Bilbasen Forum
Familiebil - støjsvag på landevej/motorvej
NJ P
bruger siden
03-02-2014
03-12-2021 kl. 19:26
Vores Megane iii 1,5 dCi fra 2012 må nok lade livet her ved de 300.000km. Vi skal derfor have ny brugt bil.
Vi har to børn på 4 og 8.
Vi kører en gang om måneden 150km hver vej på familiebesøg, og ellers bruges bilen 3 dage om ugen til pendling 65 km hver vej.
Vi overvejer en Megane IV 1,5 dCi bose edition fra 2019 med automatgear til 240.000, men kunne også være fristede af en elbil - vores kørselmønster gør det muligt. Dog synes vi de ca. 425.000-450.000 er en del at lægge for en Tesla 3, en Enyaq eller en ID4 - der går jo nogle år, før den højere købspris er tjent ind (men gensalgsprisen er jo så nok også højere...?)
Hvis vi nu går efter en diesel, findes der så noget med automatgear, der er mere støjsvagt og som kører meget bedre end en megane IV? Hvad kan I mon anbefale?
På forhånd tak!
Dette indlæg blev 03-12-2021 19:38 redigeret af dets forfatter.
H P
bruger siden
06-01-2004
03-12-2021 kl. 19:51
hvis du feks køber en VW ID3, så er den faktisk ret billig, på trods af købsprisen.
Hvis du kan lade hvor du bor, så er optankning billig, det samme er grøn ejerafgift og så får du 5 års service med i prisen, en ID3 til 350.000,- er derfor billigere, på den lange bane, end en diesel Megane til 240.000,-
ID3 er mere sammenligenlig med Megane, det er derfor jeg vælger den.
Dette indlæg blev 03-12-2021 19:54 redigeret af dets forfatter.
NJ P
bruger siden
03-02-2014
03-12-2021 kl. 20:13
Ok, så er det nok en elbil, vi må efter. Den skal dog nok op over 500 i wltp rækkevidde, hvis vi skal kunne tage den længere tur en gang om måneden - også i vinterhalvåret.
Måske model 3 og ioniq 5 så er favoritterne her hos mig. Sidstnævnte synes jeg kører bedst og er pænest blandt elbilerne, mens teslaen jo har ladenetværket. Det lyder til at der er pres på standerne for andre mærker.
J R
bruger siden
13-12-2013
04-12-2021 kl. 10:29
Hvis du vil have en model 3, så nap en 2021 refresh, den har længere range(muligvis et lidt større batteri) Og så har den dobbelt lag glas, går for at være mere tyst.
Du skal være klar over at det meste du hører ved motorvejshastigheder er dæk og vindstøj. Så der er forskellen ikke det store i forhold til en ICE bil. Men by og landevej er mere tyst.
Du kan nøjes med en SR+ med baghjulstræk og LPF batteri, som er opgivet til 490 km. Men jeg ville selv foretrække 4x4, det sparker altså røv under alle situationer, både sommer sjov og vinter i sne og is.
Vi har en 2019 LR, hvis du kører i en strækning, så går den fint 300-330 på motorvejen om vinteren med -5 grader. MEN hvis du kører kortere ture, altså 150 km og venter til at køre hjem i morgen, så starter du 2 gange fra is kold, og så går der en del kWh på at varme batteriet. Ganske ligesom en diesel, der tager 18-20 km før den er gennemvarm.
Ioniq 5 er fed.
Kia EV6 er samme pakke i anden kjole, MEN har 5 kW større batteri.
Tesla Model Y, er min favorit, men nu er jeg også lidt Tesla farvet ud fra ønsket om ordentlig ladenetværk.
Men du kan altså sjat lade en squeez hos familien med en ganske almindelig stikkontakt, du skal bare sætte den ned til 5-6 Ampere. Det er ikke alverden man får på en time, men natten over, så går det.
Ellers er Føtex, BIlka, Netto, COOP, LIDL etc igang med at smække hurtigladere op ved alle butikker, så det begynder at ligne noget.
Ionic 5 + EV6 vil jeg selv vurdere teknisk er bedre end tyskerne.
Dette indlæg blev 04-12-2021 10:34 redigeret af dets forfatter.
NJ P
bruger siden
03-02-2014
04-12-2021 kl. 11:24
Hvor stærkt kører du på motorvejen, når du kører de 300-330 km? Og er det ved 80% opladning?
Er der ikke rygter om, at Tesla vil åbne deres ladere for andre mærker? Det underminerer jo én af de helt store fordele ved Tesla - eller måske det ikke gør den store forskel?
Jeg har læst meget om problemet med fastfrosne håndtag, døre, vinduer og ladeklapper på model 3. Er det er reelt problem? Vi parkerer i en carport.
J R
bruger siden
13-12-2013
04-12-2021 kl. 19:53
Tesla åbner op fordi der er et forretningspotentiale. Jeg har kun 1 gang på 110.000 km oplevet at der har været mere end 50% besat på en lader. Men iøvrigt lader jeg ikke 20 gange om året udenbys. Det meste foregår hjemme.
Tænker du at EU kommer og siger at nu skal din græsplæne være tilgængelig for campister af en hvilken som helst herkomst?
EU kan forlange der åbnes når ladenetværket er opført med EU/statsmidler bundet i røven.
Så godt som alle andre netværk er sponseret i større eller mindre grad af EU/stat. Circle K, Ionity, EON/CLEVER, FDM etc. har alle snabelen ned i kassen.
EKS Ionity har lige meldt ud de forventer at have 1000 ladesteder i EU inden 2030. DET ER DA BAGSTRÆBERISK.
Tesla har allerede ca 750 og åbner nye hele tiden.
Jeg kører 130-135 kmt og lader til tæt på fuld kort før jeg kører hjemmefra. Normalt lader vi til 400 på dagligbasis. Nogen dage komme vi hjem med 360(Weekender uden familie besøg) andre dage kommer vi hjem med 60 tilbage på pakken.
Vær opmærksom på du behøver ikke holde 30-50 minutter og suge fuld batteri. Man kan sjatlade 5-8 minutter og komme hjem eller til en lader man parkerer ved natten over.
Eks en 50 kW lader hos Bilka, kan man suge 40-50% på en standard tur rundt butikken. I LIDL er det nok kun 20% man når, med mindre man suger alle spot hylderne med øjnene.
Vær også opmærksom på der kun er et mærke der kan køre dig rundt i Europa(hvis du har den lyst, uden du skal jonglere med ladeapps og chips og medlemskaber. Det er bare nemt at jokke stikket i og så lader den. Bil og stander snakker sammen og du bonnes via din Tesla konto. Prisen er som regel omkring 2,50-2,70/kw. Ikke noget med 9 kr fordi du har starte ladning med en forkert chip.
Ved ikke om ID3 og ID4 har fået styr på deres interface. De 2 jeg har prøvet frøs skærmen ret hurtigt. Det er livet altså for kort til.
Tesla er heller ikke fejlfrie. Men når der ikker er noget, hvilket er 99% af tiden, så kører de fucken godt.
Er du fingernem? Så tillader Tesla at du selv smører bremser, og skifter ventilations filtre efter ser og smører, der endda en hel DIY liste fra Tesla og du beholder garantien.
Du skal altså ikke hver 15-20.000 km omkring synagogen og bruge en dag på at aflevere og hente din bil på værkstedet for at de går en runde og siger den er fin.
s ø
bruger siden
08-01-2020
04-12-2021 kl. 20:53
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Gensalgsværdien er svær at spå om. Slidte batterier kan være dyre at skifte og da der samtidig forskes kraftigt i nye og bedre batterier, kan nuværende generation af "beta-test elbiler" godt risikere at tabe meget i værdi - helt på linie med tidlige generationer fladskærme og anden elektronik.
Omvendt kan politiske begrænsninger gøre diesel mindre attraktive - eller måske mere attraktive for de, der har behov for træk. Det er svært at spå om.
Ja, Teslas netværk åbnes for andre. De præsenterer det som noget, de gør for andre, men reelt har EU tvunget dem til det. Åbnede de ikke frivilligt, ville de blive tvunget. Det er dog ikke fuldt implementeret endnu - og der er lidt udfordringer, de skal løse.
Det har jeg godt nok aldrig hørt eller læst at eu har tvunget Tesla til at åbne for andre.hvor har du din viden fra ?
Jacob Larsen
bruger siden
20-05-2017
04-12-2021 kl. 22:19
NJ P
bruger siden
03-02-2014
skrev:
Måske model 3 og ioniq 5 så er favoritterne her hos mig. Sidstnævnte synes jeg kører bedst og er pænest blandt elbilerne, mens teslaen jo har ladenetværket. Det lyder til at der er pres på standerne for andre mærker.
Ioniq er fed, men den er ret kantet i designet. så den bruger ret meget batteri ved højere hastigheder.
Se fx denne video optaget i regnvejr - med 130 km/t lander samlet rækkevidde på ca 220 km (wlpt på 420 km). Så omtrent 50% mindre rækkevidde ift wlpt.
Søstermodellen fra Kia skulle være mere strømlinet.
https://www.youtube.com/watch?v=Za_r37w3oz0
NJ P
bruger siden
03-02-2014
04-12-2021 kl. 23:33
Hvad er jeres erfaringer med fastfrosne vinduer, døre, håndtag og ladeklapper på Tesla model 3? Skal jeg bygge en garage? 😊
s ø
bruger siden
08-01-2020
05-12-2021 kl. 09:38
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
De har endnu ikke tvunget nogen, men det har været en "offentlig hemmelighed", at hvis ikke operatørerne selv fandt en løsning, ville der blive lovgivet. Derfor åbnes der nu for roaming etc.
ja der er jo roaming med mobil tlf i europa og det er jo en god ting for forbrugerne men om det samme sker med opladning af elbilerne bliver spændende at se.
J R
bruger siden
13-12-2013
05-12-2021 kl. 15:05
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Som du tydeligt demonstrerer, er du jo Tesla-fanboy og ser Tesla som en gud. Sådan er der også nogle, der har det med f.eks. Apple, men alligevel har EU tvunget Apple til ting gennem tiderne - og det kan de også med Tesla. Om det er rimeligt, er jo en anden diskussion. Pointen er, at der er stort fokus på at sikre roaming - ligesom man har gjort det med teleselskaberne mod deres vilje - for at få udbredt teknologien.
Så det var et "tilbud de ikke kunne sige nej til", da Tesla valgte at åbne - ligesom andre ladeoperatører har åbnet for roaming.
Det interessante her er, at en bedre infrastruktur er en fordel for alle, da det er en af de helt store hindringer for udbredelsen.
LIgesom du tydelig vis demonstrerer modvilje imod udvikling.
Om jeg synes El drift er det fedeste eller ej, er sådan set ligegyldigt.
Det jeg gerne vil er køre fedt/lækkert og så må det godt være så billigt som muligt og med så få restriktioner på hvordan min garanti dækker som muligt.
Med 45.000 km om året , så kan det ikke blive billigere end med et abonnement til 600 om måneden ligesom ingen tvang til besøg hos mærkeværstedet 2-3 dage om året. Så er den fanme endda lynhurtig og sjov. What's not to like.
Forøvrigt har EU brugt maaaange år på at afkræve APPLE skifte til andet stik. Det sker tidligst i 2024. Tror du så EU kommer ud af busken på 20 minutter i andre sager?
Dette indlæg blev 05-12-2021 15:06 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
06-12-2021 kl. 07:14
citat
Kia EV6 udmærker sig ved at være et meget, meget stille bekendtskab. Du kan ikke finde en jysk træmand, der har lavere støjniveau end EV6. Selv ved marchtempo på motorvej siger den ikke et kvæk, og der er ingen vind- eller dækstøj at spore.
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
07-12-2021 kl. 06:40
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Hvis du nu tog dine Tesla-briller af og så bare en anelse realistisk på tingene, ville du også lettere kunne læse. Jeg synes bestemt, at det er en god idé at få åbnet lademulighederne istedet for de proprietære løsninger - jeg har gang på gang skrevet, at infrastrukturen idag er utilstrækkelig.
Nej - jeg er definitivt ikke imod udvikling, men jeg er ikke fan af ufærdige løsninger og umoden teknologi. Desværre er der nogle "fanboys", der mener at deres eget valg er det eneste rigtige upåagtet at andre måske stiller lidt større krav og ikke vil underlægge sig en ufærdig teknologi.
Jeg skrev om Teslas åbning af netværket som en fordel - uanset om det var frivilligt eller ej, men som ægte fanboy tog du det straks som en kritik af din afgud. Det var det ikke - det var bare en konstatering af virkeligheden - og ja: Apple har allerede skiftet stik på bl.a. Ipad for længe siden, og de har måtte ændre mange andre ting pga. EU-krav/domme. Tesla - og øvrige udbydere - har derfor valgt at gå frivillighedens vej for selv at kunne få lidt indflydelse. Det er ganske fornuftigt.
Ja - vi har alle forstået, at du er begejstret for din Tesla - og du synes, at det er billigt (fordi du glemmer at lægge penge til side til reparationer og udskiftning af batteri). Tesla er bestemt sjov at køre i, men deres manglende kvalitet og erfaring med at bygge biler, gør at jeg nok ville vælge anderledes. Omvendt har mange af konkurrenterne stor erfaring med at bygge biler, men dårligere viden om elektronik og batterier.
Husker du på din selvkørende campingvogn selv at ligge penge til side til:
Skift af dieseldyser
Skift af dieselpartikkelfilter
Skift af toppakning
Skift af turbolader
Skift af dsg gearkasse
Osv osv.. fortsæt selv listen
J R
bruger siden
13-12-2013
07-12-2021 kl. 08:40
ps: 110.000 km, der er fortsat ikke antydning af der skal skiftes skiver eller klodser hverken for eller bag. På Ice'en var der skiftet begge ender både skiver og klodser inden 100.000 km. Bare lig til info, iforhold til nogens tidligere forventning om bremser ville koste kassen, fordi de bliver brugt mindre!
Alternativet kunne være en Corolla hybrid, fåes den i plughin, så nap den. Ellers kommer den som cross næste år.
Dette indlæg blev 07-12-2021 08:43 redigeret af dets forfatter.
NJ P
bruger siden
03-02-2014
07-12-2021 kl. 14:41
Jeg har nu fået tilbud på en grå model 3 LR med 18" sommerhjul og 18" vinterhjul (Pirelli-dæk) og aftageligt træk. Den er fra juni 2021 (nyeste model med træpaneler på dørene), har kørt 14.000km og skal koste 450.000,-
Lyder det helt urimeligt?
Og er der noget jeg skal være særligt opmærksom på, når den er importeret fra Tyskland? Skal jeg fx bede om at se en service/reparationshistorik?
PÅ forhånd tak.
T i
bruger siden
17-06-2006
07-12-2021 kl. 15:30
NJ P
bruger siden
03-02-2014
skrev:
... Jeg har nu fået tilbud på en grå model 3 LR med 18" sommerhjul og 18" vinterhjul (Pirelli-dæk) og aftageligt træk. Den er fra juni 2021 (nyeste model med træpaneler på dørene), har kørt 14.000km og skal koste 450.000,-
Lyder det helt urimeligt?
Ikke ligefrem ugens tilbud efter min mening og slet ikke for en bil, som man køber ubeset.
Der står flere på Bilbasen til priser fra omkring 420k, hvorfor ikke kigge på dem?
Det er uden vinterdæk, men det koster ikke 30k (og jeg ville også overveje helårs)
NJ P
bruger siden
03-02-2014
07-12-2021 kl. 16:09
T l
bruger siden
17-06-2006
skrev:
Ikke ligefrem ugens tilbud efter min mening og slet ikke for en bil, som man køber ubeset.
Der står flere på Bilbasen til priser fra omkring 420k, hvorfor ikke kigge på dem?
Det er uden vinterdæk, men det koster ikke 30k (og jeg ville også overveje helårs)
Ok, tak for det. Jeg kigger på dem. Kan helårsdæk godt gå? Er det pga 4-hjulstræk?
NJ P
bruger siden
03-02-2014
07-12-2021 kl. 16:20
Jeg skal jo også have en oplader og et abonnement, så jeg kan få refusion.
Jeg kommer til at køre 30.000 om året.
Kan en Easee lader anbefales? Jeg tænker, jeg skal have et kabel med Tesla-knap.
Og er TakeCharge et ok sted at have abonnement? De sælger også laderen med installation for 10.000,-
https://takecharge.dk/
J R
bruger siden
13-12-2013
07-12-2021 kl. 16:34
Hvis du ikke har knappen, skal du enten ind og trykke på skærm eller have telefonen op af lommen, for at frigive stikket i APP.
Dog hvis du sætter den til når du kommer hjem, så kan du nøjes med lige at sætte en finger på klappen, så åbner den.
Eks ved Zapp mobility vælger du selv hvilket kabel du sætter i laderen. Mange andre har fast kabel, som ikke kan udskiftes, hvis du vil have deres garanti eller service.
Take charge kort/app ser dog fornufting ud. Og fjerner der store usikkerhed med om det koster 9 eller 2,5 kr.
Se evt indlæg #3 i denne tråd......... få måneder ældre lidt biligere og på helårsdæk(hvilket vist holder flot på 4x4), men lyder fornuftig
Dette indlæg blev 07-12-2021 16:37 redigeret af dets forfatter.
NJ P
bruger siden
03-02-2014
07-12-2021 kl. 16:45
J R
bruger siden
13-12-2013
skrev:
Se evt indlæg #3 i denne tråd......... få måneder ældre lidt biligere og på helårsdæk(hvilket vist holder flot på 4x4), men lyder fornuftig
Jeg kan ikke helt se, hvilken du mener?
J R
bruger siden
13-12-2013
07-12-2021 kl. 17:09
http://www.teslaforum.dk/forum/topic/8093?page=1#post-120352
Med 30.000 km om året, så er det kun lige du kan nå at slide et sæt sommer og et sæt vinterdæk op inden de bliver stive.
HVorimode et enkelt sæt michelin CC slider du på 2,5 år, og så har du friske dæk næsten hele tiden.
Dette indlæg blev 07-12-2021 17:11 redigeret af dets forfatter.
NJ P
bruger siden
03-02-2014
07-12-2021 kl. 17:58
Jeg kan godt se, det er 25.000 billigere ift. den jeg har set på - men så er bilen jo også 7 måneder ældre og ikke facelift gen. 2 med træpaneler og varme i rattet. Den jeg har kigget på koster 435K uden vinterhjul, 450K med.
Med 30.000 om året, er det vel meget rart at have vinterdæk? Har de fleste kun helårs på deres Tesla?
J R
bruger siden
13-12-2013
07-12-2021 kl. 18:33
På vores baghjulstrukne ICE, kan jeg godt mærke de premium vinterdæk er på 5 sæson, selvom der fortsat er 4 mm slidbane. Den har gået 126.000 km.
Hvis ikke man kommer på grusveje eller andre der ikke bliver ryddet, så nap helårs.
https://www.youtube.com/watch?v=bRYHlb61_9Q
Palle kig ned af forsiden på Tesla forum, der er en lang tråd om helårs kontra vinterdæk.
NJ P
bruger siden
03-02-2014
NJ P
bruger siden
03-02-2014
07-12-2021 kl. 18:59
T i
bruger siden
17-06-2006
07-12-2021 kl. 22:31
Helårsdæk er naturligvis et (mindre) kompromis, men køber man de bedste helårsdæk er de meget tæt på gode Sæson-dæk og på nogen punkter bedre. Men på de sidste marginaler er sæsondækkene trods alt bedst. Men med de efterhånden milde vintre i dk (og skiftende temp om vinteren) kan man diskutere om et vinterdæk er det rette henover vinteren.
Har personligt kørt på Michelin CrossClimate de sidste år, kører omkring 55.000 km om året i to biler. De kører udmærket, også i sne og passer rigtig fint til Dk vejr, med svingende temperaturer/nedbør etc. hvor vinterdækkene også er et kompromis mange dage i løbet af en vinter.
NJ P
bruger siden
03-02-2014
08-12-2021 kl. 07:43
Tak for det. Og vil CC dækkene kunne klare en tur til skisportssted i Norge?
Er der nogen forskelle på bilen fra 12/2020 og bilen fra 6/2021, udover træpaneler på dørene og varme i rattet? Den ældre version har 580km WLTP og den nyere 614 km - men det kan måske bare skyldes en softwareopdatering, som den ældre model også har modtaget?
Dette indlæg blev 08-12-2021 09:06 redigeret af dets forfatter.
Morten Terp
bruger siden
17-03-2018
08-12-2021 kl. 09:54
Jeg har altid skiftet til vinterdæk, fordi vi netop kører en del i Norge. Test af Michelin CC ser fornuftige ud, og værd at overveje, hvis du kun skal køre ganske lidt på sne/is i Norge. Men der er jo en grund til, at svenskere og nordmænd kører med pigdæk, så det bedste råd - uanset dæk - er sådan set at tage den med ro, holde rigtig god afstand osv.
Dette indlæg blev 08-12-2021 10:04 redigeret af dets forfatter.
T i
bruger siden
17-06-2006
08-12-2021 kl. 16:50
NJ P
bruger siden
03-02-2014
skrev:
Tak for det. Og vil CC dækkene kunne klare en tur til skisportssted i Norge?
Er der nogen forskelle på bilen fra 12/2020 og bilen fra 6/2021, udover træpaneler på dørene og varme i rattet? Den ældre version har 580km WLTP og den nyere 614 km - men det kan måske bare skyldes en softwareopdatering, som den ældre model også har modtaget?
Personligt ville jeg ikke have problemer med at køre til et vintersportssted i syd Norge på CC (med snekæder i bagagerummet). Omvendt: Skal man "Norge Rundt" på mindre veje etc. om vinteren, ville jeg kigge på vinterdæk...
Versionerne med 614 WLTP har et lidt større batteri, ca 5 kWh. Vær dog opmærksom på at sælger ikke altid har styr på versionen, så en 614 km version er måske ikke...
NJ P
bruger siden
03-02-2014
08-12-2021 kl. 17:06
T l
bruger siden
17-06-2006
skrev:
Personligt ville jeg ikke have problemer med at køre til et vintersportssted i syd Norge på CC (med snekæder i bagagerummet). Omvendt: Skal man "Norge Rundt" på mindre veje etc. om vinteren, ville jeg kigge på vinterdæk...
Versionerne med 614 WLTP har et lidt større batteri, ca 5 kWh. Vær dog opmærksom på at sælger ikke altid har styr på versionen, så en 614 km version er måske ikke...
Tak. Ja, jeg må kunne se i papirerne, hvilket batteri, der er tale om? Der skal vel være 82kwh?
T i
bruger siden
17-06-2006
09-12-2021 kl. 11:51
NJ P
bruger siden
03-02-2014
skrev:
Tak. Ja, jeg må kunne se i papirerne, hvilket batteri, der er tale om? Der skal vel være 82kwh?
Jep
J R
bruger siden
13-12-2013
09-12-2021 kl. 15:57
Der er dog et par af minusserne jeg ikke forstår.
Dårlige sæder, som man bliver trætte af på længere ture? En tur til Spanien, resulterede på intet tidspunkt i hverken ryg eller ander problemer.
Hvorimod en tur til Nyborg fra AAL i vores C-klasse giver mig om ikke ondt, så øm i ryggen.
Affjedring til den stive side? Igen jeg sammenligner med vores c klasse, alt i bagagerummet hopper over fartbump, M3LR'eren tager dem meget behageligt.
Begge er udstyret med 18" fælge i sammenlignelige størrelser.
Jeg ved dog at 19-20" derimod kan føles hårde at køre på. Det samme med model Y, hvor anken er at 20" er for stive, og 19" er mere behagelige.
Grunden til de ikke får max spark i røven på laderen er at de har ladt på Ionity og ikke en Tesla lader. Navigerer man til Tesla, så preheater den batteriet og så suger den max. Man kan snyde den, hvis man navigerer til eks middelfart Tesla og smækker den på Ionity lige på den anden side af lillebæltsbroen. Så suger den lystigt 200+ kW. og smider 400 km på pakken på 22 minutter.
Jeg har billeder med tidstempel der viser det. 14-1500 km/t lades der med indtil ca 45-50%, så begynder den at falde. 300 km på 14 minutter.
NJ P
bruger siden
03-02-2014
09-12-2021 kl. 16:03
Jeg kommer mest til at lade hjemme, så suc-ladehastighed har ikke betydning, men er der forskel på de to batteriers ydeevne, fx i koldt vejr? Findes der mon en test?
J R
bruger siden
13-12-2013
09-12-2021 kl. 21:29
Men det er dog formålstjentlig at den kan lade med noget mere end 100 kW. Som hovedparten af konkurenterne har af max.
50-75 er simpelthen for lidt til langture.
Men med 82 kWh pakke ville jeg også vælge den.Se om du kan trykke ham for 2-4000 Euro.
J R
bruger siden
13-12-2013
10-12-2021 kl. 08:25
Men vælger du kun at køre ned til tanken, 1,5 km 3 gange om dagen efter din daglige cigaret og slik, så vil jeg vædde med den heller ikke kører en dag over 500 km på samme tankfuld.
Vi er dog enige om at man kun opnår det fulde antal km, hvis vejret er lunt og det foregår på landevej med langture.
Ligesom vores C klasse. Den opgiver gladeligt 1000 km når den er tanket. Gradvist ender den så med at blinke lige omkring 7-800 km, også selvom man køre ultra pænt og gør alt man kan for at opnår den grønne baggrund, som indikere øko kørsel.
Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006
10-12-2021 kl. 10:15
Lad nu være med at skrive til KS!, så tror han at han er værd at høre på.
Det samme vi skal høre på hver gang, fanboys, fantasi kilometer osv.
Hvis alle stopper med at skrive til dette individ, så forsvinder han sikkert.
Og vi alle har et meget bedre forum at snakke seriøst sammen om.
Tak for at støtte op om et godt forum
Dette indlæg blev 10-12-2021 10:27 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
10-12-2021 kl. 13:32
Havde du haft en motor der ikke smed 80% i tab, så spildte du knap så meget energi.
Men det er jo et spørgsmål om hvilke øjne der kigger.
Jacob Bjerg Hansen
bruger siden
16-09-2013
10-12-2021 kl. 13:40
Og så vente med en grøn bil (El, brint eller noget 3) til næste bil om 5-8 år.
J R
bruger siden
13-12-2013
10-12-2021 kl. 17:32
"
Jeg skal heller ikke slæbe på 350 - 500kg batterier, men kun i værste fald ca. 67kg. brændstof - faldende undervejs.
"
Såvidt jeg ved så vejer udstyret i din california ikke mindre end 350-500 kg for at transportere 4 max 5 personer.
Det er same same. Du vælger bare at slæbe campingteltet med altid. Jeg vælger at tage mit batteri med.
NJ P
bruger siden
03-02-2014
10-12-2021 kl. 17:59
Kan se på tyske fora, at de undres over at vi vil give 75.000 mere for en brugt bil, end de skal give for en ny... Jeg tror måske jeg skal prøve selv at få én hjem, hvis ellers jeg kan finde en privat, der vil sælge.
Tak for alle svarene
T i
bruger siden
17-06-2006
11-12-2021 kl. 14:37
NJ P
bruger siden
03-02-2014
skrev:
Tilbage på sporet, tak 😊
Kan se på tyske fora, at de undres over at vi vil give 75.000 mere for en brugt bil, end de skal give for en ny... Jeg tror måske jeg skal prøve selv at få én hjem, hvis ellers jeg kan finde en privat, der vil sælge.
Tak for alle svarene
Det behøver de da ikke undre sig så meget over. De får 9000€ i tilskud.
75.000 er nok lidt højt sat, men med tysk tilskud og mangel/lang leveringstid på biler er det jo klart sælgers marked for en tysker med en Ellert pt.
Som du er blevet rådet til flere gange, ville jeg også kigge i DK. Der kan også købes til fornuftige priser herhjemme og alt er ikke nødvendigvis bedre/billigere bare fordi det er købt i DE...
Mikkel Gadmar
bruger siden
20-01-2020
11-12-2021 kl. 22:26
Har heller ikke selv meget fidus til Tesla'erne, de er firstmovers og ja de har noget ift. de traditionelle bilmærker på software siden, men vi mangler at se dem holde i 12-15 år og 2-300.000 km.
Kører selv Volvo XC60 D5 fra 2013 købt fra ny og pt. kørt 120.000 km uden nogen reparationer udover service og bremser. Eneste risiko er politiske beslutninger om kørselsforbud og højere ejer- og brændstofafgifter. Jeg krydser fingre for jeg får lov til at undgå "bilspild" og køre i den til 2025 eller senere, fordi det er en fantastisk bil med en skøn 5-cylindret motor.
Og ja så har jeg garderet mig med en benzin'er også, hvis politikerne får held til at forbyde dieselbilerne. Så der står også en BMW 325i Cabriolet fra 2010 i garagen, den får jeg forhåbentlig lov til at beholde efter 2025, så jeg kan nyde lyden fra de 6-cylindre om søndagen, når jeg skal tvinges over i en el-SUV resten af ugen.
Dette indlæg blev 11-12-2021 22:31 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
11-12-2021 kl. 23:26
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/Tesla/model%20s?IncludeEngrosCVR=true&YearFrom=2014&MileageFrom=200000&PriceFrom=25000&includeLeasing=true
For 4 år siden kørte jeg med en Tesla Taxa, som overbeviste mig om det var den vej jeg skulle.
Den kører fortsat Taxa, ser den hver eneste uge i det Nordjyske. har han holdt kardancen som standard Taxa, så er han langt over 500.000 km pt.
Dette indlæg blev 11-12-2021 23:30 redigeret af dets forfatter.
T i
bruger siden
17-06-2006
11-12-2021 kl. 23:34
Gadmar
bruger siden
20-01-2020
skrev:
Har heller ikke selv meget fidus til Tesla'erne, de er firstmovers og ja de har noget ift. de traditionelle bilmærker på software siden, men vi mangler at se dem holde i 12-15 år og 2-300.000 km.
Du kan prøve at søge på Hans Jörg Gemmingen. Han har kørt omkring 1.300.000 km i en Model S (og har fået skiftet batteri/motorer undervejs, så ikke uden vedligehold, men formentlig ikke mere end en tilsvarende ICE).
Dette indlæg blev 11-12-2021 23:36 redigeret af dets forfatter.
Mikkel Gadmar
bruger siden
20-01-2020
12-12-2021 kl. 08:07
J R
bruger siden
13-12-2013
skrev:
I betragtning af hvor mange der er solgt. Så tænker jeg ikke det er helt galt med 4 styk med over 200 og en enkelt med 400kkm+
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/Tesla/model%20s?IncludeEngrosCVR=true&YearFrom=2014&MileageFrom=200000&PriceFrom=25000&includeLeasing=true
For 4 år siden kørte jeg med en Tesla Taxa, som overbeviste mig om det var den vej jeg skulle.
Den kører fortsat Taxa, ser den hver eneste uge i det Nordjyske. har han holdt kardancen som standard Taxa, så er han langt over 500.000 km pt.
Imponerende kilometertal på 7 år, men også foruroligende de på så kort en årrække har haft problemer med skærme, motor/drive unit, ja selv sæderne har en af dem fået skiftet.
I min BMW som er 11,5 år gammel fungerer alt upåklageligt og lædersæderne står som nye på trods af det er en cabriolet. Det samme med min 8,5 år gamle Volvo.
J R
bruger siden
13-12-2013
12-12-2021 kl. 10:44
I mellemtiden har en fossiller i størrelsen XC 60 på 500.000 km nok også brugt noget der ligner 350.000 kr på diesel. Hvorimod elbilen, af en hvilkensom helst slags, nok ikke koster meget over 120.000 kr forudsat den er ladt hjemme eller på abonnement.
Faktisk er der ikke en eneste BMW på basen der har gået over 350.000. bortset fra den der er angovet til 164.000.000 km, hvilket nok må anses for at være med en faktor 1000.
Specielt BMW er kendt for at smadre deres Xdrive.
Volvo har også kun en til salg med mere end 300.000 km.
Men der er jo heller ikke nogen af de 2 mårker der rigtigt har solgt i stort antal, eller ?
Dette indlæg blev 12-12-2021 10:45 redigeret af dets forfatter.
Mikkel Gadmar
bruger siden
20-01-2020
12-12-2021 kl. 11:19
Der er selvfølgelig ikke mange BMW 325i cabriolet'er til salg i DK pga. det er en nichebil. Men der er dog en håndfuld 2007'ere med 150-250.000 km som står i fin stand med oprindelig motor, gearkasse etc.Og ikke mindst en flot kabine trods 14 år på bagen.
Volvo XC60 D5 er der 14 af på Bilbasen, der har kørt over 175.000 km, heraf en som har kørt 350.000 km på knap 10 år.
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil?IncludeEngrosCVR=true&MileageFrom=175000&PriceFrom=0&includeLeasing=false&free=Volvo%20XC60%20D5%20
Og ja brændstof og ejerafgift koster en del for en fossil bil (især diesel) pga. afgifterne, men til gengæld kan man uden bekymringer køre på bilferie i hele Europa. Volvo'en kører over 900 km på en tank og holder et snit på 14 km/l trods højden, fuldt læs og masser af motorkraft.
Dette indlæg blev 12-12-2021 11:21 redigeret af dets forfatter.
Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006
12-12-2021 kl. 11:50
Mikkel Gadmar
bruger siden
20-01-2020
skrev:
Det er nu sjovt at læse sådan en tråd.....
Har heller ikke selv meget fidus til Tesla'erne, de er firstmovers og ja de har noget ift. de traditionelle bilmærker på software siden, men vi mangler at se dem holde i 12-15 år og 2-300.000 km.
Kører selv Volvo XC60 D5 fra 2013 købt fra ny og pt. kørt 120.000 km uden nogen reparationer udover service og bremser. Eneste risiko er politiske beslutninger om kørselsforbud og højere ejer- og brændstofafgifter. Jeg krydser fingre for jeg får lov til at undgå "bilspild" og køre i den til 2025 eller senere, fordi det er en fantastisk bil med en skøn 5-cylindret motor.
Og ja så har jeg garderet mig med en benzin'er også, hvis politikerne får held til at forbyde dieselbilerne. Så der står også en BMW 325i Cabriolet fra 2010 i garagen, den får jeg forhåbentlig lov til at beholde efter 2025, så jeg kan nyde lyden fra de 6-cylindre om søndagen, når jeg skal tvinges over i en el-SUV resten af ugen.
Hej. Du har misforstået noget. Dieselbiler bliver ikke forbudt, hvis regeringen laver noget så er det forbud mod at købe nye dieselbiler. Dem som er kørende bliver altså ikke konfiskeret ( selvom man snart intet ved med konfiskation i Danmark efterhånden)
Mikkel Gadmar
bruger siden
20-01-2020
12-12-2021 kl. 11:55
ja enig, man kan aldrig vide med den regering vi har for tiden 😀
Bor på indre Frederiksberg og nu er vi jo desværre også
blevet ramt af den røde flodbølge, så hvem ved om de indfører kørselsforbud for alt ældre end euro 6 dieselbiler efter 2025.
Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006
12-12-2021 kl. 12:25
Men ikke generelt at man ikke må køre i sin nuværende bil.
Det vil kun blive forbud imod at købe nye biler med diesel motorer.
Men de fleste bil producenter stopper nok alligevel med at udvikle biler med diesel.
:-)
Mikkel Gadmar
bruger siden
20-01-2020
12-12-2021 kl. 16:27
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
4 biler: 3 har fået skiftet motor, 2 har fået skiftet skærm m.m., 1 har fået skiftet batteriet. Resterende rækkevidde/kapacitet på de 3, der ikke har fået skiftet batteri, er ikke oplyst.
Ikke just tillidsvækkende.
Præcis, det var også det jeg tænkte. Og så på under 8 år.....
Det er jo en bil til 6-900.000 kr. (ja, faktisk endnu mere pga. afgiftrabatten), så den skal jo kunne holde i mindst 15 år.
T i
bruger siden
17-06-2006
12-12-2021 kl. 19:28
Derudover sparer man på den løbende drift, især hvis man kører en del km, så rent økonomisk er der råderum uanset.
Men hvis man kun har et beskedent kørselbehov, kan man sikkert køre næsten lige så billigt i ICE.
J R
bruger siden
13-12-2013
12-12-2021 kl. 19:31
Mikkel Gadmar
bruger siden
20-01-2020
12-12-2021 kl. 22:08
Tænker heller ikke det er særlig godt for miljøet, at batterierne ikke holder længere. Og hvis selve bilen heller ikke gør, så er vi jo ligevidt og er bedre tjent med at optimere de konventionelle biler.
Dette indlæg blev 12-12-2021 22:09 redigeret af dets forfatter.
T i
bruger siden
17-06-2006
J R
bruger siden
13-12-2013
13-12-2021 kl. 08:28
Det koster 2800 at få fejlrettet sin skærm udenfor garantien. Men hvis man vil have nyeste features, så koster det en ny skærm til 12.000. De fleste vælger den nye model.
Så har jeg selv haft 2 biler hvor instrument panel skulle skiftes.
Ifølge VW og Skoda(de 2 mærker) var det hele instrumentet der skulle skiftes til en formue.
Men ved at søge lidt rundt, fandt vi en anden løsning som indebar ud med instrumentet, udskift dele, lode, forsegle etc og så spillede det igen.
eller en forrude i en Ford der ophørte med at kunne varme efter 2 år og 3 måneder. Så var garanti udløbet, too bad Winnetou.
Eller en motor hvor kæden hoppede, ny kostede 80.000, brugt 45.000.
Dobbeltsvinghjul, Ford, Toyota, VW, Skoda, Audi, Peugeot, Citroen. De har alle haft problemet.
Diesel dyser og EGR ventiler.
Mercedes service 12000 km på 6 år, 37.000 kr (Tesla service 110.000 km 2700 kr)
Ja jeg har fået smurt bremser på Tesla'en, men det har jeg også på Merceren udover service, forøvrigt så ser jeg ikke smøring af bremser på en mercer, eller anden fossiler for den sagsskyld som nødvendigt, for inden 100.000 var alle skiver og klodser skiftet alligevel. FIrmaet har 4 mindre biler i 175.000 kr klassen, der skiftes for og bagbremser inden 60.000 km, Tesla'en har ingen tegn på hverken slid eller rust hidtil.
Alle de nævnte har jeg prøvet igennem de sidste 20 år.
I betragtning af 100 års erfaring, så er det påfaldende at opkomlinger som eks Tesla, Aiways, ander kineser mærker kan komme fra NUL på 4-12 år og nærmest overhale dinosaurerne indenom.
J R
bruger siden
13-12-2013
13-12-2021 kl. 11:24
Bemærkningen om rust eller slidtage var beregnet på bremser.
Alle stål konstruktioner ruster over tid.
Ligesom de 2 passater vi havde, som boblede op i bagklap efter 3 år og 20 minutter og var ude over lakgarantien, og hvis vi ville kunne vi "se om 8 år om den var gennemtærret på rustgarantien, men det var jo forøverigt kun indefrakommende rust der var garanti på, og i mellemtiden var det jo altså ejerens ansvar at vedligeholde bilen" Tks VW, for en fed garanti med nul værdi.
Eller Superb'en der boblede i alle 4 skærmkanter efter 7 år og 3 gange ekstra undervogns og hulrumsbehandling......
Dette indlæg blev 13-12-2021 11:51 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
13-12-2021 kl. 13:23
De 4 viste var dem med 250+ kkm, som indikerer at der godt kan køres langt i en Tesla.
Om de har fået skiftet en skærm eller en motor på garantien, bør ikke anspore til andent end eftertænksomhed. Hvorfor er garantien så ringe på andre fossiller end KIA og Hyundai.
Så fordi Mercedes og VW har rettet op på deres rustfejl, gør at de er ufejlbarlige. Andre producenter må ikke rette op. Har du aldrig hørt om fossil producenter der har tilbagekaldt biler både af teksnisk såvel som kosmetiske fejl.
Eks Mercedes valgte at give 30 års rust garanti sidst i 90'erne. Det tror jeg da nok lige de fortrød indeligt. Har de det idag? Ja hvis du overholder service hvert andet år, og udbedre stenslag og ridser hos Mercedes......og du skal booke tid og ikke mindst bruge tid på at køre omkring for at få lavet det rusteftersyn, ellers skrider garantien i svinget.
Hvad siger Tesla...... Vi vil helst ikke se din bil igen efter du har købt den, lav dine service som det passer dig, selv eller ved andet værksted, din garanti dækker fortsat.
Jeg havde egentlig tænkt mig at skifte vognen indefor en overskuelig tid. Men jeg fristet til at køre den ned, om det så bliver om 14 dage eller 14 år. Det kunne blive spændende. Men til den tid, får jeg nok bare at vide "at jeg har fået den eneste bil Tesla har samlet ordentligt, det er ikke noget man kan bruge til noget i større sammenhæng"
T i
bruger siden
17-06-2006
13-12-2021 kl. 15:02
Men der er klart nogle biler, især fra den tidlige produktion, der har haft tvivlsom samle-/komponent-/male-kvalitet.
Det sagt så er den generelle kvalitet ganske udmærket, hvilket også er dokumenteret i diverse test, samtidig er drivlinje, software mm. langt foran konkurrenterne.
Samtidig er der 4/8 års garanti, hvilket dels viser producentens tiltro til eget produkt og dels giver mulighed for at få rettet evt. fejl på garantien.
J R
bruger siden
13-12-2013
13-12-2021 kl. 16:59
JD kommer ud med scoore 250, ja det er sgu ikke så heldigt.
At Mercedes, Land Rover, Audi, Volvo etc af velrenomerede mærker så ligger på noget over 200 også, siger vel så bare at når man køber en dyr bil, så er man mere tilbøjelig til at være pernippen.
Kom lige i tanke om mon kusines 1,2 PSA motor fra 2014, som bruger mere olie en benzin og Citroen nægter kendskab dertil, fordi den er gået 7 dage over tiden for service........ Kan det være derfor det næsten er umuligt at få en service aftale hos snart sagt alle etablerede mærker indenfor 14 dage.
Dette indlæg blev 13-12-2021 18:50 redigeret af dets forfatter.
Mikkel Gadmar
bruger siden
20-01-2020
13-12-2021 kl. 19:13
Ift. rust, så gav jeg først min Volvo XC60 en ekstra Dinitrol behandling da den var 6,5 år gammel efter jeg besluttede at beholde den 3-5 år mere. Sidst den var til syn hos FDM sagde synsmanden uopfordret, at den stod rigtig flot ift. rust og jeg ikke behøvede ofre en opfølgende rustbehandling allerede nu her efter 2 år.
FDM brugttesten viste heller rust på min BMW før jeg besluttede at købe den, så den gav jeg bare en grundig rustbehandling da jeg købte den 9,5 år gammel.
Dette indlæg blev 13-12-2021 19:16 redigeret af dets forfatter.
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
13-12-2021 kl. 20:05
Få vinterdæk på bilen, inden du kører udenlands
Når vinteren nærmer sig, kan der være krav om vinterdæk, når du kører uden for landets grænser. I Tyskland er der f.eks. krav om vinterdæk, så snart der er vinterligt vejr som sne, is eller frost på vejene. I Sverige gælder samme regler for både biler og anhængere i perioden 1. december til 31. marts. Kører du til alperne kan du ligeledes komme ud for, at der skal være vinterdæk på bilen. Se reglerne for nogle af de mest besøgte ferielande herunder:
Sverige:
Vinterdæk obligatoriske mellem 1. december og 31. marts i tilfælde af sne eller is på vejen eller en våd vejoverflade kombineret med temperaturer omkring eller under 0ºC. Dette gælder også for anhængere.
Norge:
I Norge er der ikke som sådan krav om vinterdæk, men man skal om vinteren sikre sig tilstrækkeligt vejgreb ved hjælp af pigge, snekæder eller lignende. I praksis betyder det, at man om vinteren skal køre med vinterdæk eller pigdæk eller medbringe snekæder.
Tyskland:
Når der er vinterligt vejr på vejene som sne, is eller frost, så skal bilen køre med vinterdæk eller M+S mærkede helårsdæk.
Østrig:
Fra den 1. november til den 15. april skal der være vinterdæk på bilen, når det er vinterføre. Det vil sige, når vejene er dækket af sne, slud eller is. Dog accepteres kørsel med sommerdæk, hvis man har snekæder på.
Schweiz:
Vinterdæk er ikke påbudt, men køretøjer, der ikke er udrustet til at køre i vintervejr, kan idømmes bøder, hvilket i praksis betyder, at man skal køre med vinterdæk om vinteren.
Italien:
I Valle d'Aosta er vinterdæk obligatoriske fra 15. oktober til 15. april. I resten af landet kan vinterdæk eller snekæder være påbudt ved skiltning.
Frankrig:
Brugen af ​​vinterdæk er ikke obligatorisk, men anbefales. Til gengæld kan brug af snekæder være obligatorisk ved skiltning.
Tjekkiet:
Vinterdæk er obligatoriske mellem 1. november og 31. marts, når der er vinterlige vejforhold.
Læs mere om reglerne for vinterdæk og snekæder i udlandet her
Husk at FDM anbefaler, at man sætter vinterdæk på bilen i vinterhalvåret.
Se flere gode råd om vinterkørsel her
Dette indlæg blev 13-12-2021 20:07 redigeret af dets forfatter.
Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006
14-12-2021 kl. 08:23
Der er en tråd her om vinterhjul og andet godt:
https://www.bilbasen.dk/forum/generelt/traaden-om-daarligt-vejr-daek-valg-og-daarligt-ryddede-veje/47836
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
14-12-2021 kl. 16:05
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Man skal lige være opmærksom på definitionen på "vinterdæk". Michelins CrossClimate er teknisk set mærket som vinterdæk og opfylder derfor lovkravene.
Det betyder ikke, at de er de ultimativt bedste til "rigtig" vinterbrug - kun at de er lovlige.
Præcis ! Havde overvejet CrossClimate, men valgte alligevel at gå med nye vinterdæk, de nye Michelin Alpin 5 Til MB E klasse. En tung sag, så disse gør tricket, og larmer ikke. Så kan anbefales.
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
14-12-2021 kl. 18:56
bruger siden
13-12-2013
skrev:
Det er sådan lidt en religion om man har det ene eller det andet.
På vores baghjulstrukne ICE, kan jeg godt mærke de premium vinterdæk er på 5 sæson, selvom der fortsat er 4 mm slidbane. Den har gået 126.000 km.
Hvis ikke man kommer på grusveje eller andre der ikke bliver ryddet, så nap helårs.
https://www.youtube.com/watch?v=bRYHlb61_9Q
Palle kig ned af forsiden på Tesla forum, der er en lang tråd om helårs kontra vinterdæk.
Nu kan det kun anbefales at man skifter dæk, hvis man går i vinterperiode med kun 4mm.
Dette indlæg blev 14-12-2021 18:57 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
14-12-2021 kl. 19:36
Gå rmed tanken at skifte vognen enten lige snart eller hen på sommeren. Men det kan også være jeg beholder den og kører 10 år mere i den, med 12-15.000 om året, så bør den efter nogens holdninger kunne holde de næste 30-40 år, før den er kørt til.