Bilbasen Forum
Billig gl st car til 60km/dag?
Henrik Gadegaard
bruger siden
04-05-2008
02-05-2021 kl. 17:25
Lige nu har jeg en Up! som jeg har et lån på. Jeg kan afhænde bilen uden at stå med restgæld.
Siden jeg købte den, er jeg flyttet på landet, og nu drømmer jeg om:
- en mere praktisk bil, fx en st car
- at komme af med mit billån, derfor må den gerne være meget billig. Så kan jeg bare skrotte den, når den ikke kan mere
- en lidt sjovere og komfortabel køreoplevelse
- noget der er/ligner en klassiker
- noget der er nemt og billigt at holde kørende
- noget der kan klare en pendlertur på sammenlagt 60 km/dag
Jeg tænker selv en gammel Volvo, Mercedes, Saab som er stort set uden rust og rimelig velholdt.
Men er det totalt vanvittigt? Min kæreste siger ja. Men hun forstår sig heller ikke på biler. Men nok mere på økonomi end jeg ;-)
Hvad siger I?
J R
bruger siden
13-12-2013
02-05-2021 kl. 18:36
Eks Rimelig fed AUDI A6
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/audi/a6/30-tdi-avant-quattro-tiptr-5d/5072182
Afgift 12000 om året!
Det er jo røveri. Og tæt på det det koster dig at køre UP.
Har en bekendt der sværger til gamle mercere, som han selv kan skrue i, men han er også noget ked af en 1993 C klasse der har gået 150.000 koster en bondegård i afgift!
Dette indlæg blev 02-05-2021 18:38 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
02-05-2021 kl. 21:22
Henrik Gadegaard
bruger siden
04-05-2008
02-05-2021 kl. 22:01
Ellers er Avensis også et godt bud.
Jeg kan godt skrue en lille smule selv, hvis det er.
Og jeg har ikke noget problem med en lille smule rust og lidt skrammer, så længe alt virker som det skal.
Jeg havde i sin tid en Saab 9000, som jeg var glad for, indtil den blev for dyr i nogle ret voldsomme reparationer, fx kobling og noget bøvl med gearkassen. Så røg den videre. Men hvis jeg kan finde en gammel Volvo V70 eller Avensis, der har fulgt alle service, kan jeg vel godt gå ud fra, at det meste løbende er udskiftet.
Dette indlæg blev 02-05-2021 22:10 redigeret af dets forfatter.
T i
bruger siden
17-06-2006
03-05-2021 kl. 12:25
Som andre skriver, er en gammel bil med mange km et lotteri også hvis det er en dyrere model, som nu er i den helt billige ende. De har typisk kørt rigtig mange km og er godt brugte.
Er du heldig kan du køre meget billigt i en periode, er du mindre heldig, kan det blive både dyrt og besværligt med tilbagevendende værkstedsbesøg etc.-
Dette er måske lidt optimistisk:
"noget der er nemt og billigt at holde kørende"
Jeg vil i hvert fald anbefale at du overvejer, hvor meget du kan skrue selv og hvor meget bøvl er du indstillet på (med en bil der skal køre hver dag og måske er svær at undvære?)
Personligt ville jeg nok satse på noget Toyota Avensis, Mazda 626, Honda Accord eller lign. Det er muligvis ikke det mest sexede, men de har et godt ry i forhold til langtidsholdbarhed.
Men med biler i den alder skal der kigges grundigt på den enkelte bil