Bilbasen Forum
Er plug-in et dumt valg ?
Casper Hjermitslev
bruger siden
25-12-2022
19-09-2023 kl. 19:12
Vi er i processen med at kigge efter ny bil, da nuværende bliver for lille og besværlig til den lille familie.
Jeg vil tro vi køre omkring 12-15.000 km om året i primær bil også har vi en lille sekundær bil I10
Jeg er blevet lidt glad for Ford Kuga Plug in hybrid, da den opfylder mange af mine krav.
Nu har jeg dog snakket lidt med nogle bekendte som fraråder mig plug-in og istedet mener jeg bør gå fuld El.
Jeg er selv ikke helt oppe at ringe over EL bil, da de biler, som kunne være interessant er noget dyrere i indkøb samt jeg har en forventning om at der kommer til at opstå problemer med lade kapaciteten de næste år. Vi er dog fra Nordjylland, så tror dog ikke, at det bliver helt så kritisk her :)
Derudover forventer jeg, at udviklingen vil gå stærkt og der kommer noget bedre el bil på markedet i nærmeste fremtid.
Hvad er jeres mening, giver plug in stadig mening og hvad med gensalg om fx 4 år, er den så værdiløs ?
Vh Casper
H P
bruger siden
06-01-2004
20-09-2023 kl. 09:43
Hvis jeg skal fraråde dig noget, så vil det være at undlade at snakke med alle mulige "kloge-Åger".
En Ford Kuga har været en storsælger i mange år, selvfølgelig vil den kunne sælges igen, mage til vås skal man lede længe efter, har du nogensinde hørt om en bil fra en kendt fabrikant som er værdiløs efter 4 år ? nej vel :-)
Jeg kører selv i Kuga, og er rigtig glad for den, jeg kører 90% af tiden på el, men vi kører på skiferie, og det er dejligt at vi bare kan køre til Østrig uden at skulle tænke på at lade op.
T i
bruger siden
17-06-2006
20-09-2023 kl. 23:46
PHEV kombinerer 2 systemer, derfor højere servicekrav, mere der kan gå i stykker etc. Så du høster ikke rigtigt fordelene ved eldrift?
Så skal det kun være fordi du egentlig vil have en benzin, men plugin versionen er billigere.
Men en PHEV er naturligvis ikke værdiløs om 4 år, men jeg ville ikke nødvendigvis forvente at PHEV er specielt eftertragtet som brugtbil om nogle år (men det kommer selvfølgelig an på udbud/efterspørgsel, så reelt umuligt at spå om).
Men jeg ville ikke fraråde PHEV generelt, hvis du har forelsket dig i en Kuga.
I firhold til elbil bliver ladekapacitet næppe et problem. Elnettet skal udbygges etc. men det skal nok ske. Så ville ikke være bekymret over at gå over på el og du får generelt relativt meget udstyr for pengene pga. begrænset afgift.
Skal man sige noget imod elbil, skulle det måske være at du ikke kører så mange km og derfor ikke får så meget ud af de lave driftsomkostninger ved el.
Dette indlæg blev 20-09-2023 23:48 redigeret af dets forfatter.
Thorbjørn Nielsen
bruger siden
08-04-2021
21-09-2023 kl. 14:18
Casper Hjermitslev
bruger siden
25-12-2022
21-09-2023 kl. 14:48
Thorbjørn Nielsen
bruger siden
08-04-2021
skrev:
Hvis du kan lade hjemme, hvilket normalt er det billigste, og størstedelen af dit daglige kørselsbehov kan køres på el, så kan der være nogle tusind om året at spare på brændstof i forhold til at køre på benzin. Der er også lidt at spare på årlig afgift på en plug-in hybrid i forhold til en benziner. Plug-in hybrider er desværre ofte ikke særlig benzinøkonomiske, så hvis du kører langt fx på ferie, hvor du ikke lader, går det ud over driftsøkonomien, og så taler det måske for en benzinbil. Afskrivningen for en Kuga tror jeg vil være som på en benzinbil til samme pris, men pas på med at basere køb på forventninger til afskrivning, for de seneste år har vist at den slags kan gå helt anderledes end hvad folk tror. Jeg ville prøve at udregne TCO (total cost of ownership) for plug-in Kuga'en, en relevant benzinbil og en relevant elbil - det er som regel en god øvelse før man beslutter sig. Omkring elbil, så tror jeg ikke du skal være bange for lademuligheder - antal ladestandere stiger voldsomt for tiden - jeg er overbevist om at mulighederne bliver bedre og bedre.
Hej Thorbjørn,
Jeg har lavet de indledende beregninger af TCO
Jeg har dog ikke en ide over hvor stor procent afskrivning man skal bruge som beregningsgrundlaget for en benzin/ plug in eller el ved fx 4 års ejerskab.
Har du et kvalificeret bud på dette?
Thorbjørn Nielsen
bruger siden
08-04-2021
21-09-2023 kl. 15:16
Casper Hjermitslev
bruger siden
25-12-2022
21-09-2023 kl. 18:07
Thorbjørn Nielsen
bruger siden
08-04-2021
skrev:
Et bud herfra kunne være 10-15% om året hvis der er tale om en brugt bil til fx 250.000 kr. som er 2-4 år gammel. Men de senere år har vi set nogle helt ekstreme eksempler på afskrivning, så det er svært at spå. Fx, hvis du købte en brugt VW Up for 3 år siden, kan du sikkert sælge den for det samme i dag som du gav, selv om du har kørt 10.000 km. om året i den. Og i den anden ende af skalaen, hvis du købte en ny Tesla model 3 for et år siden, så har den sikkert tabt 35-40% af værdien.
Enig det er meget svært at spå om.
Ved køb af ny bil hvor stor procentdel skal man så regne med 20-25%? De første to år?
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
21-09-2023 kl. 19:03
Dette indlæg blev 21-09-2023 19:49 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
21-09-2023 kl. 20:50
Omkostningen pr km var 1,65 kr for "brændstof", vedligehold samt værditab. Og det på trods af at modellen var sat væsentlig ned i mellemtiden.
Skiftede til en nærmest magen til. Den nye er bare lige det mere effektiv, så da den gamle gik 194 Wh/km over 170.000, så går den nye 154 Wh/km på de 18.000 vi har kørt i den.
Ladning har aldrig været et problem.
Hvis du brænder for Kuga'en, så nap den, de er også rimelig fede, og du kommer ikke til at tabe mere eller mindre på den i forhold til alt muligt andet.
Dette indlæg blev 21-09-2023 21:03 redigeret af dets forfatter.
T i
bruger siden
17-06-2006
22-09-2023 kl. 13:27
Casper Hjermitslev
bruger siden
25-12-2022
skrev:
Hej Thorbjørn,
Jeg har lavet de indledende beregninger af TCO
Jeg har dog ikke en ide over hvor stor procent afskrivning man skal bruge som beregningsgrundlaget for en benzin/ plug in eller el ved fx 4 års ejerskab.
Har du et kvalificeret bud på dette?
Må jeg ikke, helt forsigtigt, advare mod at tro at man kan putte noget ind i Excel og få et svar der. Med de forskydninger der sker på bilmarkedet i disse/de kommende år er det umuligt at komme med noget der er bare nogenlunde præcist. Så jeg ville ikke lægge så meget vægt på at beregne TCO (selvom det lyder meget frækt).
Forventningerne til tab/omkostninger vil i højere grad basere sig på "tro" hvor jeg som nævnt nok ikke har så meget fidus til PHEV.
Men som altid, jo flere penge du lægger på rouletten jo mere risikerer du at tabe ;-)
Skal man gå efter ren økonomi, ville jeg overveje noget brugt og billigere benzin/evt. hybrid, hvor det værste værditab er taget. Men hvor du så måske har lidt mindre grej etc.
Omvendt er du i niveauet 350k (som Kuga koster hvis den skal være med LED forlygter (halogen er for slapt i en spritny bil i den prisklasse efter min mening)) så ville jeg klart overveje noget let brugt Elbil, der er en del bud omkring/under 350k
Thorbjørn Nielsen
bruger siden
08-04-2021
23-09-2023 kl. 15:05
Jan Gregersen
bruger siden
01-04-2005
skrev:
@Thorbjørn
Brændstof forbrug på en Hybrid er altid lavere end for en tilsvarende ikke Hybrid.
"Altid" alligevel!? Altså, jeg taler om plugin-hybrid, som jo vejer meget mere end en tilsvarende benzinbil. Der har jeg læst/hørt noget andet - fra pålidelige kilder (omend anekdotiske beretninger) - nemlig at på langtur, såsom ad motorvej til Sydeuropa, hvor man ikke lader batteriet, men kører lange stræk med med konstant fart (fx 130 km./t). Da bruger benzin plugin-hybriden mere benzin end den rene benzinbil. Der vil jo ikke være megen opsamling af bremseenergi, hvis man holder nogenlunde konstant fart ned ad de europæiske motorveje. Kunne være interessant med sammenlignende tests hvor man fx kører til/fra Gardasøen uden at lade.
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
24-09-2023 kl. 09:31
Thorbjørn Nielsen
bruger siden
08-04-2021
skrev:
"Altid" alligevel!? Altså, jeg taler om plugin-hybrid, som jo vejer meget mere end en tilsvarende benzinbil. Der har jeg læst/hørt noget andet - fra pålidelige kilder (omend anekdotiske beretninger) - nemlig at på langtur, såsom ad motorvej til Sydeuropa, hvor man ikke lader batteriet, men kører lange stræk med med konstant fart (fx 130 km./t). Da bruger benzin plugin-hybriden mere benzin end den rene benzinbil. Der vil jo ikke være megen opsamling af bremseenergi, hvis man holder nogenlunde konstant fart ned ad de europæiske motorveje. Kunne være interessant med sammenlignende tests hvor man fx kører til/fra Gardasøen uden at lade.
En Rav4 Plug in kører længere pr liter end en Rav4 benzin - uanset om du oplader den eller ej
H P
bruger siden
06-01-2004
25-09-2023 kl. 09:24
bruger siden
08-04-2021
skrev:
"Altid" alligevel!? Altså, jeg taler om plugin-hybrid, som jo vejer meget mere end en tilsvarende benzinbil. Der har jeg læst/hørt noget andet - fra pålidelige kilder (omend anekdotiske beretninger) - nemlig at på langtur, såsom ad motorvej til Sydeuropa, hvor man ikke lader batteriet, men kører lange stræk med med konstant fart (fx 130 km./t). Da bruger benzin plugin-hybriden mere benzin end den rene benzinbil. Der vil jo ikke være megen opsamling af bremseenergi, hvis man holder nogenlunde konstant fart ned ad de europæiske motorveje. Kunne være interessant med sammenlignende tests hvor man fx kører til/fra Gardasøen uden at lade.
Har du kørt på de Tyske mortorveje for nyligt ?
Vejarbejde og køer hører til dagens orden, og så kommer fordelene med hybrid i spil igen, feks. hvis du holder 30 min i kø, så betyder det noget om bilen holder i tomgang eller ej. ligeledes, så kan du ikke undgå at opsamle bremseenergi feks. på vej ned af diverse Kasselbakker, den energi kan du så bruge når du feks. holder i kø, så jeg vil mene at altid også gælder en tur til Gardasøen.
Men med mindre du kører til Gardasøen een gang om ugen året rundt, så er det ikke særligt interessant, ud fra en benzinøkonomisk betragtning, det der afgør din benzinøkonomi er det daglige forbrug
Dette indlæg blev 25-09-2023 14:45 redigeret af dets forfatter.