Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Kan det betale sig at give konen en diesel?

Robert Due Kvistgaard

Robert Due Kvistgaard
bruger siden
21-02-2012

23-01-2013 kl. 14:51

Hej. Jeg har læst lidt artikler omkribng brug af dieselbil og ulemperne ved at køre korte ture i dieselbiler, så jeg er bekendt med at den kører bedst når den er varm, dyser kan sode til, at den skal have flere olieskift og have fuld gas en gang i mellem osv. Spørgsmålet er konkret om det vil være hensigtmæssigt at købe en dieselbil til min kone. Hun har ca. 18 km til arbejde og henter desuden børn i børnehaven på vej hjem og handler også ind en gang i mellem på vej hjem (i begge situationer når bilen ikke at blive kold). Herudover kører hun ca. 2-4m gange om måneden nogle længere ture på 30-100 km t/r og kører i alt ca. 12-14.000 km om året. Hun har i øjeblikket en Mitsubichi Colt benzin 1,5 fra 2006 der har kørt 65.000 km. Det er en bil hun sagtens vil kunne have de næste 10 år, hvis bare den får noget rustbeskyttelse en gang i mellem. Bilen står til 16,1 km/L men hun kører kun 12-13 km. Hvis det skulle være diesel, ville jeg overveje en Peugeot 207 1,6 HDI 90 HK fra 2010 med godt 100.000 km på tælleren til ca. 100.000 kr. Peugeoten står til 26,3 km/L. Lad os sige at den kører 20 km/L, så er der en besparelse på brændstof på 5.000 kr. om året. Der er måske et par tusind kroner mere om året til afskrivning og rentebyrde, men i mit regnestyrke er denne peugeot ikke dyrere om året end den nuværende Mitsubichi, og så får man en nyere og bedre bil (+fartpilot, som hun efterlyser). Vil det være for dumt? Eller vil det være OK, så længe at man sørger for jævnligt olieskift? Det skal nævnes at jeg altid handler bil privat, så jeg mister ikke 20.000 kr. ved at handle med en forhandler.

Dette indlæg blev 23-01-2013 14:53 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Andreas Appel

Andreas Appel
bruger siden
06-02-2010

23-01-2013 kl. 16:31

Jeg vil ikke anbefale en diesel motor til det kørselsmønster.
Ud over dyrere service er der også 2750 kr i årlig grøn afgift, hvor din mitsubishi koster ca 1100 kr.

Så besparelsen er ikke så stor igen

Dette indlæg blev 23-01-2013 16:32 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

23-01-2013 kl. 16:34

Jeg havde beholdt colten og fået eftermonteret en fartpilot. Besparelsen på 5.000kr om året står ikke mål med evt. reperationer på dieselmotoren. Og har 207 partikelfilter? For så er det 1000kr/årligt i mindre besparelse. Colten står til ca. 2300/året i grøn afgift, 207'eren står til ca. 2800, plus evt. 1000kr hvis der ikke er filter på.

Personligt synes jeg at 207 er af noget tvivlsom kvalitet. Svigermor har en 207'er, 1.6 benzin, og jeg synes den virker meget slidt og træt efter 150.000km.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

23-01-2013 kl. 20:35

Du skal have en benzin ingen tvivl om det og hvis du gerne vil have en nyere bil eller en helt ny nu hvor du kan 100K til rådighed. Så ville jeg kigge på den gamle generation af Fiat Panda som hedder Classic som er prissat til kun 70.000 kr for en helt ny bil, den er yderst driftsikker og vil passe til din kones behov. Den koster vist nok kun 520 kr årligt i grønafgift og køre ca. 20 km/l.

Mvh
Mads Andersen
www.e-bil.dk

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg