år, så er det 377.265 kroner i.flg. Jaguars egen hjemmeside om privatleasing. En F-Pace med all weel drive og 250 HK benziner kan leases over samme periode med samme kilometertal, lidt mindre udbetaling og til en totalomkostning på 343.465 kroner.

Ups!

Der kan købes meget benzin for den prisforskel i leasing. F-Pace i den mondering er oven i købet 14.000 kroner dyrere i købspris end I-Pace, så den burde i en beregning på afskrivning være en smule højere gearet imod et større værditab grunde det højere udgangspunkt i prisen.

... sååå det

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

28-11-2018 kl. 23:14

Man kunne nævne at langt de fleste producenter af el biler giver 8 års/160.000(200.000km) garanti på drivlinie.

Hvis eks VAG gav det på en af deres benzinere, så kunne det også være jeg ville kigge til deres side igen. Men der er bare for mange bekendte der har oplevet motor problemer, os selv inklusiv.

Jaguar giver vel kun 2 år på en fossil vogn.

De eneste der kan komme i nærheden er Hyundai med 5 års ubegrænset km, og Kia 7 år/150.000 km garanti.

Men nej der er for lille et marked for eks Tesla S, til man kan vurdere en reel pris på en brugt Tesla. Havde Tesla selv eks 5-8 brugte til salg, så kunne man vurdere om en privat eller hos anden forhandler var fair prissat. Pt er det er spørgsmål om religion og tro.

Gætter på når model 3 dukker op, der så vil være en større volativitet på markedet, og måske også en villighed til at prissætte fornuftigt.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jesper Davidsen

Jesper Davidsen
bruger siden
24-10-2006

20-12-2018 kl. 20:21

Jeg har forsøgt at sætte brugte Tesla Model S ind i et regneark.

Jeg kender ikke den præcise nypris på alle biler jeg har sammenlignet, men lavet et kvalificeret gæt ud fra beskrivelsen af udstyrsnivaue og sammenlignet med dem hvor jeg kender den præcise pris.

4-5 år gamle biler ligge typisk på et årligt værdi tab på 13-17% - Det syntes jeg ser lidt bekymrende ud og fraholder mig i øjeblikket fra at købe en brugt.

Inden jeg begyndte sammenligningen ville jeg egentlig have troede at værditabet ville ligge i den høje ende taget i betragtning at det er en bil hvor der sker relativt store teknologiske fremskridt hver og hvert andet år. Autopilot, ny batteri teknologi osv.

1/1 2019 bliver bundfradraget for nye biler hævet med 30.000 kr og der er en model 3, Kona og e-Niro lige rundt om hjørnet.

Der må næsten komme et prisfald på brugte Elbiler inden for de næste 3-6 måneder.

vurdering fra ganskealmindelig bilkøber / lægmand....

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

23-05-2020 kl. 17:11

Jesper Davidsen

bruger siden
24-10-2006

skrev:
Jeg har forsøgt at sætte brugte Tesla Model S ind i et regneark.

Jeg kender ikke den præcise nypris på alle biler jeg har sammenlignet, men lavet et kvalificeret gæt ud fra beskrivelsen af udstyrsnivaue og sammenlignet med dem hvor jeg kender den præcise pris.

4-5 år gamle biler ligge typisk på et årligt værdi tab på 13-17% - Det syntes jeg ser lidt bekymrende ud og fraholder mig i øjeblikket fra at købe en brugt.

Inden jeg begyndte sammenligningen ville jeg egentlig have troede at værditabet ville ligge i den høje ende taget i betragtning at det er en bil hvor der sker relativt store teknologiske fremskridt hver og hvert andet år. Autopilot, ny batteri teknologi osv.

1/1 2019 bliver bundfradraget for nye biler hævet med 30.000 kr og der er en model 3, Kona og e-Niro lige rundt om hjørnet.

Der må næsten komme et prisfald på brugte Elbiler inden for de næste 3-6 måneder.

vurdering fra ganskealmindelig bilkøber / lægmand....

Sjov lidt ældre tråd, prisfaldet på elbiler venter vi stadig på 😀. Men det er svært at spå, især om fremtiden

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jesper Davidsen

Jesper Davidsen
bruger siden
24-10-2006

23-05-2020 kl. 17:48

Henrik P

bruger siden
06-01-2004

skrev:
Sjov lidt ældre tråd, prisfaldet på elbiler venter vi stadig på 😀. Men det er svært at spå, især om fremtiden

Efter et par måneders betænkningstid endte jeg med at købe en brugt Model S. Vi havde i forvejen en BMW i3.

ja, jeg undrer mig stadig over hvor godt begge biler ser ud til at holde prisen, når jeg sammenligner med annoncerne på bilbasen. Gad vide om de rent faktisk bliver solgt til de priser de annonceres til....

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Klaus Kristensen

Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008

24-05-2020 kl. 00:47

Så nærmer vi os snart 1 års dagen for K S spådom om at Tesla kunne gå konkurs om 1 års tid. Han skev:



26-05-2019 kl. 11:57

Prisen for brændstoffet er mindste omkostning, når du ser på totaløkonomien. Hvis Tesla går ned om et år, er bilen værdiløs. Dieselbiler kan forureningsmæssigt mere end rigelig konkurrere - så elbiler risikerer at "dø" lige så hurtigt de kom frem. Skulle elbiler få en fremtid, vil der ske en stor udvikling - og de tidlige vil hurtigt tabe værdi. Værditabet vil være langt større end forskellen i pris på brændstoffet.



Usikkerheden er stor - specielt med et relativt nyt mærke som Tesla. I den sammenhæng er det irrelevant, hvad strømmen koster.



Et krav er trailer, men de færreste Tesla'er må køre med træk.



En elbil - og i særdeleshed en Tesla - er i høj grad som at spille Lotto. Jeg ville ikke sætte mine penge på en ufærdig teknologi, der måske - måske ikke har en fremtid og som med sikkerhed højst har en fremtid i en langt mere udviklet form end, hvad nutidens teknologi byder på.




Men sådan er det jo ikke helt gået.
Teslas aktiekurs var for ca 1 år siden ca 190 dollar, og er i dag i kurs 816 doller - altså en stigning på knap 300% på et år.

Til sammenligning kostede 1 VW aktie for 1 år siden 142 Euro, og kan i dag købes for 132 Euro

Dette indlæg blev 24-05-2020 17:18 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Klaus Kristensen

Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008

11-07-2020 kl. 07:24

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Du burde bruge lockdown-tiden på et læsekursus.....



Hvilken del af ordet "hvis" forstår du ikke?



Hvor læser du en spådom?



Jeg har set mange virksomheder nå fantastiske aktiekurser - før det går ned. Elon Musk er - pænt sagt - noget "ustabil".



Måske skulle du bruge din energi på at følge lidt mere med istedet for at bruge din energi på mig. Det er lidt sørgeligt at se, at du mener at det er bedre at forfølge mig (med stråmænd, usandheder og fordrejninger) blot fordi jeg ikke er helt så imponeret over din afgud (Toyota) som du selv - til trods for at vi faktisk har en Toyota i husstanden.



Find et andet sted at lege fanboy - det bliver meget, meget trættende i længden.

Jeg vil give K S ret i at Tesla aktien er steget ret hurtigt. Men da han troede de ville gå konkurs lå den i kurs 190, i går sluttede den i kurs 1.544. Så hvis nogen solgte i 190 er de godt nok gået glip af en kæmpe gevinst.

Jeg tror (heller ikke denne gang) at faren for en konkurs er særlig stor nu. Nu venter de bare på næste regnskab d 22/7, batteri Day til september, og om de bliver optaget i S&P500

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

11-07-2020 kl. 10:17

Prisen på Tesla aktie, afspejler ikke firmaets værdi efter min mening.De er mere værd end mange tyske producenter tilsammen 😳
De har stadig ikke præsteret et eneste kvartal med overskud, jeg tror at det er blevet et "modefænomen" at købe aktien.
Jeg tvivler på at de kan fortsætte med at stige, endsige holde den nuværende kurs

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Thomas Dahl

Thomas Dahl
bruger siden
06-01-2004

11-07-2020 kl. 12:18

Lars Seier, som jeg ellers sætter en ære i at være uenig med, er i Børsen (via Berlingske) citeret for dette, 9/7-20:

"Tesla-aktien skyder afsted, men Lars Seier tror ikke længere på den
Telsa-aktien drøner derudaf og koster nu ca. 1.365 dollars, men selvom aktien har speederen i bund, så er Lars Seier dog skeptisk. Han tror ikke længere på Musk-eventyret og sætter derfor foden i bremsen. Det skriver Børsen.»Jeg har lige shortet Tesla for første gang,« tweeter Lars Seier.
Han vil ikke oplyse, hvor meget han har investeret i aktien, men i en mail til Børsen skriver han, at Tesla er »en af verdens mest overvurderede aktier, og før eller senere får den kæmpeklø. Den var overvurderet på 400 og er sindssygt overvurderet på 1.400«. "
https://www.berlingske.dk/business/businessoverblik-tesla-aktien-droener-derudad-men-lars-seier-er-staaet-af

Så nej, den nuværende aktiekurs siger ikke alt om firmaets soliditet og fremtidige formåen.

Jeg tror heller ikke at IT Factory var så dum en aktie at have, før bagefter....

Dette indlæg blev 11-07-2020 12:19 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

11-07-2020 kl. 13:47

Jeg aner ikke om kursen er korrekt, det har jeg ingen forudsætninger for at vurdere. Men Lars Seier er ikke altid lige så klog på alt det han udtaler sig om, som hans formue kunne indikere. Tager dog hatten af for ham, og føler med familiens uheld.

Tråden spørger om værditab på elbiler.

Jeg observerer 1 år gamle model 3 LR AWD går til ca 420.000 kr. Ny prisen var 463.000 og op alt efter om man tilkøbte farve på lak og kabine, dertil 8000 for træk(hvis man bestilte efter 12/4) samt FSD til 50.000( som er totalt overbetalt pt pga EU krav). Men dem jeg ser og erfarer solgt har eks her ikke FSD. Et tab på ca 10% give and take.

Vores ICe Mercedes C klasse stc fra 2015 kostede efter listeprisen, 560.000, den kan vi vel være heldige at få 240.000 for idag med 100.000 km på tælleren. På 5 år har den tabt 320.000. svarende til snit på 60.000 om året, hvoraf de første år var det nok noget højeren, og sidste par år lidt lavere. i gennemsnit er tabet ca 11-12% pr år.

Det må alt andet lige betyde at tabet kan sidestilles med ICE i samme prisklasse, måske en anelse mindre tab, men det må tiden vise når de begge realiseres om 3-6 år. Med mindre der går drengerøv i mig og en af dem bliver skiftet før tid.


Alt andet lige så er et svært at vurderer hvad tabet reelt har været et år. For 15% af nyprisen i tab første år, kan jo tilsvare at den taber 15% af 5 års værdien om 5 år. Eks Mercedes, den tabte nok 15% det første år, og derefter 15% af værdien det år osv. altså med en værdi på 240.000 idag kan man måske forvente 36.000 i tab det næste år.

Alt andet lige, så falder værditabet i kroner øre, men forbliver ca det samme i procent.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Klaus Kristensen

Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008

12-07-2020 kl. 00:04

Henrik P

bruger siden
06-01-2004

skrev:
Prisen på Tesla aktie, afspejler ikke firmaets værdi efter min mening.De er mere værd end mange tyske producenter tilsammen 😳
De har stadig ikke præsteret et eneste kvartal med overskud, jeg tror at det er blevet et "modefænomen" at købe aktien.
Jeg tvivler på at de kan fortsætte med at stige, endsige holde den nuværende kurs

Jeg skal heller ikke kunne sige om kursfesten fortsætter for aktien - jeg konstaterer bare at man næsten ikke har kunnet gætte mere forkert hvis man troede at firmaet var konkurstruet i kurs 190, når den så kort tid efter er over kurs 1500.

Du skriver de ikke har præsteret et eneste kvartal med overskud - men har de da ikke netop præsteret 3 kvartaler i træk med overskud?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Klaus Kristensen

Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008

12-07-2020 kl. 14:22

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Du har stadig ikke lært at læse?

Det havde ellers været en fremragende anvendelse af lock-down tiden.



https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=hvis,2



Og så "glemmer" du helt at forholde dig til f.eks. Giga, IT Factory og andre, kunstigt oppustede aktier, men det passer selvfølgelig heller ikke ind i dit verdensbillede.

Det er da en pudsig "aggressiv" måde du besvarer dine indlæg på.
Men det ses jo netop også typisk hos personer med mindreværdskomplekser, hvor deres selvtillid "vokser" når de kan gemme sig annonymt bag en computerskærm.

Ang. mit manglende læsekursus, så har jeg været på arbejde under hele Coronaen, men hvis du har taget kurset kan måske vise mig et link til hvor der står at Tesla har haft underskud de sidste 3 kvartaler?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

12-07-2020 kl. 14:28

Klaus Bil

bruger siden
01-04-2008

skrev:
Jeg skal heller ikke kunne sige om kursfesten fortsætter for aktien - jeg konstaterer bare at man næsten ikke har kunnet gætte mere forkert hvis man troede at firmaet var konkurstruet i kurs 190, når den så kort tid efter er over kurs 1500.

Du skriver de ikke har præsteret et eneste kvartal med overskud - men har de da ikke netop præsteret 3 kvartaler i træk med overskud?

Du har ret, de havde overskud i 3. kvartal 19, jeg har ikke kunnet finde info om 2020

Det ændrer dog ikke på at aktien efter min mening er overvurderet (med hvad ved jeg :-) )

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Klaus Kristensen

Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008

12-07-2020 kl. 15:04

Henrik P

bruger siden
06-01-2004

skrev:
Du har ret, de havde overskud i 3. kvartal 19, jeg har ikke kunnet finde info om 2020

Det ændrer dog ikke på at aktien efter min mening er overvurderet (med hvad ved jeg :-) )

Jeg vil heller ikke modsige at aktien måske er for højt oppe,

Men jeg mener de havde overskud i 3 kvartal 19, 4 kvartal 19 og 1 kvartal 2020.
Og at kravet for optagelse i S&P500 bla. er overskud 4 kvartaler i træk - så hvis der også er overskud 2 kvartal 2020, så er de jo et stort skridt nærmere optagelse i S&P500 - hvilket formentlig vil puste aktiekursen endnu højere op

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Klaus Kristensen

Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008

14-07-2020 kl. 18:43

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Jeg besvarer blot din personlige vendetta i samme tone, som du du anvender, men det er du åbenbart ikke så glad for. Det virker lidt ynkeligt med din hetz - alene fordi, jeg ikke deler din religiøse besættelse af din afgud, Toyota.



Så glem bare dine forsøg på at overføre dine egne problemer på andre, og gå igang med læsekurset. Så vil du også finde ud af, at jeg ikke har udtalt mig om Teslas overskud de seneste kvartaler.

Apropos læsekurset.

Hvis du kigger højere oppe i tråden, så var det Henriks P's indlæg jeg besvarede, hvor han ikke mente Tesla har haft overskud, og hvor jeg mente der har været overskud de sidste 3 kvartaler.
Hvorfor du så vælger at besvare indlægget rettet til ham, ved jeg ikke.
Men eftersom du vælger at besvare det på hans vegne, må jeg jo spørge dig om Tesla har haft posetive regnskaber de sidste 3 kvartaler.

Jeg er både begejstret for Toyota, Tesla og flere andre mærker. Men modsat dig afholder mig fra at advare folk om de biler eller teknikker jeg ikke ved noget om. (du advarer jo folk mod at købe Saab, Chevrolet, cvt gear, elbiler generelt og tidligere VW - indtil du lavede en kovending og selv købte en VW campingvogn)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

15-07-2020 kl. 15:30

Småture i nærmiljø...... er det kommunen eller europa.

Vi er just nu i Spanien i vores model 3, og det gik fint. Kunne vi have gjort det hurtigere i en ICE, sikkert. Men ville ikke bytte, pause hver 2,5-3 timer 20-25 minutter. Det er faktisk meget lig de forslag der er til pauser ved langture fra offentligheden.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

16-07-2020 kl. 14:40

Det lyder umiddelbart ikke som om turen "på små veje, oplevelser...." ville have foregået hurtigere, snarere tværtimod.

Men sådan er man jo så forskellig. I vil gerne trille rundt på må og få, vi vil gerne derhen hvor ferien foregår.

Forøvrigt så er det sjældent at tankstationer ligger idylisk, om det så er på små veje eller store veje.

Ladere ligger som regel i forbindelse med motorveje, hoteller eller lignende. Ikke alle er med samtlige fortræffeligheder, men de fleste er forbudet med spise, toilet og handle muligheder.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

27-07-2020 kl. 21:03

Ja med mindre du holder som nr 3 eller 4 efter en flok motorvejsmissiler, som skal have 80-90 liter hver. Så holder du alligevel 25 minutter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

27-07-2020 kl. 23:30

Nu tænker jeg det ville have været smart af Mercedes reelt at have leveret nogen ordentlige elbiler, før de kommer med fantasi meldinger.

EQC findes så godt som kun i PR matriale. Men der er den også over alt....... Men på gaden der skal man lede længe for at finde et eksemplar.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Henrik Berg Andersen

Henrik Berg Andersen
bruger siden
28-07-2007

27-10-2022 kl. 21:57

Det er meget sjovt, at tråden er levende 4 år efter indlægget.

Helt sikkert, at der er sket en voldsom udbygning af ladestandere på 4 år, og elbilsmarkedet har rimelig godt fat. Det er også meget rart, at ikke kun evangelisterne får lov at sige noget, for det er stadig faktum, at elbiler er betragteligt dyrere at anskaffe end ICE-biler. Der har intet ændret sig på 4 år, og man ikke klantre familier for at tænke, at de 100.000 kr ekstra en minibil koster i el-udgave aldrig bliver indhentet, især ikke nu, hvor forbruget i kroner per kilometer i en el-bil efterhånden koster det samme som benzin-biler, hvis man lader el-bilen op på en ladestation. Den markedsmekanisme virker genkendelig, og vi er landet et sted, hvor argumenterne for biligere drift af el-bil snart kun kan opretholdes, hvis man udelukkende lader op hjemmefra.

I indlægget satte jeg spørgsmålstegn ved, om bilfabrikkerne og forhandlerne egentlig selv tror på elbiler, hvis vi ser bort fra de glitrende reklamer, hvor de gerne fremhæver deres grønne biler og samfundsansvar.

Leasing af Peugeot 208 benzin: https://am.dk/leasing/privatleasing/peugeot-208-leasing/#power

Leasong af Peugeot e208 elbil: https://am.dk/leasing/privatleasing/peugeot-e-208-leasing/

Samme bil, samme forhandler. Henter jeg prisen inklusiv naturligvis førstegangsbetaling og løbende betalinger, så koster dyreste udgange med 100 hestes motor 19.120 kroner på 6 måneder, mens el-bilen er 81.935 kr på et år. Derefter er det jo bare at dele ned på måneder:

Benzin-udgave: 3.189 kroner per måned
El-udgave: 6.828 kroner per måned

Jeg tillader mig at konkludere, at elbilen er for dyr.
Stadigvæk.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

27-10-2022 kl. 22:09

Cool sammenligning....

Peugeot må have tabt sutten. Eller også har de ingen elbiler til levering.


Men man kunne også overveje om man ville lease.

En 208 med EAT automatgear og 100 hk koster 284.000 kr

En e-208 Med naturligvis automatgear og GT pakken koster 314.000 kr. Dertil får du så også 36 hk mere at lege med.

At Peugeot forlanger det dobbelte i Leasing ydelse, for en merpris på 30.000 kr, må simpelthen være et spørgsmål om de ikke er uddannet i regnskab og økonomi.

Dette indlæg blev 27-10-2022 22:17 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Henrik Berg Andersen

Henrik Berg Andersen
bruger siden
28-07-2007

27-10-2022 kl. 22:23

@J R

Måske :-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

28-10-2022 kl. 17:08

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Cool sammenligning....

Peugeot må have tabt sutten. Eller også har de ingen elbiler til levering.


Men man kunne også overveje om man ville lease.

En 208 med EAT automatgear og 100 hk koster 284.000 kr

En e-208 Med naturligvis automatgear og GT pakken koster 314.000 kr. Dertil får du så også 36 hk mere at lege med.

At Peugeot forlanger det dobbelte i Leasing ydelse, for en merpris på 30.000 kr, må simpelthen være et spørgsmål om de ikke er uddannet i regnskab og økonomi.

Det er nok dig der ikke ved en skid om hvordan leasing fungerer.

Leasingbiler er uden reg. afgift. Som betales månedligt.
Og fjerner man afgiften, så er en e-208 omkring dobbelt så dyr ( eller mere) end en 208 benzinmodel.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

28-10-2022 kl. 18:37

Der er nok ikke når det kommer til stykket meget over 90.000 i registreringafgift på 208.

Iøvrigt hvis du vil have samme GT udstyrspakke i en 208 som er standard på e-208. Så koster den 35.000 kr oveni.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Henrik Berg Andersen

Henrik Berg Andersen
bruger siden
28-07-2007

05-10-2023 kl. 19:01

Endnu et år er gået siden sidst jeg skrev, og så er det jo spændende, om noget har flyttet sig hos bilmærkerne, når det gælder den reklamerede økonomiske fordel på elbil fremfor samme bil med ICE.

De lidt for ensidige artikler om elbilens fordel økonomisk set findes stadig. Også her på bilbasen:
https://blog.bilbasen.dk/video-stroem-elbil-vs-benzinbil-aarlig-omkostning-446341/

Artiklen glimrer totalt med fraværet på spørgsmålet om afskrivning. Det må være fordi forfatteren antager samme værditab over x antal år uanset om det er benzin-udgaven eller el-udgaven, siger jeg inde i mit hoved for at finde retfærdighed for artiklen, men skal jeg være ærlig, så tvivler jeg, når afstanden i pris mellem dem er 60.000 kroner.

Lad mig da igen finde de kolde tørre facts frem på en Peugeot 208 i leasing.


Peugeot 208 med ICE og godt med ekstraudstyr: 98.765 kroner på 36 mdr.
https://www.henrikwessel.dk/leasing/privatleasing-peugeot/privatleasing-208/

Peugeot e-208: 159.965 kroner på 36 mdr.
https://www.henrikwessel.dk/leasing/privatleasing-peugeot/privatleasing-peugeot-e-208/

Sammenligningen er dog ikke helt fair, for den 208 med ICE, man får lov at lease, er uden automatgear.
Hmmm ja. Hvad så med en Peugeot 2008...:

Fra Peugeots egen hjemmeside vedrørende model 2008, finder vi dette:

https://www.peugeot.dk/privatleasing/aktuelle-kampagner/ny-2008.html

ICE-versionen og MED automatgear koster 97.625 over 36 mdr.
Sjovt, for selvom den har automatgear og 30 flere hestekræfter, er den lidt billigere at lease end 208'eren.
Lige så sjovt er det, at den model 2008 modsat ikke kan leases som elbil.

Sådan kan man jo blive forhindret i en direkte sammenligning, og det er vel nok ærgerligt. Lige så ærgerligt er det, at konklusionen alligevel er den samme som oktober sidste år:

Elbiler er for dyre.
På en 3-årig leasingaftale, skal du på køb af fremdriftsenergi (benzin eller el) udligne en forskel på mere end 61.000 kroner. There is just no way. Heller ikke selvom grøn ejerafgift på ICE-bilen nok er større og skal betales udover leasingprisen.

Dette indlæg blev 06-10-2023 00:51 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

05-10-2023 kl. 22:29

Henrik, altså.

Vi kører 45000 km om året, det koster ca 45.000 kr i brændstof hvis det er benzin og en my mindre hvis det er diesel.

I vores elbil, der koster det ca 8-9.000 kr i el.

Så efter 4 år og 170.000 km, har vi bare på "brændstof" sparet ca 145000 kr.

Du kan vælge at sammenligne hyundai Kona fra eks 2020. De fåes i EV, Diesel, Benzin. Men vær opmærksom på som du selv skriver så har de sjældent automatgear og udstyret er også sjældent det samme.
Værditab ser i mine øjne ud til at være i samme niveau, når man tager udstyr og nypris i betragtning.

Men ellers er værditab på biler pt totalt unormalt. En UP købt for 3-4 år siden koster nærmest det samme idag som dengang. Det er jo helt hul i hovedet.

Dette indlæg blev 05-10-2023 23:29 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Henrik Berg Andersen

Henrik Berg Andersen
bruger siden
28-07-2007

06-10-2023 kl. 00:40

Hej JR.

Jeg opfordrer til, at du undlader "altså" her, for mit argument er sagligt nok.

Jeg tillader mig at tage et mere normalt udgangspunkt af enten 10.000 km i leasingkontraktens forslag, eller måske de op til 15.000 km, jeg selv kører. Skal vi anvende dine 45.000 km om året for at tippe balancen over 4 år, vil det nærmest afskrive elbilen som brugbart valg for de, der bor i nærheden af storbyer og pendler, hvilket vil være en lidt mærkelig konklusion at nå til, når det er byboere og folk i omegnsbyer, der bedst kan bruge eldrift.

Jeg har indenfor rimelig omfang gjort en simpel sammenligning mellem at lease elbil og ICE-bil, uden at påstå at være så omfattende som en analsyse FDM ville diske op med. Udgangspunktet er det samme som jeg gjorde for et år siden, og igen tidligere år, som det kan ses i tråden fra start. Konklusionen er den samme, at elbiler hypes for deres økonomi, men leasingselskaberne/bilmærkerne tror ikke på det selv, når man tjekker tallene efter. Det er ligegyldigt, om jeg har brugt Peugeot 208 / 2008, eller en Jaguar F-Pace vs en I-Pace, hvor F-Pacen oven i købet var dyrere at anskaffe.

Det er langt fra, at to leasingtilbud mellem en elbil og en tilsvarende med ICE er i nærmheden af hinanden, og de kan først bringes tættere på hinanden med djævlens vold og magt ved at indregne stort brændstofforbrug og en 5-årig horizont, hvilket i sig selv gør betingelsen for økoomisk lighed urimelig, når leasingperioden typisk er 3 år.

Jeg gætter på, at dit regnestykke med udgiften på el læner sig op ad hjemmeladning. Bevares, hjemmeladning er en god ide, og det passer sikkert fint ind i en pendler-tankegang. Med det som forudsætning vil brændstoføkonomi måske kunne redde regnestykket hurtigere. Husk dog lige de 5000-7000 kroner, det koster at sætte en lader op, når den ROI beregnes.

Tager vi i stedet ud for at tanke el ved Ionity eller Clever, og skal det ikke koste det hvide ud af øjnene, skal man have abonnement, som sjovt nok ikke er gratis.
Med abonnement betales 2,50 kr/kwh. Der skal bruges 20 af dem for at køre 100 km, altså 50 kroner strøm for at køre 100 km.
Min ældre Citroen C4 (med partikkelfilter og automatgear) kører 19,6 km/l i daglig pendling inklusiv motorvej. En liter diesel hos OK lige nu i dag: 14,79 kr. Det giver 75 kroner for at køre 100 km.
Derefter kan man tænke over, hvor langt jeg skal køre, før de 25 kroner i forskel per 100 km opvejer en forskel på 60.000 kroner mellem to leasingkontrakter over 3 år. Der skal cirka det dobbelte af de 45.000 km om året til for at få det til at gå i break even.

Det er min pointe. Der skal med hiv og sving, kørsel ned af bakke, vind i ryggen, specielle abonnementsordninger, hjemmeladning helst med solfangeranlæg til 150.000 kr monteret på husets tag, og nærmest kunstigt mange kilometer til for at "holde drømmen i live" og fortælle den gode historie. Skal jeg være virkelig grov minder det om den salgstale man forsvarer sig med, når man har købt en dårlig aktie eller tabt på boligmarkedet. En grov udtalelse, der kun har til formål at sige, at det ville være rart, om vi kunne lægge BS'et væk, og gør os selv i stand til at se, hvornår vi bliver udnyttet i vore elbils-ønsker.

På et tidspunkt må det break even punkt, jeg nok efterlyser, lande inden for rækkevidde for den almindelige pendler, der kører 20 til 40 km hver vej. Elbilspriserne rasler ned, og godt for det, fordi 400 k kroner for en almindelig stationcar er for mig helt skørt, hvis det skal være den nye normal, som det desværre er blivet de seneste år.

Hvem ved. Måske får jeg lov at æde en choloade-hat næste år ved samme tid.

Dette indlæg blev 06-10-2023 00:46 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

06-10-2023 kl. 05:23

En lader er jo kun en engangs investering. Vores er 5 år gammel og har ladt ca 40-45.000 kWh. Så det er jo ikke noget man skal i udgifter til jævnligt.

Abonnementet kan du nøjes med at betale 50-70 kr for at få refusion.

Udeladning som du sammenligner al din kørsel med, er jo kun på langture du benytter. Eks for os ca 3000-3500 km om året.
Abonnementet for at få den lave udeladningspris behøver ikke koste noget. Det kommer an på mærket du køber. Har mærket eget ladenetværk, så er du med i "klubben" ved at købe deres bil. Kommer du med andet mærke så er netværket åbent til både høj pris uden abonnement og lav pris med et abonnement på 100 kr/om måneden.
Det kan kun betale sig med abonnement hvis man partout lader over 50 kWh om måneden udenbys i snit.

Vores forbrug, med rimelig tung fod, ligger på 153 Wh/km, eller ca 6-6,5 km/kWh. Så du skal kun have 3 kWh for at køre de samme 19,6 km som din diesel bil. Og med afgifts refusionen, så er man tættere på 2-4 kr for at køre de 19 km, sammenlignet med 14,79. også selvom man skal betale abonnementet.


Ps I en liter diesel er der ca 10,4 kWh energi, svarende til omkring 65-70 km hvis det er eldrift.

Dette indlæg blev 06-10-2023 16:29 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

06-10-2023 kl. 18:34

@Henrik:
Det kan jo sagtens være at elbil ikke passer til dig, men til mange andre?
Når du kører få km, ikke har mulighed for at lade hjemme og i øvrigt er tilfreds med din ældre C4, så kommer du næppe til at køre billigere.

Alle dem der har mulighed for hjemmeladning, gerne vil have ny bil og kører en del km, jamen så er regnestykket et andet.

Derudover så er elbiler i de mindre klasser mindre konkurrencedygtige, da batteriprisen slår hårdt igennem her.

Men sammenligner du biler i prisklassen 3-400k og opefter, hvor en del nybilskøbere befinder sig, ser elbiler ret fornuftige ud. Særligt når du sammenligner biler med samme udstyr/motor etc.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Henrik Berg Andersen

Henrik Berg Andersen
bruger siden
28-07-2007

09-10-2023 kl. 15:28

Hej Ti

Det er en god ide på flere parametre at bruge sin ældre bil, som du nævner. Den er billig og i miljøbelastning er det samlet set bedre at bruge den gamle bil op i stedet for at skifte ud til nyt. Som sådan er min sammenligning her mest interessant, når vi som forbruger bliver træt af den gamle bil eller af andre årsager mener, at den skal skiftes ud.

Da JR tog hul på at indregne prisen for den energi, køretøjet skal drives frem med (el, benzin eller diesel) og mente det relevant at tage udgangspunkt i 45.000 km om året, ja så er det selvfølgelig et relevant scenarie for de, der kører så langt. Mit udgangspunkt er ikke så mange kilometer. Jeg tager udgangspunkt i de kilometer, som leasingkontrakterne stiller op, og jeg søger også at gøre det uden at "skrabe bunden" med kun 10.000 km og i stedet tage de mere realistiske 15.000 km, som de med op til 40 km på arbejde fint klarer sig med til at pendle på og have turen sydpå eller ud i det danske sommerlandskab med i puljen.

Da jeg tog brændstofsøkonomien i min C4 fra 2009 som eksempel, var det for at tage et reelt eksempel på rigtig brændstoføkonomi. På fabrikstal kan bilen køre 23 km/l, så vidt jeg husker, men det ved vi jo alle ikke holder stik. De 19,6 km/l er bilens egen måling på displayet, og jeg tjekker nøjagtigheden, når jeg skal fylde tanken op bare for at være sikker på, at jeg ikke bliver snydt af en måler i bilen, der kunne være sat optimistisk op for at lave en "feel-good"-fornemmelse hos ejeren. Tallet er oftest konservativt og de kørte kilometer på triptæller delt med påfyldte liter viser ofte en marginal bedre brændstofsøkonomi end bilens selv siger. 19,8 km/l f.eks. Det er jo mægigt, og formålet var i debatten her kun at sætte et benchmark for ICE-økonomi, når den kan strækkes længst. Jeg kunne også have taget min kones kun to år gamle Citroen C3 kørende på benzin, og den klarer måske 16 km/l.

Jeg tænker, at en nyere dieselbil måske gør det en smule bedre, men det er ikke meget. Om vi benytter 16 km/l på bezin eller 19 eller 23 km/l på diesel, så er prisforskellen mellem at lease en ny ICE-bil elller en ny elbil i helt samme størrelse, samme mærke og samme model (eller tilnærmelsesvis samme), så er forskellen over 3 år så mærkant, at brændstoføkonomien ikke kan hente det for elbilen.

Der kan være mange gode grunde til at købe en fed elbil, og jeg synes bestemt, at det er lækre biler. Men hypen kan jeg bare ikke snuppe og den uimodsagte halve sandhed.

De er simpelthen ikke svaret på alt, og jeg vil egentlig sige tak til dig Ti for at belyse det ved at sige, at for nogen er det fordelagtigt.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

09-10-2023 kl. 21:20

Man kunne også tage det standpunkt, at hvis ikke der var nogen der skiftede biler ud inden de er slidt op. Så er der nogen der aldrig får en bil at køre i.

Det er jo ikke sådan at bare fordi Kurt ikke gider køre videre i den 4 år gamle volvo(billigere modeler kan også vælges i dette eksempel), at Kurt så bare smider den i baghaven og lader den ruste op og væk. Der er jo nogen der kører i den fortsat om 12 år enten i DK eller et andet land.

Eks har jeg da en reserve bil holdende, som kører 7-8000 km om året, når raketten er optaget andet steds. Det er just en 19 år gammel volvo, som jeg har købt for ikke ret mange penge, men som fint kan bruges af mig, selvom der er en der ikke har slidt den op selv. Den ahr iøvrigt kun lige rundet 100k, og jeg forventer at benytte den fortsat i mindst 3 år, måske mere.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg