Bilbasen Forum
Indlæg slettet
J R
bruger siden
13-12-2013
06-01-2022 kl. 15:35
Har du prøvet at konfigurerer nogen af de der VAG modeller?
Du skal sikre dig deres software er kommet til at virke, det tænker jeg dog det er. Men det har været op af bakke.
Inden du har klikket af på ganske få tilvalg, så er de ikke specielt billigere end eks Model Y, og slet ikke hvis du også vil have 4x4
Har selv model 3 og kørt 115.000 km på lidt under 3 år. Det spiller altså her på matrikkelen.
Er selv fristet af mange andre mærker og modeller, men det falder som regel på ladenetværket(som vi alligevel sjældent bruger) ikke er i samme liga som Tesla's.
Tesla laver indenfor det næste år ladere ved snart sagt alle storcentre med 16-32 standere ved hver.
Dertil Tesla's sætter du bare stikket i, så snakker bil og lader sammen, og du skalikke bekymre dig mere derom. Alle de andre skal du fedte rundt med en ladebrik eller en app, og vælger du den forkerte så betaler du 6-9 kr/kWh istedet for 3 kr. Det er jo hul i hovedet.
Jamen Ionity er jo igang med at oprette netværk? Ja det er rigtigt, men deres erklærede mål er 1000 superladesteder inden år 2030. Tesla har 730 i EU allerede og opretter flere hele tiden. Så det er lidt som om VW's PR afdeling har afsat nogen kloge hoveder til Ionity's PR afdeling. De kan få snart sagt alt til at lyde som himmeriget.
Det sagt så ser både ID4, Q4, og Eniaq flotte ud. Ville dog vælge 4x4 selv, og så kommer de altså også op i pris.
Dette indlæg blev 06-01-2022 17:12 redigeret af dets forfatter.
Johannes Engers Gregersen
bruger siden
06-04-2005
06-01-2022 kl. 16:47
jeg har selv bestilt en Audi Q4 40 - bestilte for 4 måneder siden. Den er lækker at køre og meget rummelig kabine og særlig god benplads.
Skoda Enyaq - der jo teknisk er samme bil - er dog noget mere rummelig igen (mere firkantet --> flere m3). Her er lidt færre knapper og lidt mere touchskærm. Den havde jeg selv valgt, men der er større wife acceptance factor på Audi.
Ioniq 5/EV6 har den fordel, at de lader hurtigere.
Til gengæld er der 12-18 måneder levering på alle disse modeller. Her er Polestar 2 (ingen benplads) og Tesla hurtigere til at levere
J R
bruger siden
13-12-2013
06-01-2022 kl. 17:35
Hvorimod de nævnte har op til 250/350 kW ladning afhængig af om de er på 400/800 volt system.
Hvorom den reele forskel i tid er begrænset. eks måske 3-4 minutter fra 350 til 250 kW
Og måske 4-6 minutter fra 250kWtil 125kW.
Køber du så en med max 70 kW, så går det altså bare for langsomt for langt de fleste.
Køb så stort batteri som din pung kan holde til.
Dette indlæg blev 06-01-2022 18:19 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
06-01-2022 kl. 18:44
Det er også derfor Mercedes EQS ikke kommer med 800V system, fordi det kan ikke svare sig at lave noget til et netværk der ikke findes.
Tjek evt EQE ud, den skulle komme iår. Altså Mercedes elektriske Eklasse, som skulle komme med små 700 km range, men hvis Y er for dyr, så er EQE det nok også.
Kan det grunden til Y er for dyr, være fordi du kigger på Performance og/eller med Full Self Driving FSD, som ikke er skyggen af 50k værd. Nøjes med standard AP. Der var en Y til 460k forleden til levering omkring 1/4.
Bemærk at Y er dyr fordi der er meget udstyr standard, som koster ekstra andre steder.
Dette indlæg blev 06-01-2022 18:50 redigeret af dets forfatter.
Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006
07-01-2022 kl. 06:32
https://ekstrabladet.dk/nationen/nye-nat-priser-elbilsejere-raser/9071942
J R
bruger siden
13-12-2013
07-01-2022 kl. 07:26
Det er der som ikke meget nyt i. Jo altså at de vælger at give refusion efter elprisen om natten istedet for hele døgnet.
Men det har jo altså bare været en opsparing hidtil, hvor du fik eks 2 kr/kW, men ladede om natten til 1,70 kr/kW og altså optjente 30 øre pr kWh du ladede.
Det gør man så ikke mere. Men det kan man måske også sige sig selv den fidus ikke kan vare ved. Men man må udnytte de muligheder der er, indtil de lukker.
Alternativet er jo kør benzin/diesel til 5 til 10 gange prisen. eks giver vi ca 300 kr for 3000 km på el efter den nuværende aftale der skulle gå til 2030.
Kørte vi benzin så havde kostet 2500-3000 kr, altså det 10 dobbelte om måneden.
Dem der fortsætter på fossilt, betaler altså kassen for det. Det er sådan set ikke meget anderledes end rygere.
Dette indlæg blev 07-01-2022 07:27 redigeret af dets forfatter.
Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006
07-01-2022 kl. 08:59
Lad os sige 3000 km på et måned:
Clever abonnement koster 799 kr pr måned.
Rigtig fuel, eks diesel og med 14 km/l og pris på 11,29 = 2419 kr. (eget eksempel)
Så 3 gange så meget :-)
J R
bruger siden
13-12-2013
07-01-2022 kl. 09:10
Men vi giver 569 km om måneden og får 2,28 i refusion.
Så når vi kører 3000 km og lader noget der ligner 650-700 kWh. og betaler 1,75 kr for strømmen, ja det kan man hvis man har fast pris til 1/4-2022.
Så "tjener" vi 53 øre pr kWh vi suger.
eks 700 kWh af 53 øre= 371 kr
Fratrukket de 569= 198 kr for at køre 3000 km.
Så jo det er en 10+ gang du betaler for meget for nærmest det samme.
Prøv så at regne på det selv hvis vi kører eks 4000-4500 km en måned, så begynder det at blive sjovt, altså lader eks 1000 kWh.
Men ulempen er så det satme bliver dyrt at tage på ferie og ikke køre nogen steder, så koster det jo 569 kr at holde stille!!
Dette indlæg blev 07-01-2022 16:44 redigeret af dets forfatter.
Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006
07-01-2022 kl. 09:36
https://clever.dk/produkter/abonnementer/clever-all-in-one/
Jo men 5000 km om månedet er nok de færeste :-)
Men ja vægtafgiften på EV er også meget billigere end en diesel.
J R
bruger siden
13-12-2013
07-01-2022 kl. 11:18
Kørte 45000 km på 12 måneder.'
Kørslesbehovet er faldet lidt til ca 3000 om måneden. Eller også er det fordi jeg kører 600-800 km mere i ICE'en om måneden. Således den nu kører 15-16000 om året istedet for 8000.
Dette indlæg blev 07-01-2022 11:24 redigeret af dets forfatter.
T i
bruger siden
17-06-2006
07-01-2022 kl. 12:34
J R
bruger siden
13-12-2013
skrev:
Nu har vi ikke Clever, eller et abonnement der ikke kan fåes mere.
....
Så jo det er en 10+ gang du betaler for meget for nærmest det samme.
Det abo. i har er er vel et, som ikke fås mere? Går ud fra at det er ældre EON abo?
Så 10 gange er nok at strække den, med de abo. der er tilgængelige i dag og med et "normalt" kørselsforbrug. Men 3-5 gange billigere (afhængig af km/l, benzin/diesel, antal km) er helt realistisk.
T i
bruger siden
17-06-2006
07-01-2022 kl. 12:39
Hvis du kigger Ioniq 5 ville jeg også kigge EV6, det er samme skelet, i forskellig indpakning og der kommer man ret langt for 400-450.
VAG er også ganske fine, men som JR skriver, grundprisen er kun et udgangspunkt, når du begynder at sætte nogle krydser er det hurtigt en anden pris.
J R
bruger siden
13-12-2013
09-01-2022 kl. 00:26
Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006
09-01-2022 kl. 10:55
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/audi/q4-e-tron/50-attitude-quattro-5d/5322294
Synes personligt bedst om Audi af de 4 modeller.
J R
bruger siden
13-12-2013
09-01-2022 kl. 16:49
Det gør der fordi folket vil have underholdning.
Ligesom der sælges usædvanligt mange GTI'ere. Hvis ikke det havde nogen betydning, så købte alle en 1,0.
Jeg skrev ikke sønderligt hurtigere end en Superb om en Eniaq. Superb gik 8,2 0-100, og Eniaq går 6,9. Svarende til 15% hurtigere.
J R
bruger siden
13-12-2013
10-01-2022 kl. 09:11
Men den kunne vist ikke fåes med anhængertræk.
Tror da f..den man ikke ser alverden af dem på vejene.
T i
bruger siden
17-06-2006
s ø
bruger siden
08-01-2020
10-01-2022 kl. 15:51
Kim Kristensen
bruger siden
06-01-2004
10-01-2022 kl. 16:42
Dette indlæg blev 10-01-2022 22:23 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006
10-01-2022 kl. 20:06
https://fdm.dk/motor/forpremiere/2021-10-bmw-i4-imponerende-elektrisk-koeremaskine
Alle kraftige el-biler har 2 motorer, altså svarende til 4 hjulstræk.
Dette indlæg blev 10-01-2022 20:08 redigeret af dets forfatter.
T i
bruger siden
17-06-2006
10-01-2022 kl. 21:16
Kim Kristensen
bruger siden
06-01-2004
skrev:
Jeg har ikke det fjerneste begreb om hvad de forskellige elbiler kan rumme, ...... rundt, med det kriterie at det skulle være fra en producent der også lavede biler før eldrift kom ind i billedet.
Måske et lidt ærgerligt kriterie. Elbiler startede omkring 1890, så der er en del producenter, som de er nødt til at se bort fra...
Kim Kristensen
bruger siden
06-01-2004
10-01-2022 kl. 22:44
bruger siden
17-06-2006
skrev:
Måske et lidt ærgerligt kriterie. Elbiler startede omkring 1890, så der er en del producenter, som de er nødt til at se bort fra...
Ikke rigtig tænker jeg. Det er næppe ret mange den gang, om nogen, der producerede biler med benzin eller dieselmotor, før de begyndte på elbiler. Det er nok også tvivlsomt, om nogle af de fabrikanter fra den gang stadig laver biler.
Dette indlæg blev 10-01-2022 22:55 redigeret af dets forfatter.
T i
bruger siden
17-06-2006
11-01-2022 kl. 00:26
Kim Kristensen
bruger siden
06-01-2004
skrev:
T l
bruger siden
17-06-2006
skrev:
Måske et lidt ærgerligt kriterie. Elbiler startede omkring 1890, så der er en del producenter, som de er nødt til at se bort fra...
Ikke rigtig tænker jeg. Det er næppe ret mange den gang, om nogen, der producerede biler med benzin eller dieselmotor, før de begyndte på elbiler. Det er nok også tvivlsomt, om nogle af de fabrikanter fra den gang stadig laver biler.
Du skriver bare at "det skulle være fra en producent der også lavede biler før eldrift kom ind i billedet"
Eldrift kom ind i billedet i slutningen af 1800 tallet.
Så det skal altså være fra en bilproducent, som lavede biler tidligere end slutningen af 1800 tallet.
Det indsnævrer feltet kraftigt... ;-)
H P
bruger siden
06-01-2004
11-01-2022 kl. 13:51
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Og de er stadig ikke blevet brugbare. Det er lidt skræmmende ;-)
Eller også er det dine forstokkede holdninger som ikke er brugbare ;-)
H P
bruger siden
06-01-2004
11-01-2022 kl. 15:11
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Og de er stadig ikke blevet brugbare. Det er lidt skræmmende ;-)
Nå ja, ligesom det her flotte argument......
T i
bruger siden
17-06-2006
11-01-2022 kl. 16:37
En tråd hvor trådstarter specifikt spørger om, hvilken elbil han skal vælge.. Kørt i grøften af pga....
Dette indlæg blev 11-01-2022 16:38 redigeret af dets forfatter.
H P
bruger siden
06-01-2004
11-01-2022 kl. 16:50
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Det var blot en konstatering. En reel rækkevidde på - i bedste fald - 300-350km (betydeligt mindre, hvis man lader efter forskrifterne) og en lang ladetid i kombination med en stærkt begrænset infrastruktur, og begrænsede muligheder for træk betyder, at batteribilerne trods de mange år endnu ikke er reelt konkurrencedygtige med ICE.
Jeg ser det ikke som en "konstarering" men som din måde at provokere på.
Syntes du ikke at det er påfaldende så mange el-biler der sælges når de "ikke er brugbare" set i lyset at det, så er det nærmere dine konstateringer, som du kalder dem, der "ikke er brugbare"
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
12-01-2022 kl. 06:46
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Der sælge elbiler pga. kraftig subsidiering og nyhedens interesse. De udgør pt. ca. 2% af bilparken, hvilket vel understøtter mit argument ret godt, når de nu har eksisteret i mere end 100 år ;-)
Når der nu har eksisteret elbiler i mere end 100 år, hvor mange modeller var så på markedet for 10 år siden?
Noget tyder på at fabrikanterne har knækket koden og gjort dem anvendelige for måske 80% af brugerne.
Bor man så i lejlighed (hvor der ikke er mulighed for at lade hver nat i parkeringskælderen), eller man har behov for at trække campingvogn/hestetrailer, eller man, som du, ofte og jævnligt har behov for at kunne køre 1000-1200km i lang streg på ferie - så vil en dieselbil ofte være mere velegnet.
At bilerne får en kraftig subsidiering betyder ikke nødvendigvis at alle nyvognskøbere uanset behov ville vælge en elbil.
Autocamperne får ligeledes en kraftig subsidiering, men derfor bliver de ikke automatisk det oplagte valg når køberne står hos forhandlerne og vælger ny bil.
Og at elbilerne allerede udgør 2% af bilparken er jo helt enormt, når man tænker på hvor kort periode de reelt er solgt i.
Men til trådstarter:
Hvis du har behov for den lange rækkevidde, kunne en ren elbil være et godt valg.
Kører du som gennemsnitsdanskeren fortrinsvis småture, så kunne en plug in hybrid også sagtens løse opgaven - vælg dog en med varmepumpe, så benzinmotoren ikke skal starte blot fordi du tænder for varmen.
Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006
12-01-2022 kl. 08:29
Hvor stor andel det så er ren el ud af de 50 % fik jeg ikke fat i, men måske 15-20 % ?
Regeringen presser os jo også til det med de extremt høje stigninger i afgift.
Se index her, om 4 år vil stigningen være 36,7 ift 2021, ganske vildt.
https://www.motorst.dk/bilaftale-2021/ny-periodisk-afgift/
Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006
12-01-2022 kl. 16:25
Bla denne artikel:
https://www.danskindustri.dk/di-business/arkiv/nyheder/2022/1/di-imponerende-gront-bilsalg-i-2021/
December 2021:
10200 El/hybrid biler
7500 konvetionelle biler.
Mvh Jørgen
J R
bruger siden
13-12-2013
12-01-2022 kl. 16:47
;-)
Johannes Engers Gregersen
bruger siden
06-04-2005
13-01-2022 kl. 12:06
Hvert år skrottes vel ca. 200.000 biler (ud fra en gennemsnitlig antagelse om 15 års drifttid). De vil i 2022 blive erstattet af måske 120.000 ICE biler og 80.000 elektriske biler.
Så er andelen 8 % elektriske biler i bilparken ved udgangen af 2022 ved en elandel på 40 % (58 % i år, men jo også ekstra mange PHEV).
I 2023 vil andelen af EV i nysalg stige. Lad os sige til 50 %. Dermed vil der ved udgangen af 2023 være 12 % elbiler, 325.000.
I 2024 vil andelen i nysalget måske være 60 %, og andelen af bilparken 16 %.
Og i 2025 vil andelen af bilparken være 21 % ved en lav sat andel af nysalget på 70 %.
Så.. selvom 5 % er lavt lige nu, så rykker det meget i de her år mod 1½ mio. grønne biler i 2030
https://twitter.com/SrenJakobsen2/status/1477557220925710341/photo/1
Dette indlæg blev 13-01-2022 12:06 redigeret af dets forfatter.
Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006
13-01-2022 kl. 12:23
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Det var sidste chance før afgiften steg på PHEV - ikke repræsentativ for salget generelt.
I praksis kom der ca. 35.000 EV til - ud af 185.000 nye biler - dvs. 18,9% af salget i 2021 var EV. Her skal man huske, at langt de fleste EV blev solgt uden afgift.
PHEV må forventes at falde nu, hvor afgiften er steget.
Ja det ved vi ikke før salget for januar 2022 er kommet i hus :-)
Mon ikke det fortsætter nu priserne på vægtafgift stiger så meget for non EV
J R
bruger siden
13-12-2013
13-01-2022 kl. 13:50
Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006
13-01-2022 kl. 14:13
Dette indlæg blev 13-01-2022 14:31 redigeret af dets forfatter.
s ø
bruger siden
08-01-2020
13-01-2022 kl. 15:48
der er meget mere forurening end man lige umiddelbart forestiller sig og en fossil bil, kan først opfylde forureningstest til syn når den er driftsvarm.
jeg tror på at el biler er fremtiden og at de meget mere mijøvenlige
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
13-01-2022 kl. 18:33
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Det var sidste chance før afgiften steg på PHEV - ikke repræsentativ for salget generelt.
I praksis kom der ca. 35.000 EV til - ud af 185.000 nye biler - dvs. 18,9% af salget i 2021 var EV. Her skal man huske, at langt de fleste EV blev solgt uden afgift.
PHEV må forventes at falde nu, hvor afgiften er steget.
Denne gang steg afgiften ikke lige så meget henover nytåret på PHEV, som den gjorde henover nytåret 2020/2021.
Men i praksis blev der i 2021 solgt ca 185.000 nye biler, hvoraf de ca 22% var PHEV og ca 13% var rene elbiler.
Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006
13-01-2022 kl. 21:11
https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/nyt/NytHtml?cid=33098
Også tal 2020 vs 2021, voldsom stigning i EV og hybrid.
T i
bruger siden
17-06-2006
14-01-2022 kl. 10:22
Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006
18-01-2022 kl. 08:26
Ja el-nettet kan snart ikke følge med alle de el-biler:
https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/elselskab-vil-forbyde-varmepumper-for-visse-omraader/9086884
Ender det med at man ikke må købe eller have en el-bil i de belastede områder og ja steder hvor der er en god gammel benzin tankstation ? :-)
T i
bruger siden
17-06-2006
18-01-2022 kl. 14:38
T i
bruger siden
17-06-2006
18-01-2022 kl. 19:38
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Det tvivler jeg stærkt på. Det er lidt lettere at få tallene fra CRM for alle frem for at kontakte 20-30 importører.
Så er det heldigt at der er nogen der har samlet det ét sted. Ofte data herfra der bruges:
https://www.bilimp.dk/nyregistreringer/
Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006
19-01-2022 kl. 13:19
https://blog.bilbasen.dk/nio-et5-danmark-424161/
Virker ret fed og med 150 kwh batteri og tæt på 1000 km på en opladning.
Gu ved hvad prisen bliver for sådan et vidunder ?
J R
bruger siden
13-12-2013
19-01-2022 kl. 13:28
Den ligner usædvanlig meget den model 3 der holder i indkørselen, bortset fra farven. Måske med lidt linier fra Taycan iblandet.
Dobbelt så stort batteri, ser ikke noget om den er bygget i aluminium, så umiddelbart bliver den tungere end Tesla's Model S, som er en tung krabat trods alu.
Hvis Fisker's Ocean kommer i produktion og kan leveres med 610+ km range til 445k, så bliver den spændende.
Dette indlæg blev 19-01-2022 13:31 redigeret af dets forfatter.
Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006
23-01-2022 kl. 11:09
https://www.bt.dk/forbrug/frustrerede-el-bilejere-vinterkulden-kapper-mange-kilometer-af-batteriet
J R
bruger siden
13-12-2013
23-01-2022 kl. 11:42
Det er sådan set det samme med ICE, men opdager det bare ikke i samme grad, når man har en tank på 600-650 kWh( der er ca 10 kWh energi i en liter benzin) i forhold til 60-80 kWh batteripakke.
Vores ICE går ikke meget over 700 på en tankfuld 65 liter pt, om sommren kan jeg under de helt rigtige forhold få 1000 ud af den, men det kræver langtur i et stræk og fast fart. standard på en sommertank er ikke over 900 nærmere et snit på 850. Så 20% ned på en ICE sommr/vinter forhold.
J R
bruger siden
13-12-2013
23-01-2022 kl. 11:58
Fleste ture er til og fra datterens skole og til og fra mit arbejde, begge betyder en koldstart og 16-19 km.
sammensætningen er ikke anderledes om vinteren end om sommeren.
Den er opgivet til 17,9 på en liter og en tank på 65 liter. Det kommer aldrig til at holde vand, men det er også efter NEDC normen. På adstadige langture kan jeg være rigtig heldig at få ca 15 kml ud af den, men det skal være i et stræk, så snart der blandes andet ind i enderne, så er en tankfuld sjældent over 12 kml.
Kører endda oftest efter at få grøn baggrund(altså økonomisk kørsel). Den kan dog også få et rap i røven, hvis jeg er stresset.
Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006
23-01-2022 kl. 12:29
Min egen går ca 13.8 km/l om vinteren og ca 14,8 km/l om sommeren og det er diesel
Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006
24-02-2022 kl. 11:51
https://ekstrabladet.dk/biler/nu-kan-du-koere-en-million-kilometer/9144986
Tror ikke en lille Ford 1.00 L 3 cylinder har 70% af HK tilbage efter 1 million km.
Som Toyota lover at deres batteri har.
Spændende :-)
J R
bruger siden
13-12-2013
24-02-2022 kl. 13:15
Arne Eriksen
bruger siden
21-12-2020
skrev:
Hvilken bil er det, om jeg må spørge ? Lyder enten som en gammel bil, en meget stor motor eller en meget tung højrefod 😀. Min næstseneste bil kørte i snit 16 km/l blandet kørsel, benzin, 30000 km om året. Min nuværende V6 d kører 12 km/l l i en stor SUV. Samme kørselsmønster.
en 2015 Mercedes C klasse benzin stc.
Elendig æske, som jeg burde have skudt af for længe siden. Seneste happening: NOX sensor brækket ned(også kaldet lambda) koster 4500 oveni de 37.000 den hidtil har kostet på 130.000 km!!!!!!! i service og nedbrud. Ekslusiv bremse rens og hjulskifte.
Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006
24-02-2022 kl. 21:27
Men ok omvendt sammenligning med km istedet for 'sliddele'
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
26-02-2022 kl. 07:30
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Nu skal du sammenligne med en bil i samme prisklasse (uden afgifter) - så er vi formentlig omkring Mercedes E-klasse - og den kan uden problemer have tæt på original HK efter så "få" km.
Du kan også vende den om: 450km opgivet er reelt maks 300km i praksis. Da du ikke må bruge batteriet fuldt ud for ikke at slide for meget, er det i bedst fald 90-10% - dvs. 80% = 240km.
70% af dette er 168km. Det kan selv en Ford 1.0 rigeligt overgå.
Så ligegyldig salgssnak, der stadig ikke er brugbar i den virkelige verden.
Hvor har du læst at den kommende Toyota elbil "kun" kan køre 300km på en opladning?
Og hvor har du læst at batteriet ikke må lades helt op? - forsvinder garantien så?
Og har du set nogle eksempler på en Ford 1,0 - eller andre 3 cylindre de 1,0 for den sags skyld, der har rundet 1 mio km på den samme motor?
J R
bruger siden
13-12-2013
26-02-2022 kl. 17:37
Så røg den argumentation vist, ikke?
De har så den ulempe at de er lidt tungere, med lidt ringere accellerationer til følge.
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
26-02-2022 kl. 18:59
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Kom nu ind i virkeligheden: Elbiler, der efter gældende standard opgives til 450km, kører i praksis i bedste fald 300km, når der kommer motorvej, vind, kulde, stigninger etc. med i regnskabet.
Alle anbefalinger - fra såvel mange fabrikanter som batterieksperter - siger, at du ikke må tømme batteriet helt eller lade fuldt op, hvis du ikke skal slide unødigt på batteriet. Nogle anbefalinger lyder på 80-20% - jeg tog den optimistiske og "nøjedes" med 90-10%.
Er det relevant at sammenligne med en bil i en meget lavere prisklasse? Næh.
Men et hurtigt kig viser, at f.eks. den lille Daihatsu-motor, der anvendes i mikro-trillingerne fra PSA/Toyota, klarer en hel del km: https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/toyota/aygo/10-plus-5d/5322819
Kom nu selv ind i virkeligheden.
Du gætter (igen) på noget du ikke ved noget om.
Når bilen kommer på markedet og bliver testet, så kan vi se hvad den kan køre på en opladning.
Du kender heller ikke noget til om Toyotas batteri garanti er betinget af at bilen ikke lades helt op - så også her er dit indlæg ligegyldigt gætværk og spådomme.
Kommentaren om det er relevant at sammenligne en bil med 1,0 motor var jo afledt af Jørgen Eriksens indlæg om at Toyota yder 1 mio kilometer garanti på batteriet, hvor han tvivler på hvor mange hk en 1,0 motor har tilbage efter 1 mio kilometer.
Her oversætter du det til at "rækkevidden" på en 1,0 motor er over 168km og som bevis på at en 1,0 motor kan holde til så højt klometertal henviser du til et link på en bil der har kørt langt, men dog ikke engang halvt så langt som 1 mio kilometer.
Og den store forskel er at elbil batteriet stadig er med geranti op til de 1 mio kilometer.
Dine advarsler mod elbils batterier der, ifølge dig, er en sliddel, og konstant bliver forringet efter hvert eneste opladning, og hurtigt bliver endnu mere ubrugelige end de er fra starten af, er jo fuldstændigt overdrevne og uden hold i virkeligheden.
Hvis trådstarter stadig er med, kunne det måske være værd og vente på hvordan den nye BZ4X bliver prissat.
T i
bruger siden
17-06-2006
27-02-2022 kl. 11:31
Så langt de fleste kan sagtens købe/køre en Ellert og få de fordele på økonomi/komfort som det medfører...
Ps.
Man får sommetider et billede herinde: Af spøgelsesbilisten, der kører mod trafikken på motorvejen. Mens vedkommende højlydt brokker sig over alle de andre, som kører i den forkerte side ;-)
T i
bruger siden
17-06-2006
27-02-2022 kl. 15:16
J R
bruger siden
13-12-2013
27-02-2022 kl. 18:22
Hvordan har du det med at køre på fossilt brændstof som Putin har solgt dig? Eller er det kosher nok.
Og nej, for ICE garanter ikke nogen effekt. De fleste har kun en tids garanti på 2/3 år(bortset fra Kia og Hyundai) Og så er du lost, hvis der sker noget.
Dette indlæg blev 27-02-2022 21:04 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
28-02-2022 kl. 17:30
Men jeg ved for a fact at der importeres ca 60-70% af den diesel og benzin der eks benyttes i det nordjyske fra Sct. Petersborg.
Gad vide hvor det kommer fra når det hentes i Sct. Petersborg? Det er nok ikke hentet i på ekofisk for at trille det omkring rusland for at trille det tilbage.
Hvordan ved jeg det, fordi jeg servicerer lige nøjagtig alle de tankere der anløber Aalborg tanklager: eks. Cicle K, og hvad de ellers hedder. Circle K får langt hovedparten af olien ind.
Og der ved jeg hvor skibene kommer fra.
Det plejede at komme fra Kalundborg rafinaderiet, men det var tilsyneladende billigere at hente det i Sct. P!
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
28-02-2022 kl. 20:24
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Danmark er selvforsynende med olie, så jeg køber ikke fra Putin (og jeg har ikke gasfyr). Så endnu en flot forbier.
Hvordan har du det med at køre i Tesla, der jo bl.a. produceres i Kina - en af Putins støtter - og i sig selv et diktatur, der undertrykker og dræber egen befolkning?
Forhold dig nu til virkeligheden. Batterier taber kapacitet hver dag. Det er indiskutabelt. En ICE taber ikke effekt eller rækkevidde før efter så mange km, at bilen alligevel er skrottet forlængst. Det er den virkelige verden - uanset alle dine krumspring.
Ja det er rigtigt. Et elbilsbatteri tør Toyota jo ikke garantere at det har mere end 70% kapacitet efter blot 1 million kilometer. - så er det jo langt mere trygt at købe en ICE bil der ikke taber mærkbar effekt før efter så mange kilometer at bilen alligevel er skrottet.
Det er da også noget bøvl at fabrikanterne ikke tør udstede garantier på den anden side af 1 million kilometer
T i
bruger siden
17-06-2006
01-03-2022 kl. 14:15
Personligt sparer vi omkring 30.000,- om året, alene på "brændstof" efter at være gået fra fossil til el med to biler.
Derudover billigere grøn afgift/service.
Samtidig kører el lækkert og har meget grej til prisen.
Men foretrækker man fossil, er der jo ingen tvang ;-)
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
02-03-2022 kl. 14:49
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Bare husk at sætte penge af til nye batterier - de kan hurtigt spise besparelsen og mere til.
Korrekt.
Forvent ikke mere end 1 million kilometers holdbarhed i de originale batterier
T i
bruger siden
17-06-2006
03-03-2022 kl. 11:32
Klaus Bil
bruger siden
01-04-2008
skrev:
Korrekt.
Forvent ikke mere end 1 million kilometers holdbarhed i de originale batterier
Præcis. Man vil naturligvis tabe noget kapacitet undervejs, med statistikken viser at det er relativt begrænset.
Derudover vil de ældre biler, bare blive opsuget på brugtmarkedet. Ligesom i dag, hvor folk også lever med at ældre biler mangler udstyr etc. til gengæld for den lavere pris.