Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Peugeot 406 eller Citroën C5?

Peer Steen Mortensen

Peer Steen Mortensen
bruger siden
14-09-2012

01-11-2012 kl. 23:36

Jeg skal købe bil og vil ofre cirka 20.000-30.000 kr på projektet. Jeg kan bedst lide franske biler og har i øvrigt hørt alle dogmerne. Jeg er ikke til fart og vild kørsel, men mere til komfort og behagelighed. Det gør ikke noget at den også kan flytte sig om nødvendigt. Jeg kan bedst lide Peugeot 406 eller Citroën C5, men er i tvivl om hvilken en der er mest driftsikker, billigst i reperationer og reservedele, samt holdbarhed. Det virker som om jeg kan få en nyere årgang C5 for samme pris som en noget ældre årgang 406, og den hydraliske affjedring tiltaler mig også. Jeg har været pasager i en Citroën Xantia og kunne lide fornemmelsen. Egentlig synes jeg bedst om designet på 406'ern, men det er ikke det væsenligste. Jeg er interesseret i seriøs vejledning og gerne fra ejere af franske biler der selv har erfaring med bilerne, og jeg er ikke interesseret i gentagelserne af dogmerne om franske biler og vejledningen om ikke at købe fransk, ej heller links til brokke siden mandagsbiler. Mvh Peer

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

02-11-2012 kl. 08:52

Du skal klart gå efter en C5.
Som du selv er inde på, så får du mere/nyere bil for pengene, samtidig er den hydrauliske affjedring rigtig skøn at køre med. 406éren er også efter min mening kønnere, men stadig C5 er et bedre køb.

Jeg har igennem årene haft en del C5ére og når først man har kørt en årrække med den affjedring, så er det sgu svært at blive tilfreds med andet.

Et praktisk råd; gå uden om 1,8éren den har ikke en "sportsindstilling" på hydraulikken som 2,0érne har, og samtidig klæder 2,0motoren den relativt store bil bedre.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Peer Steen Mortensen

Peer Steen Mortensen
bruger siden
14-09-2012

07-11-2012 kl. 21:34

christian schrøder skrev:
hej peer jeg har haft en c5 årg 2001 og den var jeg ret glad for jeg havde den et år og kørte 22000 , ud over det har jeg været med til at købe en 406 til min kammerat , af de to ville jeg selv stadig vælge c5 , der er noget mere plads , plus som du selv skriver er den hydrauliske undervogn super komfortabel , jeg ville dog nok finde en med aktiv undervogn , de kan kendes på at der er en knap der står sport på , mellem justerings knapperne til undervogn den strammer lige op så man kan køre lidt mere frisk . Min var en 2.0 benzin og når det fik nogle klø var den faktisk rimelig kvik .

Hej Christian, mange tak for indlægget og det gode råd om aktiv undervogn. Havde du nogle nævneværdige problemer med den?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Peer Steen Mortensen

Peer Steen Mortensen
bruger siden
14-09-2012

07-11-2012 kl. 21:37

K S skrev:
De første C5 havde mange børnesygdomme og problemer - om de er ryddet helt væk nu, er svært at sige - det er lidt af et spil. 406 har til gengæld ry for at være ganske stabil og problemfri (men biler i denne alder/prisklasse vil altid være et "spil" - afhængig af tidligere brug og vedligeholdelse - uanset mærke og model).

C5 er til gengæld klart bedre mht. sikkerhed end 406.

Et alternativ blandt de franske kunne være en Laguna. Første generation fik meget fin brugttest i FDMs motor, men pas på rust. Næste generation er til gengæld fremragende beskyttet mod rust og med meget høj sikkerhed - til gengæld har den ikke et helt så godt ry mht. driftsikkerheden (uden at jeg selv har erfaringer med den - jeg har til gengæld haft flere andre, problemfri Renault'er).

Så vidt jeg kan se, er alle 3 typisk med meget højt km-tal i denne prisklasse - forvent omkostninger til reparationer og vedligeholdelse.

Hej K S. Tak for indlægget og rådene. Jeg er nu ikke helt vild med Renault, selvom flere har givet mig samme råd, hvis jeg absolut skal købe fransk. Som jeg forstår det ruster C5 sjældent?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Peer Steen Mortensen

Peer Steen Mortensen
bruger siden
14-09-2012

07-11-2012 kl. 21:41

H P skrev:
Du skal klart gå efter en C5.
Som du selv er inde på, så får du mere/nyere bil for pengene, samtidig er den hydrauliske affjedring rigtig skøn at køre med. 406éren er også efter min mening kønnere, men stadig C5 er et bedre køb.

Jeg har igennem årene haft en del C5ére og når først man har kørt en årrække med den affjedring, så er det sgu svært at blive tilfreds med andet.

Et praktisk råd; gå uden om 1,8éren den har ikke en "sportsindstilling" på hydraulikken som 2,0érne har, og samtidig klæder 2,0motoren den relativt store bil bedre.

Hej H P, og mange tak for indlægget og rådet om 1,8eren og 2,0 versionen. Når nu du har haft en del C5ere, har du haft nogle af de problemer man hører rygter om med C5?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

07-11-2012 kl. 22:13

Hej Peer

Jeg tror du skal et smut forbi www.citronik.dk og læse og spørge ind til C5. Det er et meget aktivt forum, og der kan du sikkert finde flere svar.

Det er ikke en fejlfri bil, den var en af de første biler med fuld computerstyring af bilens funktioner, og den kom lidt for hurtigt på gaden i sin tid, så ejerne af de første årgange fik ufrivilligt lov til at være beta-testere ;-)

Jeg har ikke selv en C5, men har - udover en nyere Berlingo til konen og ungerne - en gammel xantia, og før det en bx'er som nr. 2 bil, da jeg også er blevet forfalden til den hydrauliske undervogn.

Vh Anders

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

08-11-2012 kl. 09:27

Peer Steen Mortensen skrev:
Hej H P, og mange tak for indlægget og rådet om 1,8eren og 2,0 versionen. Når nu du har haft en del C5ere, har du haft nogle af de problemer man hører rygter om med C5?

Nej, ikke rigtigt, dog på min 2,0ér lyste "anti pollution-lampen" ind imellem, den slukkede når jeg hældte en flaske dysserens i tanken, og så var udetermometret defekt på en 1,6 HDiér jeg havde.

Rygter er noget der er yderst svært at mane til jorden, jeg kender nogen som aldrig kunne finde på at købe en Skoda, grundet alle vitserne.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg