Bilbasen Forum
Indlæg slettet
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
19-01-2013 kl. 09:47
Passaten har kørt knab 500.000km det er 200.000km mere end Audien, og med en mindre motor.
At Audi er dyr at repererer på er ikke rigtigt, skal dog ses i forhold til andre biler i samme størelse og klasse.
MB kender jeg ikke så meget til, bortset fra at da min hustru kørte taxa i 90erne, og havde kørt en lang vagt i en MB, så nød hun at komme over i vores egen Audi 100.
Jeg kører nu i min 3. Audi (en A6 2,5 tdi 5cyl) og hvis det står til mig er der også 4 ringe på den næste bil.
Hilsen Lars
Peter Jørgensen
bruger siden
15-08-2006
19-01-2013 kl. 10:30
Ronin ... skrev:
Go'dag Bilbasen bruger...
Nu har jeg brugt mange timer og uger for at finde det rigtige investering.
Har bruge for nogle experter pga nu har jeg begrænset mine valg til disse tre biler...
Ejeren af MB vil gerne går ned i prisen til 93 kilo.
http://www.dba.dk/audi-a6-25-tdi-155-avant/id-84172402/
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/mercedes/c220/22-cdi-avantgarde-stcar/1442478/
http://www.dba.dk/vw-passat-20-tdi-140-highline/id-502046841/
Jeg har læst en del om passat og dens problemer med 2.0 men syntes den ser meget fint ud og har læst meget om MB med rust problemer...
Den MB var rent og uden rust.
Og audi har jeg bare hørt at alt er dyrt at lave på den...
Vil i være sød at hjælpe med jeres mening og gode råd...
Tak for jeres tid
Hej.
Du skal ikke spekulere på rust på denne Mercedes. Rustproblemerne var især model 210 (E-klasse) og 202 (C-klasse), og det var sidst i 90'erne og starten af 0'erne. Havde selv en 202'er med rust, og har nu en 211'er, som er helt uden rust.
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
20-01-2013 kl. 11:18
Men der er ikke meget tik fælles mellem en audi A6 2,5 V6 Tdi og en Passat 2,4 Tdi 140hk.
Passaten deler godtnok platform og teknik med Audi, men det er A4 og ikke A6.
De 2 motorer har intet til fælles.
Og komfort-forskellen KAN ikke diskuteres.
Hvis Kvalitet er lig med holdbarhed, så skal man nok vælge en Toyota, men hvis man forbinder kvalitet med komfort, og lækkert interiør, så er der meget at komme efter i både BMW, MB og Audi.
Som Ronin selv er inde på, så kan en brugt motor godt findes til en fornuftig pris i Tyskland, hvis det skulle være nødvendigt, og servicen behøver ikke være dyere end mange andre biler.
Hilsen Lars
Profil slettet
20-01-2013 kl. 20:51
K S skrev:
I nævnte årgang, er A6 baseret på samme platform som Passat (omend forlænget - ligesom Superb), og deler derfor problemerne med forhjulsophæng m.m.
Jeg kan ikke se, hvad kvalitet har med komfort og interiør at gøre?????
Kvalitet er et spørgsmål om holdbarhed og driftsikkerhed (og rustbestandighed).
Der er vist ikke tvivl om dine præferencer mht kvalitet, da du jævnligt tager lange diskussioner om netop det emne med andre brugere ;-)
Jeg er selv pt kørende i en Berlingo (til kone, børn, tingel og tangel), og en Xantia (til undertegnedes mageligt anlagte korpus), så ingen tysker-fanatisme her, men man bliver altså nødt til at acceptere at der også findes andre præferencer for kvalitet.
Det kan da godt være at VAG fx havde problemer med dårlig holdbarhed på forhjulsophæng (og vi skal heller ikke ind på pd-motorer og dsg-gearkasser), men det er altså kabinen, der er størstedelen af bilens 'brugerflade'.
En reservedel ekstra her og der på værkstedsregningen glider helt sikkert lettere ned, hvis kabinen stadig virker frisk og indbydende, frem for at køre rundt i en bil med flade, hullede sæder, raslende instrumentbord og løse dørbeklædninger, mens man tænker "wauw, nogle slidstærke forhjulsophæng" ;)
Irrationelt? Måske, men det er der sgu så meget, der er :)
vh Anders
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
20-01-2013 kl. 20:53
Ronin ... skrev:
Nu har luftede ideen med manual gear til mig selv pga kan se at der er større valg ved det... MEN...
Det man spar i km/l med manual svarer det at man skal bruge på at udskifte kobling ? Hvor ofte går kobling ?
Og er det ikke sjældent at en Aut.gear går ned ?
Fordi med kobling ved man at det skal udskiftes efter bestemt km tal (og nogle gange meget hurtigere pga ens familie medlem ikke kan finde udaf at skifte ordentligt.)
Er der andre ting som kan går i stykke med manual gear udover kobling ?
Min gamle A6er har kørt 382.000km nu med den samme kobling, og der er intet der tyder på at den er slidt.
Jeg har en kollega der er den lykkelige ejer af en BMW 750I med en 12cyl motor og automatgear bilen har kørt ca det halve af min, men har fået ny gearkasse, pris ca 40.000kr.
Med mindre du kører meget bykørsel, så glem automatgeret, de biler du har kik på har moment nok til du ikke behøver at røre i gryden hele tiden.
Til KS. så er en platform ikke det samme som undervogn, og en 2,5 V6 tdi er ikke det samme som en 4cyl 2,0tdi.
og det er jo de 2 varianter Ronin spørger til.
Hilsen Lars
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
21-01-2013 kl. 22:19
K S skrev:
Superb (forrige generation) er baseret på samme platform som Passat og pågældende A6 (og samtidig A4).
Rustbeskyttelse svinger lidt i de forskellige generationer - Audi har - ligesom VW - generationer med probleme med rust og andre, der er godt beskyttet.
Motorer, gearkasser, bremser, elektronik, hjulophæng m.m., - dvs. alle de dele, der har har betydning for driftsikkerheden, er identisk på tværs af mærker (når vi taler samme motorer - f.eks. 2.0 TDI etc.). Komfort har intet med kvalitet at gøre - det forlænger ikke bilens levetid eller forbedrer driftssikkerheden.
Selvfølgelig er der forskelle - og der kan være mange årsager til at vælge en Audi fremfor en Passat (eller Superb), men kvaliteten bør ikke være en parameter, når alt grundlæggende er identisk (hvilket jo også ses af, at de har samme fejl).
Nyere generationer A6 er baseret på en anden platform end tilsvarende Passat (og Superb), men meget af den grundlæggende teknik (drivlinie, bremser m.m.) går igen på de mindre kraftige versioner.
Det er synd du altid VIL have retr, det ville klæde dig bedre at erkende når du tager fejl.
Den pågældende A6 er fra 2001 og modellen fra 1997-98.
Passaten er en 2006, og baseret på en nyere konstruktion fra omkring 2003. ALSÅ de deler ikke platform.
Når det er sagt så hører 2,5tdi ikke til de mindre kraftige motorer fra den årgang og derfor er flere ting af dem du nævner udfårt til et større moment.
Jeg kan oplyse dig om at der ikke er mange komponenter i drivlinien min egen 2,5tdi fra 95 der passer overens med en 1,9tdi, og der er endda flere komponenter der ikke passer overens med en 2,5 med 116hk i stedet for mine 140hk.
Så hvordan kan du overhovedet sammenligne en 2,5 V6 med en 2.0 4cyl og sige at de er identiske.
Jeg vil give dig ret i at den nævnte A6 ikke er den mest heldige model i A6-rækken.
Hilsen Lars