Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

"ny" brugt bil til førstegangskøber

Profil slettet

Profil slettet

09-07-2009 kl. 21:20

Efter at jeg i flere år har lånt forældrenes bil, har jeg nu besluttet at anskaffe mig en selv. I den forbindelse håber jeg på, at kunne få lidt hjælp her i dette forum. Bilen skal mest bruges til fritidskørsel og budgettet er omkring 30000. Jeg har kigget på følgende biler: Mazda Polo classic og Toyota Corolla eller Carina. Hvilken vil I anbefale og hvad skal jeg være opmærksom på? Andre mærker der er bedre? Skal jeg kigge mest efter alderen på bilen eller hvor meget den har kørt? Har også overvejet at købe en ny men bilen skal stå ude året rundt. På forhånd tak.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Martin Sønderskov Nielsen

Martin Sønderskov Nielsen
bruger siden
11-12-2004

09-07-2009 kl. 23:18

Hej Mette

I den prisklasse du kigger, skal man generelt være obs på det hele. uanset mærke. Der kan uden tvivl findes nogle fine eksemplarer i den prisklasse, men også nogle knap så gode biler.

Dem du selv nævner er ikke noget tosset forslag, dog skal du nok regne med at Mazda vil ruste en del mere end de 2 andre, mindre de har fået god rustbeskyttelse igennem årene.

En Polo classic vil da være fin, men den koster nok også mere fordi der står VW på bilen. Køb en Seat cordoba i stedet for.

Corolla og Carina er nok de mest driftsikre biler overhovedet, Men der skal man holde holde øje med rust. Men pga deres gode ry, er de dyre.

Men jeg har da lige et par alternativer jeg synes du bør kigge efter.
Nissan Almera (God og driftsikker bil til fornuftige penge)

Seat Ibiza/Cordoba (God bil til pengene)

Opel Astra (Dog skal du være obs på rust)

Peugeot 306 ( Måske ikke så driftsikker som de andre. Men udemærket)

Hyundai Accent ( Der kan du få lidt nyere bil til samme penge ift de andre)

Jeg håber du kan bruge det til noget.

Martin

Profil slettet

Profil slettet

09-07-2009 kl. 23:20

Jeg regner med at kørselsforbruget vil være omkring 6-7000 km om året. Jeg har ikke nogle specifikke pladskrav til bilen udover at der ikke må være for lavt til loftet... Desuden må det gerne være en bil, der er lidt frisk i accelerationen...

Profil slettet

Profil slettet

10-07-2009 kl. 16:53

Køb du trygt en Toyota Corolla eller Carina. eller evt. en Toyota Starlet.

Poloen vil jeg ikke anbefale i det prisleje.

Profil slettet

Profil slettet

11-07-2009 kl. 14:42

de overnævnte mærker er nogle rigtige dejlige biller/modeller. men tar en med som har forstand på biller. for alle brianer/mustafaer har måske leget med den inden dig...

hyundai accent er en dejlig bil
mercer 190 er nice

glem hvor meget bilen har kørt for, du kan købe en bil fra 90 som har kørt 25000, og man tænker nice men tænk på at den har aldrig blevet varm og brandt af dvs noget lort. hvis jeg skulle købe en bil fra 95-99 så ca 14-180000 realistisk.

Profil slettet

Profil slettet

11-07-2009 kl. 14:46

Tak for svarene og vil da også prøve at kigge nærmere på nogle af de alternativer I nævner.
Jeg har tænkt på at "hæve" budgettet til 40000 men ved ikke om det gør den store forskel...