Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Mercedes Benz SLK230 fra 90'erne - kan den benyttes hele året?

Søren Meyer

Søren Meyer
bruger siden
12-08-2007

07-02-2012 kl. 17:57

Hej alle, Jeg har en Mazda MX5 fra 1998, som jeg egentlig er glad nok for. Problemet er bare, at Mazda ikke har det så godt med salt og skal man derfor passe ordentlig på den, så må den stå stille hele vinteren. Derfor kører jeg kun i sommerhalvåret. Jeg overvejer nu lidt at skifte min MX5'er ud med en cabriolet som jeg kan køre i om vinteren, når der er behov for det. Da min kørsel er meget begrænset og er ren fornøjelse, så er målet en cabriolet jeg primært kan køre i om sommeren i weekender og ferier, men også en cabriolet jeg en gang i mellem kan benytte om vinteren. Jeg vil ikke bruge mere end 150.000 kr., da jeg ikke kan retfærdiggøre at brænde mere af på fornøjelse. Desuden er økonomien heller ikke til mere. Så det er grænsen. Derfor virker en SLK230 fra omkring en 1996/1997 som et interessant alternativ. Hvorfor? Fordi den har foldetag og den er tysk og derfor formentlig kan tåle vores klima. Endvidere forestiller jeg mig også, at en MB også er ret driftssikker? Nu ved jeg dog bare af erfaring, at biler fra 1990'erne ikke var så godt rustbeskyttet. Så mit spørgsmål er om en SLK230 fra slut 90'erne er kendetegnet ved MB kvalitet - dvs. god rustbeskyttelse og driftsikkerhed? Og hvordan ser det ud med værkstedsregningerne? Er de overkommelige? Hvis der er tidligre ejere en 90'er SLK som kan dele ud af deres erfaringer, så vil jeg sætte stor pris på det :). På forhånd mange tak. Mvh. Søren

Dette indlæg blev 07-02-2012 17:59 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

08-02-2012 kl. 16:32

Der kan være mange grunde til at vælge en SLK.
Men rustbeskyttelsen er nok ikke en af dem.
Hvis du alene tænker på rust, så kan du ligeså godt beholde din MX5.

Ellers kan du jo gå efter frisør-cabrio'en 206 CC.
Den har foldetaget, og er ikke udpræget plaget af rust.
Og så er den billig...

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Søren Meyer

Søren Meyer
bruger siden
12-08-2007

08-02-2012 kl. 17:47

Tak for jeres svar.

Som sagt er jeg glad for min MX5 som køremaskine.

I får mig aldrig over i en 206CC - beklager men den er for ordinær på mange måder og det er altså ikke for at lyde snobbet. Jeg har prøvet sådan én og den tiltalte mig ikke. Men det er jo smag og behag.

Jeg var bare interesseret at høre om en SLK230 var et bedre alternativ, hvis man også skal kunne køre lidt om vinteren.

Næste skridt er så Audi A4 cabriolet eller en af de nyere MX5 modeller (Mrk III), men de er begge fortsat alt for dyre :).

Mvh.

Søren

Dette indlæg blev 08-02-2012 17:48 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Søren Meyer

Søren Meyer
bruger siden
12-08-2007

09-02-2012 kl. 19:40

Hej Karsten,

Tak for dit svar.

Jeg husker at have set noget omkring dine rygproblemer inde på MX5 klubbens forum.
Kan det ikke passe?

Jeg har faktisk også haft lidt kig på Z3'eren. Min anke er dog, at man betaler ret meget for en Z3'er fra slut 90'erne.

Desuden kan jeg heller ikke fraskrive mig, at accellerationen i en NB 1,8i er en fornøjelse og hvis man skal have nognelunde det samme i en Z3, så er vi vist oppe i mere end en 1,9'er. Nu er det er ikke sådan at jeg ligger og kører race, men jeg kan nu godt lide, at give den lidt pedal, når jeg kommer ud på de små landeveje :).

Jeg har også gjort mig lidt overvejelser i forhold til NC'eren, som faktisk er ved at komme godt ned i pris. Jeg ved dog ikke hvor gode de er i forhold til rust, da det jo er en Mazda.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

10-02-2012 kl. 10:17

Søren Meyer skrev:

I får mig aldrig over i en 206CC - beklager men den er for ordinær på mange måder og det er altså ikke for at lyde snobbet. Jeg har prøvet sådan én og den tiltalte mig ikke. Men det er jo smag og behag.


Hej Søren.

Det kan jeg sagtens forstå.
Jeg havde heller ikke personligt valgt en 206CC.
Jeg forslog den kun fordi, at du lod til at have rustbeskyttelse som dit stort set vigtigste kriterie.

Jeg tror bare, at du skal køre løs i din MX5 - sommer og vinter.
Så må du sørge for at holde den ordentligt undervognsbehandlet, og ellers udbedre rusten efterhånden, som den evt. opstår.
Det er dyrt at skifte bil, og for de penge kan man lave en del rust.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Søren Meyer

Søren Meyer
bruger siden
12-08-2007

10-02-2012 kl. 18:34

Ja - jeg er også glad for den og jeg kan efterhånden godt se, at man ikke får meget cabriolet med samme egenskaber og driftomkostninger til de samme penge.

God weekend :)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg