Bilbasen Forum
Abonner på forumtråd
Indlæg slettet
T i
bruger siden
17-06-2006
21-12-2013 kl. 23:00
Motorvarmeren vil hjælpe i den forstand at motoren hurtigere vil opnå driftstemperatur, men i forhold til regenerering af partikelfilter skal der stadig køres længere ture for at dette bliver varmt nok.
Derudover synes jeg egentlig at det interessante spørgsmål snarere er hvorfor så mange mennesker tilsyneladende helst vil køre diesel selvom deres behov ikke passer til det?
Det er jo ikke som i gamle dage, hvor diesel var lig med godt bundtræk. Det får du jo også i en turbo benzin i dag og det er forhåbentlig ikke lavere priser på brændstof der "snyder" for man er jo nødt til at kigge på totaløkonomien, hvor der som regel skal køres en del km. for at diesel kan betale sig...
Derudover synes jeg egentlig at det interessante spørgsmål snarere er hvorfor så mange mennesker tilsyneladende helst vil køre diesel selvom deres behov ikke passer til det?
Det er jo ikke som i gamle dage, hvor diesel var lig med godt bundtræk. Det får du jo også i en turbo benzin i dag og det er forhåbentlig ikke lavere priser på brændstof der "snyder" for man er jo nødt til at kigge på totaløkonomien, hvor der som regel skal køres en del km. for at diesel kan betale sig...
Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008
22-12-2013 kl. 09:33
Christian jeg begynder altså at tvivle på at du er fagmand, i hvert fald inden for autobranchen.
Oliefyret er jo netop med til at varme olien op, og selvom den ikke får hverken kølevand eller olie op i drifttemperatur, så varmer den altså skidtet så meget op, at man slider væsentligt mindre på motoren. Og at man varmer motorens kølevand op, har da helt klart fordele ud over komforten. Mange tror fejlagtigt at det er olien der afgør hvornår en motor er mest økonomisk, men det er ikke tilfældet.
@ Stefan: Til en hvis grad kan du erstatte længere ture med et oliefyr, motorvarmer mv. (kært barn har mange navne), men i længden er det ikke holdbart. Mht. partikelfilteret så er det ikke noget jeg selv har rodet med før, så hvad kriterierne er for at det kan regenere ved jeg ikke, men så vidt jeg ved, så kan de nyere typer bla. regenere i tomgang, så jeg kunne forestille mig at der ikke skal meget varme til.
Men som TI skriver, så er der ikke meget økonomi i at købe en diesel + motorvarmer, i den tro at man sparer penge, ved 15.000km kørsel om året. En motorvarmer bruger jo også brændstof, og holder ikke evigt.
Oliefyret er jo netop med til at varme olien op, og selvom den ikke får hverken kølevand eller olie op i drifttemperatur, så varmer den altså skidtet så meget op, at man slider væsentligt mindre på motoren. Og at man varmer motorens kølevand op, har da helt klart fordele ud over komforten. Mange tror fejlagtigt at det er olien der afgør hvornår en motor er mest økonomisk, men det er ikke tilfældet.
@ Stefan: Til en hvis grad kan du erstatte længere ture med et oliefyr, motorvarmer mv. (kært barn har mange navne), men i længden er det ikke holdbart. Mht. partikelfilteret så er det ikke noget jeg selv har rodet med før, så hvad kriterierne er for at det kan regenere ved jeg ikke, men så vidt jeg ved, så kan de nyere typer bla. regenere i tomgang, så jeg kunne forestille mig at der ikke skal meget varme til.
Men som TI skriver, så er der ikke meget økonomi i at købe en diesel + motorvarmer, i den tro at man sparer penge, ved 15.000km kørsel om året. En motorvarmer bruger jo også brændstof, og holder ikke evigt.