Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Skoda Fabia... Fantastisk eller Failer?

Peter Lysgaard

Peter Lysgaard
bruger siden
27-10-2011

07-02-2012 kl. 16:29

Hej Jeg overvejer at købe en Skoda Fabia Hatchback eller Stationcar(combi) fra omkring 2005 og opefter. Den må max have kørt 100.000km og ikke koste mere end 90.000kr. Mit spørgsmål er så, da jeg er indædt Toyota fan og entusiast: - Er det en pålidelig bil? (går den tit i stykker, eller køre den bare) - Hvordan er priserne på reservedele til bilen?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

07-02-2012 kl. 17:11

Min ene storesøster og hendes mand har en Fabia Combi fra '06 eller '07 der har rundet 215kkm uden én forkert prut.
Eneste udgift har været bremser og service.

Mht. service niveauet på de aut. værksteder ved jeg ikke.

Peter Lysgaard

Peter Lysgaard
bruger siden
27-10-2011

07-02-2012 kl. 17:12

Mange tak for svarene!

Jeg er også meget minded på en Yaris... men kan faktisk køre i en Fabia Combi til samme pris som den gamle Yaris... og Fabia'en har trods alt noget mere bagage rum... :)

Men er værkstedsregningerne så dyre hos Skoda?? og dermed også reservedelene, for vil nok ikke få den serviseret hos en Skoda forhandler, men den lokale automekaniker...

Martin Sønderskov Nielsen

Martin Sønderskov Nielsen
bruger siden
11-12-2004

07-02-2012 kl. 17:12

Den kundeservice de har hos Toyota er altså på et niveau for sig selv... Så den med de 112% er slet ikke så tosset alligevel.

Sådan en Fabia er en Fornuftig bil, Der er ret driftsikre, og bør ikke volde de store problemer med Rust.

Skoda ligger nok ikke helt i toppen, men de er tæt på. Så jeg ville ikke være nervøs for at købe en skoda.

Peter Lysgaard

Peter Lysgaard
bruger siden
27-10-2011

07-02-2012 kl. 18:06

Ulrik Thomsen skrev:
Hvorfor er priserne på autoserede Skoda værksteder vigtige for dig når du vil have bilen serviceret hos den lokal automekker?

Du kan også vælge et Skoda værksted syd for grænsen og spare mange penge.

Du misforstår mit spørgsmål...

Jeg ville bare gerne vide om reservedelene er i den dyre eller billige ende...

Peter Lysgaard

Peter Lysgaard
bruger siden
27-10-2011

07-02-2012 kl. 22:09

Mange tak JL!

Det var et utroligt brugbart og fyldestgørende svar!! :)

Christian Hansen

Christian Hansen
bruger siden
20-07-2005

10-02-2012 kl. 10:28

måske vil en Yaris Verso være løsningen den er enorm praktisk måske ikke specielt køn men PRAKTISK MEN der kan være en europalle i bagagerummet - uden at lægge bagsædet ned

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/toyota/yaris-verso/13-vvt-i-sol-aut/1020284

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/toyota/yaris-verso/13-terra/980670

vil du have aut eller munuel gear?

den eneste ulæmpe ved Yaris Verso er at der ikke kan monteres fast træk pga. bagdøren svinger ud ad der kan dog godt monteres aft træk

husk dog altid at bilen SKAL

have fuld servicebog i denne prisklasse hvis der er sløset med servicebogen eller hvis servicebogen mangler så er det NO GO

bilen SKAL være undervognsbehandlet

ingen røg/dyr vigtigt for gansalgmulighederne

lavt km tal er en god ting

få ejere er også en god ting

ingen rust

evt at alle rusteftersyn er overholdt (står i servicebogen)

til sidst lige et lille råd køb et såkaldt P Watch med dette er en elektronisk p skive der stiller automatisk efter førstkommende kvarter jeg har haft det i to biler nu og det har fungeret upåklageligt (lige undtagen da min første bil løb tør for strøm) det sparer dig for at bøvle med p skiven der findes højst sandsynligt ingen P Watch med holder i dag som behøver mekaniker montering desværre hvis du ikke selv tør at kaste dig ud i P Watch montering

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

10-02-2012 kl. 14:15

Har gode erfaringer med Fabia, ingen problemer, fornuftige servicepriser etc.

Mht. servicebog/undervognsbehandling er jeg nok lidt mindre religiøs end det forrige indlæg.
På en bil der er 5-6 år gammel kan jeg udmærket leve med at ejeren de seneste år har passet bilen selv og at der derfor kun er servicehistorie for de første år af bilens liv.

Derudover er undervognsbehandling efter min mening ikke et absolut krav, men bilen skal selvfølgelig undersøges for at være sikker på at der ikke er rust i den.

Christian Hansen

Christian Hansen
bruger siden
20-07-2005

11-02-2012 kl. 01:08

T l skrev:
Har gode erfaringer med Fabia, ingen problemer, fornuftige servicepriser etc.

Mht. servicebog/undervognsbehandling er jeg nok lidt mindre religiøs end det forrige indlæg.
På en bil der er 5-6 år gammel kan jeg udmærket leve med at ejeren de seneste år har passet bilen selv og at der derfor kun er servicehistorie for de første år af bilens liv.

Derudover er undervognsbehandling efter min mening ikke et absolut krav, men bilen skal selvfølgelig undersøges for at være sikker på at der ikke er rust i den.

servicebogen er et vigtigt dokument der ikke kun bekræfter bilens km tal men også ofte oplyser om ejerhistorie (nok kun første ejer) men hvad vigtigere er at sidste t-rems skift og evt rusttjek står beskrevet i servicebogen som faktisk er bilens vigtigste dokument i dagligdagen og specielt ved lave km tal skal der være fuld eller næsten fuld servicebog for der kan jo være fusket med km tælleren det er dorfor fuld eller næsten (delvis) fuld servicebog er nødvendigt

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

11-02-2012 kl. 18:01

Christian Hansen skrev:
servicebogen er et vigtigt dokument der ikke kun bekræfter bilens km tal men også ofte oplyser om ejerhistorie (nok kun første ejer) men hvad vigtigere er at sidste t-rems skift og evt rusttjek står beskrevet i servicebogen som faktisk er bilens vigtigste dokument i dagligdagen og specielt ved lave km tal skal der være fuld eller næsten fuld servicebog for der kan jo være fusket med km tælleren det er dorfor fuld eller næsten (delvis) fuld servicebog er nødvendigt

Hvad er det man skal bruge første ejer til?
Nu kan tandremsskift jo udmærket dokumenteres på andre måder, faktura etc. Herudover kan der jo fuskes med hvad som helst, hvis man ønsker det, her er en udfyldt servicebog ingen garanti. En fabia (eller Yaris verso) er næppe "Brian fuskers" drøm, så hvis man køber en sådan af en tillidsvækkende sælger ville jeg ikke have nogle problemer med dette.
Så en komplet servicebog er da udmærket, men man kan blive snydt servicebog eller ej.
Så at en brugt bil SKAL have fuld servicebog er jeg ikke enig i!

Christian Hansen

Christian Hansen
bruger siden
20-07-2005

11-02-2012 kl. 21:20

T l skrev:

Hvad er det man skal bruge første ejer til?
Nu kan tandremsskift jo udmærket dokumenteres på andre måder, faktura etc. Herudover kan der jo fuskes med hvad som helst, hvis man ønsker det, her er en udfyldt servicebog ingen garanti. En fabia (eller Yaris verso) er næppe "Brian fuskers" drøm, så hvis man køber en sådan af en tillidsvækkende sælger ville jeg ikke have nogle problemer med dette.
Så en komplet servicebog er da udmærket, men man kan blive snydt servicebog eller ej.
Så at en brugt bil SKAL have fuld servicebog er jeg ikke enig i!

er du heller ikke enig i at det er skidt hvis servicebogen enten ikke er der er eller stort set ikke er udfyldt eller slet ikke er udfyldt ved lave km tal? det er det jeg vil frem til at når bilen ikke har gået så meget så er det vigtigt at serviceobgen er udfyldt ikke just 100% (dette er nærmest umuligt) men bare så køberen kan få dokumenteret km talet

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

12-02-2012 kl. 11:04

Jeg er enig i at der skal være en servicebog og at en fuldt udfyldt servicebog er udmærket.

Det jeg ikke er enig i er at en fuldt udfyldt bog er et ubetinget krav på en bil der er 5-6 år gammel.

Som sagt kan jeg sagtens leve med at der eksempelvis er dokumentation for eftersyn de første 2-3 år og hvis ejeren herefter har passet den selv med olieskift etc. synes jeg egentlig ikke det er et problem (hvis sælger ellers virker tillidsvækkende).

Men det er jo en samlet betragtning, hvor man vurderer om hele situationen er fornuftigt.
Hvis ejeren ikke har en servicebog, eller den overhovedet ikke er udfyldt, ville jeg nok ikke være specielt imponeret.
Men en bil der har dokumenteret service de første år og herefter er passet af en fornuftig "perlegrus mekaniker" ville jeg ikke have noget imod.

Dette indlæg blev 12-02-2012 11:04 redigeret af dets forfatter.