Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Audi 2,8 FSI eller 3,2 FSI?? Er det et godt valg/god motor?

Kenn Danny Mouritzen

Kenn Danny Mouritzen
bruger siden
06-01-2004

17-02-2015 kl. 09:34

Hej Alle

Som så mange andre, går jeg og drømmer om en luksusbil uden at have råd til en fabriksny.

Da jeg er Audi og VW fan, og samtidig gerne vil have lidt motor, er jeg faldet over en Audi A6 med en 2,8 FSI motor med 118.000 km på bagen fra 2007 med fuld servicehistorik fra Audi til 189.900 kr.

Modellen fås også med en 3,2 liters FSI motor, men så bliver de noget dyrere og lidt over budget.

Dette er et alternativ til en fabriksny Polo eller en 1 år gammel Golf, og ja jeg ved godt, at det koster lidt mere at køre en Audi pga. de højere driftomkostninger.

Men jeg er heller ikke interesseret i at blive ruineret, hvorfor jeg vil hører, om der er nogen af jer der har erfaringer med de 2 motorer. Vil det være et godt køb?

På forhånd tak.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Thomas Dahl

Thomas Dahl
bruger siden
06-01-2004

17-02-2015 kl. 10:29

Kenn Mouritzen

bruger siden
06-01-2004

skrev:
.... Vil det være et godt køb?

På forhånd tak.


Ja, hvis du har lyst til den :-)

Den glæde du dagligt oplever ved at have den bil du havde lyst til, frem for den du burde købe ud fra rationelle overvejelser, opvejer en pæn del at ekstraudgifterne - egen erfaring med en lidt for gammel og lidt for ufornuftig bil, som stadig kalder smilet frem stort set hver gang jeg nærmer mig den!

Når det er sagt kan jeg ikke huske at have hørt om generelle problemer med 2,8 FSI. Min svigerinde kørte en A4 Cabrio 2,8 i 4-5 år, der var ikke noget med motoren, til gengæld døde gearkassen efter 50 kkm. Det var den notorisk upålidelige Multitronic gearkasse, så det var ikke helt uventet, men det var lidt uventet for hende at VAG som udgangspunkt ikke mente det var deres problem. Efter lidt parlamenteren enedes man dog om en 75% kulance på reparationen, så hun slap med "kun" ca 15000 kr.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

sp Spanggaard

sp Spanggaard
bruger siden
05-03-2007

18-02-2015 kl. 16:35

Der er tidligere blevet advaret om 2,4 og Multitronic helt tilbage fra 1997-modellen og frem, mens 2,8 skulle være mere robust. Men en bil består jo af mere end motoren...

Er der råd til en 2,0 TFSI i stedet, eller skal det være V6?

Dette indlæg blev 18-02-2015 16:35 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Kenn Danny Mouritzen

Kenn Danny Mouritzen
bruger siden
06-01-2004

19-02-2015 kl. 11:28

Hej

Jo, du kan vel godt få en 2,0 TFSI istedet, men den er jo lidt mere kedelig i køreegenskaberne, selvom den er ligeså hurtig og mere økonomisk.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

19-02-2015 kl. 17:37

Kenn Mouritzen

bruger siden
06-01-2004

skrev:
Hej Alle

Som så mange andre, går jeg og drømmer om en luksusbil uden at have råd til en fabriksny.

Da jeg er Audi og VW fan, og samtidig gerne vil have lidt motor, er jeg faldet over en Audi A6 med en 2,8 FSI motor med 118.000 km på bagen fra 2007 med fuld servicehistorik fra Audi til 189.900 kr.

Dette er et alternativ til en fabriksny Polo eller en 1 år gammel Golf, og ja jeg ved godt, at det koster lidt mere at køre en Audi pga. de højere driftomkostninger.



På forhånd tak.

Reservedelene til en A6 er ikke dyere end til en Mondeo eller Avensis.
Og med en 7-8 år gammel bil behøver du ikke at benytte et Audiværksted.

Den billigste bil jeg har haft (Driftomkostning pr km ink. vægtafgift og forsikring) er en A6 2,5 tdi.
Bilen har nu kørt 474.000 km. hvoraf jeg har kørt de 210.000 km

De sidste 50.000 km har kostet 2 olieskift, hvoraf vi selv udførte det ene, og på grund af kulde fik Quikpot lov til at udfører det andet. Samlet pris imk. olie og filter ca. 1200 kr.
Jeg har svært ved at se hvor der kan spares. Men man kan selvfølgelig være uheldig med alle biler.

Hvis du vil have en A6, så Go for it.

Hilsen Lars

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

20-02-2015 kl. 14:25

K S

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Jeg har ikke kunnet finde det nøjagtige reservedelsprisindex på den aktuelle bil, men på andre A4 og A6 ligger det omkring 250. En Avensis har et index på 118 - dvs. det halve, så det er ikke helt korrekt, at reservedelene ikke er dyrere end på Mondeo/Avensis. Til gengæld har du utvivlsomt ret i, at prisen falder betydeligt ved at vælge et uafhængigt værksted.

Hvis du køber dine reservedele uorginalt hos f.eks FTZ er priserne ikke dyere på Audi end på Ford og Toyota.

Hilsen Lars

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg