Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

A6 Avant - hvilken motor skal man vælge og er der nogen man skal holde sig fra?

Profil slettet

Profil slettet

21-02-2012 kl. 18:14

Jeg skal have en ny (brugt) bil, og har lidt kig på Audi A 6 avant. det drejer sig om 2005-2007 årgang, da det er det tegnebogen passer til. Idette prissegment er der hele 4 forskellige motorer (!) at vælge imellem, men er der nogen der kan sige noget om hvorvidt en eks 2,7 TDI der har kørt over 200.000km kontra en 2,O TDI der har kørt 50.000 mindre vil være et bedre køb? Jeg har hørt om der skulle være problemer med VW 2,o TDI i disse årgange, og gælder det også 2,7 versionen? Kan man sige noget om hvordan en 2,4 V6 benziner er iforhold til dieselversionerne mht køreegenskaberne, og er 2,4 V 6 for " slap" hvis bilen er fuldt læsset på ferie op og ned af Kasselbakkerne? Mit kørselsbehov er ca 20.000km pr år, blandet kørsel. Selvfølgelig er det federe at køre 14-15km pr.liter iforhold til 9 - 10km/l, men bliver besparelsen ædt op af større serviceomkostningerne på dieselmotorene? SMC værkstederne skulle jo være rigtigt dyre, men audi er vel ikke mere avancerede end andre mærker, og skulle en eks. Automester værksted el. lig. ikke kunne gøre det lige så godt? mvh Kenneth

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

21-02-2012 kl. 18:16

Ja det er noget halvt dyrt skidt at reppe på. Men man kan jo køre den til flensborg til det halve af dk pris. Jeg vil anbefale dig at kigge på eks. 200hk Tfsi udgaven

Profil slettet

Profil slettet

21-02-2012 kl. 18:18

er det 2,0Tfsi benzineren du tænker på?
havde også tænkt på det med Flensborg. Bor i Aalborg, så der er jo kun knap timer derned, og hvis der er så meget at spare er det jo en god timeløn.

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

21-02-2012 kl. 18:24

Ja er benzin jeg tænker på med dine ca 20.000km årligt. Og ja flensborg eller omegn er priserne ca det halve. Så hvis du kombinere det med lidt indkøb osv er det ikke en helt dårlig time løn. Men man skal jo så sætte en dag af til det.

Profil slettet

Profil slettet

21-02-2012 kl. 18:25

tak for det.

Martin Sønderskov Nielsen

bruger siden
11-12-2004

21-02-2012 kl. 18:49

2,0 Tfsi i Audi A6 har desværre kun 170 hk. Men den kan nemt chippes til ca 200-215 hk.

2,4 V6 med 177 hk mangler som sådan ikke kræfter, men den er så absolut heller ikke overbevisende. Bilen vejer trods alt en del.

2,0 Tdi 140 hk PD, ja den har lige det mere moment. Men det er ikke ligefrem VAG-gruppens mest driftsikre diesel. Så den ville jeg gå uden om.

2,7 tdi V6 180 hk burde være den mest harmoniske diesel til den bil. Men den er dyr at reparere på. Synes også at have læst flere steder at den heller ikke ligefrem kan kaldes meget driftsikker.

Så alt i alt med dit kørselbehov ville jeg gå efter en 2,0 TfSI med de 170 hk. Så evt stik den en chip hvis du mangler kræfter. Den motor burde også være den billigste at reparere på.

I øvrigt er det en ganske lækker bil, sådan en A6 som i øvrigt også fåes med en 2,8 V6 med manuel gear og 210 hk. Men så er vi nok nede omkring 9 på literen

Dette indlæg blev 21-02-2012 18:50 redigeret af dets forfatter.

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

21-02-2012 kl. 18:51

Tak Martin for din rettelse ang Hk som jo ikke er 200hk standard men 170hk.

Profil slettet

Profil slettet

21-02-2012 kl. 18:58

hej kenneth.

jeg har svaret på din søgen audi laver en RS versition som kan opfylde dine krav til den har godt med kræfter og alt hvad du kan drømme om af udstyr.

har haft en 4,2 ltr versition og den gik faktisk 8 km på literen og 4hjulstrækket er skønt om vinteren.

det er en dejlig familiebil til rejse og hverdag.

Profil slettet

Profil slettet

21-02-2012 kl. 19:02

2,8 V6 lyder godt, men jeg er bange for den kommer over budgettet desværre...

jeg har ikke hørt noget dårligt om 2,o Tfsi / 2,7 Tdi så jeg tror det er dem jeg vil se om der er een der passer mig.

Jeg tror ikke jeg tør tage en 2,0tdi efter de historier jeg har hørt fra flere VW ejere, og
2,4 modellen skulle også have problemer med olieforbrug mm.

Desværre er udvalget en del større på de modeller end på de to andre :(

Profil slettet

Profil slettet

21-02-2012 kl. 19:03

RS det lyder som den er dyr

Profil slettet

Profil slettet

21-02-2012 kl. 19:11

hej kenneth
ja både og der er en til salg for 370000kr ca på bilbasen og jeg kan godt fortælle dig du springer op af sengen for at komme ud at køre bil.den bil kan ALT.til hverf en tid.

prøv at se om du kan finde penge på bugettet den er hver en krone værd.

bruger siden
11-12-2004

21-02-2012 kl. 19:14

Kenneth. Må jeg spørge hvad max-budgettet lyder på?

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

21-02-2012 kl. 19:15

Nu aner jeg ikke hvor meget du vil købe bil for, men tænker du på noget mere specielt kan det jo hentes i tyskland til noget under dk priser

bruger siden
11-12-2004

21-02-2012 kl. 19:25

sådan en sag som denne har været til salg et pænt stykke tid, og er generelt ikke en særligt interessant vare på det danske marked. Så prisen kan garanteret presses lidt.

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/audi/a6/28-fsi-avant/1023508/

Men den har rette udstyr, fin motor med fornuftigt km-tal.

h k

h k
bruger siden
28-07-2003

21-02-2012 kl. 20:01

Tag ud og prøv modellerne. Du vil hurtigt opleve at 2,7 TDI er værd at gå efter. Masser af kraftoverskud. Dejlig motorgang (commonrail) og en perfekt rejsevogn. 2,7 TDI har ikke kendte problemer som jeg har læst/hørt om. Det kan jo være, at Martin Nielsen kunne finde et link til det, han har hørt? Det er klart, at service er lidt dyrere end mange andre biler, men køreglæden kunne måske opveje det :-)

Profil slettet

Profil slettet

21-02-2012 kl. 21:08

Hej igen, max budgettet er 300.000, men hellere omkring 250.000.

Martin-du har ret den ser spændende ud med udstyr og Km stand.

Henning - jeps jeg skal ud og prøve dem. jeg vidste faktisk ikke 2,7 var commonrail. jeg troede også den var med pumpe/dyse som 2.0

Kenn - ja det kunne f... være fedt med sådan en RS, men den er for dyr. ( Ikke iforhold til hvad den kan, men iforhold til hvor mange penge jeg vil bruge på det - vil helst ikke over 300K )

Profil slettet

Profil slettet

21-02-2012 kl. 21:24

hej kenneth.

En 2,7 er en ok motor men slet ikke på samme niveau som en benziner

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

21-02-2012 kl. 21:46

SMC værkstederne skulle jo være rigtigt dyre, men audi er vel ikke mere avancerede end andre mærker, og skulle en eks. Automester værksted el. lig. ikke kunne gøre det lige så godt?

mvh
Kenneth

Alt er relativt.

For ca et år siden læste jeg en test i MOTOR hvor man havde en bil til service 10 forskellige steder.

Audi var det eneste værksted der fandt alle 10 konstruerede fejl, de servicerede bilen til den lovede pris, og sidst men ikke mindst de var billigere end f.eks TOYOTA, der kun fandt 6 fejl, og ikke overholdt den lovede pris.

Hos Audi/SMC får du 2% rabat pr år for biler over 4 år (5 år = 10%) på både arbejdsløn og reservedele.
Samtidig er der gratis mobilitetsgarenti i hele Europa, (gælder dog ikke punktering).

Med hensyn til valg af motorvariant kan jeg desværre ikke hjælpe dig, da Audi valgte at skrotte den gamle 2,5l 5zyl Tdi med 140 hk i 1997. den motor kan nemlig holde og kører ca 17km/l ved fornuftig kørsel.

Held og lykke med jagten.

Hilsen Lars

h k

h k
bruger siden
28-07-2003

22-02-2012 kl. 06:31

kenn christoffersen skrev:
hej kenneth.

En 2,7 er en ok motor men slet ikke på samme niveau som en benziner

Det kommer vist an på hvilket niveau, du mener. Prøv at sammenligne HK/Nm og 0-100 km/t og topfart på de forskellige modeller.

Jan Nielsen

Jan Nielsen
bruger siden
28-06-2006

22-02-2012 kl. 17:16

Jeg har haft 2.0 TDI og netop skiftet til 2,7 TDI.
Som andre er inde på så tag en prøvetur i begge, der er altså væsentlig forskel i motor, lyd og oplevelse, som man ikke kan sidde og nørde over ved en PC :-)

2.0TDI har haft problemer med bla. topstykket, men jeg synes ikke det er afgørende for dit valg. Når man køber en Audi skal man regne med serviceudgifter over gennemsnittet, desværre.

Men som du selv er inde på, i en bil til 300.000 så påvirker brændstofregnskabet ikke voldsomt dit valg. Tænk på at ved 20.000km årligt så taler vi måske 5-7000 årligt i forskel på en bil som formentligt koster dig 70-90.000 årligt alt inkl!

Men husk at købe en bil med masser af udstyr, det er vitterligt det halve af fornøjelsen!

Mit råd er ikke selv at importere med mindre du simpelthen ikke kan finde bilen i DK, du får det ikke billigere end hvad du kan købe til hos forhandlerer i dagens marked, til gengæld mister du garantien som kan koste dig dyrt!

Dette indlæg blev 22-02-2012 17:21 redigeret af dets forfatter.

Jan Nielsen

Jan Nielsen
bruger siden
28-06-2006

23-02-2012 kl. 23:11

JG B skrev:

det ved jeg nu ikk jeg hjalp en kammerat med import fra tyskland i 2011. ja okay prisen blev det samme som en dansk, men den danske havde INTET udstyr og havde kørt omkring 100.000 km mere den tyske vi hentede havde ALT i udstyr. vi satte os ned ned ved computeren for at finde en med samme udstyr og ca samme km på tællern og fandt ud af han havde sparet omkring 30.000 kr det er os en slags penge og udstyret er næsten havldelen af fornøjelsen ved en ny bil og nu her i næste uge skal vi til service i tyskland begge to til halv pris og min kammerat skal ned og ha sat et oliefyr i som han fik med i prisen ink montage, så vil da mene det sagtens kan betale sig at hente bil i tyskland....

Jeg skal heller ikke gøre mig klog på det endeligt. Men i dit konkrete tilfælde, så er det jo meget normalt at man opnår en rabat på selve salgsprisen hos forhandleren, mange biler i den prisklasse ryger jo nemt 10-20.000 ned i pris inden de er solgt og ofte får man måske handlet vinterhjul eller andet med i prisen. Hvis man så også skal bruge tid på det og i den sidste ende står med en bil uden garanti (eller hvor garantien i givet fald skal udbedres hos en forhandler i Tyskland) så er vi vel også der hvor man kan diskutere "scoopet" man har gjort?