Bilbasen Forum
Skifte, eller beholde ?
Kim Hansen
bruger siden
02-12-2009
23-05-2012 kl. 21:11
Dette indlæg blev 23-05-2012 21:14 redigeret af dets forfatter.
Profil slettet
23-05-2012 kl. 21:40
Mht. kvaliteten er franske biler i dag fuldt ud lige så gode som fx. tyske og japanske, så jeg ville ikke være bekymret. Og med dit kørselsmønster vil du snildt rende over 30 på literen. Husk dog at aircon gør at bilen bruger ca. 15 % mere brændstof. Men jeg syntes dog du får lige lovligt lidt for din gamle bil?
Husk dog også på, at Twingo'en er en anelse mindre, men de 3 døre er du jo vant til.
Vær også opmærksom på at en diesel er dyrere at servicere, samt i reservedele. Så det skal du huske at have med i dit regnestykke. Men alt i alt tror jeg du kan spare mange penge, men hvis du ikke er hooked på bilen efter at have prøvet den med diesel, så er det sur røv at sætte sig ud i den hver dag :-)
T i
bruger siden
17-06-2006
24-05-2012 kl. 09:10
Jeg vil mene at den årlige besparelse på brændstof ligger omkring 9-10k (løs hovedregning) baseret på 30k km og de 17km/l du nævner og en Twingo vil næppe gå meget over 25km/l ved blandet brug (de lange landevejsture vil den sikkert gå omkring det lovede).
mht. vægt afgift er Twingo nok lidt billigere.
Til gengæld er der meget større værditab på en ny bil.
Din Colt vil der ikke være meget værditab på de næste par år, så hvis ellers der ikke kommer større reparationer vil den være billig på den front (og Colten burde kunne køre et par år mere uden større problemer).
Så tror altså ikke at besparelse er så høj som du skriver. Men det kan jo også godt være pengene værd at få A/C og lidt mere motor.
Dog vil jeg sige at hvis du allerede under prøveturen "kun er lunken på bilen" så ville jeg nok kigge på andre biler også. Hvis man allerede er lidt utilfreds inden købet, så bliver det kun værre.
Martin Sønderskov Nielsen
bruger siden
11-12-2004
24-05-2012 kl. 22:36
Efter 3 år og ca 105.000 km får du næppe meget mere end 35-40.000 kr for bilen ved forhandler. Det er immervæk et værditab på ca 80.000 kr over 3 år.
Du har ikke synderligt meget værditab på din Colt fra nu af...
Jeg lavede lige et hurtigt regnestykke incl værditab, og jeg kom frem til at du kan ligge ca 5500 kr til side hvert år til ekstraudgifter udover almindelig service til vedligeholdelse til Colt.
Så hvis du ønsker at skifte skal du ikke gøre det af økonomiske årsager. Men gør det fordi du har lyst til det.
Kim Hansen
bruger siden
02-12-2009
24-05-2012 kl. 23:50
Kan godt se det værditab igen vil æde enhver for form for besparelse igen, så det er nok billigst bare at holde den kørende.
God sommer til alle:)