Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Skifte, eller beholde ?

Kim Hansen

Kim Hansen
bruger siden
02-12-2009

23-05-2012 kl. 21:11

Hej alle bilbasser. Nu har jeg brug for et godt råd fra jer hvis i stod i lignende situation. Jeg har i dag en Mitsubishi Colt 1,1 3d fra 2008 med 103k på tælleren. Jeg har haft den fra ny og den er plejet og passet med alle service - har aldrig fejlet noget. Er såmænd ganske tilfreds med bilen, utrolig driftsikker, men der er dog 3 punkter, hvor den er utilstrækkelig; motorkraft, mangler aircondition (specielt i denne varme pyh!) og en kun nogenlunde ok brændstoføkonomi. Den kører i gennemsnit ca 17 km på literen og jeg kører dagligt 100 km med 90% landevej. Årligt kørselsbehov incl privatkørsel 30-35000 km. Bilen er betalt ud og er lige gået gennem syn. Med de stigende brændstofpriser er det jo klart man kigger efter alternativer, her specielt Renault Twingo 1,5 dci ( 29,4 på literen). Denne bil vil kunne opfylde de 3 ting jeg mangler fra Colten. Jeg har regnet på min årlige besparelse og får den til ca 16.000 om året. Jeg skal give en byttepris på 80.000 med airc incl levering med en nypris på Twingoen på 120.000.- jeg har pengene stående så der skal altså ikke optages lån. Jeg har været ude og teste bilen i benzin og var efter testturen kun lunken på bilen, men håber en testtur i dieselen vil være bedre. Ser dog sådan på det at jeg sagtens kan leve med bilen hvis jeg får de 3 ting jeg savner og det er jo meget i tidens trend at skifte til meget økonomiske biler. Jeg er dog af bitter familiar erfaring noget skeptisk over for de franske bilers kvalitet (sorry nu fik jeg K S på krigsstien ) og frygter derfor nogle grimme regninger bilen. Nogen der kan fortælle lidt om Twingo kvalitet ? Er der forøvrigt nogen der kender til serviceintervaller på sådan en bil/motor og om den kører med tandrem eller kæde? Efter denne lange introduktion kommer så mit spørgsmål; Hvad ville i gøre i min situation ud fra de oplysninger? Beholde min Colt, eller skifte til en Twingo? På forhånd tak :) Med venlig hilsen Kim Hansen

Dette indlæg blev 23-05-2012 21:14 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

23-05-2012 kl. 21:40

Hvis du har regnet din besparelse ud til hele 16000 kr. om året, ville jeg skifte til en Twingo. De penge er tjent ind igen over et par år, og din Colt er med de km ved at komme i en dyr alder, hvor mange ting begynder at blive slidt.

Mht. kvaliteten er franske biler i dag fuldt ud lige så gode som fx. tyske og japanske, så jeg ville ikke være bekymret. Og med dit kørselsmønster vil du snildt rende over 30 på literen. Husk dog at aircon gør at bilen bruger ca. 15 % mere brændstof. Men jeg syntes dog du får lige lovligt lidt for din gamle bil?

Husk dog også på, at Twingo'en er en anelse mindre, men de 3 døre er du jo vant til.

Vær også opmærksom på at en diesel er dyrere at servicere, samt i reservedele. Så det skal du huske at have med i dit regnestykke. Men alt i alt tror jeg du kan spare mange penge, men hvis du ikke er hooked på bilen efter at have prøvet den med diesel, så er det sur røv at sætte sig ud i den hver dag :-)

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

24-05-2012 kl. 09:10

Hvordan har du regnet den årlige besparelse ud, den lyder høj?

Jeg vil mene at den årlige besparelse på brændstof ligger omkring 9-10k (løs hovedregning) baseret på 30k km og de 17km/l du nævner og en Twingo vil næppe gå meget over 25km/l ved blandet brug (de lange landevejsture vil den sikkert gå omkring det lovede).
mht. vægt afgift er Twingo nok lidt billigere.

Til gengæld er der meget større værditab på en ny bil.

Din Colt vil der ikke være meget værditab på de næste par år, så hvis ellers der ikke kommer større reparationer vil den være billig på den front (og Colten burde kunne køre et par år mere uden større problemer).

Så tror altså ikke at besparelse er så høj som du skriver. Men det kan jo også godt være pengene værd at få A/C og lidt mere motor.

Dog vil jeg sige at hvis du allerede under prøveturen "kun er lunken på bilen" så ville jeg nok kigge på andre biler også. Hvis man allerede er lidt utilfreds inden købet, så bliver det kun værre.

Martin Sønderskov Nielsen

Martin Sønderskov Nielsen
bruger siden
11-12-2004

24-05-2012 kl. 22:36

Husk lige at tage værditabet på Twingoen med i regnestykket.
Efter 3 år og ca 105.000 km får du næppe meget mere end 35-40.000 kr for bilen ved forhandler. Det er immervæk et værditab på ca 80.000 kr over 3 år.

Du har ikke synderligt meget værditab på din Colt fra nu af...

Jeg lavede lige et hurtigt regnestykke incl værditab, og jeg kom frem til at du kan ligge ca 5500 kr til side hvert år til ekstraudgifter udover almindelig service til vedligeholdelse til Colt.

Så hvis du ønsker at skifte skal du ikke gøre det af økonomiske årsager. Men gør det fordi du har lyst til det.

Kim Hansen

Kim Hansen
bruger siden
02-12-2009

24-05-2012 kl. 23:50

Mange tak for alle jeres svar :)

Kan godt se det værditab igen vil æde enhver for form for besparelse igen, så det er nok billigst bare at holde den kørende.

God sommer til alle:)