Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Punto, 207, Fabia...

Johannes Engers Gregersen

bruger siden
06-04-2005

15-11-2012 kl. 14:27

Hej alle. Jeg har brug for lidt input. Jeg står overfor en snarlig familieforøgelse, og så duer den nuværende Ford Ka desværre ikke længere (selvom den kører upåklageligt og fejlfrit). Vi har købt en barnevogn, der kan passe i bagagerummet på en Ka/500 (http://www.seed.dk/index.php?route=product/product&product_id=65), så det er ikke bagagerummet, der er problemet -- det er til gengæld en meget ringe adgang til bagsædet (og muligheden for andet end vognen bagi). Både min kæreste og jeg har imidlertid en lidt uafklaret jobsituation, så vi vil ikke købe den endegyldige familiebil og optage lån til det, fordi vi ikke ved, om der bliver 5 eller 75 km til arbejde. Derfor har vi talt om at sægle Ka'en privat (en 2009'er med 75.000 km) for måske 50.000 kr, og så lægge 20-25.000 kr i en bil, vi kun skal have 6-12 måneder, hvor den så skal skiftes til noget mere permanent. Tanken er her at finde en vogn, der er sikker, lidt større, let at komme af med om 6-12 måneder/5-15.000 km -- og ikke mindst: Taber mindst muligt på de 6-12 måneder. Vores krav er: 4/5 døre, ESP, AC, maks. 125.000 km (af hensyn til reparationer etc) og mindst 15 km/l (de mere tørstige er nok sværere at komme af med igen) - og helst benzin (simpel teknik med mindre risiko for problemer i det korte tidsrum). Prisen hedder 60-75.000 kr. - det er ikke en helt fast ramme, men med barn på vej er der andet, der skal betales. Og ideen er altså, at værditabet skal være mindst muligt. De biler, vi har kigget på er: Fiat Grande Punto 1,2 - her en bovlam 2008'er med 95.000 km til 70.000 kr: http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/fiat/grande-punto/12-dynamic/1400593 Skoda FAbia Combi 1,4 - her en 2007'er med 100.000 km til 75.000 kr: http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda/fabia/14-16v-80-ambiente-combi/1399305 Peugeot 207 - her en 1,4'er fra 2007 til 75.000 kr: http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/peugeot/207/14-xr/1326925 Vi har også kigget på (og mere eller mindre fravalgt) Fiesta, Corsa (svær at finde med AC indenfor prisen), gammel Astra G St.car (svag sikkerhed) etc. Men altså: Hvilken af disse biler taber mindst/er lettest at komme af med: Den nyere Punto med mange km, den kedelige, men solide Fabia Kombi med 5-6 år på bagen, eller den lidt mere moderne 207? Er der andre biler, der ville være mere oplagte?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

bruger siden
06-04-2005

15-11-2012 kl. 20:47

@ KS:
Omkring brugtpriser, så er man desværre nok altid lidt for optimistisk på egne bilers vegne. Men en forhandler ville give 45, og anbefalede mig at prøve at sælge den privat til 50-55. Det tror jeg faktisk ikke er helt vildt langt fra (det nærmeste jeg kan finde er biler sat til salg ved forhandlere til 70.000 med færre kilometre -- men det er også skræmmende nær nyprisen). Men uanset om jeg ender med 40 eller 50 i hånden, så bliver det nok en bil til omkrign 70, så jeg ikke skal låne.

Men når du snakker sikkerhed og klasser, er det så "sikkerhed i praksis" (hvor større biler nok som regel er mere sikre i kollissioner) eller er der forskellige NCAP krav i forskellige klasser?

bruger siden
06-04-2005

08-12-2012 kl. 20:07

Nå, men så røg Ka'en til en privat køber for de forventede 50.000 kr.

Jeg har to yderligere spørgsmål til forum:

1)
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/renault/clio-iii/12-16v-expression-st/1433130

Er dette "et for godt tilbud til at være sandt" - o betyder "salg for kunde" at dette er en problemfyldt bil, som forhandleren ikke vil lægge reklamationsret til?

Prismæssigt er det en bil, der koster det samme som en to-tre år ældre Fabia med flere kilometre - Fabia er nok generelt en bedre bil, men det ophæver alder og km jo.

2)
Køb af bil med tinglyst gæld - hvor gælden overstiger den udbudte pris? Er det en bil, man bare skal gå uden om, eller skal man snakke med den private sælger før man vælger en anden bil?

På forhånd tak for svar fra ikke-trolls.

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

09-12-2012 kl. 12:50

"Salg for kunde" betyder ikke nødvendigvis at der er problemer med bilen, men det betyder som regel at forhandleren forsøger at "krybe uden om" reklamationsretten, da han ikke er sælger, men "bare" har den til at stå. Folk ser bilen hos forhandleren og opfatter det som om han er sælger (med reklamation).

Jeg ville (i prioriteret rækkefølge) enten: lade være med at handle her / være sikker på at prisen afspejler at det er privat handel / eller sørge for at få papirer på at det er forhandleren der er handlet med (Mener jeg har læst at forhandleren ikke kan undgå reklamationsretten også selv om han kun er "formidler", men det er vigtigt at det fremgår at han er part i handlen (men check lige selv)

Men gider man ovenstående bøvl, jeg ville nok kigge på andre biler....

Den du linker til er jo også 4 år gammel om om 3 uger og har kørt en del km. En helt ny koster 128k og der er masser af andre brugte, så denne er vel ikke et fantastisk tilbud, selvom prisen er i den billige ende......

Mht. gæld i bilen skal du være sikker på at gælden er indfriet inden du køber den, så er der ingen problemer.
Er der der mindste slinger i valsen i forhold til at gælden først bliver indfriet når du har overdraget penge eller lignende ville jeg kigge på noget andet. Der er biler nok, så hvorfor købe en hvor der er ekstra chance for at der kan opstå problemer

Af de biler du har nævnt ville jeg tage et ekstra kig på Fabia combi. Den er skruet ganske godt sammen og har et rigtig godt bagagerum i forhold til bilens størrelse.

bruger siden
06-04-2005

10-12-2012 kl. 22:02

K S skrev:
Se dig om efter en lettere brugt VW Polo fra 2010 og frem. Den er netop kåret til den mest fejlfrie bil i sin klasse i Tyskland. Designet er smukt og tidsløst og du er sikker på et lavt værditab og en vis portion prestige i gadebilledet.

Omvendt psykologi-troll?

bruger siden
06-04-2005

18-12-2012 kl. 17:23

Det blev en Skoda Fabia Combi 1,4 fra 2006 med 112.000 km på tælleren. Den er 14.000 dyrere, 3 år ældre og 30.000 km mere slidt end min solgte Ka, men håber det blev et godt bytte.

Tak for overvejende sagligt input...