Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Første bil, hvilken skal jeg vælge

Sofie Wegger Jespersen

Sofie Wegger Jespersen
bruger siden
08-11-2022

07-02-2023 kl. 08:23

Jeg står nu og skal til at have min første bil. Men mit dilemma er at jeg skal med sikkerhed køre fra Silkeborg til Århus 5 dage om ugen det næste halve år (cirka 45 km hver vej). Men efter det halve år skal jeg i praktik i 1,5 år, og jeg ved ikke hvor jeg ender, det kan være langt væk og det kan være tæt på.

Så mit første spørgsmål er Benzin eller Diesel?

Mit prisleje ligger omkring de 100.000 +-, er på SU lige nu, med job ved siden af. Så den måtte gerne være økonomisk at køre i samtidig.
Jeg skal mest køre på motorvej, og vil gerne have noget comfort.

Jeg har kigget på Peugeot 208, Peugeot 308, Seat Ibiza, Kia Rio, Hyundai I20, Renault Clio osv. Ville helst have at de ikke var ældre end 2016.

Men hvad tænker i ville være smart?
Og har i nogle erfaringer med disse typer biler?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

07-02-2023 kl. 08:41

Vi har kørt 400k i 4 forskellige Kia Rio'er.
De kører faktisk ganske udmærket i den prisklasse. Dog har vi været glade for den 7 års garanti der følger med. Der har været en del småting. Men de er alle gået ind under garantien.

Vælger du Rio, så sørg for det er T-GDI modellen med 100 hk. Den er frisk i modsætning til 1,2 med 80-82 hk, som er død som i totalt død.

Vi har også kørt 200k i Suzuki Baleno'er, de kører lidt længere på literen, men føles også kleinere bygget og leveres på ganske tynde dæk, nærmes cykelhjul. Fordelen ved Zuki'erne er at de har adaptiv fartpilot.
Iøvrigt er Zuki de eneste jeg nogen sinde har oplevet blive indkaldt efter det årlige rusteftersyn til omlakering af en bagklap. Havde det været en VW, så havde de holdt deres kæft til dagen efter lakgarantien var udløbet og sagt at du må se om den gennemtærer indefra inden 12 år er gået! klaphatte.

Ang benzin/diesel. De 2 ovennævnte går ikke over 16 kml på motorvejen med 130. Kan man nøjes med 110, så nærmere 18-19. Langtur på landevej kan de godt spadsere 21-22 kml.

Dette indlæg blev 09-02-2023 11:04 redigeret af dets forfatter.

Jens Jakobsson Jens Jakobsson

Jens Jakobsson Jens Jakobsson
bruger siden
21-02-2023

22-02-2023 kl. 09:37

Ifølge din beskrivelse er det måske bedre at tage en benzinbil, da det måske er mere økonomisk for dig. Blandt de biler, du har nævnt, kan Peugeot 208 og Seat Ibiza være et godt valg, da de er små, økonomiske og komfortable. Disse biler har et godt ry blandt bilister og bileksperter. Før du køber en bil, er det dog vigtigt at foretage en detaljeret inspektion og prøvekørsel for at sikre, at den er pålidelig og komfortabel for dig.