Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Mazda 5 årg. 2007 - hvad skal man være opmæksom på

Morten Nørgaard

Morten Nørgaard
bruger siden
03-06-2007

19-02-2010 kl. 10:15

Jeg kar kigget efter en Mazda 5 og er faldet over en årg. 2007 med ca. 100.000 km på tælleren, men er der noget man skal være særligt opmærksom på udover rust? eller er der ellers nogen fordele og ulemper ved denne bil Valget er faldet på Mazdaen pga. skydedørene, da vi har to mindre børn.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

19-02-2010 kl. 10:34

Hvilken motor ser du på?

Jeg har haft en 2,0 benzin, og det er egentlig en ok bil.
Dog er der meget støj i kabinen, da den er lavt gearet og generelt dårligt lydisoleret.
Dette problem er stort set løst med den nyere årgange, som bl.a. har 6-trins gearkasse og bedre lydisolering.

Benzinøkonomien er ikke god. Jeg kom sjældent over 10 km/l. Mere kan man dog sikkert sagtens klare, hvis man kører lidt mere økonomikørsel.

Sæderne er ikke alt for gode. Forsøderne mangler lårstøtte, og sidestøtten er heller ikke overvældende.
Bagsædet er fint til maks to personer. At kalde det en 7-personers bil er en stærk overdrivelse, for der er kun fire ok siddepladser i bilen. Vi har dog også kun 2 børn, så det er ikke et problem.

Bagagerummet er ikke så langt som hos mange af konkurrenterne. Det betyder bl.a., at der ikke kan stå en barnevogn på langs, hvilket gør pakningen lidt sværere.

Skydedørene er helt igennem geniale. Dem bliver man afhængig af.
Køreegenskaberne er gode og sikre, og bilen er meget overskuelig at køre rundt i.

Jeg kører nu i en Mazda 5 Sport, 2,0 benzin fra 2009, og det er altså blevet en meget bedre bil efter faceliftet. Stort set alt, hvad jeg var utilfreds med på min årg. 2007, er blevet fikset i 2009, bortset fra sæderne, som stadig ikke støtter optimalt.

Jeg behøver vel ikke sige, at det varskydedørene der gjorde udslaget, da vi skulle vælge bil denne gang. Og det bliver det sikkert også næste gang. Jeg glæder mig allerede til at se den kommende C-Max med skydedøre, som vel egentlig er eneste reelle konkurrent til Mazda 5.

God fornøjelse.

Morten Nørgaard

Morten Nørgaard
bruger siden
03-06-2007

19-02-2010 kl. 11:23

Tusind tak for info, det var superdejligt at høre fra en som selv har bilen og kender stærke og svage sider.
Den vi har kig på er en 2,0 touring, men jeg kan høre at jeg skal have en lang prøvetur for at afprøve sæderne og specielt lårstøtten, da det er et af ankepunkterne på vores nuværende bil.
Vi kører kun 10-12.000 km og har kort til og fra arbejde, derfor er benzinøkonomi ikke så vigtigt.

Tak for den fyldige besvarelse.

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

19-02-2010 kl. 14:52

Hej.

Godt at du kan bruge mit svar.

Det var netop en 2,0 Touring, som jeg havde før.
Største problemer er klart sæderne og motorstøj, da bilen tager mange omdrejninger - specielt ved motorvejskørsel.

Jeg vil klart anbefale dig at lede efter en faceliftet model - om ikke andet, så for at få 6-trins gearkassen. Men jeg ved selvfølgelig godt, at de er noget dyrere, da de først kom i 2008.

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

22-02-2010 kl. 14:07

Min Mazda 5 2,0 Touring fik sjovt nok også skiftet støddæmpere allerede efter ca. 60.000 km.
Det var en firmabil, så jeg ved faktisk ikke, om det gik på garantien eller på serviceaftalen - men skiftet det blev de.
Årsagen var, at det kom nogle høje dunk, hvis man f.eks. kørte over et vejbump, selvom man kørte meget forsigtigt.

Philip Etin

Philip Etin
bruger siden
22-05-2007

12-03-2010 kl. 12:13

Nu siger du selv UDOVER rust, men netop rusten tror jeg er uhyre vigtig på sådan en... selvom den er så ny. Jeg ville gå efter en, der havde fået beskyttelse fra noget nær dag 1. Allerede efter et par år kan de første angreb være på vej - og så er det altså ikke det samme blot at "dække det til" med en rustbeskyttelse senere i bilens levetid.

Min kollega har en Mazda 5 2,0 de købte fra ny. Den har faktisk været helt fejlfri.

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

12-03-2010 kl. 12:49

Mazda må simpelthen være det dårligst rustbeskyttede bilmærke på markedet i dag.
Min nu 15 måneder gamle Mazda 5 har allerede synlig rust flere steder.
Ok, det er måske ikke direkte i karosseriet, men i de små detaljer.
F.eks. bobler de lister, som adskillere de to ruder i begge bagdøre, allerede lystigt på min. Grimt og bare ikke ok.
Bilen skal forbi Mazda indenfor en måneds tid - så må vi se, hvad de siger til det.